Amstel Gold Race gaat niet door
woensdag 30 september 2020 om 16:37

Amstel Gold Race gaat niet door

Breaking De Amstel Gold Race is afgelast. De Nederlandse klassieker kan vanwege de nieuwe coronamaatregelen niet doorgaan. Koersdirecteur Leo van Vliet heeft dat zojuist bekendgemaakt.

De organisatie van de wedstrijd had vanmiddag een overleg met de Veiligheidsregio Zuid-Limburg. Vanwege de strengere coronamaatregelen achten de autoriteiten het niet verantwoord de wedstrijd door te laten gaan.

In april werd de Amstel Gold Race al uitgesteld vanwege de uitbraak van het coronavirus. De enige Nederlandse klassieker stond op de nieuwe koerskalender gepland voor zaterdag 10 oktober. Door die datum kan nu een streep. Het is voor het eerst sinds de eerste editie in 1966 dat de koers is geannuleerd.

Ook de BinckBank Tour, die momenteel verreden wordt, is getroffen door de verscherpte coronamaatregelen. De Nederlandse etappes (vandaag in Vlissingen en vrijdag in Limburg) zijn geschrapt. De rittenkoers zal dit jaar enkel etappes in België kennen.

RIDE Magazine
220 Reacties
Sorteer op:
30 september 2020 16:38
jammer
30 september 2020 16:38
Heel jammer!
30 september 2020 16:38
Bitter maar begrijpelijk
    30 september 2020 16:39
    Totaal onbegrijpelijk
    30 september 2020 16:42
    +1 Bitter. Loon van de angst en het wijzen naar anderen.
    30 september 2020 17:06
    Bitter en onbegrijpelijk.
    30 september 2020 18:16
    Onbegrijpelijk en heel zuur,wanneer stiopt deze massapsychose?
30 september 2020 16:39
Veiligheidsregio en burgemeester gaan geen vergunning verlenen omdat er geen publiek bij mag.
    30 september 2020 16:46
    Zeg maar met dank aan de wielerhooligans (geen mondmasker, meelopen op de beklimmingen, schreeuwen in het gezicht van de renners, enz) die getoond hebben aan de hele wereld in de TDF hoe het niet moest. Hun gedrag bepaalt in grote mate hoe de overheid denkt over "wielerfans".
    30 september 2020 16:50
    Ik vond dat ook niet kunnen, maar is er aangetoond dat het meer besmettingen heeft veroorzaakt? Geen enkele renner is in ieder geval besmet geraakt van al die fans.
    30 september 2020 17:19
    Denk niet dat de Basken naar Limburg waren afgereisd dit jaar.
    30 september 2020 17:21
    Wat een gelul Guy, vingerwijzer dat je bent.
    30 september 2020 17:36
    @guyrem Heeft niets met wielerhooligans of zo te maken. Gewoon de volstrekt debiele verordening dat er geen publiek bij sportevenementen aanwezig mag zijn.
    30 september 2020 18:17
    @thedude, ik neem aan dat daar toch wel een gegronde reden zal voor zijn ? Hier kan wel alles nog doorgaan uiteraard mits de nodige maatregelen te respecteren, dus buiten, afstand houden en met mondkapjes zoals jullie dat noemen.
    Maar vandaag nog gehoord van Hennie Kuiper op de WP dat jullie Hollanders het zeer moeilijk hebben met die mondmaskers. Echte wielerfans nochtans niet. Maar die zgn wielerhooligans die er al van s'ochtends staan te zuipen wel.
    30 september 2020 20:30
    Mondkapjes als het nieuwe wondermiddel. De grootst mogelijk onzin, verzonnen door engerds en geaccepteerd door sukkels.
    Een goedkoop stukje plastic zou beschermen tegen een zogenaamd levensgevaarlijk virus. Te lachwekkend voor woorden, vooral in de buitenlucht.
    30 september 2020 20:54
    De mondkapjes waar je uiteindelijk weer ziek van wordt
    30 september 2020 21:29
    Dus terecht dat jullie overheid alles moet aflassen met publiek. Jullie willen toch geen opgelegde maatregelen volgen.
    En wat die mondkapjes betreft : kom hier eindelijk eens af met keiharde wetenschappelijke studies dat die niet helpen om het virus minder te verspreiden. Onze virologen kunnen op die manier ook niet iets bijleren.
    30 september 2020 21:54
    Die bewijzen zijn er net zo min als de wetenschappelijke bewijzen dat het wel zou werken. Alleen van medische maskers kan enige werking vanuit gaan, niet van goedkope en verkeerde gebruikte vodjes.
    Het argument dat het misschien een verschil maakt of psychologisch werkt is totale bullshit van de categorie 'als we allemaal thuisblijven vallen er geen verkeersdoden'.
    Het zijn allemaal aannames en bangmakerij. Angst als middel om disproportionele maatregelen op te leggen tegen een voor de meerderheid volstrekt ongevaarlijk virus. Totale waanzin. Vrijheid als de hoofdprijs om een paar levens te redden. En dan hebben we het nog niet eens over economische-, gezondheids- en sociale schade.

    Vooralsnog is een ding volstrekt duidelijk. De aard van de maatregelen maakt niet heel veel verschil. Alleen Duitsland onderscheidt zich met veel testen en goed contactonderzoek positief. De rest maakt er ondanks lockdowns, avondklokken, mondkapjes etc. een grote bende van.
    30 september 2020 22:51
    Ik wil wel nog eens iets zeggen over dit ongevaarlijk virus. Kijk misschien ook eens naar het nieuws op buitenlandse zenders zoals A2, RTBF, ARD, RAI, enz. Gisteren was de kaap van 1 miljoen overlijdens tgv corona bereikt en dit in 7m tijd. Ter vergelijking : griep maakt "slechts" 650.000 doden op 12m tijd, dus duidelijk minder. Enkel kanker en hartfalen maakt meer doden per jaar. Maar deze laatsten zijn niet besmettelijk, dus moet je als overheid hiervoor geen dergelijke maatregelen opleggen.
    30 september 2020 23:07
    Belgen zijn nochtans beter in het niet opvolgen van regels, maar doen dat niet zo en plein public. Nederlanders zijn weer ongeduldiger, waardoor in de zomer het gevoel bij grote groepen is ontstaan dat het nou wel eens tijd werd voor wat meer plezier en samenzijn.

    Maar goed, er valt pas wat van te zeggen als ziekenhuizen propvol komen te liggen of niet. Doen ze dat wel dan is het prima om maatregelen te hebben die hout snijden, doe ze dat niet dan kan beter de Zweedse koers gevaren worden en dan sterven er maar een paar mensen meer dan normaal, in hoeverre je van normaal kan spreken in deze casus. Beetje vreemd om er dan op dit virus te blijven concentreren zoals nog nooit eerder op iets anders is gebeurd voor enkele duizenden burgers, terwijl het wel getolereerd wordt dat een veelvoud aan mensen is gestorven of nog gaat sterven aan roken of meeroken bv.
30 september 2020 16:39
Volgende keer beter, de kalender is toch al vol zat
30 september 2020 16:39
And so it begins
    30 september 2020 16:40
    And so it ends.
30 september 2020 16:39
Onvoorstelbaar onterecht.
30 september 2020 16:39
Helaas gatenkaas!
30 september 2020 16:39
Bijzonder dat in andere landen de wielerevenementen "gewoon" door kunnen gaan, maar dat het hier allemaal onmogelijk is
30 september 2020 16:40
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje overdreven de laatste tijd. In de supermarkt is het drukker dan aan een gemiddeld parcours van een wielerwedstrijd. Maar goed, er zal door de hoge heren wel goed over nagedacht zijn
30 september 2020 16:40
Ik vind dit totaal onbegrijpelijk. We hebben vandaag de Waalse Pijl gezien, daar stonden 4 mensen langs de kant. Eigenlijk maar één dorpje gezien waar het wat drukker was en bij de finish stonden mensen, maar dit is makkelijk te voorkomen.
    30 september 2020 16:43
    Precies dit
    30 september 2020 16:46
    Maar wat als er nu toch opeens veel toeschouwers komen. Er valt niet te handhaven en hou er rekening mee dat de carriere van de beleidsbepalers van dit soort incidenten afhangt. De burgemeester in Tilburg heeft niet lekker geslapen de laatste paar nachten.
    30 september 2020 16:50
    Mondkapjesplicht en deel van het parcours is af te zetten. Als de Tour in Parijs door kan gaan moet de AGR ook echt wel lukken... Als je maar wil
    30 september 2020 16:52
    Dat is niet vergelijkbaar. De burgemeester van Tilburg heeft toestemming gegeven voor een grote groep die feest mochten vieren op een plein. Er zijn miljoenen zaken die je niet kunt garanderen daar kun je geen beleid op maken. Wat als we vandaag allemaal besluiten het huis van de buren in de fik te steken, dan is er helemaal niet genoeg brandweer alle brandbare middelen uit de schappen dan maar? De Waalse pijl is nota bene in België, als daar al niemand komt kijken...
    30 september 2020 16:56
    Ja, wat dan nog als er een paar man langs de kant staan. Je mag toch nu ook over de stoep langs de weg of door een winkelstraat lopen. Alsof het bij de Amstel (start, finish, Cauberg uitgezonderd) ieder jaar rijen dik staat? In de buitenlucht waar makkelijk ruim afstand gehouden kan worden, geen enkel probleem. En daarnaast, er worden nu ook al uitzonderingen gemaakt voor culturele instellingen, waarom dan niet voor de enige grote wielerkoers van het land...
    30 september 2020 17:10
    @groetjes
    Gewoon handhaven, laat de renners een vriendelijke doch dringende oproep doen om thuis te blijven. Mochten er toch nog stakkers langs de kant gaan staan krijgen die een knuppeltje in de nek, hadden ze in de Tour ook moeten doen.
30 september 2020 16:40
Geen verrassing helaas
30 september 2020 16:40
Kunnen ze hem niet gewoon net over de grens houden dit jaar? ;)

Past wel helemaal in het plaatje van het Nederlandse wielrennen in rampjaar 2020 trouwens.
    30 september 2020 16:44
    Inderdaad, wat een rampjaar voor het Nederlandse wielrennen. Het is nu nog hopen op succes van Mathieu in de RVV en PR (maar deze race staat ook al op losse schroeven) of op een wereldprestatie van Kruijswijk in de Giro of Dumoulin in de Vuelta.
    30 september 2020 16:46
    Ik denk dat Anna vdB daar anders over denkt..
    30 september 2020 16:48
    Anna maakt een hoop goed, de grootste ramp is nog altijd het drama Groenewegen - Jakobsen :(
30 september 2020 16:42
Massahysterie - Rationeel blijven denken 10-0
    30 september 2020 16:45
    +1
    30 september 2020 16:49
    +1
    Incompetente bestuurders en politiek gestuurde media versus vrijheid en gezond verstand.

    Alle makke lammetjes die nu staan te schreeuwen om meer maatregelen kunnen over een paar jaar nog eens terugdenken aan de pre-coronatijd. Gelukkig hebben we de foto's nog.
    30 september 2020 16:52
    Typisch Nederlands toch? Alles verbieden, wel zo makkelijk.
    30 september 2020 16:56
    Het meest idiote vind ik al die sukkels die roepen om een mondmaskerplicht terwijl ze geen mondmasker dragen.... Als je het dan zo belangrijk vindt, draag er dan 1. Wacht niet tot een of andere lul uit Den Haag het verplicht stelt! Mijn hemel.
    30 september 2020 22:20
    @nd
    Alles verbieden typisch Nederlands? Ik vind ons land juist veel te tolerant.
30 september 2020 16:42
Wat een afgang :(
30 september 2020 16:42
Totaal onnodig, maar zou wel wat jaloezie van andere sporten/evenementen hebben oproepen als dit gewoon door was gegaan.
    30 september 2020 16:44
    Die mogen gewoon doorgaan, mits geen publiek.

    Had hier natuurlijk ook gewoon gekund. Koers was volgens Van Vliet al teruggebracht tot een lokale ronde rond de Cauberg. Maar de wil ontbreekt gewoon. Niemand wil zijn nek uitsteken.
    30 september 2020 16:45
    Klopt, maar bij de AGR zou wel gewoon publiek gestaan hebben en daar was dan weer gedonder over gekomen.

    Maar het verbaast mij ook niets dat ze zo makkelijk de handdoek in de ring gooien.
30 september 2020 16:42
Leo van Vliet in tranen op de TV. En nu wordt plots geadviseerd om mondkapjes te gaan dragen.

Wat een wanbeleid. Geen touw aan vast te knopen.
    30 september 2020 16:46
    van Vliet heeft er werkelijk alles in gedaan en dan word je zo in de steek gelaten. Nederland op z'n kleinst.
    30 september 2020 16:46
    Tijd dat ze die man tegen hemzelf in beschermen gaan nemen en geen publieke functie meer geven.
    30 september 2020 16:49
    Ze adviseerden het altijd al maar wilden het niet verplichten. Het enige wat ze nu doen is het advies dringender maken.
    30 september 2020 16:50
    Oh ja want emoties tonen mag ook al niet meer. Jouw hoofd lijkt me allesbehalve vrij.
    30 september 2020 16:51
    Heb je het over van Vliet of Rutte? misschien wel beide
    30 september 2020 16:55
    Kom op Elvs. De tegenstrijdige desinformatie van de overheid is gewoon waardeloos. Communicatie, gezond verstand en logica zijn ver te zoeken bij deze overheid.
    30 september 2020 16:56
    Quote:
    rogierb 30 september 2020 om 16:46

    van Vliet heeft er werkelijk alles in gedaan en dan word je zo in de steek gelaten


    Dit ja. Vond het knap dat hij zich nog inhield, want hij is de volgende jaren toch ook weer afhankelijk van die gasten.
    30 september 2020 17:02
    Heb niets met van Vliet maar dit begrijp ik volledig. Wat een prutsers.
    30 september 2020 17:03
    Van Vliet is een man met passie voor zijn job, zoveel mag duidelijk zijn. Daarbovenop hebben wij geen benul van de stress die deze man de laatste maanden en vooral dagen heeft moeten doorstaan. Je hebt ze ook die alles van zich af laten glijden en geen krimp geven, zo niet Leo. Ik denk dat de AGR zich geen betere koersdirecteur kan wensen na het zien van die beelden.
30 september 2020 16:43
Van Vliet zat helemaal stuk. Unieke beelden.

Deze zag je natuurlijk al aan komen, maar ik baal als een stekker.
30 september 2020 16:43
We slaan compleet door in dit land. Als je voetbalwedstrijden in stadions waar alles te controleren valt en een wielerwedstrijd waarbij alle deelnemers en mederwerkers getest worden op een parkoers dat in een zeer beperkt gebied vereden wordt niet kan organiseren dan faalt het bestuur van dit land op ongekende wijze.
    30 september 2020 16:46
    Maar wel VVD blijven stemmen volgend jaar hoor! Al jaren loopt iedereen te miepen maar puntje bij paaltje blijven we op VVD stemmen
    30 september 2020 16:49
    Ja, maar wel begrijpelijk want de locale bestuurders dekken zich in. Stel dat de burgemeester van Vlissingen de tijdrit in de BB tour zou laten doorgaan en over twee weken zijn er veel besmettingen in zijn gemeente (welke dan hoogstwaarschijnlijk totaal niet te herleiden zouden zijn tot het wielrennen), dan kan hij wel inpakken.
    30 september 2020 16:53
    @007 wat wil jij dat we stemmen?
    30 september 2020 16:55
    Burgemeester van Vlissingen is van het CDA, dat zegt al genoeg. Tot nu toe altijd mijn partij geweest, maar nu de partij die samen met d66 en vvd er een totale chaos van maken in dit land
    30 september 2020 16:55
    @Franco
    Dat is wel een probleem. Zo'n beslissing moet genomen worden op basis van alle afwegingen en een zo grondig mogelijke risicoanalyse. Niet op basis van angst voor zijn baantje van een bestuurder.

