Argentijn Richeze wint lastige massasprint in Champagne

dinsdag 14 juni 2016 om 18:03
Ariel Richeze

foto: Sirotti

De Argentijn Ariel Maximiliano Richeze heeft de vierde etappe in de Ronde van Zwitserland gewonnen. De renner van Etixx-Quick-Step verwees in een massasprint, die extreem lastig was door een scherpe bocht op 150 meter van de finish, zijn ploeggenoot Fernando Gaviria naar de tweede plaats. Peter Sagan werd in het Zwitserse Champagne derde, maar behoudt wel de gele trui. Antwan Tolhoek blijft leider in het bergklassement.


Roompot opnieuw mee in vroege vlucht
Net als de voorbije dagen was Roompot Oranje Peloton vertegenwoordigd in de vlucht van de dag. Deze keer was het Nick van der Lijke die wel zin bleek te hebben in een avontuur. Hij reed samen met Lukas Jaun (Roth) toe naar Frederic Maison (FDJ) en Matthew Brammeier (Dimension Data), die al bij kilometerpaal 0 waren ontsnapt.

De vier reden bijna de hele dag tegen de wind in, wat ervoor zorgde dat er een halfuur achterstand werd opgelopen op het langzaamste tijdschema. Het peloton maakte zich intussen niet al te druk. De voorsprong werd onder controle gehouden en pas met nog 25 kilometer te gaan, ging de gashendel open.

Richeze wint, Van Poppel bijna ten val
Jaun was de eerste van het kwartet die sneuvelde. De Zwitser, op twee na laatste in het algemeen klassement, kon het tempo in de finale niet meer volgen. De andere drie hielden stand tot op vier kilometer van de finish, maar moesten er toen ook aan geloven. Van der Lijke raapte onderweg wel wat bergpunten op en beschermde daarmee de blauwe trui van Antwan Tolhoek, die morgen als bergkoning begint aan de eerste zware klimmersrit.

Etixx-Quick-Step en Orica-GreenEDGE gooiden in de nauwe straatjes van Champagne het tempo nog verder de hoogte in. Richeze en Gaviria schatten de gevaarlijke bocht vlak voor de finish het beste in en werden eerste en tweede. Danny van Poppel vloog bijna uit de bocht, bleef ternauwernood overeind, maar kon fluiten naar een mooie klassering. Beste Nederlander werd daardoor Raymond Kreder op de zevende plaats.

Dit artikel delen:

59 Reacties

Stoempert 14 juni 2016 om 18:04

De parcoursbouwer op staande voet ontslaan!
Ik dacht dat Sagan nog 2e werd??

Chaba 14 juni 2016 om 18:04

Achterlijke laatste bocht zeg zo vlak voor de finish..

Jowinho 14 juni 2016 om 18:04

Van Poppel probeerde daar ook iets wat niet mogelijk was. Een Bouhannitje doen.

123poetertjes 14 juni 2016 om 18:05

Een traditionele Suissefinish. Knap staaltje stuurwerk van Poppeltje (en eigenlijk ook van alle renners die de bocht zonder problemen haalden).

Mooie_Mario 14 juni 2016 om 18:05

Van Asbroeck goed naar voren gebracht, maar werd 2x weggeduwd door een Tinkov man die achter Sagan zat!
We weten nu wel allemaal waarom Richeze naar Rio gaat.

Contador#N.1 14 juni 2016 om 18:05

Leuk voor Richeze

klootje kriekeljon 14 juni 2016 om 18:05

Ja dit kan echt niet, renners zouden hier gewoon niet akkoord mee moeten gaan. Gewoon niet rijden met zulke achterlijke zaken.

Sorry jongens, ik moet het weer zeggen. Wat is Eurosport een zender van amateurs. Dit ook weer, overschakelen als de stand gegeven wordt. Volgens mij zitten er apen in de regie-kamer die tegen de beloning van een banaan willekeurig op knoppen drukken..

martini151 14 juni 2016 om 18:05

Helemaal eens met Stoempert, anderzijds hoort sturen ook bij wielrennen

Burgravio 14 juni 2016 om 18:05

Een wonder dat hier geen 40 man over elkaar heen liggen. Van Poppel echt door het oog van de naald gekropen. Schappelijk van Gaviria.

