Anna van der Breggen Wielrenster van het jaar

maandag 3 december 2018 om 21:49
Anna van der Breggen Wielrenster van het jaar

foto: Innsbruck-Tirol 2018 / BettiniPhoto

Anna van der Breggen is verkozen tot wielrenster van het jaar. De wereldkampioene op de weg kreeg de Keetie van Oosten-Hage Trofee overhandigd.


Van der Breggen kende een uiterst succesvol wielerjaar. Naast het WK was ze ook de beste in onder meer de Strade Bianche, Ronde van Vlaanderen, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik.

De andere genomineerden waren Chantal Blaak, Laura Smulders, Annemiek van Vleuten en Marianne Vos.

Dit artikel delen:

11 Reacties

BW52 3 december 2018 om 22:02

zeer terecht annemiek was natuurlijk ook zeer goed. Maar Anna stak er toch wel zeer boven uit.

KnightBiker 3 december 2018 om 23:58

@bw52 stak van vleuten er niet bovenuit? Ze heeft vd breggen er zelfs 2 keer opgelegt In la course en het WK tijdrijden en in de Giro Rosa was ze ongenaakbaar, dat staat bij de dames gelijk aan Het winnen van de tour.
De Giro Rosa en de klassiekers wil Ik dan wel tegen elkaar wegstrepen, maar dan blijft staan dat van vleuten 2x beter was in een directe confrontatie. Daarbij: hoeveel kansen krijgt van vleuten nog?
Vd breggen is jonger en heeft de prijs al een aantal keer gekregen en krijgt hem nog wel eens: tijd voor van vleuten!

Mwielerfan 4 december 2018 om 08:51

Wk is natuurlijk stukken prestigieuzer dan wk tijdrijden

samuello 4 december 2018 om 10:48

Wat is dat nou voor een redenering. Omdat Van Vleuten ouder is moet zij de prijs krijgen? Als van der Breggen de beste wielrenster was dit jaar moet zij daarvoor beloond worden. Dan maakt het helemaal niets uit hoe oud, zielig of dapper Van vleuten is. Ik denk dat zij zelf ook liever een prijs wint dan dat ze hem krijgt.

KnightBiker 4 december 2018 om 11:33

@salmuello – je staat voor Het gemak alle andere argumenten even over? Het is discutabel of vd breggen De beste was gezien De directe confrontaties tussen de 2.
Bovendien: dit is een prijs die je krijgt en niet wint dus…

Cayolle 4 december 2018 om 13:29

@Knightbiker: Die uitslag bij die directe confrontaties kan je ook nog wel enigszins relativeren:
– In het tijdrijden (en misschien ook wel bij de meerdaagse rondes) is Annemiek dit jaar echt beter, dat is ook echt haar specialiteit ook al kan Anna dat ook best goed.
– In La Course reed Anna in de klim weg bij Annemiek. Dat Annemiek op wilskracht toch terug kwam in/na de afdaling is heel sterk, maar het verschil was uiteindelijk natuurlijk erg klein.
– Verder heeft Anna in het voorjaar (o.a. Waalse Pijl, LBL) gewonnen waar Annemiek minimaal enkele plaatsen verder stond in de uitslag. Dat zijn ook (directe) confrontaties in een wedstrijd.

Het blijft heel moeilijk en zelfs binnen het weg-wielrennen 'appels met peren vergelijken'. Ik blijf erbij dat i.h.a. in de eendaagse koersen (klassiekers) Anna dit jaar de betere was en in de tijdritten en het meerdaagse-werk Annemiek. Uiteindelijk zou mijn keuze net op Anna vallen, maar ik vind het verschil dit jaar niet groot en ik kan me goed voorstellen dat anderen Annemiek de wielrenster van het jaar vinden.

KnightBiker 5 december 2018 om 10:34

@cayollee – goed beargumenteerd!
(Maar goed Ik schreef Ook dat Ik de klassiekers tegen De rondjes die van vleuten won weg Wilde strepen, dan blijven die 2 directe confrontaties over)
Het lijkt er op dat men de weg rit van Het WK zwaarder liet wegen dan de wk tijdrit… vind Ik arbitrair, maar begrijpelijk.

Hoebele 3 december 2018 om 22:23

Waarom was Blaak eigenlijk genomineerd? Brand en Van Dijk waren toch minstens even goed en Wild zelfs een stuk beter met haar WK-titels op de baan.

Brabander 4 december 2018 om 00:39

Dat is inderdaad verbazingwekkend.
Tussen Anna en Annemiek kiezen is trouwens bijna ondoenlijk. De twee beste wielrensters ter wereld en de verschillen zijn echt heel klein tussen hun. De winst in de WK-wegwedstrijd geeft mijns inziens de nipte doorslag richting Anna van der Breggen .

Wheely 4 december 2018 om 07:42

Blaak is Nederlands kampioen, daarom.

deMeester 4 december 2018 om 09:51

Het blijft appels met peren vergelijken, maar voor mij verdient Kirsten Wild dit jaar deze titel.