Almeida moest Evenepoel helpen: “Ik zwijg liever dan dat ik zeg wat ik denk”

donderdag 20 mei 2021 om 12:05
Almeida moest Evenepoel helpen: “Ik zwijg liever dan dat ik zeg wat ik denk”

foto: Cor Vos

João Almeida heeft in Portugese media gereageerd op de Strade Bianche-etappe van de Giro d’Italia. De Portugees van Deceuninck-Quick-Step moest tijdens die rit kopman Remco Evenepoel helpen, terwijl hij zich goed voelde. “Ik moest de bevelen opvolgen”, zegt Almeida tegen A BOLA.

“Ik voelde mij goed onderweg”, aldus Almeida, die op de onverharde stroken langer standhield in de favorietengroep dan Evenepoel. “Ik had de kans om mijzelf te overtreffen en mij te testen tegen de besten, maar ik moest de bevelen opvolgen die van de volgwagen kwamen om op Remco te wachten.”

“Of ik teleurgesteld ben? Ik zwijg liever dan dat ik zeg wat ik denk”, deelt de Portugees zijn gevoelens. “Elke dag leer ik weer iets, en deze dag heb ik ook veel geleerd in een etappe waar ik ver in kon komen. Maar wielrennen is een teamsport en de ploegleiders hebben daarin de leiding.”

Evenepoel, die woensdag van de tweede naar de zevende plaats zakte in het klassement, reageerde voor de twaalfde etappe koel op de samenwerking met Almeida. “Ik riep een paar keer in het oortje dat ik niet kon volgen, dat het te snel ging. Maar de verbinding was zo slecht dat de auto en João het niet gehoord hadden”, zei Evenepoel.

Dit artikel delen:

127 Reacties

ronddraaien 20 mei 2021 om 12:08

Tip als je niet wil knechten: verlies geen 5 minuten in het eerste heuvelritje.

Ab Normaal 20 mei 2021 om 12:46

Hahahaha, precies wat ik dacht.
Vorig jaar vond ie het heel normaal dat iedereen zijn ballen er af draaide voor hem.
En nu hij het zelf laat liggen protesteert meneer direct als ie iets moet doen.
Fijne teamgenoot.

Baukema Tomoulin 20 mei 2021 om 13:13

Maar… als die 2 etappes andersom gereden waren en Almeida op 20 seconde van Bernal stond en Evenepoel op 3 a 5 minuten. Zou Evenepoel dan in die etappe op Almeida hebben moeten wachten? Interessante gewetensvraag volgens mij

Richard van Hoof 20 mei 2021 om 13:15

Aan alles is te merken dat men bij DQS en Remco zelf vol voor de eindzege winst in de Giro zijn gegaan. Naar buiten toe om de druk er wat af te houden werd wat anders gezegd, maar intern was het wel duidelijk en zeker ook voor Almeida.

Aan Remco zijn manier van rijden de eerste week waarbij hij met zijn krachten smeet om ff een paar seconden te pakken spreekt dat hij helemaal voor de klassement ging en eigenlijk gaven alle signalen die Remco de eerste week gaf aan dat hij de Giro in is gegana om te winnen.

Bij DQS is men daar ook voor gegaan wat o.a. te zien was aan het rugnummer dat naar Remco ging. Ook bij het team is men helemaal voor het roze van Remco gegaan.

Dit alles mag hé! Persoonlijk denk ik dat zowel Remco als DQS het risico lopen dat een jonge talentvolle coureur op deze leeftijd veel beter wat in de luwte en rustig gebracht kan worden, maar het is onderhand wel duidelijk dat Remco en DQS daar heel anders over denken.
We gaan het in de toekomst zien of dit nou wel verstandig is geweest.

En Almeida, ook een zeer getalenteerde jonge coureur (maar net wat minder dan Remco op deze leeftijd) heeft natuurlijk al langere tijd door het de hazen lopen binnen DQS en die jingen gaat heel begrijpelijk naar een ander team om te kijken waar zijn mogelijkheden liggen want bij DQS zal hij dat niet kunnen ontdekken.

Het is jammer voor Almeida dat hij deze giro slecht startte want gisteren zag hij er goed uit en wie weet als DQS hem en Remco een vrije rol had laten behouden zou hij over 3 weken misschien wel hoger dan Remco hebben gestaan in het klassement.

Dit svcenario, met een vrije rol voor Remco en Almeida was sowieso ook beter geweest voor de ontwikkeling van Remco als je het mij vraagt, maar zowel de renner als zijn team wilden per se na een paar dagen al dat alles bij het team zou gaan draaien om de eindwinst van Remco.

