Arabische connectie nekt Wout van Aert op Olympische Spelen

Arabische connectie nekt Wout van Aert op Olympische Spelen

foto: Cor Vos

zaterdag 24 juli 2021 om 19:40
Opinie

Op het grootste sportplatform van de wereld heeft de wielersport zichzelf andermaal fantastisch in beeld gefietst. De olympische wegwedstrijd in Tokio was pure propaganda voor het wielrennen, waarbij vrijwel al grote kampioenen zich in de kijker reden. De hoofdrollen waren voor drie grote smaakmakers uit de afgelopen Tour de France. Grote ronderenners die een eendagskoers kleuren; dat is toch wat we allemaal willen.

Hoewel héél België terecht iedere pedaalomwenteling van de ijzersterke Wout van Aert bejubelde, kan niemand zeggen dat Richard Carapaz de olympische titel heeft gestolen. In de Tour de France probeerde de Ecuadoriaan met de moed der waanhoop keer op keer bergop de aanval te zoeken om Tadej Pogačar in de problemen te brengen. Nabij Mount Fuji had de Zuid-Amerikaan in zijn vlucht met Brandon McNulty de juiste loper naar het goud bij zich.

Carapaz had zich bij zijn aanval op 24 kilometer van de streep geen betere medevluchter dan McNulty kunnen wensen. De 23-jarige jonge Amerikaan is niet alleen iemand die er vol voor wil gaan, maar was ook de juiste pion om Pogačar ditmaal schaakmat te zetten.

foto: Cor Vos

McNulty en Pogačar zijn immers ploegmaten bij UAE Emirates. De afgelopen weken heeft de Amerikaan zich dag na dag in de Tour volledig leeggereden voor zijn Sloveense kopman. Daardoor is het logisch dat Pogačar nauwelijks werk verrichtte in de achtervolging. Carapaz had nog het voordeel dat zijn INEOS – Grenadiers ploegmaten Michal Kwiatkowski en Adam Yates in de achtervolgende groep zaten. Al zat Yates aan het einde van zijn latijn en leek ‘Kwiato’ ook bij lange na niet meer okselfris te zijn. Veel meer dwarsverbanden van sponsorteams die van directe invloed waren op de tactiek van een landenploeg waren er echter niet te zien.

Slachtoffer
Wout van Aert mag zich het grootste slachtoffer van de belangrijke connectie uit de Verenigde Arabische Emiraten noemen. Pogačar was met zijn snelle benen naast de Belg de meest aangewezen renner die een groot belang had in een sprint. Dit voorjaar bewees de tweevoudig Tour-winnaar zijn spurterskwaliteiten door knap de sprint van een elitegroep in Luik-Bastenaken-Luik te winnen. En nu werd in de sprint op de Fuji Speedway duidelijk dat het verschil tussen Van Aert en Pogačar (die ook nog eens langs Bauke Mollema moest) miniem is.

Van Aert verdient een groot compliment. Hij was dé sterkste man in de wedstrijd. Op de lastige Mikuni Pass liet hij zich niet gek maken toen Pogačar (vanuit het zadel!) demarreerde, maar bleef hij de hele klim vooral zijn eigen tempo rijden. Daarmee forceerde hij zichzelf niet en kwam hij even later weer met anderen in de spits van de wedstrijd terug.

In de kopgroep van dertien renners die na deze klim tot stand kwam, waren dertien landen vertegenwoordigd. Bauke Mollema, Wout van Aert, Tadej Pogačar, Michael Woods, Brandon McNulty, Richard Carapaz, Alberto Bettiol, Michael Kwiatkowski, Rigoberto Urán, Jakob Fuglsang, David Gaudu, Maximilian Schachmann en Adam Yates konden zich opmaken voor de finale.

Traditionele wielerlanden als Nederland, België, Frankrijk en Italië. De Europese landen Duitsland, Engeland, Polen, Denemarken en Slovenië. En van de andere continenten de VS, Canada, Colombia en Ecuador waren vertegenwoordigd. Een prachtige promotie voor de internationalisering en globalisering van de wielersport. Dit is hoe visionair Hein Verbruggen het altijd voor ogen had.

foto: Cor Vos

Eenlingen
Dat de finale juist door dertien eenlingen werd gekleurd, bewijst ook dat kleine ploegen voor een extra spanningsveld zorgen. De grote kampioenen koersten nu in de laatste dertig kilometer als junioren door aan te vallen daar waar het mogelijk was. Op het EK en het WK zie je landenploegen van acht renners aan de start. Op die kampioenschappen is duidelijk meer controle dan in een olympische titelstrijd waar de grote wielerlanden met maximaal vijf renners van start kunnen gaan.

Ik weet dat ik nu tegen de schenen van heel wat mensen in de wielersport trap, maar ik blijf voorstander om de ploegen kleiner te maken. In 2018 heeft de internationale wielerunie UCI het aantal renners per ploeg dat in een grote ronde mag starten van negen naar acht verkleind. Ik denk dat je nog meer strijd krijgt wanneer je de teams terugbrengt naar zeven of misschien zelfs zes renners. Ik weet dat Tour de France-directeur Christian Prudhomme hier ook een voorstander van is. En waarom zou je dit ook niet tijdens de WK’s doen?

foto: Cor Vos

Voor Wout van Aert maakte in de laatste twintig kilometer het ontbreken van een ploegmaat (was dit niet een taak voor Remco Evenepoel geweest?) wellicht het verschil tussen goud en zilver. Niemand was bereid om voluit met Van Aert in de achtervolging op het duo Carapaz/McNulty te gaan. Na zijn fenomenale slotweekeinde in de Tour de France is dat ook volkomen logisch. Je gaat Van Aert niet naar de streep rijden om vervolgens geklopt te worden. Daardoor moest de Belg van Jumbo-Visma in zijn eentje veruit het meeste achtervolgingswerk verrichten.

Met Carapaz, Van Aert en Pogačar heeft de eerste dag op de Olympische Spelen alvast een fantastisch podium opgeleverd. Voor Ecuador is dit pas de tweede gouden olympische medaille nadat snelwandelaar Jefferson Pérez reeds de titel pakte tijdens Atlanta 1996.

De grootste winnaar van deze zware strijd rond Mount Fuji is echter de wielersport. Daarom moet nu iedereen eens goed gaan nadenken welke elementen we uit deze wedstrijd kunnen aangrijpen om ook andere koersen naar een hoger niveau te tillen.

Dit artikel delen:

95 Reacties

Jawbone 24 juli 2021 om 11:39

Iedereen in die groep reed op uiteraard op Wout en Pogi. Pogacar reed uiteindelijk ook gewoon mee in de achtervolging op McNulty, ik zag weinig van de Arabische connectie.

xistnc 24 juli 2021 om 11:44

Pogacar reed zeker niet mee. Hij nam af en toe opzichtig de kop om zijn landgenoten voor het lapje te houden om daarna weer snel de benen stil te houden. Hij sprong ook af en toe mee met een demarrage of reed een gat dicht, maar hield ook dan zijn benen stil.

Peet Gute 24 juli 2021 om 12:02

Poga reed wel mee, wel wat zuinig maar dat was zijn goed recht met Nulty vooraan en er waren er in de kopgroep die nog minder of helemaal niet aan de leiding kwamen.

Erik33 24 juli 2021 om 12:58

Tactisch hebben de Belgen dit slecht gespeeld. Begon al bij het niet selecteren van Teuns, vervolgens het opbranden van Van Avermaet en daarna de domme egoïstische aanval van Van Evenepoel.

Staf V 24 juli 2021 om 15:31

@ Eric, klopt, Evenepoel heeft alleen voor eigen rekening gereden, zijn grote woorden dat hij vanaf de Mikuni pas de koers zou controleren voor Wout was een dikke leugen, hij is stilaan naam aan het maken als egoïst en grootprater.
Van Avermaet heeft ongevraagd direct de achtervolging van het peloton geleid, wss om toch iets te verrichten omdat hij wist dat hij op de eerste lange klim eraf zou gaan, idd beter Teuns meegenomen.
Destijds werd Merckx verweten dat hij de beste ploeg had, wel vandaag is nog maar eens bewezen dat je vanaf het moment dat je overal favoriet bent ook de beste knechten nodig hebt.

