Arctic Race stelt voorbeeld na ‘drama in Burgos’ en weert verkeersdrempel in finale

Arctic Race stelt voorbeeld na ‘drama in Burgos’ en weert verkeersdrempel in finale

De Arctic Race of Norway in 2021 - © Cor Vos

woensdag 10 augustus 2022 om 19:02

Organisatoren leren uit hun fouten, zo blijkt. De aankomst van de openingsetappe van de Arctic Race of Norway wordt een paar honderd meter verlegd, dit om een verkeersdrempel in volle finale te weren. Daarmee refereert de organisatie – zij het met niet zoveel woorden – naar het incident in de Ronde van Burgos van vorige week, waar David Dekker zwaar ten val kwam.

De aankomst van de openingsetappe in Mo i Rana is nochtans oplopend en er wordt niet meteen een massasprint verwacht, zodat het risico op een eventuele val een stuk minder groot is dan vorige week tijdens de tweede etappe van de Ronde van Burgos. Toch wil organisator ASO geen risico nemen, werd ons na afloop van de teambriefing verteld.

Om de verkeersdrempel in die laatste honderden meters te vermijden, wordt de aankomst dus met een paar honderd meter opgeschoven (zie afbeeldingen onder). Zo wil de parcoursbouwer en ASO een voorbeeld stellen. De Arctic Race of Norway heeft een goede reputatie wat veiligheid betreft en dat willen ze in Noorwegen liefst ook zo houden.

De Arctic Race start donderdag en eindigt op zondag. Lees hier onze voorbeschouwing op de rittenkoers.


Oorspronkelijke finishzone


Nieuwe finishzone

Dit artikel delen:

24 Reacties

fransestinkkaas 10 augustus 2022 om 19:05

Dat het nieuwswaarde kent zegt al genoeg, absurd, dit zou vanzelfsprekend moeten zijn. Overigens, fout van Teunissen, daar blijf ik bij.

0
NiM 10 augustus 2022 om 19:08

Straf, Teunissen reed in Polen

0
Geel Zwarte Bril 10 augustus 2022 om 19:45

-1 duimpje voor Stinkkaas.

Teunissen reed niet eens in Burgos. Als je dan dingen wilt zeggen en roeptoeteren doe dat dan wel met dingen die waar zijn en ga niet als een wappie fakenews verspreiden.

0
Sjonge Jonge 10 augustus 2022 om 19:59

Hij vergist zich gewoon in de naam, lijkt me niet direct een reden iemand een wappie te noemen?

Vind zijn betoog verder ook hout snijden. Combinatie van fout organisatie (drempel in volle finale) en fout renner (handen los van stuur).

Goed dat de organisatie in Noorwegen hier actie op onderneemt.

1
Sjoerd102 10 augustus 2022 om 19:22

Of de finish streep in een bocht leggen nu zo verstandig is?

0
Geel Zwarte Bril 10 augustus 2022 om 19:46

Ja dan moet je aan de binnenkant zitten. Win je geheid.

0
Nico Dick 10 augustus 2022 om 19:55

finish ligt nu net voor de bocht hé

0
Maillot à Pois 11 augustus 2022 om 10:50

Klopt, behalve de drempel is de bocht er ook ineens uit.

0
Joost 10 augustus 2022 om 19:50

“Organisatoren leren uit hun fouten”
Het was toch helemaal niet de fout van de organisatie!

0
De Dikbilgorgel van Dorestad 10 augustus 2022 om 19:56

Los daarvan: 'organisatoren' zijn hier geen entiteit. De organisatie van Burgos heeft he-le-maal niets te maken met die van de Arctic Race. Des te mooier is het statement vanuit Noorwegen. Come eso, Burgos.

0
Shinzawai 10 augustus 2022 om 21:04

Kortom, zonder het incident in Burgos zou er hier dus ook in volle finale een verkeersdrempel aanwezig zijn. Men weet dat dat niet veilig is, maar kennelijk moet er eerst iets ergs gebeuren voordat men iets gaat doen.