Heeft Almeida gisteren nou wel of niet verzaakt? Ik denk dat Remco enorm geluk heeft gehad dat Almeida zich voor hem heeft opgeofferd en dat terwijl Almeida geen eravren knecht is maar ook een zeer jonge coureur die zichzelf nog aan het ontdekken en ontwikkelen is. Van Almeida mag niet worden verwacht dat hij als een ervaren knecht precies weet waar Remco rond reed en hoe hij hem in de gaten moest houden.

Zodra Almeida weg is bij DQS zullen we zijn kant van het verhaal ooit nog wel eens horen en waarschijnlijk zullen hij en Remco ook ng veelvuldig met elkaar gaan strijden om de winst.

Voorlopig geldt voor Remco dat de beste leerschool voor het karakter van een sportman voortkomt uit verliezen, dus wie weet leert Remco hier van, al vraag ik mij al langere tijd af of hij wel de juiste mensen om hem heen heeft en dat die hem niet eerder voeden in zijn ego dan hem af en toe bij de les houden.

Remco zijn toptalent staat buiten kijf, maar of hem een lange succesvolle carriere in het verschiet ligt is nog lang niet zeker. Zowel qua prestaties op de weg als hoe om te gaan met de adoratie naast de weg zijn uitdagingen waar hij nog veel moeilijkheden in te overwinnen heeft en ls je het mij vraagt dan is dat stukje naast de weg misschien nog wel het moeilijkste.
Hopelijk wordt hij geen Frank Vandenbroucke 2.0 al zit dat risico er zeker in bij dit manneke en zijn omgeving.

Michelangelo 20 mei 2021 om 13:30

Richard, iets met spijker en kop…

lander luypaert 20 mei 2021 om 12:08

Die is blij dat hij er weg is.

Dikke vrouw 20 mei 2021 om 12:45

Quick step zal blij zijn als hij weg is. Geen teamplayer

Tom De Kenner 20 mei 2021 om 12:46

Kerel hoort niet thuis in The Wolfpack, snapt er de ballen van. Ik sluit niet uit dat wanneer hij nog eens de leperd speelt, hij gewoon naar huis wordt gestuurd (ze zullen dat naar de buitenwereld dan wel anders inkleden).

Michelangelo 20 mei 2021 om 12:58

@dikke vrouw,
Uiteindelijk denk ik dat Remco geen teamplayer is. Maar dat hij zelf bovenop de apenrots wil zitten, en er niemand anders naast duldt. Want anders kan ik dat eerste tussensprintje niet verklaren.

Probleem voor Almeida is dat het team al lang besloten heeft om met Remco de toekomst in te gaan. Dus Almeida trekt sowieso aan het kortste eind.

Benieuwd wat er gebeurt moest Remco opnieuw een slechte dag hebben. Zou Almeida dan weer (moeten) wachten? Remco verliest gisteren 2 minuten, Almeida had op heel veel mannen terug tijd goed kunnen maken en terug kunnen komen in de top van het klassement.

Krakowic 20 mei 2021 om 13:13

Wel heel suggestief Michelangelo.
REV heeft is absoluut een alfamannetje en hij gaat het gevecht om de apenrots aan op de fiets / in de koers. Daar horen tussensprints gewoon bij, lijkt me niks mis mee. Hij laat daar simpelweg z’n benen spreken.
Wat Almeida nu doet is echt het tegenovergestelde. Hij zit in een positie onder REV omdat hij minder sterk is in deze koers en moet vanaf dat moment gewoon z’n plek kennen. Het was toch echt veel vreemder geweest als ze gister Almeida bij de favorieten hadden gelaten? Wat zou daar ooit de tactiek van kunnen zijn geweest? De prins van Koninkrijk België laat de hele giro al zien hoe je de apenrots inneemt, zowel door met de benen te spreken als door z’n voorbeeldige gedrag naar buiten toe.

ronddraaien 20 mei 2021 om 13:22

@michelangelo
Klopt ook gewoon niet wat je zegt. In de aanname dat Almeida Bernal niet zou kunnen volgen, maar wel bij Vlasov en Yates zou kunnen blijven stond hij nu 16e ipv 17e in het klassement, en nog steeds mijlenver achter podium of top 5 plaatsen.

Panache 20 mei 2021 om 13:28

Almeida, voornamelijk tijd verloren door de kou, ziet een kans op top-10 in rook op gaan. Zelf denkt hij: voor wat? Schijnbaar is Almeida van mening dat Evenepoel geen klassement rijdt deze Giro en denkt de ploegleiding dat Evenepoel wel ergens rond p5 of beter zal uitkomen. We weten over anderhalve week wie er gelijk heeft.