MarkPeeters 24 juli 2021 om 21:59

Eric: en wat was de koerstactiek van de Nederlandse ploeg alweer? Met nummer 1840 op de ranking, Yoeri Havik, de Olympische titel binnenhalen?

kleomantre 24 juli 2021 om 22:08

Nederland was op voorhand er van bewust dat het weinig kans had en de enige kanshebber is er niet eentje die koerst waarbij een team controle voor hem moet uitoefenen. Die klampt aan, anticipeert en probeert een momentum voor een langere aanval te kiezen.

Boomie1 25 juli 2021 om 15:48

@MarkPeeters: vooraleer je nog eens zo’n zinnige reacties geeft. Verdiep je eens in de reden waarom Havik hier van start ging.
Van Nederland was al heeeeeeel lang bekend dat ze een 5e plek op gingen offeren aan het baanwielrennen

SteelHorseCowboy 24 juli 2021 om 11:44

Edit redactie: Bedankt, is aangepast.

fudd 24 juli 2021 om 11:44

Edit redactie: Bedankt, is aangepast.

Turtlehead 24 juli 2021 om 11:54

Pogacar moest helemaal niet om Mollema heen. Pogacar zat ideaal in het wiel achter brede Wout. Zodra die versnelde viel Mollema weg. Pogi heeft 150 meter in de luwte gesprint en kon daarna makkelijk uit het wiel komen (mede dankzij de veel te rechte lijn van WvA ;) ).

Peet Gute 24 juli 2021 om 12:04

Maar als Mollema niet weg viel dat zat Pogi toch opgesloten, remember Cav in de sprint op de Elysiee en volgens mij rijden renners nog altijid niet met een glazen bol op hunne velo

zacht 24 juli 2021 om 12:31

Als mijn tante wieltjes had was het een karretje. Feit: Pogacar moest niet om Mollema heen.

Turtlehead 24 juli 2021 om 11:57

Beetje vreemd om eerst de ploegentactiek te schetsen die Pogacar in het defensief drong, om daarna te pleiten voor kleinere ploegen.
Wees eerlijk: dat gegluur naar elkaar in zo’n groep van 10-12 is afgrijselijk om te zien.

Killco 24 juli 2021 om 12:01

Dat gegluur is inderdaad irritant. Maar zal nooit uit het wielrennen verdwijnen.

Peet Gute 24 juli 2021 om 12:05

dat maakt het wielrennen net boeiend maar verschiet er niet van dat ze dat hier afgrijselijk vinden, echte kenners blijkbaar :)

Michelangelo 24 juli 2021 om 14:28

Dat gegluur en wat je ervan vindt hangt af van wie er voorop rijdt… in die zin is het een beetje zoals tijdrekken in het voetbal. Het hoort er gewoon bij, het is onderdeel van het spel.

Als Mollema op de plek van Carapaz of McNulty zat zou ik het gegluur prachtig vinden…

Staf V 24 juli 2021 om 15:40

Kleinere ploegen hebben alleen voor gevolg dat er veel meer combines zullen ontstaan tss ploegen, vandaag zat Ineos met 13 renners in het peloton, op het einde op de Mikuni Pas waren ze nog met 4 ploegmaats present, geen landgenoten maar wel van dezelfde loon heer.
Pogacar zat op 300m van de meet idd ingesloten maar vanaf 200m zat hij ideaal in het wiel met alle ruimte, waarom wachtte hij tot op +- 80m om aan te zetten? mss niet beter gekund.

SolitaryShell 24 juli 2021 om 22:21

Dit dus ja. Wielrennen ís ploegenspel, zonder dat gaat er nog weinig aan zijn. Inderdaad geen bal om aan álleen maar wedstrijden te kijken waarbij degene wint die net toevallig op een juist moment wegspringt, waarna de rest áltijd maar inhoudt omdat ze geen trap teveel willen doen.

Kleinere ploegen betekent ook alleen maar meer specialisatie. Dus ploegen zullen moet kiezen tussen bijvoorbeeld algemeen klassement of sprinten. Dus als er ploegen zijn die gericht zijn op sprinten, dan zal die sprint er ook komen. Omdat dat dan hun enige doel en kans is.

Geloof me, leuker wordt het er ook echt niet op. Er is ook nergens uit gebleken dat van 9 naar 8 in de grote rondes bijvoorbeeld ook maar iets heeft opgeleverd. Zo'n INEOS rijdt nog steeds treintje tot de laatste klim, wow wat zijn we geweldig opgeschoten. En zeker als ze nog maar 6 of zelfs 5 renners in steun hebben, dan kúnnen ploegen ook niets anders meer doen dan alleen maar op voorspelbare wijze voor hun kopman rijden.

Turtlehead 24 juli 2021 om 12:04

Schoot me nog te binnen: zou de kop ‘Falen van eigengereide Evenepoel kost WvA het goud’ niet beter zijn geweest ;)

Staf V 24 juli 2021 om 15:48

Volledig mee eens.

Pietspeed 24 juli 2021 om 18:17

Nee, daar was Evenepoel by far niet goed genoeg voor. Met zijn jeugdige overmoedige poging was hij meteen kennelijk leeg. Veel in de tank om Van Aert te helpen had hij niet. Denk dat hij idd meer voor zichzelf reed en met het oog al op itt.

S. Morgenstern 24 juli 2021 om 12:05

Zo’n bijzin over Verbruggen, voegt dat nu echt iets toe op deze manier?

SprintMaster 24 juli 2021 om 12:46

Nee. Verbruggen is vooral bekend als de toedekker van LA.

Murcia 24 juli 2021 om 13:03

Vond ik ook een raar zinnetje gezien wat we allemaal weten over de ‘visionair’ en zijn rol in de zaak Armstrong.

S. Morgenstern 24 juli 2021 om 13:08

Ja, ik dacht ook ‘maar hangt de grootste stap qua internationalisering uit die tijd nu niet juist heel erg aan de grootste smet op het blazoen van Verbruggen?’

Cochise 24 juli 2021 om 14:31

Verbruggen zijn aandeel in de mondialisering van de wielersport vind ik ook zwaar overschat.
Hij kwam niet verder dan het idee dat er meer wedstrijden buiten Europa moesten georganiseerd worden. Dat liet hij duidelijk blijken door ook Qatar, Bahrein etc hierin te noemen.
Alsof het niveau van het Bahreinse wielrennen erop vooruit gaat als er een week lang een Europees peloton over hun wegen komt rijden. Er moet natuurlijk in die landen aan de basis worden gewerkt.
Dus dat woordje “visionair”? Beter niet…

Staf V 24 juli 2021 om 15:52

Als je ergens racistische, seksistische, haat of doping uitspraken vergoelijkt of dergelijke op de sociale media liket of doorstuurt kan je u moeten verantwoorden is dat hier ook niet van toepassing?

Derierre de la course 24 juli 2021 om 18:44

Das de T-component. Zit in elk stukje van deze auteur. Een kuluitspraak om zogenaamd spraakmakend te zijn.

kleomantre 24 juli 2021 om 19:10

Iemand die zich laat omkopen kun je moeilijk visie toedichten.

Magician 24 juli 2021 om 12:06

” (was dit niet een taak voor Remco Evenepoel geweest?)”

Hihi. Verder denk ik dat het belang van de commerciële ploeg hier niet een bijster grote rol heeft gespeeld. Al die gasten in de groep Van Aert hebben een moment gehad dat ze op plooien stonden en Pogaçar wist dondersgoed dat McNulty het waarschijnlijk niet van Carapaz zou gaan winnen.

Derierre de la course 24 juli 2021 om 18:43

Maar goed dat Roglic niet meer mee zat, anders had het weer verwijten geregend m.b.t. zijn dienstbaarheid naar WvA.

Scott Sunderland 24 juli 2021 om 12:08

Ik denk zeker wel dat als Pogacar echt met Van Aert had meegereden dat ze die laatste seconden op Carapaz en McNulty hadden dichtgereden. De aanwezigheid van McNulty moet haast wel de verklaring zijn. Misschien een inschattingsfout. McNulty is als renner sowieso de mindere ten opzichte van Carapaz. De kans leek bij voorbaat groot dat Carapaz het zou afmaken en niet McNulty. Van Aert en Pogacar leken in de achtervolgende groep de enigen die nog echt de kracht hadden om terug te rijden naar de kop.

