Annemiek van Vleuten breekt knie bij valpartij op WK, finisht als zevende

zaterdag 29 september 2018 om 19:40

foto: WielerFlits / Maxim Horssels

Annemiek van Vleuten kwam ten val tijdens het WK, maar kon met een zevende plaats nog goed finishen. Na de finish kwam de pijn echter bij de wereldkampioene tijdrijden. “Ik snap er niks van. Net kon ik niet meer op mijn fiets stappen; zo erg is het nu. Mijn knie is heel erg opgezwollen en ik moet naar het ziekenhuis. Ik maak me zorgen over wat er met mijn knie aan de hand is.”


Van Vleuten kwam met Ellen van Dijk op meer dan honderd kilometer van de finish op een vluchtheuvel. Al snel kon de renster van Mitchelton-Scott haar weg weer vervolgen en terugkeren in het peloton, maar met de nodige pijn: “Bij de val probeerde ik mezelf op te vangen en toen is mijn knie een soort van uit de kom gegaan. Het voelde alsof m’n knie naast mijn been stond. Ik dacht dit is einde WK, maar ben toen toch verder gegaan.”

“Op de fiets werd het niet erger, dus kon ik door blijven gaan. Tegen de anderen heb ik daarna gecommuniceerd dat het niet goed was. Net na de val kon ik maar met één been vermogen leveren.”

“Ik denk dat ik uiteindelijk de ideale voorzet heb gegeven voor Anna. Er is heel veel over ons geschreven, over onze teamtactieken, maar ik denk dat we het heel goed hebben gedaan. Voor haar ben ik blij, maar persoonlijk ben ik natuurlijk teleurgesteld.”


Update 19.40 uur

Van Vleuten laat op haar Twitter weten aan haar volgers dat haar knie is gebroken.  “Ik kan het niet geloven; zoveel emoties heb ik nu. Het zal genezen, maar het heeft tijd nodig (weken)”, schrijft ze geemotioneerd. Op de foto is een breuk te zien.

Dit artikel delen:

19 Reacties

Grobbel 29 september 2018 om 17:41

Die valpartij lijkt bij nader inzien wel een stuk bepalender te zijn geweest voor het koersverloop dan voorheen werd gedacht.

Marcel1112 29 september 2018 om 18:00

Het leek een vrij onschuldige valpartij op lage snelheid, en daarna reed ze vergelijkbaar met Evenepoel iedereen voorbij alsof ze stil stonden terug naar de kop. Wat adrenaline wel niet doet. Beterschap Annemiek!

KnightBiker 29 september 2018 om 18:23

Voor Nederland eigenlijk een gelukkig bij een ongeluk.. een lastig dilemma werd zo vermeden. Wel jammer: zo voor De 2e keer een grootse kans op eeuwige roem verloren aan vd breggen. (Maar die kan er Ook niets aan doen en heeft verdient gewonnen.)

KnightBiker 29 september 2018 om 20:50

Update: wat een bikkel en teamspeler – alla Philipe Gilbert, en dan nog je team genoot opzetten voor De winst: vd breggen staat bij deze in Het krijt bij van vleuten.

Romāns Vainšteins 29 september 2018 om 19:21

Eerlijke dame. Waarschijnlijk heeft deze valpartij ons een nog veel brutere en historischer koers ontnomen…

Darth333 29 september 2018 om 19:29

Jij denkt aan een tweestrijd tussen Anna en Annemiek vanaf 30 km van de streep? Ik hoopte erop.. Annemiek gaf aan dat ze zich ook heel goed voelde maar die knie belemmerde haar om haar vorm te tonen.

Grobbel 29 september 2018 om 19:51

Ik denk in elk geval dat er een spannendere strijd zou zijn geweest om de rest van het eremetaal.

sooike 29 september 2018 om 19:47

Van Vleuten heeft weer eens bewezen een bikkel te zijn. Sterkte en beterschap !

kelderfan 29 september 2018 om 19:52

Ja, wat een bikkel is die Annemiek; hopelijk een snelle genezing en zeker van harte beterschap gewenst.

UrbanSteel 29 september 2018 om 19:57

Kanjer, die Annemiek.

Bazzz 29 september 2018 om 20:07

Edit redactie: Niet doen

simonvanderzee 29 september 2018 om 20:17

Sneue reactie, denkt dat in dit geval adrenaline de perfecte pijnstiller was

Onie 29 september 2018 om 20:25

Dit doen met een gebroken knie, hoe goed ben je dan.

marehoek 29 september 2018 om 20:56

Er had er vandaag een andere gewonnen dan Anna want.als je 100km met een gebroken knie kunt rijden dan moet je toch een instelling hebben van vandaag is het voor mij.
Dus niet alleen de OS maar nu ook het WK door een valpartij verloren zíen gaan.
En vooral alle trainingsuren, alleen
in de bergen , gemaakt Dat is wel zuur dat deze niet het resultaat hebben opgeleverd door een valpartij.

jooprioolpijp 29 september 2018 om 21:06

Wat een heldin! Ik was al fan, anders zou ik het nu zijn geworden. Ik hoop ontzettend voor haar dat het goed herstelt, een knie is een rotgewricht om iets mee te hebben weet ik uit ervaring.

KennyKlimmen 29 september 2018 om 21:52

Met een breuk kun je doorrijden leert de ervaring….. je kunt alleen de volgende dag niet opstappen….en snachts niet slapen.

Kosmonaut 29 september 2018 om 22:46

Dit ja. Overdreven reacties, gebeurt zo vaak dat er doorgereden wordt met een breuk.

Jean Dumas 30 september 2018 om 09:08

Toen ze opstapte, zag je al dat er iets niet in de haak was. Annemiek zat anders op haar fiets, reed vierkant. Ik vind het een wonder.

Emergo 30 september 2018 om 11:39

Knappe diagnose van je zo voor de tv. Ik zag geen vierkante Annemiek toen zij bij haar inhaalrace de hele meute met een noodgang passeerde,