0
Lay On 10 augustus 2022 om 22:01

Nou, als we dit soort ‘drempels’ al moeten gaan weren uit finales, dan kunnen we voortaan beter op autocircuits gaan koersen. Dit ding stelt echt he-le-maal niks voor, zie Google Streetview:
https://www.google.com/maps/@66.3178933,14.159288,3a,75y,288.59h,89.15t/data=!3m6!1e1!3m4!1sJ00vCi3uNL9tqyIkQfSYMA!2e0!7i16384!8i8192

Dan zou ik me meer zorgen maken om de algemene staat van het wegdek…

0
Romāns Vainšteins 10 augustus 2022 om 21:23

De enige oplossing is het weghalen van aankomsten uit urbane zones, in ieder geval alle spurts dan toch. Sowieso voegt het voor 88% niets toe. Een wat rustiger passage op driekwart vd koers met meet aandacht voor dit torentje dat deze straat dit, stukken beter vd lokale vvv dan crashende en rond stuiterende lycraskeletten.

0
Cochise 10 augustus 2022 om 22:02

Ja we laten gewoon elke rit op een autocircuit finishen. Want op mooie rechte wegen vallen de renners nooit.

0
Panache 11 augustus 2022 om 09:56

Weg uit de steden, finishen op industrieterreinen en buitenwegen is uiteraard een optie. Het komt de veiligheid te goede, maar heeft ook een prijs (in geld welteverstaan). Het is aan de stakeholders om daar een weg in te vinden, om te bepalen welke prijs acceptabel is.

0
Gijsbert Van Beers 10 augustus 2022 om 21:45

Laten we dit vooral toejuichen ipv azijn pissen.

Wie weet moet er wel 1 schaap over de dam zijn voordat er meer volgen, laat dan de Arctic race dat eerste schaap zijn….

0
Retro Lex 10 augustus 2022 om 22:00

Het was een Zebrapad in Burgos

0
Sjonge Jonge 10 augustus 2022 om 22:17

Zebrapad dat op een drempel lag inderdaad.

0
Panache 11 augustus 2022 om 10:01

Het was feitelijk géén drempel, wel een bult, of golving, in de weg. Of dat voor een peloton anders aanvoelt dan een drempel kan ik niet beoordelen, al denk ik persoonlijk dat een drempel minder vloeiend loopt en daar het gevaar in schuilt. Laten we er voor waken dat de geschiedschrijving juist is.

0
Laura 11 augustus 2022 om 06:55

Pure propaganda van de ASO dit
En Nico pakt het netjes op zoals de tactiek van deze mega commerciële partij wilt.

Misselijk van de ASO om hier überhaupt ruchtbaarheid aan te geven

0
Marik 11 augustus 2022 om 07:04

Wat een bijzondere reactie.

0
De Dikke Dromedaris van Diemen-Zuid 11 augustus 2022 om 07:11

Ik doe het bijna in m’n broek van het lachen! :D

0
Patrick 11 augustus 2022 om 08:51

Wauw geweldig! Nu maar hopen dat er in de laatste 10 km nooit meer een bocht zit, en een rotonde, kleine steentjes op de weg, drempels, mensen aan de kant van de weg, misschien dat ze ook de wind nog kunnen afschermen? Of de renners uit de zon kunnen laten rijden? Levensgevaarlijk! Wat een flauwekul zeg.

0
Maillot à Pois 11 augustus 2022 om 10:50

Op zich goed dat de organisatie actie onderneemt, anderzijds betekent gewoon dat hier zonder het incident in Burgos ook weer een finish lag die niet aan de regels voldeed.
Of toch niet aan de letter van de regels want de foto op Google Streetview in een van de comments hierboven toont wel dat de drempel minimaal is. Maar als je die in Burgos op voorhand had opgezocht hadden ook niet heel veel mensen er graten in gezien.
Dus de enige organisatie hier verguizen en de andere op een applausje trakteren is eigenlijk nogal willekeurig. Het is helaas niet zo een eenvoudig verhaal, een koers organiseren.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone