Annemiek van Vleuten stopt na 2023, sluit carrière af bij Movistar

woensdag 29 juni 2022 om 11:21
Annemiek van Vleuten stopt na 2023, sluit carrière af bij Movistar

foto: Cor Vos

2023 zal het laatste jaar voor Annemiek van Vleuten als profwielrenster worden. De 39-jarige Nederlandse heeft haar contract bij Movistar, dat aan het einde van het huidige seizoen afliep, verlengd met een jaar. Nadien zal ze haar fiets aan de haak hangen. Dat kondigt ze aan in een persbericht van haar ploeg.

“Mijn carrière heeft altijd gedraaid om beter worden, niet om winnen”, begint Van Vleuten haar uitleg in het persbericht. “Elke fysieke kwaliteit of elk mentaal aspect op de fiets een beetje beter maken, zowel als team als samen met het team waar ik onderdeel van ben, dat geeft me echt energie.”

“Ik wil graag nog een beetje meer bijdragen aan de ontwikkeling van het team in 2023, net zoals ik de afgelopen twee jaar heb gedaan bij Movistar. Om hier onderdeel van te zijn, wilde ik verlengen met nog een seizoen. We hebben de stijgende lijn te pakken, we ontwikkelen ons, en het zou zonde zijn om halverwege dit proces te stoppen. Twee jaar voelt te kort, terwijl drie jaar een mooiere periode is. Ik heb er het volste vertrouwen in dat de organisatie in 2024 en de jaren daarna nog verder zal verbeteren.”

Stoppen op topniveau
Van Vleuten presteert nog steeds op het allerhoogste niveau, maar heeft nu dus toch al een einddatum voor haar carrière gesteld. “Persoonlijk wil ik nu niet stoppen – ik ben nog steeds super gemotiveerd, maar ook bewust dat er een moment moet zijn dat ik moet stoppen. En het past beter bij me om te stoppen terwijl ik nog steeds op mijn beste niveau ben, terwijl ik het spel kan spelen voorin de grootste koersen. Ik wil op een hoogtepunt eindigen, en dat doen met deze fantastische mensen voelt als het juiste om te doen.”

Geen Olympische Spelen in 2024
“Sommige mensen zullen zich afvragen waarom ik afscheid neem voor de Olympische Spelen in Parijs. Voor mij heeft dit, mijn carrière, altijd te maken gehad met het vinden van motiverende doelen op de lange termijn, zoals het Movistar Team en elke andere organisatie waar ik mijn energie in kan steken. Het gaat niet enkel om specifieke doelen of wedstrijden. Het lijkt er ook niet op dat de Alpe d’Huez in het parcours zit (lacht), maar zoals je kunt begrijpen, is dat niet de meest belangrijke reden.”

“De voornaamste reden om in 2023 te stoppen, is dat ik wil stoppen als in nog op topniveau ben, het ontwikkelingsproces af wil ronden dat het team en ik begonnen in 2021 en ik uitkijk naar nieuwe uitdagingen in het leven. Ik ben er zeker van dat ik zal stoppen met een klein traantje in mijn oog, want ik houd enorm veel van deze sport, maar ik wil het wielrennen – de professionele kant ervan – verlaten op het hoogste niveau.”

Dit artikel delen:

18 Reacties

Guushovd 29 juni 2022 om 11:27

Het goede nieuws is dat ze nog een jaar doorgaat.

0
JayJay 29 juni 2022 om 11:27

Noooo, ik had gehoopt dat ze nog lang ging blijven fietsen.
Mijn abolute en enigste lievelingswielrenster ter wereld.
Ik ga ze missen!

0
re-cycle 29 juni 2022 om 11:28

Hoop de komende anderhalve jaar nog veel moois te zien van haar in het wielrennen. Ik zie haar daarna nog wel op de fiets. Ik kan mij niet voorstellen dat ze de fiets letterlijk aan de wilgen gaat hangen.

0
Jens Voigt 29 juni 2022 om 11:31

Haha Annemiek Valverde.

0
Oblomov 29 juni 2022 om 11:36

Een beetje vreemd. Als je tot en met 2023 doorgaat, zou je toch net zo goed de Olympische Spelen nog een keertje mee kunnen pakken. En als je er wel klaar mee bent, omdat je alles gewonnen hebt dat er te winnen valt, dan ligt stoppen aan het eind van dit seizoen weer meer voor de hand.

En alles winnen wat er te winnen valt, heeft ze min of meer ook wel gedaan. Olympisch goud, wereldkampioenschappen, je kunt je een slechtere uitkomst voorstellen wanneer je halverwege de twintig als matig getalenteerde voetbalster vanwege een slechte knie besluit om maar wat te gaan fietsen.

0
KnightBiker 29 juni 2022 om 11:43

+1 wat palmares is eigenlijk alleen de Tour de femme (dit jaar) en de weg rit voor de Olympische spelen nog ontbrekend… ze zal wel andere redenen hebben om 2023 als einddatum te nemen maar na de valpartij in RIO en het debacle in Tokyo was Parijs 2024 wel een mooi revanche moment. (Maar ze krijgt in Parijs waarschijnlijk geen parcours dat echt op haar lijf geschreven is… zal eerder bij Kopecky passen)

0
Guushovd 29 juni 2022 om 12:26

De olympische spelen zijn in Parijs, dus de kans dat het een parcours voor haar wordt, is heel klein. Als haar inschatting is dat ze op de tijdrit niet genoeg kans meer maakt, of de specifieke training niet meer wil of kan doen, dan is een heel jaar extra doorgaan als het voor haar goed voelt om volgend jaar te stoppen misschien juist precies dat jaar teveel. Het is precies de manier van denken die ertoe leidt dat mensen achteraf doet zeggen dat ze voor hun gevoel te lang zijn doorgegaan.
Bovendien is ze 41 als ze stopt. Hoeveel zijn er überhaupt die dat redden?

0
re-cycle 29 juni 2022 om 13:58

Als ze wil en fysiek en mentaal op orde is (laatste lijkt me zeker geen probleem) valt er ook nog wel een contractje te scoren bij een andere ploeg. Movistar wil kennelijk het record van oudste prof bij die ploeg ooit van Valverde niet door Annemiek laten verbreken.

0
fransestinkkaas 29 juni 2022 om 11:40

Hopelijk gaat ze nog eens een gesprek aan met Valverde…
Wel een prachtcarrière deze vrouw, één van de grootste Nederlandse wielrenners ooit!

0
KnightBiker 29 juni 2022 om 11:44

En we hebben er al zoveel! Al denk ik dat van Dijk er letterlijk met kop en schouders bovenuit steekt…

0
fransestinkkaas 29 juni 2022 om 12:55

Vos, sowieso de beste renster. Met de heren erbij staat Vos ook zonder twijfel in de top drie.

0
FDJ 29 juni 2022 om 18:26

Ik vind persoonlijk Anna van der Breggen de meest complete. Wereldkampioen, Europees kampioen en Nederlands kampioene op de weg en in de tijdrit. Ontelbare keren winst in de Waalse Pijl. Meervoudig winnaar in de Giro Rosa en verder nog winst in Luik, Amstel, Vlaanderen en noem ze maar op.

Ze was alleen regelmatig ook te sociaal als topsporter waardoor ze ploeggenoten echt iets gunde en zich wegcijferen.

0
Jean Dumas 29 juni 2022 om 11:48

Mooi, hopelijk nog veel te genieten voor het zover is.

0
Barry Batsbak 29 juni 2022 om 11:54

Wat een fantastisch uithangbord voor het dameswielrennen is zij geweest als het einde loopbaan daar is. Hopelijk pakt ze er komend anderhalf jaar nog een paar mooie zeges bij.

0
Brabander 29 juni 2022 om 12:04

Het volgende icoon wat haar fiets aan de wilgen gaat hangen. Samen met Anna van der Breggen en Marianne Vos toch wel de supersterren van het peloton.
Toch wel benieuwd wie er in dat vacuüm gaat stappen. Want qua puur klimmen echt ongeëvenaard natuurlijk. Vollering en Cavalli dienen zich al aan. Het zal wel een andere koersdynamiek worden in 2024

0
Klein Verzet 29 juni 2022 om 12:18

Mooie woorden van Annemiek, waarin de grondgedachte van De Coubertin weerspiegeld wordt. Nee, niet die over deelnemen (was trouwens niet van hem), maar deze:

Quote:
Het belangrijke in het leven is niet de triomf, maar de strijd, het essentiële is niet om te hebben gewonnen maar om goed te hebben gestreden.
0
Pietspeed 29 juni 2022 om 13:15

Sluit ik me bij aan.

0
Blackcanyon 29 juni 2022 om 22:43

Eerst nog tot eind 2023 genieten van de wedstrijden waarin Annemiek rijdt.
Daarna komt er natuurlijk een film over met als moviestar Annemiek.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone