Anna van der Breggen waarschuwt: “Hopelijk verkent iedereen Parijs-Roubaix”

maandag 25 mei 2020 om 14:07
Anna van der Breggen waarschuwt: “Hopelijk verkent iedereen Parijs-Roubaix”

foto: Cor Vos

Anna van der Breggen was aangenaam verrast door de toevoeging van de eerste vrouweneditie van Parijs-Roubaix aan de UCI-kalender. Aan Cyclingnews vertelde ze dat de kasseiklassieker niet te vergelijken is met welke andere wedstrijd dan ook en dat de eerste winnares sterk, goed gepositioneerd, zelfverzekerd en niet bang moet zijn.

“Ik denk dat het in de eerste plaats iemand zal zijn die niet bang is”, zei Van der Breggen. “Ook zal het iemand zijn die zich goed kan positioneren. Als je aan de kasseien begint, moet je vooraan zijn omdat er mogelijk een paar keer gevallen wordt. Je ziet het bij de mannenkoers en als je eenmaal achterop raakt, duurt het lang voordat je terugkomt. Het is een lange en zware wedstrijd, dus iemand die sterk is en zich goed kan positioneren, kan winnen.”

De toevoeging van Parijs-Roubaix was voor haar een echte verrassing. “Niemand wist ervan en toen stond het ineens op de kalender. Het was echt gaaf om te zien dat ze in moeilijke tijden lieten zien dat ze ons echt die wedstrijd wilden gunnen. Dat is heel positief. Het is niet alleen heel leuk dat het op de kalender staat, maar het ook een wedstrijd die we nog niet hebben. Het is een andere koers dan de Ronde van Vlaanderen of Omloop Het Nieuwsblad.”

Meedogenloos
Van der Breggen waagde zich al eens aan de beroemde kasseien en noemt ze ‘meedogenloos’. Ze waarschuwt andere ploegen en renners om genoeg tijd te besteden aan de verkenning van de route, zodra die wordt vrijgegeven. “Je moet weten wat je kunt verwachten en hoe het aanvoelt. Eenmaal op de kasseien kan je niet goed meer kijken, je gaat op en neer en het is moeilijk te zien waar je heen gaat. Het is goed om die dingen te ervaren voordat je het in een echte koers doet.”

Dit artikel delen:

17 Reacties

Arry1337 25 mei 2020 om 15:43

Ik zou niet weten waarom je je competitie hiervan op de hoogte wilt brengen

rovi 25 mei 2020 om 17:33

Omdat het ook voor je eigen veiligheid beter is als niet het hele peloton verrast wordt bij de eerste kasseienstrook

Franco Ballerini 25 mei 2020 om 16:24

Of het verstandig is om PR te rijden voor Anna valt nog te bezien…

KnightBiker 26 mei 2020 om 00:06

@franco Ballerini – Wat is dat nu weer voor onzin: ze heeft de ronde van Vlaanderen gewonnen, ze weet wat een kassei is en ze is een van de sterkste tijd rijdsters, ze kan mountainbiken. ze komt vanzelf bovendrijven..
(Ja Parijs Roubaix is veel lastiger, alleen de oude kwaremont is vergelijkbaar.)

Polleke 25 mei 2020 om 18:11

De meesten gaan nu op de achterpoten maar nogmaals….denk niet dat ze hier het vrouwenwielrennen een dienst mee bewijzen…

Merlinappa 25 mei 2020 om 19:18

Anna van de Breggen vindt het in ieder geval gaaf, en ik denk dat zij toch meer inzicht heeft in het vrouwenpeloton dat een of andere reaguurder op Wielerflits.

LB108 25 mei 2020 om 20:12

Ben ik met je eens.
Als ik nu al enkele Belgische en Nederlandse meisjes van kleinere ploegen zie hoe “excited” ze zijn voor PR maar niet in staat zijn een RVV te finishen ben ik al bang wat gebeurd als ze op de Franse kasseien komen..

KnightBiker 26 mei 2020 om 00:11

Het vrouwen wielrennen wil dit al jaren als een stille droom. Ja er zullen rijdsters zijn die je er geen plezier mee doet, maar er rijden ieder jaar ook een aantal Spanjaarden mee bij de mannen die er niets te zoeken hebben.

Het is werkelijk van de zotte om te denken dat de vrouwen dit niet zouden kunnen: in het cyclocross bewijzen ze het al jaren, mountainbike idem.
(Ik ben Het wel met van der breggen eens dat ze goed moeten voorbereiden en het materiaal Aangepast moet zijn, ongezien, zonder ervaring volle bak het Bos van Wallers oprijden is gekke werk)

LB108 26 mei 2020 om 07:46

Ik vrees dat u geen besef hebt van het meerendeel van de damesploegen…
Ze hebben zelf niet allemaal een fietsensponsor hoe kan je dan je materiaal aanpassen? Kopen? Als ze zelf niet in staat zijn rensters te betalen..