    Overigens is dat naar mijn idee ook een direct gevolg van de trend dat er altijd iemand kapot gemaakt moet worden als er iets is mis gegaan.
    30 september 2020 16:58
    @Marco, dat mag iedereen zelf weten. Maar als je het niet eens bent met het beleid, moet je ook niet op desbetreffende partij stemmen.
    30 september 2020 16:59
    De VVD en de gehele politiek heeft er weinig mee te maken. Het OMT en de deskundigen (die het lang niet altijd met elkaar eens zijn) schetsen de verschillende scenario's en je moet dan als politicus vrij rücksichtslos zijn om dat naast je neer te leggen. Heel jammer, desondanks toch begrijpelijk.
    30 september 2020 17:06
    007!!! wie zegt dat er massaal op VVD gestemd wordt ,dat wordt beweerd door die corrupte gasten uit Brussel
    30 september 2020 17:11
    @john jij slaat echt door... Brussel is hier nog nooit de stemmen komen tellen
    30 september 2020 17:14
    Morgen even langs de huisarts John.
    30 september 2020 17:39
    In het stadion valt het te controleren, maar het gaat om de publieksstromen, wat als iedereen het stadion verlaat?
    30 september 2020 18:25
    @Panache: Waarschijnlijk doen de meeste mensen dit, omdat er bij de andere partijen ook geen logica en verstand aanwezig zijn. Baudet ontkent nog steeds dat de opwarming van de aarde aan de mens ligt, Wilders is een ongeleid projectiel zonder partijprogramma (1 A4'tje is geen programma), PvdA, GL en SP geven het geld van de hardwerkende NL-ers weg aan mensen die te beroerd zijn om te werken. SGP, CDA, CU leven nog in het midden van vorige eeuw. D66 zijn draaikonten, die zelf niet weten waar ze voor zijn en waarvan ik bang ben dat ze veel te veel geld aan overheden gaan uitgeven, die juist vooral efficienter zouden moeten worden. VVD geeft teveel weg aan de grote multinationals. Over Denk hoef ik volgens mij helemaal niet te beginnen en de rest ken ik niet.
    Het is nog net niet zo erg als tussen Trump en Biden moeten kiezen.
    30 september 2020 19:08
    @Natte spons: heel goed samengevat. Het is allemaal één bak ellende zonder enige visie. Ik laat de verkiezingen maar de verkiezingen volgend jaar.
30 september 2020 16:44
Over het algemeen eens met de coronaregels. Maar dit lijkt me overdreven en onnodig. Zo'n wedstrijd is toch prima te reguleren.
30 september 2020 16:45
Stel gewoon mondkapjes verplicht voor publiek en laat een beperkt aantal mensen toe. De renners/begeleiding etc wordt gewoon 2x per week getest...
    30 september 2020 16:50
    Mondkapjes buiten is de allergrootste onzin.
    Binnen ook, maar dat is mijn persoonlijke mening.
    30 september 2020 16:52
    Nou als je vol staat aan te moedigen vliegt er echt wel wat spraakconsumptie door de lucht
    30 september 2020 16:53
    Mondkapjes was toch helemaal niet nodig? schijveiligheid. als anderhalf meter. Dan geen mondkapjes. Mondkapjes bijdrage zou bijna nihil zijn . Dit is ons maanden lang aangepraat.