WillieCentoUno 14 juni 2016 om 18:05

Mee eens, wat een gevaarlijke aankomst….maar wat een save van van Poppel…..dat die op de fiets is blijven zitten is mij een raadsel…
Sagan had voor de bocht op kop moeten zitten, had hij hattrick gescoord.
Mooi werk van Etixx….

Retro Lex 14 juni 2016 om 18:05

Mooie zege voor Richeze
Maar Oef wat een verschrikkelijke bocht was dat. Poppel die nipt overeind bleef. Sagan zou schuin door de bocht als een motorrijder.
Zo’n aankomst moet niet meer mogen vinnik

ditisdavid 14 juni 2016 om 18:05

Wil de TDS ooit nog met de Dauphiné concurreren, dan moeten dit soort idiote aankomsten eruit, ik vind eigenlijk dat je hiervoor uit de WT gekegeld mag worden…

TeamNL 14 juni 2016 om 18:06

WT onwaardig! Belachelijk! Schandalig! Als je zo’n aankomst maakt terwijl je weet dat er 180 man in volle finale over heen moeten ben je niet goed bij je hoofd.

Een Vakoc die zich in een volle finale stil laat vallen midden in het peloton en net voor en bocht is ook belachelijk!

Boos worden op motards maar je mond dicht houden tegen iemand die zo’n parcours maakt.

Hunneman180 14 juni 2016 om 18:06

Over morgen: heeft iemand een linkje naar die slotklim of weet wat het steilste gedeelte van die klim is.

tdv21 14 juni 2016 om 18:07

Al de 2x dit jaar dat Gaviria een ploegmaat laat winnen. Dat doen er niet veel !
Waarom hebben ze in Zwitserland elk jaar zo’n zelfmoord aankomst ?
Chique sprint van Van Asbroek trouwens.

klootje kriekeljon 14 juni 2016 om 18:08

Kan je nagaan als er meer sprinters waren geweest hier. Dat redt ze, de organisatie. Dat er maar 4 sprinters in een groepje van 10 op de streep afgaan.

Iedereen heeft kennelijk het talent om parcoursbouwer te zijn in Zwitserland. Door een kleuter verzonnen dit.

Rosanero 14 juni 2016 om 18:09

Heerlijke aankomst. Dat is vaker in Zwitserland. Echt geweldig. Laat nog maar eens zien dat stuurtechnieken niet vaak genoeg en niet vroeg genoeg aangeleerd of getraind kunnen worden.

Kwiat 14 juni 2016 om 18:09

Wat moet die bocht daar? Met nog 100 meter naar de meet ben je normaliter in volle sprint. Vond het er echt over.

Wie als eerste de bocht uitkomt heeft garantie om de ritwinst te grijpen. Sagan begreep het, maar Richeze deed het.

pirazzi 14 juni 2016 om 18:10

Het leek op tv of Sagan tweede werd maar dat is dan toch Gaviria?

arviidd 14 juni 2016 om 18:12

Ik snap dit echt niet. Iedereen vind dit niet kunnen hoe kan dit dan toch wel goedgekeurd worden.

gavirialaphilippe 14 juni 2016 om 18:12

Gaviria al 2x een zege gegund, dat doen niet veel eerstejaars neoprofs :)

Rondo 14 juni 2016 om 18:14

Van Poppel rijdt tegen Sagan aan? Of sprong de fiets van Van Poppel op door een hobbel ?
Gaaf om te zien, zo’ n bocht, nu het goed gegaan is, maar eigenlijk kan het niet.

Pecman 14 juni 2016 om 18:15

Sagan houd dacht ik juist van deze aankomsten

Wheely 14 juni 2016 om 18:17

Richeze aan de Champagne in Champagne had ik ook een mooie titel gevonden voor dit berichtje. :)