Panache 24 juli 2021 om 12:12

Je verliest (als sterkste renner) een wedstrijd nooit omdat je tegenstanders niet voor jou willen rijden. Enkel je ploeggenoten staan aan jouw kant en het is dus aan hun om de kansen van de kopman zo lang mogelijk in stand te houden. Van Aert werd schaakmat gezet doordat team België (inclusief Van Aert zelf) vóór de top van de Mikuni pass veel kopwerk hebben verricht, terwijl ze al hun krachten hadden moeten sparen om de koers te controleren vanaf de top van de Mikuni pass. De belangrijkste vraag is: was het realistisch om Vansevenant of Evenepoel binnen de minuut van de kop bovenop de Mikuni pass te krijgen? Ik denk van wel (gezien de posities van Van Baarle en Bettiol). Dus niet de Arabische connectie, maar het smijten met de krachten van het eigen team hebben een realistische kans op goud om zeep geholpen. Van Aert kan trots zijn op zilver.

jan jansen 24 juli 2021 om 12:21

Panache;
+1

Massimo Bataille 24 juli 2021 om 12:35

De belgen deden wat ze moesten doen, verantwoordelijkheid nemen, koers controleren en op het juiste moment Van Aert afzetten.
Enige wat je nog kon verwachten is dat evenepoel net iets beter is, maar dat was nu niet het geval.
Het was pas bij de demarrage van Pogacar dat Van Aert alleen kwam te zitten. En op dat moment was het gewoon ieder voor zich.
Vansevenant zou nooit dicht genoeg over de top gekomen zijn. En zoals je nu al zag in de koers, er werd constant aangevallen en gecounterd, de snelheid ging er nooit helemaal uit voor lange tijd. Achtervolgers zouden nooit meer terug keren.

Michelangelo 24 juli 2021 om 12:35

Ook van mij een +1 voor Panache.
Waarbij dit scenario te verwachten was, net als de uitkomst. Niemand wil naar de streep met Wout, en Wout is met zijn eenmansploeg niet sterk genoeg om alles te controleren.
En als dan de ploeggenoten van Wout er te snel af liggen, dan zit je in de penarie, en mag je blij zijn met een medaille…

platteprijs 24 juli 2021 om 12:37

Eens. De tactiek van de Belgen was volkomen verkeerd. Maar ook het vele werk dat Van Aert in de achtervolging deed, was niet slim omdat je nooit met een gesloten groep naar de finish gaat. Als verzachtende omstandigheid geldt wel het onverwacht zwakke optreden van Evenpoel. En ook Vansevenant was snel uitgespeeld.

Michelangelo 24 juli 2021 om 12:51

@platteprijs,
De tactiek van de Belgen was goed, namelijk Van Aert mee over de top van de laatste klim. Maar bij die tactiek hoort ook een helper, omdat je gewoon weet dat de kans dat de rapste (en sterkste?) man heel klein is als er niemand is om de groep bij elkaar te houden.
Van Avermaet heeft prima geknecht, en ook van Benoot denk ik niet dat we meer konden verwachten. Maar Evenepoel had er gewoon moeten zitten (of heel kort erachter). Echter die koos ervoor om zich te sparen voor de tijdrit….

Wout is dus gewoon in het pak genaaid door zijn “ploegmaat”.

Limal 24 juli 2021 om 12:54

1) geen enkel land had meer dan 1 kopman in de kopgroep
2) geen enkele helper is kunnen terugkeren na de Mikuna pas
3) hoeveel helpers denk je dat Van Aert nodig zou gehad hebben om zelfs maar 1 minuut dicht te rijden in die laatste 30 km, met de sterksten vooraan die dan samenwerken om de 'sprinter' op achterstand te houden?

De computerspelletjestheorie van Panache houdt geen rekening met het profiel en de aard (kleine landenteams) van de wedstrijd. Waarom bijvoorbeeld zijn Van Baarle en Dumoulin de Mol niet komen helpen op weg naar een medaille? Hoezo heeft (kopman) Bettiol krampen gekregen? Juist ja, vanwege de realiteit.

platteprijs 24 juli 2021 om 12:57

@Michel Als je met 2 speerpunten kunt koersen ben ik het me je eens, maar dat was niet het geval. De tactiek is fout omdat je weet dat Van Aert ondanks dat hij supersterk is niet met de beste klimmers meekan. En Van Aert behoorde idd tot de zwakste klimmers van de kopgroep. Als Pog en zijn 2 medevluchters doorrijden, wint hij niet eens een medaille.

Michelangelo 24 juli 2021 om 13:15

@platteprijs,
Misschien heb ik het verkeerd begrepen in de aanloop, maar er was volgens mij sprake van 2 kopmannen bij de Belgen. Waarvan er 1 harder fietst dan hij praat. En de ander harder praat dan hij fietst.

En als jij gelijk hebt en er was maar 1 kopman, dan vraag ik me af hoe blij je moet zijn met je “ploegmaat” die praat over “benen die lekker draaiden” en “ik heb me maar meteen gespaard voor de tijdrit”. Dan geef je dus gewoon niet thuis.

En ik mag niet hopen dat Evenepoel straks Van Aert klopt in de tijdrit met een heel miniem verschil, omdat Van Aert zich gesmeten heeft voor een medaille, terwijl Evenepoel zich heeft gespaard zonder zijn landgenoot te helpen.

MarkPeeters 24 juli 2021 om 17:45

Onzin, geen van beiden (RE of Vansevenant) zouden, ook als ze zich zouden sparen, met de besten mee over de top van de Mikuni geraakt zijn. Er bleven enkel nog kopmannen over, geen knechten. RE had er bij moeten zijn maar was gewoon niet goed genoeg.
By the way, was de Nederlandse koerstactiek (wat die ook moge zijn) zoveel beter dan de Belgische?

Pietspeed 24 juli 2021 om 18:26

Eens met Panache.
Btw, tactiek van de Belgen was mi niet optima forma. Van Aevermaat als Olympisch kampioen zo op branden :waarom? Alsof de Italianen, Spanjaarden, Fransen, Nederlanders geen sterk blok (op papier) hadden. Weinig respect voor Van Aevermaat en onnodig ook. Evenepoel reed voor zichzelf en of jeugdige overmoed, en evt overschatting.

MarkPeeters 24 juli 2021 om 21:55

Nu doen jullie plots alsof Van Avermaet een kandidaat-winnaar was op dit parcours. Greg wist dat hij nooit met de eersten over de klim zou komen en heeft gewerkt voor het team, voor kopman Van Aert. Teamwork, iets wat ik van de Nederlandse ploeg niet heb gezien.
PS : het is Van Avermaet en niet Van Aevermaat. Tenminste als we het over dezelfde renner hebben, Greg, de vorige Olympische kampioen.

Wheely 24 juli 2021 om 12:27

Als Vingegaard had meegedaan had de wereld er heel anders uitgezien.

Anton van Valouwe 24 juli 2021 om 13:52

Ja, maar die schijnt last van platvoeten te hebben.

Barry Batsbak 24 juli 2021 om 13:54

Als Alaphilippe erbij was mogelijk ook. Maar ja, als als als. Daar kun je een boek mee volschrijven.

Michelangelo 24 juli 2021 om 12:32

Van Aert is niet geklopt door de Arabische connectie, maar door zijn eigen reputatie van snelle man, gekoppeld aan het ontbreken van Evenepoel op het moment dat hij er moest staan.

Als Evenepoel net zo zou trappen als praten, dan zou hij gewoon met de besten mee over de top komen. En had hij (met hulp van Van Aert) het tempo hoog genoeg kunnen houden zodat er niemand ver weg zou kunnen rijden. Of het mogelijk maken dat hijzelf weg zou rijden, of dat Wout zelf een poging zou kunnen wagen met een goede afstopper erachter.

Evenepoel was niet op de afspraak, Wout zit alleen, en is gewoon het bokkie. En dat ligt echt niet aan McNulty, maar aan de goede benen van Carapaz zelf. Want die reed gewoon weg van Van Aert, reed naar Pogacar toe bergop, stond in de TdF ook al op het podium en is dus geen koekenbakker die je zomaar terug haalt.