Merlinappa 26 mei 2020 om 07:51

@LB
Speciaal materiaal is echt niet nodig voor PR. Hayman won op een normale aero fiets. Vroeger reden ze rond op 21mm bandjes.

En de ploegen die mogen starten hebben echt wel allemaal een fiets sponsor hoor. Noem mij eens een ploeg waar de dames geen fiets van de ploeg krijgen, en die kans maakt op in PR te starten?

LB108 26 mei 2020 om 08:27

Ik welke wereld leef je als je zegt voor een PR geen speciaal/extra materiaal nodig hebt.

Ik zeg niet dat de dames geen fiets hebben maar dat ploeg ze moet aankopen of gebruiken maar ook niet voor ieder 3 fietsen.
Kan je na kasseistrook 2 misschien al naar huis gaan.

Er is echt wel een verschil tussen Boels of canyon.. met elk wellicht 4 fietsen en allerlei banden en wielen keuze en een ploeg met elk een fiets en de trainintsfiets als reserve met Ultegra groep – manueel te verstaan en de banden die ze al sinds vorig jaar op rijden. ;)

Merlinappa 26 mei 2020 om 11:33

In de wereld van Hayman bijvoorbeeld. Die heeft buiten een dubbel stuur lintje en 28mm banden niks geks op z’n fiets gehad. Dat is voor alle dames ook prima te doen.

En ja, sommigen zullen na strook 2 al naar huis gaan. Is bij de mannen niet anders hoor. Pech hoort nou eenmaal bij PR.

Wil jij trouwens niet dat dames PR fietsen ofzo? Voel je je aangevallen in je mannelijkheid, dat je zoveel onzin verzint om maar aan te tonen dat het niet kan?

LB108 26 mei 2020 om 12:25

Nu begin je een beetje te overdrijven.
Ik heb nooit gezegd dat ik dit niet wil, integendeel. Ik zou Milaan Sanremo en alle klassiekers ook voor vrouwen maken maar ik zeg dat – net zoals VDBreggen zegt, vele meisjes of ploegen het niet mogen onderschatten (en er zijn vele WT dames die er zo over denken.
Maar voel u zeker niet aangevallen, ik ben meer dan voorstander van de vooruitgang in het dameswielrennen ;)
Ik heb het in mijn vorige comments ook niet over niet uitrijden of lossen maar over het vallen en dergelijke

Merlinappa 26 mei 2020 om 14:05

U zegt zelf in de eerste comment dat u het ermee eens bent dat PR voor vrouwen het vrouwenwielrennen GEEN dienst bewijst. Je bent allerlei redenen aan het verzinnen waarom het geen goed idee is (voor kleine ploegen). Maar je wil het wel graag? Als je het graag wil ben je redenen aan het verzinnen waarom het WEL een goed idee is, zou ik zeggen. Zoals dat het een spektakel wordt, dat de dames ook eindelijk de zwaarste klassieker van de kalender mogen rijden, etc.
Daarnaast: Vd Breggen zegt niet dat dames het gaan onderschatten (ook weer zo'n kulargument, waarom zouden ze dat doen?) maar dat ze het goed moeten verkennen en goed voorbereid moeten zijn. Onderschatten=/=slecht voorbereiden.

En ja: ook vallen en dergelijke gebeurd bij de mannen helaas al vanaf de eerste secteur. kulargument.

LB108 26 mei 2020 om 16:28

Ja goed. We’ll see ;)

Michelangelo 27 mei 2020 om 00:15

Verschillen in het damespeloton zijn groot. Iedereen die zich wel eens verdiept heeft in het dameswielrennen zal dit beamen. En dan gaat het zoals gesteld om materiaal (van niveau “mannenprofs” tot “fietsen met ultegra zonder wattagemeters etc”), maar ook om training, talent, omkadering etc.

Toch denk ik dat uiteindelijk met wat simpele aanpassingen iedere fiets “Parijs-Roubaix waardig” gemaakt kan worden. Extra stuurlint, aangepaste wielen en banden doen al heel veel. Ook zonder Specialized Roubaix kun je dan gewoon PR winnen. En vergeet niet dat een damesfiets vaak net wat minder te lijden heeft dan een herenfiets.

Ik snap de zorg van Anna volledig. Zonder verkenning of ervaring op kasseien deze koers rijden in een peloton is vragen om problemen. Verkeerder materiaalkeuzes, niet weten hoe je moet sturen op de kasseien, etc. En daar kun je net achter terecht komen, of middenin. En het niet fijn als je op je kokosnoot gaat.

Maar hoe dan ook is dit een logische “next step” voor het damespeloton. Ik ben er in ieder geval blij mee.

Chekie 26 mei 2020 om 12:16

edit wf: niet doen

Headlines

Materiaalzone

Populair