Broers Roodhooft: “Groene trui is ook voor ons realistisch, met Van der Poel of Philipsen”
foto: Cor Vos
donderdag 2 december 2021 om 10:12

Broers Roodhooft: “Groene trui is ook voor ons realistisch, met Van der Poel of Philipsen”

Alpecin-Fenix hoopt in de toekomst een gooi te doen naar de groene trui in de Tour de France, te beginnen met de Tour van 2022. Dat laten de gebroeders Philip en Christoph Roodhooft weten in een interview met Het Laatste Nieuws. “Als ik Van Aert hoor zeggen dat hij voor de groene trui gaat, denk ik: We zullen dat nog wel even zien”, klinkt het.

Woensdagavond stond in Vilvoorde de uitreiking van de Kristallen Fiets op de agenda. Geen groot gala zoals andere jaren, maar een kleinere versie – voor de gelegenheid coronaproof. De broers Philip en Christoph Roodhooft, het duo dat garant staat voor de opmars van Alpecin-Fenix, werden door de jury tot winnaars verkozen in de categorie ploegleider/ploegmanager van het jaar.

De ploeg is de laatste jaren zeer succesvol met onder meer Mathieu van der Poel, Tim Merlier en Jasper Philipsen. De gebroeders Roodhooft hebben echter nog grootse plannen. Niet alleen op financieel vlak, Alpecin-Fenix kondigde eerder deze week kunststofverwerkingsbedrijf Deceuninck aan als nieuwe co-sponsor, maar ook op sportief gebied. Zo dromen Philip en Christoph Roodhooft nadrukkelijk van de groene trui.

Christoph: “Als ik Wout van Aert hoor zeggen dat hij gaat voor de groene trui, denk ik: ‘We zullen dat nog wel even zien’. Als alles een beetje normaal verloopt, is dat voor ons een heel realistische doelstelling. Ik denk aan Jasper Philipsen. Of aan Mathieu van der Poel.” Philip vult aan: “Mathieu is de geknipte renner om de groene trui te winnen. De groene trui én ritzeges.”

Wout van Aert heeft zijn groene ambities al uitgesproken – foto: Cor Vos

Van der Poel zelf heeft zich nog niet uitgelaten over een eventuele jacht op de groene trui, in tegenstelling tot zijn sportieve rivaal Van Aert. De renner van Jumbo-Visma wil komende zomer een gooi doen naar de groene puntentrui.

RIDE Magazine
101 Reacties
02-12-2021 15:36
Compleet choco? Heb je die rit op vrijdag gemist? Die etappe was klassiekerwaardig qua parcours en verloop. Wat Wout ook probeerde, hij kreeg Mathieu niet los om zijn gedroomde geel te pakken. En in de slotkilometer legde Mathieu hem nog op flink wat fietslengtes.

Dat Mathieu niet zo'n kunststukje neerzet als Wout op de Ventoux lijkt me duidelijk, maar of Wout weer zoveel vrijheid krijgt als Roglic een keer niet valt is ook maar de vraag. Als die elke dag met Mathieu bezig moet zijn, gaat ie voor Roglic weinig steun zijn.
02-12-2021 15:39
Compleet choco ja, onder meer door heel die rit van Aert te moeten volgen.
02-12-2021 16:01
Door vanuit één kant te kijken (dat van de eigen favoriet) en de opponent geen kans te geven wordt stelselmatig genegeerd dat Van Aert en Van der Poel aan elkaar gewaagd zijn. Zij kunnen beiden winnen, als zij er de ruimte voor krijgen in het team. Dat laatste zou mooi zijn voor het duel, maar is geen zekerheid, vooral voor Van Aert niet.
02-12-2021 16:08
Laten we de troll niet meer voeden ChefSpijker.
02-12-2021 16:14
@Marik Helemaal eens
02-12-2021 16:34
Ach ja, de groene trui, dat puntjes sprokkelen in sprintetappes en weinig boeiende tussensprintjes. Leuk voor de heren om na te streven, maar in wezen niet zo boeiend voor de gemiddelde tourkijker.
02-12-2021 16:40
Ook ik heb het gevoel dat van Aert veel meer kans maakt op groen dan Poelio. Poelio is nogal druistig en in vlakke sprints geen partij voor onze Wout.

Laat je niet kisten Beer
02-12-2021 16:46
Ach gewoon sprinten met 2, waarbij VdP als tweede man achter Philipsen of Merlier wordt gezet. Ervoor dan de gewone sprinttrein. Op deze manier zal VdP toch wel top 7 kunnen rijden?
02-12-2021 16:50
Mathieu is niet regelmatig en Philipsen niet snel genoeg. Bombastisch gekoer.
02-12-2021 17:08
Oh la la, al die commentaren over het feit dat Matje of Wout groen kunnen behalen!

2021 - Cavendish - Matthews - Colbrelli - Philipsen - Wout

Zowel Wout en Matje gaan nog veel boterhammen moeten eten om in de top 3 van het groene trui klassement te komen!

Matje heeft nog altijd geen wedstrijd van 3 weken uitgereden.

En Wout heeft mooi gescoord in 2021 omdat hij een vrije rol kreeg, maar ik kan me niet inbeelden dat indien Roglic niet uitvalt dat Wout deze kansen krijgt. Vergeet combinatie geel/groen in dezelfde ploeg. Alleen geel/bollen werkt en dat is dan dezelfde sterke man - Pogacar !
    02-12-2021 18:45
    Zabel heeft nooit iets anders gedaan in de Telekom-tijd met alleen maar mannen voor het geel...

    '96: Riis geel, Ullrich 2de, Zabel Groen
    '97: Ullrich geel, Zabel Groen
    '98: Ullrich 2de, Zabel Groen
    '00: Ullrich 2de, Zabel Groen
    '01: Ullrich 2de, Zabel Groen
02-12-2021 17:12
Ik herhaal: laten we de troll niet meer voeden.
02-12-2021 17:32
@Marik wéér mee eens
02-12-2021 17:51
Mooier dan dit bestaat niet, de saga continues
02-12-2021 17:56
Vermakelijk om hier weer de gebruikelijke Wout vs Matthieu ophef te zien. Persoonlijk heb ik niks met die hele Groene Trui en mogen alle daarin geïnteresseerde renners het lekker uitvechten. Men vergeet maar al te makkelijk dat Matthieu en Wout niet eens de grootste kanshebbers zijn. In de huidige puntenverdeling hebben de pure massa spurters een immens voordeel. Ik vind ritzeges veel belangrijker en de manier waarop deze heren ze pakken dan die overdreven strijd voor elke tussensprint op 130 km voor de aankomst.
    02-12-2021 19:06
    Op welke manier is Van Aert geen pure massasprinter? Bedoel je dan omdat hij die vrijheid niet krijgt? Of omdat hij niet snel genoeg is?

    Dat laatste vind ik helemaal niet, want in de sprints waar hij er vol voor gaat, wint hij gewoon even vaak tegen die pure sprinters als dat ze hem verslaan, dus daar gaan ze niet op hem uitlopen. Die anderen hebben mogelijk een hogere topsnelheid, maar Van Aert is een betere/slimmere sprinter qua timing/plaatsing, waardoor hij uiteindelijk gemiddeld even efficiënt is.

    Op dat vlak eigenlijk beter dan Sagan, want Van Aert kan wel degelijk ook Merlier, Ewan en Bennett verslaan, daar waar Sagan zijn 12 ritzeges in de Tour vrijwel allemaal behaalde in sprints van groepen van 30 tot 70 man, tegen Matthews, Degenkolb, Boasson Hagen en andere Kristoffs, dat was zelden of nooit tegen Cavendish, Kittel en Greipel, want die kon hij gewoon niet allemaal samen verslaan.
    02-12-2021 19:25
    @Deel Koeper
    Wout is een renner met veel meer kwaliteiten dan de massaspurt en hij heeft zelf ook meerdere malen te kennen gegeven dat hij niet zoals een Sagan bv alles gaat riskeren in gevaarlijke slotkilometers. Dit omdat hij andere belangrijke doelen heeft, de uitdrukking pure massa spurter gebruik ik voor diegenen met een fixatie om voor elke massaspurt te gaan ongeacht het risico. Wout is gelukkig voorzichtiger in het kiezen voor welke spurts hij gaat. Die in de Tirreno was een goed voorbeeld, kaarsrechte aanloop en daardoor veel minder risico in een kleiner peloton.
    02-12-2021 19:29
    @Deel,
    ik snap wat je bedoelt. Maar ik hoop dat je ook snapt wat anderen willen zeggen als ze vinden dat hij geen pure sprinter is.

    Ik zie Wout altijd als iemand die heel hard kan fietsen aan het eind van de wedstrijd. En eigenlijk ook iemand die niet per se harder gaat fietsen als hij een treintje krijgt. Tegelijkertijd denk ik inderdaad ook dat renners als Merlier, Groenewegen, Ewan, Bennett e.d. sneller zijn. En als die goed gebracht worden gaat Van Aert het daar normaal gesproken tegen afleggen.

    Maar sprinten is dus niet alleen een kwestie van de hoogste snelheid, maar vooral ook de juiste snelheid kunnen genereren op het juiste moment. En dat maakt dat 'langzamere' types als Van Aert (maar ook een Sagan) gewoon kans maken. En zeker meedoen voor de top 5 in de sprintetappes.

    Enige wat hij echt mist is de "podium of jodium" mentaliteit. Ik ben ook benieuwd wat er met hem gebeurt als hij er een keer echt bij gaat liggen in een massasprint.
    02-12-2021 20:08
    We hebben gezien waar de 'podium is jodium' mentaliteit Groenewegen heeft gebracht. Dus laten we vooral hopen dat van Aert die kaarsrechte strepen richting finish blijft trekken.
    02-12-2021 21:09
    @Mich; Van Aert heeft in de Tour weldegelijk een podium of jodium mentaliteit. Zo extreem zelfs dat hij zichzelf in het zicht van de finishstreep eens flink de hekken in reed. Daar was een plankje missen niks bij, goeie genade.
    02-12-2021 21:43
    Onder het motto 'je moet me alles kunnen lachen, zelfs een carrière-bedrijgende blessure': Barry Batsbak!

    Stel je voor dat Wout zou zeggen; ik wist niet er een hek stond. ;-)

    Btw Marik, kom je nog effe zeggen dat Barry moet stoppen met trollen? Of doe je dat enkel als iemand kritisch is voor San Matje?
    02-12-2021 21:56
    [i]edit wf: niet doen[/i]
    02-12-2021 21:57
    Voor de 3de keer helemaal mee eens
    02-12-2021 22:04
    Laat Barry eens gerust!
02-12-2021 19:15
Zou fantastisch zijn! Het zou betekenen dat we elke dag strijd te zien krijgen. Het enige nadeel voor wout is dat hy vrijwel in zn eentje zal moeten optornen tegen het alpecin blok in functie van mathieu of jasper. Want ik denk niet dat hij veel hulp zal krijgen wanneer je ook een roglic daar hebt rondrijden. En dat heb je in bepaalde situaties toch nodig om iets recht te trekken. Kijk maar naar de laatste jaren een quickstepploeg voor cavendish of een boraploeg voor sagan.
En ik weet ook niet of vdp 21 dagen na elkaar vollebak koers aankan. Dit jaar zag hij er na 1 week ook super uitgeput uit.
02-12-2021 21:57
21 dagen volle bak koers moet Mathieu nog bewijzen aan te kunnen. Wout met een 6,7 tal ritten en 2 uitgereden tours heeft dit idd al bewezen.

Ik zou het geweldig vinden zo n strijd voor groen, maar dit gaat Mathieu volgens mij echt niet doen. Matje kiest vaak heel goed zijn battles. Hier zou hij best wel veel van zijn zorgvuldig gekoesterde en geboetseerd imago kunnen verliezen.

Benieuwd trouwens hoe zijn ploeg zou standhouden als ze ook het gewicht in vlakke ritten (mee) zouden moeten dragen... Iets wat patje al langer een doorn in het oog is btw.
    02-12-2021 22:13
    Helemaal gelijk, Luc La,
    VdP moet gewoon nog bewijzen dat hij 3 weken op het hoogste niveau mee kan. En persoonlijk zou ik hem afraden om echt te gaan strijden voor een overgewaardeerde groene trui.

    Gewoon je battles uitkiezen: de punchetappes, een waaierrit of een mooie heuvelrit zoals in de TA. Wie weet wel kijken of er nog ergens geel in zit in de eerste dagen. En de andere dagen lekker in het peloton of in de bus bergop. En eventueel een stukje leadout doen voor Merlier of Philipsen.

    Maar ik denk niet dat hij een betere renner wordt als hij iedere dag gaat meebikkelen.

    EDIT: overigens draagt AF regelmatig mee de koers, ook in vlakke ritten. Lefevere lult vooral in zijn eigen straatje als je het mij vraagt.
    02-12-2021 23:02
    Waarom zou vdP het niet over 3 weken kunnen? Als je ziet welke inhoud hij heeft in andere wedstrijden zou me dat verwonderen… Op z’n Tirreno’s dan met af en toe een snipperdag zie ik dat helemaal goed komen.

    Mathieu is 1 van de beste renners ter wereld en hoewel het nog onontgonnen gebied is hoe ver zijn talent reikt, zou ik het wel heel vreemd vinden dat hij ineens na 10 dagen koers stilvalt.
    02-12-2021 23:20
    @Alfons,
    ik denk dat er weinig mensen die twijfelen of VdP het 3 weken vol kan houden. Ook ik twijfel er niet aan dat hij een grote ronde kan uitrijden; hele volksstammen voor hem hebben ook een grote ronde uitgereden, zelfs met een bak minder talent.

    Maar het is wel de vraag of het voor een type als Mathieu goed is om iedere dag volle bak te gaan. Wat heb je ermee te winnen, en wat heb je ermee te verliezen? Als je kijkt naar Van Aert, dan lijkt het erop dat iedere dag volle bak gaan (TA) er uiteindelijk toe leidt dat je pieken net wat minder hoog zijn wat het verschil maakt tussen ritzege of een mooie ereplaats. En ik denk dat het voor Mathieu veel beter is om hele hoge pieken af te wisselen met goede dalletjes om bij te komen. Want zijn winst zit hem juist in de extreem hoge pieken, en niet in een op een constant hoog niveau rijden wat je moet doen als je meebikkelt voor een klassement.
    02-12-2021 23:35
    Ik denk ook wel dat Mathieu meer een man is die de ene dag er ver bovenuit kan steken om de volgende wat gas terug te nemen, dan iemand die 3 weken aan een stuk aan 95% rondrijdt. Hij heeft mentaal de prikkel nodig om boven zichzelf uit te stijgen op speciale dagen.

    Maar over 3 weken kan hij met zijn talent prima in staat zijn om een rit of 3-4 én groen te winnen.

    Het was zogezegd ook geen tijdrijder, maar dit jaar in de Tour zien we hem ineens een toptijdrit neerzetten zonder specifieke voorbereiding.

    Dit soort renners heeft meer talent dan een ander en dat uit zich net zo goed over een wedstrijd van 3 weken als in een eendagswedstrijd wat mij betreft.

    Niet als klassementsman, maar een Tour zoals Wout dit jaar of Sagan zoveel jaren na elkaar, dat moet vdP ook kunnen.
    02-12-2021 23:42
    op z'n tirreno's ligt ie ergens begin de 2de week op z'n rug aan de finish en blijft die daar rollebollen tot de rest in Parijs is.

    Het heeft iets van Neymar. Zou die dat afgekeken hebben?
    02-12-2021 23:51
    Ik denk dat oprecht niet. Over 3 weken kan ie misschien iets minder zijn dan een Wout, maar een renner met zoveel talent hangt echt niet in de touwen na een week koersen.

    Het idee van een vdP die totaal over zijn toeren zit na een weekje showboaten, ik geloof daar niet zo in. Het is op dat vlak zeker geen Pogacar en misschien ook geen van Aert, maar hij kan als geen ander zijn momenten kiezen. Dat kan volgens mij ook in een Tour van 3 weken, ik zou het raar vinden dat hij daar al in in het tweede weekend compleet parkeert om er nooit nog van te recupereren.
    03-12-2021 06:36
    Er is geen coureur binnen het peloton die zo veel op Sagan lijkt en op die manier kan hij groen winnen ook. Sagan deed het met natte oren al, en dan zou een MvdP op top van kunnen het niet lukken? Daarnaast is groen voor hem gewoon een unieke uitdaging om op het Tourpodium terecht te komen en zit er in zijn ploeg geen kandidaat voor geel. Ik zou er vol voor gaan hem zijnde, het is immers na alle hoofddoelen op wk na, wat zou hem beletten?

    Of staat er weer eenwieleren en framesjokken op het programma?
    03-12-2021 12:54
    @Alfons Haavers, inderdaad 'zogezegd' is hij geen tijdrijder. Het zal wel niet gelogen zijn dat hij thuis geen tijdritfiets heeft staan, maar waarschijnlijk staat die dan bij zijn pa tussen de hoop andere fietsen :-D

    Ze doen bij Alpecin-Fenix graag alsof ze het uit de losse pols doen als sympathiek continentaal ploegske. Maar dat is een gesmeerde en al goed gerodeerde machine waar veel sportploegen iets van kunnen leren, volgens mij. Dat ze nu ineens zelf over van Aert beginnen en de groene trui, die weten goed genoeg hoe ze hun poulain moeten triggeren :-)

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine