Annemarie Worst in tranen: “Ik kom niet voor een tweede plek”

zaterdag 1 februari 2020 om 17:44
Annemarie Worst in tranen: “Ik kom niet voor een tweede plek”

foto: Cor Vos

Annemarie Worst kan maar moeilijk leven met haar tweede plaats op het wereldkampioenschap veldrijden. In tranen stond de Nederlandse na afloop de pers te woord: “Ik heb er niet veel over te zeggen, eigenlijk. Ik koop hier niks voor.”

De 24-jarige veldrijdster uit Gelderland deed in de slotronde alles goed: Worst draaide als eerste de laatste bocht door, maar moest in de sprint simpelweg haar meerdere erkennen in Ceylin del Carmen Alvarado. “Ik wilde gewoon winnen”, gaat ze geëmotioneerd verder bij de NOS. “Het ging super goed vandaag, maar voor een tweede plek ben ik hier gewoon niet gekomen.”

Gelukkig kan Worst haar tweede plaats tot slot nog enigszins relativeren: “Er komen gelukkig nog veel jaren waarin ik wereldkampioen kan worden, dus dat scheelt.”

Dit artikel delen:

19 Reacties

Brabander 1 februari 2020 om 17:53

Ik heb vandaag van je genoten in ieder geval. En jouw kans komt echt nog wel. Hup Annemarie

Jowinho 1 februari 2020 om 17:53

Dit is een reactie die ik van een geklopte verwacht en niet dat geforceerde lachen zoals er zoveel doen op een podium. Je MOET je teleurstelling tonen net zoals je de blijdschap moet tonen als je wint. Toch wel nog iets meer fan geworden van Worst.

Peter Lippens 1 februari 2020 om 18:01

idd, met emotie tonen is niets mis mee, met ze te verbergen trouwens ook niet, ieder gaat daar anders mee om en de omstandigheden tellen ook mee, remember MVDP na zijn brute pech op het WK in Luxemburg.

Franco Ballerini 1 februari 2020 om 18:08

Idem dito.

KnightBiker 1 februari 2020 om 18:13

Je kan ook blij zijn met een 2e plaats… ik bedoel er staan minimaal 2 anderen aan de start die Ook denken dat ze kunnen winnen. Je kan dan teleurgesteld zijn maar als je geen echte fouten hebt gemaakt moet je er vrede mee kunnen hebben. (Zie Brand)

Apemantus 1 februari 2020 om 19:45

Meer dan die twee zinnen kwam er dan ook niet uit. Je moet ook vooral de beelden erbij zien. Nee hoor, deze “emotie” hoeft van mij niet. Vergelijking met MVDP gaat dan ook compleet mank. Dat waren inderdaad prachtige tranen.

Jan Blokland 1 februari 2020 om 19:46

@KnightBiker. Ik snap wel dat ze teleurgesteld is. En over Brand. Heb je verleden jaar niet gekeken zeker. Hoe teleurgesteld was die verleden jaar.
Worst zat er dicht bij en als je zo goed als het hele jaar sneller bent in de sprints, snap ik haar wel. Als sporter wil je nou eenmaal gewoon de beste zijn. Je komt niet voor een tweede plaats. Dat is mooi als je een verrassing bent met geen kijk op een eerste plaats. Maar dat was hier niet aan de orde.

christ van maercke 1 februari 2020 om 18:26

ja, jongens.

xistnc 1 februari 2020 om 19:18

Schitterende koers gereden, de wedstrijd gemaakt. Inclusief wat slimmigheidjes en dommigheidjes op de steile pukkeltjes. Dat heeft veel energie gekost, die ze in de laatste kilometer tekort kwam. Logische teleurstelling na afloop, ze zal nog wel even met een kater zitten.

En dat is natuurlijk niet te vergelijken met Brand, omdat die al gauw in de gaten had dat er vandaag twee beter waren. Dan kun je na afloop redelijk eenvoudig berusten in een derde plek.

Jan Blokland 1 februari 2020 om 19:49

Annemarie, als je dit leest. Je hebt super gereden.
Je moet ook een beetje geluk hebben op zo’n WK. Van mij in elk geval petje af. En volgend jaar weer een nieuwe kans. Je bent nog jong genoeg om de komende jaren wel een keertje toe te slaan.

assen 1 februari 2020 om 20:52

Emotie hoort bij de sport.
PRACHTIG vond ik hoe Roodhoofdt uitgebreid een huilende Worst troostte… en het leek te helpen ook…. Een half uur later las ik toevallig op Twitter dat Worst voor de wegploeg van Roodhoofdt gaat rijden. … ze kennen mekaar dus al vrij goed.

Thijs E 1 februari 2020 om 21:13

Ze rijdt al voor de broers, bij 777. Dus die kent ze inderdaad al goed

Thijs E 1 februari 2020 om 21:15

Prachtige koersen kennen ook maar 1 winnaar. En de eerste verliezer baalt terecht, de streep lag voor Worst net te ver. Alles goed gedaan en net die dag op waarde geklopt.

Met winst van o.a. het WB-klassement toch een erg geslaagd seizoen.

jibi verboort 1 februari 2020 om 21:52

Veel waardering voor Annemarie Worst!

Annemarie heeft een schitterend seizoen gereden met goede sportieve prestaties en met een enthousiasme dat veel mensen heeft blij gemaakt. Ze heeft een rijk gevoelsleven en toont dat ook.

Vraag: Ik vraag mij af hoe bondscoach Gerben de Knegt omgaat met zijn rensters. Kan hij omgaan met de gevoelens van de meiden. Ik vraag me af waarom Denise Betsema de rust in gevaar zou hebben gebracht. Ik kan mij dat niet voorstellen.

klootje kriekeljon 2 februari 2020 om 02:58

Tja hoe teleurgesteld mag je zijn bij een sportieve deceptie. Volgens mij zoals Worst vandaag was. Er was ook nog kort een handje tijdens het volkslied, waarbij je toch ziet dat er onderlinge sportiviteit is, een momentje van contact. Dan mag je tegelijk ook gewoon heel erg boos en teleurgesteld zijn denk ik.

Prachtige koers weer, de dames geven de cross smaak. Prachtmanoeuvre en Weeningeske eindpush van Alvarado. Verdiende winnares.

Guushovd 2 februari 2020 om 09:05

Dat handje tijdens het volkslied tussen Alvarado en Worst vond ik het moment van t WK tot nu toe.

sooike 2 februari 2020 om 09:24

Vorige week in Hoogerheide lachte Alvarado haar teleurstelling weg, Worst huilt haar teleurstelling weg. Verliezen hoort ook bij topsport. Worst had in de slotronde veel harder kunnen doortrekken toen Alvarado een fout maakte op het slotklimmetje. Maar de manier waarop Alvarado binnen de kotste keren weer in het wiel van Worst zat, deed de uitslag al vermoeden. Kijk de beelden nog eens terug Annemarie en kom met iedereen tot de conclusie dat je op waarde bent geklopt door een imponerende Alvarado. Maar je tranen waren zeker begrijpelijk !

tendam 2 februari 2020 om 09:52

@sooike
Dat was geen fout, Alvarado nam bewust wat afstand zodat ze de klim vol op kon rijden. Ze reed dus harder dan Worst.

jan jansen 2 februari 2020 om 09:47

Worst heeft een goede wedstrijd gereden en heeft ons laten genieten van topsport. Om te winnen moet alles meezitten, een volgende keer is zij aan de beurt.