Arensman toont zich in de vlucht: “We wilden de koers hard maken”

woensdag 28 april 2021 om 19:57
Arensman toont zich in de vlucht: “We wilden de koers hard maken”

foto: Cor Vos

Thymen Arensman was een van de vluchters die kleur gaven aan de eerste etappe van de Ronde van Romandië. De Nederlander van DSM bleek de sterkste van de kopgroep van zes man en met nog twintig kilometer te gaan werd hij als laatste ingerekend.

“We hadden een goed strijdplan vandaag. Iedereen zette zich ten volle in voor een sprint met Nico Denz”, blikte Arensman naderhand terug. “We wilden de koers hard maken met een grote vlucht met een van ons daarbij, zodat het peloton op de beklimmingen vaart moest maken. Uiteindelijk zat ik er met enkele andere sterke jongens, dus dat doel was alvast bereikt. Het was een mooie ontsnapping en we pakten een aardig gat.”

“We reden vol door op de beklimmingen, maar omdat we zo’n groot gat hadden achtervolgde het peloton erg snel en op de laatste klimmetjes was het erg zwaar. Nico heeft het echt geprobeerd en de jongens deden er alles aan om hem in positie te houden, maar hij redde het niet in de eerste groep. Ik deed mijn best om de ontsnapping rijdende te houden en de koers zo zwaar mogelijk te maken”, ging de 21-jarige Nederlander verder.

Op de laatste twee klimmetjes testte Arensman zijn benen nog eens en probeerde hij het ook nog even alleen. Pas na de Chamoson, op twintig kilometer van de streep, werd hij ingelopen door het peloton. “Ik wilde me testen voor de komende dagen”, zei de jonge renner daarover. “Als ik zie hoe de ploeg zich voor ons doel inzette vandaag, zijn dat geweldige voortekenen voor de rest van de week. Iedereen is vastberaden en voelt zich goed, dus we blijven ervoor gaan.”

Dit artikel delen:

14 Reacties

Poeksel 28 april 2021 om 20:46

Een mislukt plan dus. Zelf wel netjes in het peloton geeindigd na zijn ontsnapping.

josi 28 april 2021 om 21:09

Wat merkwaardig plan, zo’n geweldige sprinter is Denz toch niet? Verder wel mooi om Arensman alweer in de aanval te zien. Op een gegeven moment zal dat zich wel eens in een ritzege gaan uitbetalen.

Verweggistan 28 april 2021 om 21:27

Misschien was sprinten het leerdoel van Denz vandaag.

xistnc 28 april 2021 om 21:47

Was ook mijn eerste gedachte, al kan het nooit kwaad om überhaupt een plan te hebben. Maar op basis van enkele leuke uitslagen is Denz af en toe inderdaad best een aardige sprinter. Niet meer dan dat, maar wel genoeg om het plan niet als belachelijk af te doen.

antilek 28 april 2021 om 21:27

Allemaal leuk en aardig van Arensman die ontsnapping tegen beter weten in.

Groetjesaandevoetjes 29 april 2021 om 07:40

Die jongen leert in de afgelopen 8 maanden zoveel door in ontsnappingen te zitten in WT koersen. Langere ritten, voorop koersen met de echte top en proberen om finales te rijden. Ook al is het tegen beter weten in, hij leert zo heel veel meer dan als peleton vulling rond te rijden. Bovendien leert de rest van DSM hoe het is om te rijden met een plan (ook al mislukt het plan nogal).

Ronellenfitsch 28 april 2021 om 22:16

Klinkt alsof hij management Engels praat. ‘Hoe de ploeg zich voor het doel inzette’. ‘De ontsnapping rijdende houden’. Kan Arensman waarschijnlijk ook niets aan doen dat de webredacteur van dsm dat zo op moet schrijven. Ondanks dat, leuke en goede renner!

Jean Dumas 28 april 2021 om 22:45

Sterk, goed voor zijn ontwikkeling weer.

Medicijnman 28 april 2021 om 22:49

Als het maar niet zo’n renner wordt die altijd in kansloze ontsnappingen zit

antilek 28 april 2021 om 22:53

Dat bedoel ik nou.

Wheely 28 april 2021 om 23:14

Hij heeft wel meer talent dan dat hoor, genoeg renners die zo begonnen zijn, wordt ie alleen maar sterker van. Bovendien rijdt hij zichzelf mooi in de kijker, je kunt ook als een grijze muis in het peloton blijven zitten. Ik heb er in ieder geval van genoten.

Groetjesaandevoetjes 29 april 2021 om 07:41

Jullie willen een jongen van 21 jaar die in elke ontsnapping als eerste over de finish komt?

Medicijnman 29 april 2021 om 08:56

Dat zou mooi zijn, maar als alternatief een keer meezitten in een ontsnapping met echt perspectief en die afronden zou ook mooi zijn, te beginnen met 1 à 2 keer per jaar

Joaquim Agostinho 29 april 2021 om 08:49

Zoals Wheely zegt!

Headlines

Materiaalzone

Populair