Ik vind de opinie dan ook weinig verheffend en misschien wel veel te snel gemaakt zonder echt goed na te denken wat we hebben gezien. Of laat ik het anders zeggen, ik heb een iets andere opinie…

xistnc 24 juli 2021 om 12:40

Vooral Pogacar zelf is geklopt door die zogenaamde Arabische connectie. En misschien ook een beetje door het aantal Ineos-collega’s om zich heen.

djerkson 24 juli 2021 om 13:28

Evenepoel had er inderdaad moeten zitten na de ‘Remcoklim’ en het is daardoor dat Van Aert niet wint. Anderzijds: geen enkel land had nog 2 mannen na de Mikuni-pass. Ik had van Roglic ook meer verwacht.

Michelangelo 24 juli 2021 om 13:35

@Djerkson,
Helemaal eens. Waarbij ik denk dat de aanwezigheid van Evenepoel voor de winstkans van Van Aert doorslaggevender geweest zou zijn dan de aanwezigheid van Roglic voor de kansen van Pogacar.

Pole Pole 24 juli 2021 om 13:44

dus Evenepoel zou sneller voor Van Aert gereden hebben dan Roglic voor Pogacar?

Jacco van Stierop 24 juli 2021 om 13:52

Vond de actie van Evenepoel niet heel verstandig, maar hij heeft in tegenstelling tot Roglic in ieder nog íets laten zien.
Zou die laatste al met zijn hoofd bij de tijdrit hebben gezeten?

Barry Batsbak 24 juli 2021 om 13:56

Nou kom, Michelangelo. Verspil geen adem en typ-tijd meer aan Rev.

Alfons Haavers 24 juli 2021 om 13:58

Eens met xistnc, Pogi had hier wellicht ook kunnen winnen. McNulty hield hem wat in de tang, waardoor hij niet all-out leek te kunnen gaan.

En men heeft het hier vooral over Evenepoel, maar Roglic mocht je toch ook verwachten om er nog bij te zijn? Met de 2 Slovenen op niveau was de rest kansloos.

djerkson 24 juli 2021 om 14:05

Roglic heeft nog een excuus met die val, maar Evenepoel met zijn hoogtestage en 3 weken acclimatisatie heeft die excuses eigenlijk niet. Vansevenant, die mee was op stage, was hier vandaag gewoon een stuk beter dan Evenepoel. Als het slecht is, mag het ook gezegd worden. Ik verwacht niet dat Evenepoel gaat meedoen voor de medailles in de tijdrit, toch niet met dit schijnbaar niet uitzonderlijk vormpeil.

Michiel 24 juli 2021 om 12:44

Altijd weer die Arabieren

Massimo Bataille 24 juli 2021 om 12:44

Eigenlijk wint Carapaz gewoon omdat er geen Movistar boys meer over waren in de achtervolgende groep. Want die laten Carapaz nooit rijden =D

SprintMaster 24 juli 2021 om 12:49

Het is een deel van de verklaring. Het andere deel is het falen van een toptalent wiens naam bij velen ofwel overdreven lof ofwel irritatie opwekt.

Rawolf 24 juli 2021 om 12:49

Wout van Aert kan nooit 12 man in t gareel houden en niemand wil met hem sprinten.

Als hij wil winnen moet hij zelf aanvallen ipv te reageren op anderen.

Beer 24 juli 2021 om 12:57

Zo zie ik het ook, zijn grootste kans om te winnen was aanvallen. Had hem het graag 1 keertje vol zien proberen na de Mikuni.

Wheely 24 juli 2021 om 13:02

Wout had bondgenoten kunnen zoeken om mee te vertrekken. Op de Spelen zijn de tweede en derde plekken een stuk meer waard. Ik had het helemaal niet erg gevonden als Wout had gewonnen en Bauke bij wijze van spreke brons had gepakt.

MarkPeeters 24 juli 2021 om 22:08

Zo kan ik het ook: Van Aert moet de beste zijn in klimmen, dalen, aanvallen en sprinten. Alsof zijn krachten onuitputtelijk zijn. Tussendoor moet hij dan ook nog eens coalities smeden met zijn tegenstanders, ze er op leggen in de sprint en dan is hij inderdaad Olympisch kampioen. Zo eenvoudig is het helaas niet …

SpeedyLegs 24 juli 2021 om 12:51

België heeft verloren en Van Art heeft zilver veroverd.

Kleinere ploegen gaat in klimkoersen veel keer een verloop zoals in Tokyo geven: een groep klimmers zonder helpers vanaf de laatste klim voorop. Is misschien wel anders dan nu, maar of het aantrekkelijker is: een loerkoers?

MarkPeeters 24 juli 2021 om 22:08

België en Van Aert hebben zilver gewonnen.

Jungle Man 24 juli 2021 om 12:57

Het idee van kleinere teams vind ik wel wat. Dan is er toch meer strijd van man tegen man ipv duurste teams tegen minder dure teams.

Jacco van Stierop 24 juli 2021 om 14:08

Zo was wielrennen ook bedoeld toen het werd uitgevonden. Totdat marketing-pipo’s zich er mee gingen bemoeien, toen kreeg je allerlei rare ranglijsten van teams, en fanboys. De geschiedenis zit nu eenmaal vol vergissingen.

Martino87 24 juli 2021 om 13:06

Ik denk dat het voor van Aert goed was geweest als Roglic er nog bij had gezeten, die had dan voor hem kunnen werken!

Kopinkas 24 juli 2021 om 13:33

Je kan evengoed aanvoeren dat Pogacar telkens hij door McNulty in het defensief gedrongen wordt (zie Baskenland) de wedstrijd verliest…
De tactiek van de Belgische ploeg om te snel pionnetjes op te branden (en de relatieve zwakte van Evenepoel) zijn de hoofdfactoren die bijdragen tot het verlies van Van Aert.

Pole Pole 24 juli 2021 om 13:41

Zilver verzacht de pijn. Evenepoel heeft geprobeerd om te anticiperen maar hij is nog niet op het niveau van 2020 en 2019. De beste Evenepoel zou er (misschien) a la Fuglsang terug aangesloten zijn en dan kunnen tempo maken voor Wout waardoor er minder gaten zouden geslagen zijn en Van Aert veel meer krachten zou gespaard kunnen hebben. Maar het is niet. Ik ben ervan overtuigd dat Evenepoel zijn best gedaan heeft maar op dit moment niet zijn topniveau haalt. Dat is zeker geen schande, revalidatie van bekken kan lang duren. Ook op Greg, Tiesj en Mauri mogen we trots zijn. Het was meer dan goed. Niet superb maar meer dan goed.

04398 24 juli 2021 om 14:39

Waarom altijd de schuld ergens anders leggen als Wout niet wint. Pogi deed niks verkeerds, hij reed net zo veel(of weinig) op kop als de andere mannen in de achtervolgende groep.
Als je als Wout van Aert zijnde in zo’n groep terecht komt dan weet je dat niemand met jou naar de streep wil rijden. Dan moet je gewoon overal op reageren anders ben je zelf de Sjaak in de achtervolging. Dat is nu eenmaal het nadeel van zijn allround kwaliteiten

ProfrondeZevenbergen 24 juli 2021 om 15:25

Net opiniestuk. Ik kan me er wel in vinden.
De titel had wel wat beter gekund.

Jean Dumas 24 juli 2021 om 15:26

Dit is een beetje Ducrot-argumenteren: een theorie ophangen zonder bewijs in de praktijk. Arabische connectie? Ik heb er geen gezien.

tvm 24 juli 2021 om 16:01

Titel had ook mogen zijn: Het niet-selecteren van Dylan Teuns nekt Wout van Aert.

Verder was het natuurlijk tactisch gezien dom dat de Belgen de koers hard maakten. Als de groep een stuk groter zou zijn, waren er weliswaar meer kapers op de kust, maar:
-Mauri, Benoot en/of evt. Evenepoel zouden kunnen werken voor en de boel bijeen houden of controleren in dienst van. Nu waren ze leeggereden voor de finale begon.
-Dylan Teuns had kans om bij de eerste 20 boven kunnen komen.
-van Aert is nog altijd veruit de rapste van het hele pakket wat de finale zou rijden, ongeacht hoe groot de groep zou zijn.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair