Als de NAVO-top het toelaat, is NK wielrennen in 2025 opnieuw in Gelderland
Wedstrijdorganisaties staan dit jaar in Nederland gigantisch onder druk door de NAVO-top, die op 24 en 25 juni in Den Haag is. Een van de meest prestigieuze koersen van het jaar heeft daar het meeste last van: het Nederlands kampioenschap op de weg, in het weekend van 28 en 29 juni. Toch lijkt een oplossing in de maak, laten verschillende bronnen aan WielerFlits weten.
Aanvankelijk was de hoop om medio januari de plek van het NK te bekendmaken. Door het zeer uitdagende vraagstuk rondom geringe politie-inzet voor Nederlandse wielerwedstrijden in 2025, laat dat nog even op zich wachten. Vorige week werd wel bekend dat vier koersen mogelijk toch kunnen rekenen op de inzet van politie: De Amstel Gold Race (WorldTour en Women’s WorldTour), de Nederlandse etappes in de Renewi Tour (WorldTour), de Simac Ladies Tour (Women’s WorldTour) en Olympia’s Tour (UCI 2.2-koers). Al de rest zal het zonder politie moeten doen.
De organisatie van het NK wielrennen weet al geruime tijd dat de editie van 2025 op een parcours zonder inzet van de politie moet plaatsvinden. Er zijn twee naastgelegen gemeentes gevonden waar dit mogelijk zou moeten zijn. Donderdag vond daaromtrent een cruciaal overleg plaats. “Voor het NK 2025 zijn we in gesprek met de gemeenten Nijmegen en Berg en Dal”, laat Joost van Wijngaarden, Manager Sport bij de KNWU, aan WielerFlits weten. “Het proces op bestuurlijk en ambtelijk niveau loopt. We verwachten half februari meer duidelijkheid te kunnen geven.”

In 2016 was Nijmegen de aankomst van de eerste Giro d’Italia-rit in lijn, gewonnen door Marcel Kittel – foto: Cor Vos
Burgemeester van Nijmegen eist duidelijkheid van minister
De datum voor nationale kampioenschappen is bepaald door de internationale wielerbond UCI en staat vast op de kalender. Landelijk is met politie en alle burgemeesters afgesproken dat in de week van 24 en 25 juni geen evenementen met politie-inzet mogen plaatsvinden. Burgemeester van Nijmegen Hubert Bruls liet daar eerder deze week in De Gelderlander zijn ongenoegen over blijken. De NAVO-top is de grootste veiligheidsoperatie ooit in Nederland, waarbij onder meer 45 staatshoofden en regeringsleiders zullen zijn. Alle 27.000 politie-agenten zijn daarbij nodig.
Ook Defensie stelt 10.000 militairen beschikbaar om de NAVO-top in goede banen te leiden. Burgemeester Bruls van Nijmegen wil weten waar hij aan toe is en vraagt zich af of al die 27.000 agenten die weken in Den Haag moeten zijn, of dat ze stand-by moeten staan. “De precieze inzet is nog niet bekend, maar we zijn al januari. Heb ik straks nog wijkagenten beschikbaar? Maar ik zeg je: de Nijmeegse Vierdaagse (15-18 juli, red.) gaat door. Dan draai ik de argumentatie om. Dan zal Den Haag maar aan mij moeten uitleggen waarom en welke agenten ze nog nodig hebben.”
Zevenheuvelenloop
Bruls heeft dezelfde vragen voor het NK wielrennen dat dus in zijn stad en de naastgelegen gemeente Berg en Dal moet plaatsvinden. Wie aan beide gemeentes denkt in de sportwereld, denkt meteen aan de Zevenheuvelenweg. Wandelaars zullen de weg tussen Groesbeek en Berg en Dal kennen van de Vierdaagse, hardlopers kennen het dan weer van de Zevenheuvenloop. Die laatste vindt plaats op een parcours van zo’n zestien kilometer, met start-en-finish op de Groesbeekseweg in Nijmegen. Het middenstuk van dat parcours kent een aantal pittige heuvels.
Ook is er sinds 2017 de Omloop der Zevenheuvelen, een combinatie tussen een toertocht en wedstrijden. Afgelopen jaar maakte de koers deel uit van de Clubcompetitie voor mannen en de Topcompetitie voor vouwen. Of (een deel) van die omloop ook in beeld is voor het NK wielrennen 2025, is nog onduidelijk.
Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed
Daarnaast lijkt me een NK in Nijmegen/Berg en Dal heel gaaf: genoeg mogelijkheden voor een naar Nederlandse maatstaven selectief rondje, mooie omgeving, en kans om de finish eens bovenaan een steil klimmetje (Oude Holleweg of Van Randwijckweg) te leggen. Ik zeg doen!
Daarnaast zijn de pelotons op een NK zijn vaak ook niet zo groot, afgelopen jaar 101 starters bij de mannen en 89 bij de vrouwen. Bij de beloften wel 135, maar dat zijn er alsnog minder dan er tijdens een clubcompetitie normaal starten volgens mij.
De Omloop der Zevenheuvelen doet nu ook al de combinatie Van Randwijckweg-Oude Holleweg aan, dus het kan meer dan prima. Er zijn daar 4 koersen op een dag. Rijdende afzetting, verkeer heeft minimaal hinder. Kan echt prima. :)
Ongetwijfeld is dit niet de enige reden, maar dit was het belangrijkste argument dat werd gegeven op de radio laatst. Het is dus niet zo dat de NAVO-top langdurige begeleiding nodig heeft, maar dat de verlofdruk in die korte periode zo toeneemt dat ze daar de rest van het jaar last van krijgen/houden.
De Zevenheuvelenloop is altijd 15km.. gemeten en gecertificeerd. Beetje overbodig om er dan "zo'n 16km" van te maken.
Verder kan je echt een mooi rondje maken in deze twee gemeente! Benieuwd waar ze mee komen.