Als de NAVO-top het toelaat, is NK wielrennen in 2025 opnieuw in Gelderland
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
vrijdag 24 januari 2025 om 17:58

Als de NAVO-top het toelaat, is NK wielrennen in 2025 opnieuw in Gelderland

Wedstrijdorganisaties staan dit jaar in Nederland gigantisch onder druk door de NAVO-top, die op 24 en 25 juni in Den Haag is. Een van de meest prestigieuze koersen van het jaar heeft daar het meeste last van: het Nederlands kampioenschap op de weg, in het weekend van 28 en 29 juni. Toch lijkt een oplossing in de maak, laten verschillende bronnen aan WielerFlits weten.

Aanvankelijk was de hoop om medio januari de plek van het NK te bekendmaken. Door het zeer uitdagende vraagstuk rondom geringe politie-inzet voor Nederlandse wielerwedstrijden in 2025, laat dat nog even op zich wachten. Vorige week werd wel bekend dat vier koersen mogelijk toch kunnen rekenen op de inzet van politie: De Amstel Gold Race (WorldTour en Women’s WorldTour), de Nederlandse etappes in de Renewi Tour (WorldTour), de Simac Ladies Tour (Women’s WorldTour) en Olympia’s Tour (UCI 2.2-koers). Al de rest zal het zonder politie moeten doen.

De organisatie van het NK wielrennen weet al geruime tijd dat de editie van 2025 op een parcours zonder inzet van de politie moet plaatsvinden. Er zijn twee naastgelegen gemeentes gevonden waar dit mogelijk zou moeten zijn. Donderdag vond daaromtrent een cruciaal overleg plaats. “Voor het NK 2025 zijn we in gesprek met de gemeenten Nijmegen en Berg en Dal”, laat Joost van Wijngaarden, Manager Sport bij de KNWU, aan WielerFlits weten. “Het proces op bestuurlijk en ambtelijk niveau loopt. We verwachten half februari meer duidelijkheid te kunnen geven.”

In 2016 was Nijmegen de aankomst van de eerste Giro d’Italia-rit in lijn, gewonnen door Marcel Kittel – foto: Cor Vos

Burgemeester van Nijmegen eist duidelijkheid van minister
De datum voor nationale kampioenschappen is bepaald door de internationale wielerbond UCI en staat vast op de kalender. Landelijk is met politie en alle burgemeesters afgesproken dat in de week van 24 en 25 juni geen evenementen met politie-inzet mogen plaatsvinden. Burgemeester van Nijmegen Hubert Bruls liet daar eerder deze week in De Gelderlander zijn ongenoegen over blijken. De NAVO-top is de grootste veiligheidsoperatie ooit in Nederland, waarbij onder meer 45 staatshoofden en regeringsleiders zullen zijn. Alle 27.000 politie-agenten zijn daarbij nodig.

Ook Defensie stelt 10.000 militairen beschikbaar om de NAVO-top in goede banen te leiden. Burgemeester Bruls van Nijmegen wil weten waar hij aan toe is en vraagt zich af of al die 27.000 agenten die weken in Den Haag moeten zijn, of dat ze stand-by moeten staan. “De precieze inzet is nog niet bekend, maar we zijn al januari. Heb ik straks nog wijkagenten beschikbaar? Maar ik zeg je: de Nijmeegse Vierdaagse (15-18 juli, red.) gaat door. Dan draai ik de argumentatie om. Dan zal Den Haag maar aan mij moeten uitleggen waarom en welke agenten ze nog nodig hebben.”

Zevenheuvelenloop
Bruls heeft dezelfde vragen voor het NK wielrennen dat dus in zijn stad en de naastgelegen gemeente Berg en Dal moet plaatsvinden. Wie aan beide gemeentes denkt in de sportwereld, denkt meteen aan de Zevenheuvelenweg. Wandelaars zullen de weg tussen Groesbeek en Berg en Dal kennen van de Vierdaagse, hardlopers kennen het dan weer van de Zevenheuvenloop. Die laatste vindt plaats op een parcours van zo’n zestien kilometer, met start-en-finish op de Groesbeekseweg in Nijmegen. Het middenstuk van dat parcours kent een aantal pittige heuvels.

Ook is er sinds 2017 de Omloop der Zevenheuvelen, een combinatie tussen een toertocht en wedstrijden. Afgelopen jaar maakte de koers deel uit van de Clubcompetitie voor mannen en de Topcompetitie voor vouwen. Of (een deel) van die omloop ook in beeld is voor het NK wielrennen 2025, is nog onduidelijk.


Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed

RIDE Magazine
25 Reacties
24-01-2025 08:31
Als een NAVO top zoveel vraagt van de politie en andere veiligheidsdiensten dat het impact heeft op evenementen als dit (en dan is een NK wielrennen nog niet eens het grootste) dan mogen we toch concluderen dat Nederland totaal ongeschikt om dit feestje te organiseren.
24-01-2025 09:45
In plaats van te b#tchen op de NAVO-top ga ik het geweer van schouder verleggen en pushen dat er wetgeving moet komen die uitpubliek bij voetbalwedstrijden verbiedt tot aan het niet mogen dragen van concurrerende kleuren op wedstrijddagen in concurrerende steden. Als je dát doet? Kan je meteen weer gaan bezuinigen op politie, k*t'oetbal
24-01-2025 08:03
Bruls heeft gelijk; ik snap dat zo'n top veel inzet van agenten nodig heeft, maar uitleggen hoe het precies zit lijkt me wel een voorwaarde.

Daarnaast lijkt me een NK in Nijmegen/Berg en Dal heel gaaf: genoeg mogelijkheden voor een naar Nederlandse maatstaven selectief rondje, mooie omgeving, en kans om de finish eens bovenaan een steil klimmetje (Oude Holleweg of Van Randwijckweg) te leggen. Ik zeg doen!
    24-01-2025 08:44
    Ik snap eigenlijk helemaal niet dat zo'n top veel van onze agenten nodig heeft. Het is de fakking Navo, welke idioot haalt het in zijn hoofd die aan te vallen, de staatshoofden en andere poppetjes zijn standaard al enorm beveiligd en ze hebben een gigantisch defensie apparaat waar ze beroep op kunnen doen. Een beetje ondersteuning ala maar we hoeven echt niet uit elk hoekje en gaatje oom agent weg te sleuren.
    24-01-2025 08:46
    Volgens mij gaat het om een groot deel over agenten die op standby moeten staan. Dat ik snap waarom er zoveel agenten nodig zijn betekent niet dat ik het ermee eens ben overigens; ik volg jouw lijn heel goed Wheely.
    24-01-2025 08:50
    @Leo het laatste NK in Nijmegen liep over een flutparcours. De Zevenheuvelenweg is voor profwielrenners simpelweg niet zwaar genoeg. De verschillende steile hellingen op de stuwwal zijn te smal en zullen nooit in een parcours worden opgenomen. En dan blijft er weinig over om een uitdagend rondje uit te stippelen.
    24-01-2025 09:43
    De Oude Holleweg zit ook elk jaar in het rondje van de omloop der zevenheuvelen, dus ik zou niet weten waarom dat voor een NK ineens niet geschikt zou zijn. Bovendien zijn er genoeg grote koersen te vinden die ook dit soort smalle weggetjes pakken (Eyserbosweg in de Amstel, Oude Kwaremont in de Ronde).

    Daarnaast zijn de pelotons op een NK zijn vaak ook niet zo groot, afgelopen jaar 101 starters bij de mannen en 89 bij de vrouwen. Bij de beloften wel 135, maar dat zijn er alsnog minder dan er tijdens een clubcompetitie normaal starten volgens mij.
    24-01-2025 10:13
    Wat Gekkie henkie zegt. Daarnaast is de Van Randwijckweg echt meer dan breed genoeg en kent een goed steil laatste stuk, gaat daar dik boven de 10%.
    24-01-2025 13:38
    @Leo dat zou al beter zijn, maar daar gaan ze niet voor kiezen. Dat betekent dat er te veel grote wegen afgezet moeten worden en heel Beek komt bovendien lam te liggen.
    24-01-2025 14:48
    @Platteprijs

    De Omloop der Zevenheuvelen doet nu ook al de combinatie Van Randwijckweg-Oude Holleweg aan, dus het kan meer dan prima. Er zijn daar 4 koersen op een dag. Rijdende afzetting, verkeer heeft minimaal hinder. Kan echt prima. :)
    24-01-2025 20:30
    Nee, het gaat om de verlofdagen e.d. Er zijn die weken/dagen enorm veel agenten nodig die patrouilleren, maar ook begeleiden e.d. De (motor)agenten die dat doen kunnen (vanzelfsprekend?) geen verlof aanvragen omdat ze daar broodnodig zijn. Die druk is schijnbaar zo groot, dat ze niet kunnen garanderen dat er bij dit soort evenementen voldoende agenten zijn die dit kunnen begeleiden.

    Ongetwijfeld is dit niet de enige reden, maar dit was het belangrijkste argument dat werd gegeven op de radio laatst. Het is dus niet zo dat de NAVO-top langdurige begeleiding nodig heeft, maar dat de verlofdruk in die korte periode zo toeneemt dat ze daar de rest van het jaar last van krijgen/houden.
24-01-2025 07:35
Edit redactie: Graag on-topic reageren.
24-01-2025 07:41
NATO top is broodnodig, voordat we binnenkort matrushka's moeten uitpakken. Koers is een bijzaak, een hele mooie, een hele belangrijke, maar een bijzaak.
24-01-2025 09:00
Gewoon accepteren en anticiperen. Zo moeilijk is het toch allemaal niet. Dit jaar het NK. gewoon op een parcours wat af te sluiten valt. Volgend jaar mogen die motor-mannen/vrouwen weer een dagje scheuren over de parcoursen.
24-01-2025 08:56
"hardlopers kennen het dan weer van de Zevenheuvenloop. Die laatste vindt plaats op een parcours van zo’n zestien kilometer,"

De Zevenheuvelenloop is altijd 15km.. gemeten en gecertificeerd. Beetje overbodig om er dan "zo'n 16km" van te maken.

Verder kan je echt een mooi rondje maken in deze twee gemeente! Benieuwd waar ze mee komen.
24-01-2025 08:08
Zou mooi zijn als Bruls zelf zijstraatjes gaat afsluiten (technisch goed mogelijk) met een ‘f&@k het feestje van Nokia Mark’ hesje aan.
    24-01-2025 12:56
    Als Bruls er gewoon zelf voor gaat staan komt er niemand meer langs met zijn formaat
24-01-2025 10:08
Is er wel nog een NAVO tegen die tijd? Ik vraag het me af.
24-01-2025 09:25
Joost van Wijngaarden heeft ook jarenlang mede de omloop der zevenheuvelen georganiseerd. Dus dan is het een grote kans dat dat rondje het NK wordt.
    24-01-2025 10:14
    En dat is een prachtig rondje voor het NK! Finish wel even verleggen naar bovenaan de Van Randwijckweg voor extra punch-gehalte.
24-01-2025 08:04
"De datum voor nationale kampioenschappen is bepaald door de internationale wielerbond UCI en staat vast op de kalender." In Australië en meer landen rijden ze die toch ook op andere datums?
    24-01-2025 08:05
    Ja, en dat staat op die kalender, dus dan klopt de zin toch …
26-01-2025 17:29
Als het rondje niet zwaar genoeg is dan gewoon 1 of 2 extra ronden laten rijden.

Reacties zijn gesloten.