Arctic Race stelt voorbeeld na ‘drama in Burgos’ en weert verkeersdrempel in finale
De Arctic Race of Norway in 2021 - © Cor Vos
Nico Dick
woensdag 10 augustus 2022 om 19:02

Arctic Race stelt voorbeeld na ‘drama in Burgos’ en weert verkeersdrempel in finale

Organisatoren leren uit hun fouten, zo blijkt. De aankomst van de openingsetappe van de Arctic Race of Norway wordt een paar honderd meter verlegd, dit om een verkeersdrempel in volle finale te weren. Daarmee refereert de organisatie – zij het met niet zoveel woorden – naar het incident in de Ronde van Burgos van vorige week, waar David Dekker zwaar ten val kwam.

De aankomst van de openingsetappe in Mo i Rana is nochtans oplopend en er wordt niet meteen een massasprint verwacht, zodat het risico op een eventuele val een stuk minder groot is dan vorige week tijdens de tweede etappe van de Ronde van Burgos. Toch wil organisator ASO geen risico nemen, werd ons na afloop van de teambriefing verteld.

Om de verkeersdrempel in die laatste honderden meters te vermijden, wordt de aankomst dus met een paar honderd meter opgeschoven (zie afbeeldingen onder). Zo wil de parcoursbouwer en ASO een voorbeeld stellen. De Arctic Race of Norway heeft een goede reputatie wat veiligheid betreft en dat willen ze in Noorwegen liefst ook zo houden.

De Arctic Race start donderdag en eindigt op zondag. Lees hier onze voorbeschouwing op de rittenkoers.


Oorspronkelijke finishzone


Nieuwe finishzone

RIDE Magazine
24 Reacties
Sorteer op:
10 augustus 2022 19:05
Dat het nieuwswaarde kent zegt al genoeg, absurd, dit zou vanzelfsprekend moeten zijn. Overigens, fout van Teunissen, daar blijf ik bij.
    10 augustus 2022 19:08
    Straf, Teunissen reed in Polen
    10 augustus 2022 19:45
    -1 duimpje voor Stinkkaas.

    Teunissen reed niet eens in Burgos. Als je dan dingen wilt zeggen en roeptoeteren doe dat dan wel met dingen die waar zijn en ga niet als een wappie fakenews verspreiden.
    10 augustus 2022 19:59
    Hij vergist zich gewoon in de naam, lijkt me niet direct een reden iemand een wappie te noemen?

    Vind zijn betoog verder ook hout snijden. Combinatie van fout organisatie (drempel in volle finale) en fout renner (handen los van stuur).

    Goed dat de organisatie in Noorwegen hier actie op onderneemt.
10 augustus 2022 19:22
Of de finish streep in een bocht leggen nu zo verstandig is?
    10 augustus 2022 19:46
    Ja dan moet je aan de binnenkant zitten. Win je geheid.
    10 augustus 2022 19:55
    finish ligt nu net voor de bocht hé
    11 augustus 2022 10:50
    Klopt, behalve de drempel is de bocht er ook ineens uit.
10 augustus 2022 19:50
"Organisatoren leren uit hun fouten"
Het was toch helemaal niet de fout van de organisatie!
    10 augustus 2022 19:56
    Los daarvan: 'organisatoren' zijn hier geen entiteit. De organisatie van Burgos heeft he-le-maal niets te maken met die van de Arctic Race. Des te mooier is het statement vanuit Noorwegen. Come eso, Burgos.
10 augustus 2022 21:04
Kortom, zonder het incident in Burgos zou er hier dus ook in volle finale een verkeersdrempel aanwezig zijn. Men weet dat dat niet veilig is, maar kennelijk moet er eerst iets ergs gebeuren voordat men iets gaat doen.
    10 augustus 2022 22:01
    Nou, als we dit soort 'drempels' al moeten gaan weren uit finales, dan kunnen we voortaan beter op autocircuits gaan koersen. Dit ding stelt echt he-le-maal niks voor, zie Google Streetview:
    https://www.google.com/maps/@66.3178933,14.159288,3a,75y,288.59h,89.15t/data=!3m6!1e1!3m4!1sJ00vCi3uNL9tqyIkQfSYMA!2e0!7i16384!8i8192

    Dan zou ik me meer zorgen maken om de algemene staat van het wegdek...
10 augustus 2022 21:23
De enige oplossing is het weghalen van aankomsten uit urbane zones, in ieder geval alle spurts dan toch. Sowieso voegt het voor 88% niets toe. Een wat rustiger passage op driekwart vd koers met meet aandacht voor dit torentje dat deze straat dit, stukken beter vd lokale vvv dan crashende en rond stuiterende lycraskeletten.
    10 augustus 2022 22:02
    Ja we laten gewoon elke rit op een autocircuit finishen. Want op mooie rechte wegen vallen de renners nooit.
    11 augustus 2022 09:56
    Weg uit de steden, finishen op industrieterreinen en buitenwegen is uiteraard een optie. Het komt de veiligheid te goede, maar heeft ook een prijs (in geld welteverstaan). Het is aan de stakeholders om daar een weg in te vinden, om te bepalen welke prijs acceptabel is.
10 augustus 2022 21:45
Laten we dit vooral toejuichen ipv azijn pissen.

Wie weet moet er wel 1 schaap over de dam zijn voordat er meer volgen, laat dan de Arctic race dat eerste schaap zijn....
10 augustus 2022 22:00
Het was een Zebrapad in Burgos
    10 augustus 2022 22:17
    Zebrapad dat op een drempel lag inderdaad.
    11 augustus 2022 10:01
    Het was feitelijk géén drempel, wel een bult, of golving, in de weg. Of dat voor een peloton anders aanvoelt dan een drempel kan ik niet beoordelen, al denk ik persoonlijk dat een drempel minder vloeiend loopt en daar het gevaar in schuilt. Laten we er voor waken dat de geschiedschrijving juist is.
11 augustus 2022 06:55
Pure propaganda van de ASO dit
En Nico pakt het netjes op zoals de tactiek van deze mega commerciële partij wilt.

Misselijk van de ASO om hier überhaupt ruchtbaarheid aan te geven
11 augustus 2022 08:51
Wauw geweldig! Nu maar hopen dat er in de laatste 10 km nooit meer een bocht zit, en een rotonde, kleine steentjes op de weg, drempels, mensen aan de kant van de weg, misschien dat ze ook de wind nog kunnen afschermen? Of de renners uit de zon kunnen laten rijden? Levensgevaarlijk! Wat een flauwekul zeg.
11 augustus 2022 10:50
Op zich goed dat de organisatie actie onderneemt, anderzijds betekent gewoon dat hier zonder het incident in Burgos ook weer een finish lag die niet aan de regels voldeed.
Of toch niet aan de letter van de regels want de foto op Google Streetview in een van de comments hierboven toont wel dat de drempel minimaal is. Maar als je die in Burgos op voorhand had opgezocht hadden ook niet heel veel mensen er graten in gezien.
Dus de enige organisatie hier verguizen en de andere op een applausje trakteren is eigenlijk nogal willekeurig. Het is helaas niet zo een eenvoudig verhaal, een koers organiseren.

Reacties zijn gesloten.