Op sponsorgebied is het zijn terugkeer in de wielersport. LV Logistics treedt vanaf 2022 voor minimaal drie jaar toe als co-sponsor van Team DSM. De internationale logistieke dienstverlener heeft sinds 1 september een nieuwe directeur: Arjan Bos. Vanuit zijn leidinggevende functies bij TVM verzekeringen was Bos in het verleden een van de drijvende krachten achter de succesvolle TVM wieler- en schaatsploeg.
“Ik weet uit ervaring welke positieve invloed sportsponsoring op een bedrijf kan hebben. Sportsponsoring heeft TVM in het verleden enorm veel gebracht. We hebben nu vanuit LV Logistics een contract voor drie jaar getekend, maar wanneer dit goed bevalt zijn we van plan om daarna nog groter in Team DSM te stappen. We hebben niet de ambitie uit te groeien tot de naamsponsor van de ploeg, maar we zien wel mogelijkheden om als co-sponsor in de toekomst nog nadrukkelijker in beeld te komen”, geeft Bos zijn plannen voor de lange termijn prijs.
TVM kende in de jaren negentig een succesvolle wielerploeg, waar onder andere Jeroen Blijlevens, Peter Van Petegem, Servais Knaven, Bart Voskamp en Jesper Skibby grote successen boekten. Van 1986 tot 2000 was de transportverzekeraar hoofdsponsor van een wielerploeg.
“We hebben met de wielerploeg mooie jaren gekend”, benadrukt Bos. “Al was er natuurlijk ook in 1998 het dopingvraagstuk. In de wielersport heeft sindsdien een grote transitie plaatsgevonden en de sport is een stuk schoner geworden. Bij Team DSM is ook een streng anti-dopingbeleid. Zij zetten daarmee zelfs de norm in de wielersport. Dat spreekt ons aan.”
Duurzaamheid
Na het avontuur in de wielersport was TVM veertien jaar lang succesvol met een schaatsploeg, waar o.a. Sven Kramer en Ireen Wüst grote successen vierden. Nu keert hij met LV Logistics terug in de topsport.
“LV Logistics is een internationale dienstverlener met onder andere veel klanten in de energiesector. Duurzaamheid is een belangrijk thema voor ons als bedrijf. Sporten, en in dit geval fietsen, staat natuurlijk ook voor die duurzame levenswijze. Als onderdeel van onze overeenkomst met Team DSM ondersteunen wij bovendien de organisatie ‘Trees for All’, die via het planten van miljoenen bomen en struiken CO2-uitstoot wil compenseren. Verder omarmen wij eveneens vitaliteit.”

Arjan Bos met Jeroen Blijlevens in de Tour van 1996 – foto: Cor Vos
LV Logistics, met 33 vestigingen wereldwijd en een omzet van een paar honderd miljoen euro, is de nieuwe naam van het bedrijf, dat honderd jaar geleden onder de naam J. Lensveld & Zonen in Vlaardingen werd opgericht en de laatste decennia enorm is gegroeid, vooral ook over de grenzen. LV Logistics geldt internationaal inmiddels als een autoriteit op het gebied van logistieke dienstverlening.
Bos: “We zijn over de hele wereld actief en hebben overal vestigingen. Vanwege de recente lancering van de nieuwe bedrijfsnaam zijn exposure en naamsbekendheid belangrijk voor ons. Wij willen de wereld vertellen dat we tegenwoordig alle activiteiten rond transport en logistiek voor onze klanten regelen. Of dat nu op de weg, over het spoor, op het water, door de lucht is of dat het warehouse-activiteiten betreft. Tijdens het wielerseizoen zullen we met relatiemarketing actief zijn tijdens de drie grote rondes, maar verder onder andere ook in de UAE Tour en de Ronde van Groot-Brittannië. Wielrennen is wat dat betreft een ideale mondiale sport geworden.”
Enkele jaren geleden sprak Bos ook al eens met Iwan Spekenbrink, de oprichter en eigenaar van Team DSM, over een mogelijk sponsorschap bij het huidige Team DSM. “Wij geloven in de visie van de ploeg: topprestaties door toewijding, samenwerking en innovatie. Het teambelang staat boven het individu. Dat is ook hoe wij binnen LV Logistics werken. Daarom past deze ploeg goed bij ons.”
9 Reacties
Weer een Nederlandse sponsor die een buitenlandse ploeg sponsort. Zo komt het nooit tot die broodnodige nieuwe procontiploeg.
En, wat een bericht
Volgens mij is het persbericht grotendeels overgeschreven. Sorry, dit moet ik even kwijt.
Maar ja, het is anderzijds wel goed nieuws voor deze geplaagde ploeg.
Vind het juist top dat een Nederlandse sponsor zich ook aan dit team verbindt. Heb het idee dat het Nederlandse karakter zeker niet kleiner wordt met 6 Nederlandse renners in de ploeg (+1) voor 2022 en ook nog eens 6 renners in de development ploeg (+2). Het Pro-team is met name interessant voor klassieker coureurs. Gezien dat renners als V.d. Berg, Van Dijke, Hoole, Kooij allemaal plekjes vinden is dat leed nog wel te overzien. Voor een Maas (gelukkig nu ook eindelijk een team) of Inkelaar gaat een nederlands Proteam vast ook weinig toevoegen gezien het programma.
Nou, een procontiteam is zeker niet alleen voor klassiekers. Nu heeft NL 1 worldtourteam waar bovendien de helft buitenlander is en daaronder een aantal contiteams. Een wielerland als Nederland heeft om zich op dit niveau te handhaven, toch wel minstens 1 en liefst 2 procontiteams nodig. Alleen al om een goede doorstroom van beloften en contirijders te garanderen. Wie weet was Piotr Havik inmiddels doorgegroeid tot een goede klassieke renner. Nu is hij gestopt. Hoeveel andere renners haken af? Groenewegen was nooit meer prof geworden als hij niet door Roompot was opgepikt. De ontwikkeling van Oscar Riesebeek dit jaar had nooit plaatsgevonden omdat hij zonder Roompot nu geen prof meer was geweest. Een renner als Arjan Livyns die op latere leeftijd doorbreekt, zou in NL geen kans krijgen.
En de vlieger van het behoud van het NL karakter gaat ook niet op: in de jaren 2020 teruglopend tot en met 2018 telde de ploeg van Spekenbrink 7, 9 en 11 Nederlanders.
Mooi dat sponsoren wel gewoon geloven in de visie van Team DSM.
En, wie wordt de meest succesvolle broekensponsot: LV transport of Deceuninck? Ik denk Deceuninck.
Saxo bank staat al bij DSM op de broek, denk dat ze op de schouders komen of ergens anders op het shirt.
Logo komt op de broek las ik op de website.