Annemiek van Vleuten grijpt naast titel Sportvrouw van het Jaar

woensdag 21 december 2022 om 22:02
Annemiek van Vleuten grijpt naast titel Sportvrouw van het Jaar

foto: Cor Vos

Annemiek van Vleuten is niet verkozen tot Sportvrouw van het Jaar. Op het Sportgala 2022, georganiseerd door de NOS en sportkoepel NOC*NSF, kreeg de winnares van de Giro d’Italia, de Tour de France en de Vuelta a España voor vrouwen niet de meeste stemmen.

De prijs voor Sportvrouw van het Jaar ging naar schaatsster Irene Schouten, die drie keer goud won op de Olympische Winterspelen in Peking van dit jaar. Schouten was de beste op de 3.000 meter, de 5.000 meter en de massastart. Ze versloeg naast Van Vleuten ook shorttrackster Suzanne Schulting in deze verkiezing.

Van Vleuten heeft een uitermate succesvol seizoen achter de rug. De renster van Movistar schreef in 2022 geschiedenis met winst in de drie grote rondes (Giro d’Italia Donne, Tour de France Femmes en Ceratizit Challenge by La Vuelta) en de wereldtitel op de weg. Ook won ze met Luik-Bastenaken-Luik een monumentale klassieker.

Ellen van Dijk en Marianne Vos maakten in een eerdere fase deel uit van de longlist van NOC*NSF en de NOS, maar zij vielen af bij de laatste schifting.

Dit artikel delen:

15 Reacties

aedk 21 december 2022 om 22:12

Ach ja wat moet je nog meer winnen om sport vrouw van het jaar te wirden

8
wielerlover 21 december 2022 om 22:23

Dat kun je dan ook weer zeggen van Irene, die kon ook niet veel meer bereiken dan 3 x olympisch goud. Ik heb sowieso lak aan trofeeën waar het dicht bijeen ligt tussen meerdere kandidaten, verschillende sporten vergelijken is geen makkelijke opdracht.

3
Oblomov 21 december 2022 om 22:27

Eerder wanneer dan wat nog meer. In een niet-olympisch jaar zou dit een zekerheidje zijn geweest.

1
re-cycle 22 december 2022 om 04:28

het gaat niet om hoeveel je win, maar hoe vaak je te zien ben op de hoofdzender van de publieke omroep. je kunt als jeu de bouler alles en ook alles winnen wat er te winnen is tot aan wereldkampioen toe, zolang je geen airtime hebt; je wordt niet eens genomineerd. schaatsen heeft te veel airtime. in mijn geval schaadt dat. overdaad ik kijk niet of nauweljks meer. terwijl ik vroeger zat je al in het weekend voor 15;30 naar eerst sneeuw toen testbeeld en om dan om 15;30 hilbert van de duin en consorten op buitenbaan ook in al dan niet sneeuw hun rondjes 36 te zien maken.

5
Pol 22 december 2022 om 08:54

Het olympisch comité is al jaren bezig om schaatsen van het programma af te krijgen. Maar de ISU is daar fel op tegen, er komen bij de spelen alleen Nederlanders kijken.
Buiten Nederland komt er geen kip kijken naar het schaatsen. Zelf in het grote schaatsland van welheer Noorwegen komt geen kip meer kijken. Wat stelt schaatsen dan internationaal nog voor????

-2
FDJ 21 december 2022 om 23:09

Terechte zege voor Schouten. 3x Olympisch Goud. Dat grote rondeverhaal van Van Vleuten zal waarschijnlijk leven onder wielerliefhebbers, maar zoals die Vuelta voor vrouwen moeten we ook niet spannender maken dan het is bijvoorbeeld.

3
Binda 21 december 2022 om 23:45

Ik vind die drie grote rondes van van Vleuten altijd lichtelijk opgeblazen. Bij elkaar 23 etappes waaronder 2 prologen. Bij elkaar minder kilometers dan 1 grote ronde bij de heren. Ik heb meer waardering voor haar Wereldtitel eerlijk gezegd dan.

-1
Fast Freddy 21 december 2022 om 23:32

Schandalig! Hoe durven ze!

2
Blackcanyon 22 december 2022 om 06:20

Geeft niks. Annemiek is niet bezig met de bingokaart. Ze had t WK er niet voor in willen ruilen.
En ze heeft onlangs al een pad gekregen.

0
Jinn 22 december 2022 om 09:36

“Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me.”

0
De Siepel 22 december 2022 om 15:17

Ach, schaatsen een B sport internationaal, maar in ons land een A + sport…Valt niet tegen op te boksen.

0
Pedalo 21 december 2022 om 22:46

Tja…Schouten wint naast driemaal goud ook nog brons op de os. WK allround. EK driemaal goud. Dus toch wel terecht!

-1
Nico Dutronc 22 december 2022 om 01:20

Wintersporten zijn niches met uitzondering van Hockey, en misschien langlaufen in Scandinavië.
Schaatsen is een niche in een niche, dan nog gedeeld in x disciplines. Top.

2
nobrakes 22 december 2022 om 09:07

Nico: want het vrouwenwielrennen heeft zo’n lekkere brede en internationale top wou je zeggen

1