Anna van der Breggen waarschuwt: “Hopelijk verkent iedereen Parijs-Roubaix”
Anna van der Breggen was aangenaam verrast door de toevoeging van de eerste vrouweneditie van Parijs-Roubaix aan de UCI-kalender. Aan Cyclingnews vertelde ze dat de kasseiklassieker niet te vergelijken is met welke andere wedstrijd dan ook en dat de eerste winnares sterk, goed gepositioneerd, zelfverzekerd en niet bang moet zijn.
“Ik denk dat het in de eerste plaats iemand zal zijn die niet bang is”, zei Van der Breggen. “Ook zal het iemand zijn die zich goed kan positioneren. Als je aan de kasseien begint, moet je vooraan zijn omdat er mogelijk een paar keer gevallen wordt. Je ziet het bij de mannenkoers en als je eenmaal achterop raakt, duurt het lang voordat je terugkomt. Het is een lange en zware wedstrijd, dus iemand die sterk is en zich goed kan positioneren, kan winnen.”
De toevoeging van Parijs-Roubaix was voor haar een echte verrassing. “Niemand wist ervan en toen stond het ineens op de kalender. Het was echt gaaf om te zien dat ze in moeilijke tijden lieten zien dat ze ons echt die wedstrijd wilden gunnen. Dat is heel positief. Het is niet alleen heel leuk dat het op de kalender staat, maar het ook een wedstrijd die we nog niet hebben. Het is een andere koers dan de Ronde van Vlaanderen of Omloop Het Nieuwsblad.”
Meedogenloos
Van der Breggen waagde zich al eens aan de beroemde kasseien en noemt ze ‘meedogenloos’. Ze waarschuwt andere ploegen en renners om genoeg tijd te besteden aan de verkenning van de route, zodra die wordt vrijgegeven. “Je moet weten wat je kunt verwachten en hoe het aanvoelt. Eenmaal op de kasseien kan je niet goed meer kijken, je gaat op en neer en het is moeilijk te zien waar je heen gaat. Het is goed om die dingen te ervaren voordat je het in een echte koers doet.”
(Ja Parijs Roubaix is veel lastiger, alleen de oude kwaremont is vergelijkbaar.)
Als ik nu al enkele Belgische en Nederlandse meisjes van kleinere ploegen zie hoe "excited" ze zijn voor PR maar niet in staat zijn een RVV te finishen ben ik al bang wat gebeurd als ze op de Franse kasseien komen..
Het is werkelijk van de zotte om te denken dat de vrouwen dit niet zouden kunnen: in het cyclocross bewijzen ze het al jaren, mountainbike idem.
(Ik ben Het wel met van der breggen eens dat ze goed moeten voorbereiden en het materiaal Aangepast moet zijn, ongezien, zonder ervaring volle bak het Bos van Wallers oprijden is gekke werk)
Ze hebben zelf niet allemaal een fietsensponsor hoe kan je dan je materiaal aanpassen? Kopen? Als ze zelf niet in staat zijn rensters te betalen..
Speciaal materiaal is echt niet nodig voor PR. Hayman won op een normale aero fiets. Vroeger reden ze rond op 21mm bandjes.
En de ploegen die mogen starten hebben echt wel allemaal een fiets sponsor hoor. Noem mij eens een ploeg waar de dames geen fiets van de ploeg krijgen, en die kans maakt op in PR te starten?
Ik zeg niet dat de dames geen fiets hebben maar dat ploeg ze moet aankopen of gebruiken maar ook niet voor ieder 3 fietsen.
Kan je na kasseistrook 2 misschien al naar huis gaan.
Er is echt wel een verschil tussen Boels of canyon.. met elk wellicht 4 fietsen en allerlei banden en wielen keuze en een ploeg met elk een fiets en de trainintsfiets als reserve met Ultegra groep - manueel te verstaan en de banden die ze al sinds vorig jaar op rijden.
En ja, sommigen zullen na strook 2 al naar huis gaan. Is bij de mannen niet anders hoor. Pech hoort nou eenmaal bij PR.
Wil jij trouwens niet dat dames PR fietsen ofzo? Voel je je aangevallen in je mannelijkheid, dat je zoveel onzin verzint om maar aan te tonen dat het niet kan?
Ik heb nooit gezegd dat ik dit niet wil, integendeel. Ik zou Milaan Sanremo en alle klassiekers ook voor vrouwen maken maar ik zeg dat - net zoals VDBreggen zegt, vele meisjes of ploegen het niet mogen onderschatten (en er zijn vele WT dames die er zo over denken.
Maar voel u zeker niet aangevallen, ik ben meer dan voorstander van de vooruitgang in het dameswielrennen
Ik heb het in mijn vorige comments ook niet over niet uitrijden of lossen maar over het vallen en dergelijke
Daarnaast: Vd Breggen zegt niet dat dames het gaan onderschatten (ook weer zo'n kulargument, waarom zouden ze dat doen?) maar dat ze het goed moeten verkennen en goed voorbereid moeten zijn. Onderschatten=/=slecht voorbereiden.
En ja: ook vallen en dergelijke gebeurd bij de mannen helaas al vanaf de eerste secteur. kulargument.
Toch denk ik dat uiteindelijk met wat simpele aanpassingen iedere fiets "Parijs-Roubaix waardig" gemaakt kan worden. Extra stuurlint, aangepaste wielen en banden doen al heel veel. Ook zonder Specialized Roubaix kun je dan gewoon PR winnen. En vergeet niet dat een damesfiets vaak net wat minder te lijden heeft dan een herenfiets.
Ik snap de zorg van Anna volledig. Zonder verkenning of ervaring op kasseien deze koers rijden in een peloton is vragen om problemen. Verkeerder materiaalkeuzes, niet weten hoe je moet sturen op de kasseien, etc. En daar kun je net achter terecht komen, of middenin. En het niet fijn als je op je kokosnoot gaat.
Maar hoe dan ook is dit een logische "next step" voor het damespeloton. Ik ben er in ieder geval blij mee.