Broers Roodhooft: “Groene trui is ook voor ons realistisch, met Van der Poel of Philipsen”
Alpecin-Fenix hoopt in de toekomst een gooi te doen naar de groene trui in de Tour de France, te beginnen met de Tour van 2022. Dat laten de gebroeders Philip en Christoph Roodhooft weten in een interview met Het Laatste Nieuws. “Als ik Van Aert hoor zeggen dat hij voor de groene trui gaat, denk ik: We zullen dat nog wel even zien”, klinkt het.
Woensdagavond stond in Vilvoorde de uitreiking van de Kristallen Fiets op de agenda. Geen groot gala zoals andere jaren, maar een kleinere versie – voor de gelegenheid coronaproof. De broers Philip en Christoph Roodhooft, het duo dat garant staat voor de opmars van Alpecin-Fenix, werden door de jury tot winnaars verkozen in de categorie ploegleider/ploegmanager van het jaar.
De ploeg is de laatste jaren zeer succesvol met onder meer Mathieu van der Poel, Tim Merlier en Jasper Philipsen. De gebroeders Roodhooft hebben echter nog grootse plannen. Niet alleen op financieel vlak, Alpecin-Fenix kondigde eerder deze week kunststofverwerkingsbedrijf Deceuninck aan als nieuwe co-sponsor, maar ook op sportief gebied. Zo dromen Philip en Christoph Roodhooft nadrukkelijk van de groene trui.
Christoph: “Als ik Wout van Aert hoor zeggen dat hij gaat voor de groene trui, denk ik: ‘We zullen dat nog wel even zien’. Als alles een beetje normaal verloopt, is dat voor ons een heel realistische doelstelling. Ik denk aan Jasper Philipsen. Of aan Mathieu van der Poel.” Philip vult aan: “Mathieu is de geknipte renner om de groene trui te winnen. De groene trui én ritzeges.”
Van der Poel zelf heeft zich nog niet uitgelaten over een eventuele jacht op de groene trui, in tegenstelling tot zijn sportieve rivaal Van Aert. De renner van Jumbo-Visma wil komende zomer een gooi doen naar de groene puntentrui.
Dat Mathieu niet zo'n kunststukje neerzet als Wout op de Ventoux lijkt me duidelijk, maar of Wout weer zoveel vrijheid krijgt als Roglic een keer niet valt is ook maar de vraag. Als die elke dag met Mathieu bezig moet zijn, gaat ie voor Roglic weinig steun zijn.
Laat je niet kisten Beer
2021 - Cavendish - Matthews - Colbrelli - Philipsen - Wout
Zowel Wout en Matje gaan nog veel boterhammen moeten eten om in de top 3 van het groene trui klassement te komen!
Matje heeft nog altijd geen wedstrijd van 3 weken uitgereden.
En Wout heeft mooi gescoord in 2021 omdat hij een vrije rol kreeg, maar ik kan me niet inbeelden dat indien Roglic niet uitvalt dat Wout deze kansen krijgt. Vergeet combinatie geel/groen in dezelfde ploeg. Alleen geel/bollen werkt en dat is dan dezelfde sterke man - Pogacar !
'96: Riis geel, Ullrich 2de, Zabel Groen
'97: Ullrich geel, Zabel Groen
'98: Ullrich 2de, Zabel Groen
'00: Ullrich 2de, Zabel Groen
'01: Ullrich 2de, Zabel Groen
Dat laatste vind ik helemaal niet, want in de sprints waar hij er vol voor gaat, wint hij gewoon even vaak tegen die pure sprinters als dat ze hem verslaan, dus daar gaan ze niet op hem uitlopen. Die anderen hebben mogelijk een hogere topsnelheid, maar Van Aert is een betere/slimmere sprinter qua timing/plaatsing, waardoor hij uiteindelijk gemiddeld even efficiënt is.
Op dat vlak eigenlijk beter dan Sagan, want Van Aert kan wel degelijk ook Merlier, Ewan en Bennett verslaan, daar waar Sagan zijn 12 ritzeges in de Tour vrijwel allemaal behaalde in sprints van groepen van 30 tot 70 man, tegen Matthews, Degenkolb, Boasson Hagen en andere Kristoffs, dat was zelden of nooit tegen Cavendish, Kittel en Greipel, want die kon hij gewoon niet allemaal samen verslaan.
Wout is een renner met veel meer kwaliteiten dan de massaspurt en hij heeft zelf ook meerdere malen te kennen gegeven dat hij niet zoals een Sagan bv alles gaat riskeren in gevaarlijke slotkilometers. Dit omdat hij andere belangrijke doelen heeft, de uitdrukking pure massa spurter gebruik ik voor diegenen met een fixatie om voor elke massaspurt te gaan ongeacht het risico. Wout is gelukkig voorzichtiger in het kiezen voor welke spurts hij gaat. Die in de Tirreno was een goed voorbeeld, kaarsrechte aanloop en daardoor veel minder risico in een kleiner peloton.
ik snap wat je bedoelt. Maar ik hoop dat je ook snapt wat anderen willen zeggen als ze vinden dat hij geen pure sprinter is.
Ik zie Wout altijd als iemand die heel hard kan fietsen aan het eind van de wedstrijd. En eigenlijk ook iemand die niet per se harder gaat fietsen als hij een treintje krijgt. Tegelijkertijd denk ik inderdaad ook dat renners als Merlier, Groenewegen, Ewan, Bennett e.d. sneller zijn. En als die goed gebracht worden gaat Van Aert het daar normaal gesproken tegen afleggen.
Maar sprinten is dus niet alleen een kwestie van de hoogste snelheid, maar vooral ook de juiste snelheid kunnen genereren op het juiste moment. En dat maakt dat 'langzamere' types als Van Aert (maar ook een Sagan) gewoon kans maken. En zeker meedoen voor de top 5 in de sprintetappes.
Enige wat hij echt mist is de "podium of jodium" mentaliteit. Ik ben ook benieuwd wat er met hem gebeurt als hij er een keer echt bij gaat liggen in een massasprint.
Stel je voor dat Wout zou zeggen; ik wist niet er een hek stond. ;-)
Btw Marik, kom je nog effe zeggen dat Barry moet stoppen met trollen? Of doe je dat enkel als iemand kritisch is voor San Matje?
En ik weet ook niet of vdp 21 dagen na elkaar vollebak koers aankan. Dit jaar zag hij er na 1 week ook super uitgeput uit.
Ik zou het geweldig vinden zo n strijd voor groen, maar dit gaat Mathieu volgens mij echt niet doen. Matje kiest vaak heel goed zijn battles. Hier zou hij best wel veel van zijn zorgvuldig gekoesterde en geboetseerd imago kunnen verliezen.
Benieuwd trouwens hoe zijn ploeg zou standhouden als ze ook het gewicht in vlakke ritten (mee) zouden moeten dragen... Iets wat patje al langer een doorn in het oog is btw.
VdP moet gewoon nog bewijzen dat hij 3 weken op het hoogste niveau mee kan. En persoonlijk zou ik hem afraden om echt te gaan strijden voor een overgewaardeerde groene trui.
Gewoon je battles uitkiezen: de punchetappes, een waaierrit of een mooie heuvelrit zoals in de TA. Wie weet wel kijken of er nog ergens geel in zit in de eerste dagen. En de andere dagen lekker in het peloton of in de bus bergop. En eventueel een stukje leadout doen voor Merlier of Philipsen.
Maar ik denk niet dat hij een betere renner wordt als hij iedere dag gaat meebikkelen.
EDIT: overigens draagt AF regelmatig mee de koers, ook in vlakke ritten. Lefevere lult vooral in zijn eigen straatje als je het mij vraagt.
Mathieu is 1 van de beste renners ter wereld en hoewel het nog onontgonnen gebied is hoe ver zijn talent reikt, zou ik het wel heel vreemd vinden dat hij ineens na 10 dagen koers stilvalt.
ik denk dat er weinig mensen die twijfelen of VdP het 3 weken vol kan houden. Ook ik twijfel er niet aan dat hij een grote ronde kan uitrijden; hele volksstammen voor hem hebben ook een grote ronde uitgereden, zelfs met een bak minder talent.
Maar het is wel de vraag of het voor een type als Mathieu goed is om iedere dag volle bak te gaan. Wat heb je ermee te winnen, en wat heb je ermee te verliezen? Als je kijkt naar Van Aert, dan lijkt het erop dat iedere dag volle bak gaan (TA) er uiteindelijk toe leidt dat je pieken net wat minder hoog zijn wat het verschil maakt tussen ritzege of een mooie ereplaats. En ik denk dat het voor Mathieu veel beter is om hele hoge pieken af te wisselen met goede dalletjes om bij te komen. Want zijn winst zit hem juist in de extreem hoge pieken, en niet in een op een constant hoog niveau rijden wat je moet doen als je meebikkelt voor een klassement.
Maar over 3 weken kan hij met zijn talent prima in staat zijn om een rit of 3-4 én groen te winnen.
Het was zogezegd ook geen tijdrijder, maar dit jaar in de Tour zien we hem ineens een toptijdrit neerzetten zonder specifieke voorbereiding.
Dit soort renners heeft meer talent dan een ander en dat uit zich net zo goed over een wedstrijd van 3 weken als in een eendagswedstrijd wat mij betreft.
Niet als klassementsman, maar een Tour zoals Wout dit jaar of Sagan zoveel jaren na elkaar, dat moet vdP ook kunnen.
Het heeft iets van Neymar. Zou die dat afgekeken hebben?
Het idee van een vdP die totaal over zijn toeren zit na een weekje showboaten, ik geloof daar niet zo in. Het is op dat vlak zeker geen Pogacar en misschien ook geen van Aert, maar hij kan als geen ander zijn momenten kiezen. Dat kan volgens mij ook in een Tour van 3 weken, ik zou het raar vinden dat hij daar al in in het tweede weekend compleet parkeert om er nooit nog van te recupereren.
Of staat er weer eenwieleren en framesjokken op het programma?
Ze doen bij Alpecin-Fenix graag alsof ze het uit de losse pols doen als sympathiek continentaal ploegske. Maar dat is een gesmeerde en al goed gerodeerde machine waar veel sportploegen iets van kunnen leren, volgens mij. Dat ze nu ineens zelf over van Aert beginnen en de groene trui, die weten goed genoeg hoe ze hun poulain moeten triggeren :-)