    Maar goed er wordt ons van alles aangepraat.
    30 september 2020 16:55
    Heb gisteren ook al een artikel gepost over een onderzoek van een universiteit in Hong Kong.
    7234 besmettingen onderzocht, welgeteld 1 daarvan was te herleiden naar buiten.
    Direct stoppen met onnodige maatregelen.
    Dan heb je kans dat men zich wel aan de zinnige maatregelen gaat houden.
    30 september 2020 16:59
    Het schijnt dat je ongeveer 20 minuten aan het virus blootgesteld moet worden om besmet te raken.
    30 september 2020 17:31
    Monddoodkapjes.
30 september 2020 16:46
Zolang de echte klassiekers (Luik, Vlaanderen en Roubaix) evenals de Giro en de Vuelta kunnen doorgaan is er geen probleem
    30 september 2020 16:48
    Luik is al jaren geen aantrekkelijke koers meer, maar omdat het een monument is moeten we het maar fantastisch blijven vinden.
    30 september 2020 17:26
    ik zou nog graag 6 weken rondes zien.. maar ik vrees dat als de Giro 2 weken haalt en de vuelta helemaal niet meer start dat het wel op is
    30 september 2020 17:27
    Overigens De ronde van Vlaanderen lijkt me in dit geval nu juist een risico koers...

    Die brengt nu juist heel veel volk op de been..
    30 september 2020 17:52
    @rogierb

    kan best zijn, maar toch wint 95% van de niet-laaglanders veel liever lbl dan de agr
30 september 2020 16:46
Die zijn pas echt gestoord ja... die gaan gewoon nog de opties doornemen voor carnaval.. alsof je carnaval kunt vieren anders dan in stampvolle kroegen
30 september 2020 16:47
Nee Amstel
30 september 2020 16:47
Ik dacht dat België al een idioot beleid had.
Als tour de france kan doorgaan in nice en parijs kan je dit toch niet uitleggen?
    30 september 2020 16:54
    Het afstel kan ook niet uitgelegd worden. Dat is voor een kritische-, nieuwsgierige burger die verder kijkt dan de neus van de beleidsbepalers nu net het probleem.
    30 september 2020 16:56
    Is allemaal politiek.. heeft niks met daadwerkelijke veiligheid te maken. Heeft te maken met hoe het overkomt.. Kabinet is streng, dus motto is dan kijjk wij burgemeesters zijn ook streng. Zonder ook maar naar enige data te kijken en te kijken wat er nu daadwerkelijk gevaarlijk is.

    Het is allemaal optiek. Als zo'n wedstrijd doorgaat. heb je leken die zeggen oh kijk een wielerwedstrijd..
    Dus Burgemeesters denken gelijk. ja ik laat dit niet doorgaan. Zonder enige kennis, het gaat om optiek. Van we laten dit niet doorgaan. Kijk ons eens goed bezig zijn.
    30 september 2020 18:02
    is anders het logisch gevolg van het idiote wanbeleid van de Nederlandse regering dat ze nu vooralsnog veel te laat zo'n maatregelen moeten treffen
    30 september 2020 20:01
    Nooit gedacht dat ik het ooit met Peter Lippens eens zou zijn... maar Peter, +1!!

    Deze hele ellende zie je gewoon al wekenlang aankomen. Maar in Nederland zien we het houden van afstand, het geven van een elleboog ipv een zoen of hug, en het beperken van sociale contacten als een onmogelijke opgave. En een mondmasker is als een muilkorf.

    En dan is het heel simpel: te veel mensen houden zich niet meer aan de afspraken. En daarmee maken ze eerst de gezondheid van anderen kapot. Vervolgens ook de economie. En uiteindelijk ook alle dingen die ze zelf leuk vinden.

    En het kabinet laat wekelijks zien gewoon niet capabel te zijn om goede beslissingen te nemen...

Reacties zijn gesloten.