Limal 20 mei 2021 om 13:57

Ik heb Evenepoel op een WK (of was het een EK?) zich wel eens uit de naad zien rijden om Gilbert terug te brengen Michel…

S. Morgenstern 20 mei 2021 om 14:03

Die zal bij zijn volgende ploeg ook moeten knechten, wanneer hij een betere renner erbij heeft. Wellicht gaat hij naar een ploeg waar die niet zijn, dat lijkt dat uitstekend te passen. Ik kan me echter niet voorstellen dat de ploegen die nu met hem onderhandelen enthousiast worden van dit soort uitspraken.

vocsnor 20 mei 2021 om 16:59

Toch bijzonder dat dit bij Quickstep gebeurt. Normaal komt daar nooit zoiets naar buiten, ook niet bij renners die vertrekken. Ik snap best dat de voorkeur van de ploeg uitging naar de kopman die blijft, maar uiteindelijk is die plek wel gewoon op de fiets beslist. Minnetje voor Almeida, maar ook voor de ploegleiding.
En daarnaast de vaststelling dat de ploeg ondermaats presteert. Ik kan me niet eens herinneren wanneer de ploeg zo door de mand is gevallen als ze ergens een doel van maakten.
Dit DQS kan niet wedijveren met Ineos, UAE of TJV in het grote ronde werk.

Jean Dumas 20 mei 2021 om 12:09

Die ligt eruit voor de rest van het seizoen.

John Wittenberg 20 mei 2021 om 12:16

Wat verwacht hij dan te doen? Hij gaat geen tijd winnen op bernal, hij kan niet meer winnen en hij staat op 5 minuten in het algemeen klassement. Knechten hoort erbij, zeker als je zelf niks meer kan betekenen en je teammaat 2e staat!

John Wittenberg 20 mei 2021 om 12:17

En goed dat Remco zo reageert, zeker als je ziet hoe Almeida zijn gal spuwt in de Portugese media

Richard van Hoof 20 mei 2021 om 14:05

Almeida heeft gisteren Remco geholpen die aan het verdrinken was.

En toen Remco veilig op de kant was geholpen had die nog commentaar over de manier waarop hij door zijn (tevens jonge en onervaren teamgenooot met ambities) drijvende is gehouden.

Almeida is ook een talent en die zou gewoon frank en vrij van deze Giro moeten mogen genieten en kijken wat er mogelijk is, zeker na wat hij vorig jaar heeft laten zien en waarmee hij DQS toen zoveel positieve aandacht heeft gegeven.

Wat DQS vooraf naar buiten toe liep te verkondigen over dat ze Almeida en Remco allebei een vrije rol gaven en ze mochten kijken waar ze konden komen is een grote leugen. Vanaf het begin (en Almeida weet waarschijnlijk dat dit ook al daarvoor was) heeft alles gedraaid om de grote Remco show, over hoe die op z’n 21e zijn eerste grote ronde zou gaan winnen.

Almeida doet er goed om zo snel mogelijk weg te gaan bij DQS en als je het mij vraagt zal er nog wel meer gaan rommelen binnen die ploeg. Remco zijn ego is dermate groot en de leiding zo blind verliefd op hem, dat er voor de anderen binnen DQS maar 1 regel geldt. Alle ballen op Remco en jezelf daarvoor wegcijferen. Ik ben benieuwd of er nog meer renners zijn die Remco en zijn entourage slecht trekken.
Nederlanders wordt vaak verweten dat ze “een dikke nek” hebben, maar die van Remco is wel de dikste die ik in jaren heb gezien en niet alle collega renners zijn daar zo gek op.

Svenepoel 20 mei 2021 om 15:57

Sorry Richard, maar je kent er de ballen van!

Aart van Woud 20 mei 2021 om 15:59

Sorry Svenepoel, makkelijke oneliner als comment..

Svenepoel 20 mei 2021 om 16:02

Hindley zit nu ook gewoon te werken voor godbetert Romain Bardet…

Svenepoel 20 mei 2021 om 16:02

Geen zin om alles te gaan weerleggen, heeft duidelijk geen zin…

Lalsacien 20 mei 2021 om 16:35

@svenepoel goedkoop. Je weet niet welke afspraken er zijn gemaakt bij De Ceuninck en ook niet bij DSM.

Murcia 20 mei 2021 om 12:16

Die zou nu toch zijn fiets in de camion moeten zetten volgens Patrick?
Almeida gaat weg en werd natuurlijk nogal opzichtig gepiepeld door Remco bij die allereerste bonus-sprint in deze ronde. Dat ging helemaal nergens over en zal de verhoudingen niet verbeterd hebben en ik vraag mij ook af wat het voor Remco uit rijden op die stroken zou hebben geholpen. Op het asfalt deed hij vervolgens een sterk nummertje in dienst van de kopman.

harryjohan71 20 mei 2021 om 12:16

Van te voren was al te verwachten dat Almeida niet graag voor Evenepoel wil knechten. Hij rijdt voor zichzelf. Als Lefevere woord houdt, is hij uit koers.

Koers 20 mei 2021 om 12:18

“Ik zwijg liever dan dat ik zeg wat ik denk”, wat zegt dat toch eigenlijk een boel hé.

Tom De Kenner 20 mei 2021 om 12:49

Ja, dat was echt een moeilijke

Aart van Woud 20 mei 2021 om 13:04

Hij zegt niets, maar eigenlijk alles..

Gilberto 20 mei 2021 om 14:01

Ik vind zulke antwoorden vreselijk. Trek dan je muil ope en gooit alles eruit ipv deze ‘overduidelijke verkapte’ opmerkinge…
Maar goed, portugese sporters, toch geen verrassing meer hoe die zich vaak gedrage?

Aart van Woud 20 mei 2021 om 14:16

Zal vast iets over in zijn contract staan dat hij zich niet negatief mag uitlaten over zijn werkgever en collega’s in de media. Dat staat zelfs in mijn arbeidscontract en ik ben niet eens topsporter.

CechRepublic 20 mei 2021 om 14:23

Ah, daar is Gilberto weer met zijn volstrekt niet racistische inzichten in nationale volksaarden en een toetsenbord waar de N nog steeds kapot is.
Ik vind Portugezen over het algemeen erg aardige mensen.

Japsie 20 mei 2021 om 12:20

Afgezien dat ik het heerlijk vind, zo’n muiterwolf, slaat hij hier toch complete wartaal uit. Klassement was al om zeep, de etappe was al weg, hoezo nog meten met de besten. Bewaar die stoere praat maar voor de Zoncolan.

nickdt 20 mei 2021 om 12:30

Almeida wilde erbij blijven omdat REV op zekers 5/6 minuten had verloren zonder hem en dan was hij er overheen gewipt en de nieuwe kopman geworden.

ronddraaien 20 mei 2021 om 12:37

Denk niet dat je nog moet spreken voor een kopman als beide klassementen al naar de vaantjes zijn.

Cap 20 mei 2021 om 13:17

Hij kon die etappe toch met de besten mee, hij zat in een uitgedund peloton der favorieten.

Krakowic 20 mei 2021 om 12:20

Twee alfamannetjes in één team, daar is dus geen plek voor. Hoop voor de prins van Koninkrijk België dat Almeida in gaat zien dat hij toch echt niet de top dog is.

Polleke 20 mei 2021 om 12:27

De wolven vormen eventjes geen pack..

Limal 20 mei 2021 om 14:21

Het begrip ‘lone wolves’ is niet uit het luchtledige ontstaan ;-)

Dikke vrouw 20 mei 2021 om 12:38

Wat een idioot. Waarom zou hij niet knechten. Wat had hij te winnen door in de groep der favos te blijven?

nickdt 20 mei 2021 om 13:47

Kopmanschap en top 10. Want REV had op zekers 5/6 minuten verloren, was dan top 10 kwijt en Almeida was eroverheen gegaan.

Dikke vrouw 20 mei 2021 om 14:54

En nu hebben ze een mannetje op 2 minuten. Iedereen begreep dat dit de enige goeie taktisch keuze wat behalve joao

vincenzo 20 mei 2021 om 12:40

Het zou wat zijn als Remco er zaterdag helemaal doorzakt

Tom De Kenner 20 mei 2021 om 12:52

Ja, wat zou er dan precies zijn?
Het zou kunnen dat het vandaag al gebeurt. Het leek gisteren wel dat de tank leegliep, het zou verwonderen dat dat lek al gedicht is.

vincenzo 20 mei 2021 om 13:47

Dan heeft Almeida zich voor niets opgeofferd. En wat als Remco zaterdag (of een andere etappe) moet lossen en Almeida weer in goede doen is?

Peetvader 20 mei 2021 om 14:11

Almeida heeft gisteren 2 minuten extra verloren op Bernal. Die 2 minuten gaan in de eindafrekening echt niet veel verschil maken.

CechRepublic 20 mei 2021 om 14:27

Ik vraag me wel af wat dat voor zijn carrière zou betekenen. Is vast geen pluspunt. Een langzame terugkomst zou m.i. een stuk verstandiger zijn geweest.

vincenzo 20 mei 2021 om 14:57

@Peetvader, ik heb het bij Almeida niet over zijn eindklassement (dat al weg is) maar zijn kansen om een van de aankomende (berg)etappes te winnen.

Romāns Vainšteins 20 mei 2021 om 17:54

Dan moet Almeida gewoon zelf op de Zoncolan, die hij sowieso nooit kan winnen, lekker uitbollen nadat zijn rol daar klaar is. Vrij simpel.

Michelangelo 20 mei 2021 om 12:51

Dit is exact wat ik had voorspeld aan het begin van de Giro. Almeida die beter uit de tijdrit komt, en Evenepoel die meteen terug boven op de apenrots/wolvenrots wil zitten en het eerste tussensprintje wint. Hij heeft daar 2 seconden gewonnen, maar het vertrouwen en respect van zijn ploegmaat verloren. Trouwens, ook Keisse hielp mee om Almeida in het zak te zetten.

Dat betaalt zich nu uit in dit soort tweespalt in de ploeg. En het zou mij niet verbazen als Almeida voor het eind van de giro in de camion naar Portugal zit. Wat dat betreft moet Evenepoel schijnbaar nog een hoop leren over mensen, het leven, teamdynamiek, etc.

En dit is ook exact de reden waarom je als jonge klassementsman beter gediend bent met ervaren knechten dan met “jonge gasten die hard bergop fietsen”. Types als Gesink hebben alles gezien en niet de ambitie meer om voor zichzelf te gaan, maar een Almeida (of straks ook Vansevenant bijvoorbeeld) hebben nog alles te ontdekken en te bewijzen.

edit wf: laat provocaties achterwege

Victor S 20 mei 2021 om 13:03

Zo denk ik er dus ook een beetje over. Die 2 seconden winnen sloegen inderdaad al nergens op en dat was een voorbode voor wat ging komen. Verder zag je in die beginetappe waar Almeida duidelijk last had van de kou en 5 minuten verloor ook niet meteen iemand om hem heen om te helpen. Almeida was gisteren in veel ogen de boosdoener maar er speelt hier veel meer mee.

ronddraaien 20 mei 2021 om 13:26

@victor
Knox heeft hem uiteindelijk naar de finish gebracht, maar meer kon je toch niet verwachten? Je kan toch niet vragen dat ze in rit 3 al meteen hun wisselkopman Evenepoel gaan opofferen voor een renner die maximum een top 5 kandidaat is?

KimJungPoels 20 mei 2021 om 13:46

Wat een onzin lees ik hier allemaal. Almeida heeft gewoon zijn eigen kansen verpest door zich in de eerste de beste zware etappe op 5 minuten te laten rijden. Die 2 seconde hadden geen reet uit gemaakt als Almeida daar niet meteen minuten verloor. Daarmee was hij duidelijk uitgeschakeld voor winst in deze ronde, zeker gezien zijn zwakte normaliter het hooggebergte is, en schoof hij terecht een plekje naar onder in de hiërarchie, waar hij eerst gewoon naast REV stond.

Verder is het ook gewoon onwaar dat Almeida niemand kreeg om hem te helpen. Knox heeft zich daar ook meteen mee uit laten zakken en heeft Almeida gegangmaakt in die rit.

Dat Almeida moest knechten voor REV heeft hij gewoon aan zijn veel slechtere eerste week te danken. Als hij gisteren op een minuut van Bernal had gestaan voorafgaand aan de rit dan hadden ze hem bij Quickstep echt niet opgeofferd. Of dat straks terugkijkend uberhaupt een slimme keuze is blijft een vraag, misschien had Almeida top-10 kunnen rijden en lukt dat Remco niet. Aan de andere kant is dat niet zo'n boeiende vraag, want Quickstep kwam gewoon voor een top-1, en een top-10 zal altijd een klein troostprijsje zijn.

Lalsacien 20 mei 2021 om 15:12

Evenepoel ging voor de roze trui in de eerste week. Daarna alle ballen op Almeida. Daar zat Valter echter tussen. Het heeft weinig gescheeld. . Maar de Portugees verloor 4 minuten in de eerste bergrit. Dat was voldoende om Almeida af te serveren. Daarom moest hij gisteren tegen de afspraken die voor de Giro zijn gemaakt toch knechten. Zo zou het kunnen zijn gegaan.

ssj 20 mei 2021 om 15:25

@Michelangelo, en dit ligt niet aan Almeida? Die moet gewoon knechten nadat hij bij de eerste de beste berg minuten verliest. Zo werkt het nu eenmaal en daar moet hij gewoon niet over zeuren.

Lalsacien 20 mei 2021 om 16:37

@ssj want jij weet het beter?

vocsnor 20 mei 2021 om 17:21

Michel, we weten wel dat je een hekel hebt aan Evenepoel, maar nu ben je toch een beetje aan het doorslaan. Dit kun je toch echt niet in de schoenen van Evenepoel schuiven.
DQS begon met 2 op de apenrots, en het is op sportieve gronden REV geworden. Niet door die gewonnen seconden, maar door de verloren minuten.
Evenepoel reageert professioneel. Blij met de steun van Almeida. Meent ie niks van natuurlijk. Intern is het hommeles, maar dat breng je nooit naar buiten.
Almeida is uiteraard nu klaar bij Quickstep, maar moet beseffen dat geen enkele ploegleider zit te wachten op iemand die vuile was buiten hangt.
Ik denk overigens dat dit de positie van Klaas Lodewijk ook niet ten goede komt.

Lalsacien 20 mei 2021 om 21:36

@Cd Almeida vijf minuten verloren in de eerste heuvelrit? Het wordt steeds meer. Volgende zal het wel zijn dat hij 10 minuten heeft verloren in de eerste heuvelrit…

Japiejo 20 mei 2021 om 12:52

Zo’n koude oorlog in een ploeg, dat moet mooie beelden opleveren aan de ontbijttafel :)

Tom De Kenner 20 mei 2021 om 12:52

Ik vermoed dat het Almeida tegen de rest is, dus zal nog wel meevallen.

Aart van Woud 20 mei 2021 om 13:06

Beetje zoals Quintana in de docu van Movistar..

NDI22 20 mei 2021 om 13:00

Is veel meer gebeurd daar. Almeida zou kopman zijn en gezien zijn uitslagen ook wel terecht. Remco de wildcard, want wie weet of hij het zou halen en ook pas z’n eerste race weer. Dan levert Lefevre kritiek op Almeida, verlengt contract met Evenepoel, geeft hem ook #91, Almeida #92 en moeten ze het ineens “onderling uitvechten”.

Richard van Hoof 20 mei 2021 om 18:07

Iedereen die hier reageert en kritiek op Almeida heeft gaat er aan voorbij dat als zij zelf op jonge leeftijd in 2020 op indrukwekkende manier bijna de Giro hadden gewonnen het ook zou steken als ze in het daarop volgende jaar bij het uitedelen van de rugnummers blijkbaar toch niet als nummer 1 gezien worden en dat deze eer gaat naar een jongen die nog nooit een grote ronde uit heeft gereden, laat staan heeft laten zien dat 3 weken lang aan te kunnen.

Natuurlijk is Remco een groter talent dan Alameida, maar let op, we hebben het dan wel over TALENT, Remco had voor de Giro nog noot laten zien dat hij kan wat Almeida al weel heeft laten zien.

Dus als je je dan verplaatst in de schoenen van Almeida dan zou iedere sportman en zeker die jonge ambitieuze knapen balen van de situatie waarbij hij het gevoel heeft zo maar even opzij te zijn gezet.

Ik heb alle begrip dat Almeida wat moeite heeft met de situatie en dat de DQS leiding dat niet zelf begrijpt zegt heel wat over het tekort aan gevoel bij de leiding voor wat er bij komt kijken aan groepsdynamiek en – psychologie om een grote ronde te winnen.

Remco valt het natuurlijk niet te verwijten dat de DQS leiding zo knullig met deze situatie om is gegaan, Remco is hardstikke ambitieus (net als Almeida) en die wil zoals iedere jonge renner zo snel mogelijk zo veel mogelijk winnen.

Maar zoals de DQS leiding erg naief gedacht heeft over hoe Almeida zich zou voelen, zo vrees ik ook hoe naief dit team denkt met Remco heel erg snel Merckx achtige resulaten te boeken.

Heeft men bij de DQS wel echt het beste voor met Remco, of zijn zij vooral bezig met zo snel mogelijk scoren?

Het gegeven dat Remco onder de hoede van DQS leiding een paar maanden terug veels en veels te vroeg zijn lichaam ging belasten doet mij het vrezen dat DQS vooral bezig met dat scoren en dat de persoon en ontwikkeling van Remco daarbij niet op de eerste plek komt.

vocsnor 20 mei 2021 om 21:31

@richard,
Op indrukwekkende wijze bijna de Giro gewonnen? Of in een deelnemersveld zoal het criterium van Prullegem een tijdje een tijdje aan de leiding gereden en uiteindelijk 6 minuten verloren op lui die dit jaar met moeite top 30 halen?
Ik wil maar zeggen: Almeida heeft nog niks op te eisen.
Evenepoel evenmin, dus ik snap wel dat Almeida uit zijn hum was toen de rugnummers uitgedeeld werden.
Almeida zal nog chagrijniger geworden zijn toen REV voor boni seconden ging.
Maar uiteindelijk ging ie toch echt zelf ten onder in de tweestrijd door 5 minuten te verliezen. En dan is het logisch dat je knecht wordt de rest van dit rondje.
Dan mag je nog steeds balen. Dan mag je nog steeds het gevoel hebben dat de DQS leiding niet onpartijdig is, eigenlijk wel blij met dat verlies van Almeida.
Maar never, nooit ga je dat zo naar de pers brengen.

Aart van Woud 20 mei 2021 om 13:09

Ze hadden ze misschien niet allebei mee moeten nemen. Almeida naar de Tour en in plaats daarvan een ervaren man als Stybar mee als meesterknecht had waarschijnlijk beter gewerkt. Dit conflict werkt nog wel langer door, zelfs al zou Almeida dit jaar geen wedstrijd meer rijden, wat toch wel jammer zou zijn, want hij heeft vorig jaar zijn waarde wel bewezen in de Giro. Nog even afgezien van het feit dat hij gisteren het verlies zeker met een paar minuten beperkt heeft.

tvm 20 mei 2021 om 13:15

Het is overduidelijk dat hier al langer iets speelt. Niet voor niets sprak Lefevere voor aanvang al van dat er geen muiterij mocht zijn. Dit zeg hij natuurlijk niet voor niets. Kennelijk was hij er al beducht voor om dat te denken.

Het lijkt mij hierbij stug dat Almeida hier moedwillig de ploegorders niet heeft willen volgen louter omdat hij een groot ego heeft. Nee, vermoedelijk voelde hij zich in een eerdere fase benadeeld en heeft hij hier vandaag iets gehad van: zak lekker in de stront allen. Vandaar dus ook dat Lefevere op voorhand die uitspraak deed.

Voor mij maakt 1 plus 1 nog altijd 2: hier speelde voor aanvang van de Giro al iets tussen Almeida en (een deel) van de ploeg. Want waarom zou Almeida de ploeg verlaten als DQS een klassementsploeg wil bouwen rondom een Belg (lees: Evenepoel) die een grote ronde kan winnen? Louter omdat er niet genoeg geld zou zijn?

“Dit is mijn langste sponsorcontract ooit”, vertelt Lefevere op een online persmoment. “We willen altijd een winnend team blijven en we dromen van een Belgische renner die de Tour de France wint in de toekomst.”

Of het begrijpelijk is dat Almeida in eerste instantie de ploegorders niet wilde volgen, zal de toekomst wellicht uitwijzen.

vocsnor 20 mei 2021 om 17:27

Goed punt tvm. Die uitspraak over muiterij en fiets in de camion, was heel vreemd. Er moet haast wel iets al langer aan de hand zijn. Muiterij kan bij de Wolfpack geen onderwerp van gesprek zijn.

klootje kriekeljon 20 mei 2021 om 13:16

Evenepoel zal mentaal moeten uitgroeien tot meer dan wat ie nu is. Daarvoor zit hij duidelijk bij de verkeerde ploeg.

Hij is vanaf het begin af aan bezig een vedette te spelen. Wees nu gewoon eens jonge Remco, houd zoveel mogelijk je grote mond en focus je op jezelf. Onmogelijke opgave in België lijkt me.

Aart van Woud 20 mei 2021 om 13:21

Spot on Klootje

Tempobeul 20 mei 2021 om 14:33

Wanneer hij de pers niet te woord staat, wordt dat arrogantie genoemd. Wanneer hij wel spreekt, moet hij zijn grote mond houden, en worden alle worden in detail geanalyseerd.

Lalsacien 20 mei 2021 om 15:15

@tempobeul daar zit nog een hoop tussen…

klootje kriekeljon 20 mei 2021 om 15:53

Ben geen Jumbo-fan. Maar daar bijv. zou hij veel beter begeleid worden op het gebied van persoonlijke profilering. Die calvinistische inslag zou in mijn ogen vele malen meer vruchten afwerpen mbt persoonlijke ontwikkeling. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.

Aart van Woud 20 mei 2021 om 16:33

Lijkt me ook. Ja-knikkers en schouderklopjesgevers kunnen een carrière nooit maken, maar wel breken.

vocsnor 20 mei 2021 om 17:36

Het is ook niet gemakkelijk om gewoon jonge Remco te zijn. Ik geloof niet dat Jumbo of eender welke ploeg hem beter kan begeleiden.
Wij zijn allemaal mede schuldig aan de vedette status. Wij willen elke dag iets lezen over Evenepoel.
Ik wed dat een artikel “Evenepoel heeft vandaag niets van zich laten horen” nog steeds 100+ reacties genereert.

Murcia 20 mei 2021 om 19:14

@klootje
Eens, hoewel het met de mantel der liefde wordt bedekt door de ploegleiding staat hier geen team. De uitlatingen van Almeida bewijzen dat, men maakte de fout door naar de buitenwereld te communiceren dat men hier twee kopmannen had maar in alles van rugnummer tot de uitlatingen van Patrick over Almeida’s manager en de camion opmerking werd duidelijk dat alle ballen op Remco gingen. Die vervolgens achter Almeida eindigt in de proloog en daarom de etappe daarna zijn ploeggenoot piepelt met de boni’s. Zie je dat een Roglic, Pogacar of Bernal doen? Natuurlijk niet want zij weten dat dit geen enkel doelt dient behalve je eigen ego. Gisteren kan Remco al op de eerste gravelstrook niet mee en moet de hele ploeg het gat dichtijden waardoor de isolatie later verklaard wordt. Almeida moet dan uiteindelijk aan de bak en zorgt er in zijn ééntje voor dat Evenepoel nog een kans op het podium heeft. Maar de teneur is dat hij de kopman in de steek heeft gelaten terwijl het gisteren de kopman was die zijn team teleurstelde.

Silent Hill 20 mei 2021 om 13:22

Als Almeida niet moest wachten op REV, stond hij nu 16de in het AK ipv 17de. Dat zit hem hoog blijkbaar.

adelaarvanantwerpen 20 mei 2021 om 13:36

Ja, maar dan stond hij wel anderhalve minuut dichter tov van de top 10. Het gaat nog niet echt om de plaats maar wel om het tijdverlies achter de top 10. Almeida heeft na zijn mindere dag ook bewezen dat hij nog altijd top 10 kan rijden.

Panache 20 mei 2021 om 13:36

Hart stond vorig jaar 14e na 11 etappes. De kunst is om verder te kijken dan de waan van de dag. Schijnbaar denkt Almeida dat hij een beter Giro klassement zal rijden, ondanks de huidige achterstand. Of die gedachte terecht is dat zal de komende 10 dagen uitwijzen.

ronddraaien 20 mei 2021 om 16:38

@panache
En Almeida stond vorig jaar mooi in het roze na 11 ritten maar verloor in die laatste 10 ritten nog 6 minuten op Hart.

SpeedyLegs 20 mei 2021 om 13:32

Typische reactie van RE. Smoesjes proberen te verkopen. In de leer geweest bij de pm van NL? Mij doe je geen plezier met zijn antwoorden.

Creeping death 20 mei 2021 om 13:43

Wil niet voor Evenepoel knechten
=> ga in het team van Pogacar rijden.
Ok..

Aart van Woud 20 mei 2021 om 13:50

Is dat al zeker dat hij daarheen gaat?

nickdt 20 mei 2021 om 13:53

In tegenstelling tot God Remco heeft Pogacar zich al bewezen in meerdere grote rondes. Is dus makkelijker om je erbij neer te leggen als je iets minder bent, maar ook niet zoveel minder.

NDI22 20 mei 2021 om 13:55

Heel misschien zoeken die nog een 2e klassementsrenner? Pogacar kan niet in alle rondes starten.

Aart van Woud 20 mei 2021 om 14:04

Ze hebben ook nog McNulty en Hirschi..

Richard van Hoof 20 mei 2021 om 18:24

Pogacar is ondanks zijn prijzenkast waar Remco alleen nog maar van kan dromen, een hele relaxte kerel gebleven en het lijkt mij dat die een type als Almeida de ruimte gunt om voor eigen successen.

Het is zo tenenkrommend als je leest wat Remco allemaal over andere coureurs zo nu en dan uitkraamt en zo ook over Pogacar dat die in zijn ogen eigenlijk 22 was toen die de tour won.

Wat heeft zo’n opmerking voor in? Is dat bedoeld om Pogacar zijn uitmuntende prestatie te kleineren? En waarom dan? Omdat Remco van zichzelf vindt dat hij dat zonder blessure ook wel had gekund en dan dus net iets jonger dan Pogacar?

Pogacar heb ik nog op geen enkele opmerking kunnen betrappen om een andere coureur zijn prestaties neer te halen. (En Remco heeft naast pgacar een lange lijst van dat soort teksten, o.a. ook over MvdP en nog mee renners)

Als ik Almeida was dan begrijp ik het wel als hij liever verder wil groeien in een team met een sympthieke topcoureur binnen de geledingen.

Richard van Hoof 20 mei 2021 om 18:29

Ook die teksten van Remco over het Jakobsen / Groenewegen ongeluk…. echt tenenkrommend wat die Remco daarover roept.

Heel erg veelzeggend, want als je leest wat hij allemaal naar de buitenwacht uitkraamt dan mag je vrezen voor wat die jongen allemaal binnenskamers naar en over andere zegt.

Ik begrijp het heel goed dat de Belgen snakken naar een nieuwe ronde kampioen, maar als je als Belg nou even je fanpetje af zet en een stapje terug doet, dan zie je toch een jonge coureur die alles behalve sympathiek doet richting anderen.

Maar goed, wat dat betreft staat hem misschien inderdaad wel een hele grote toekomst te wachten, veel van de allergrootste topsporters zijn natuurlijk meestal niet de meest sympathieke mensen. ;)

Jean Dumas 21 mei 2021 om 08:01

Inderdaad, als Almeida naar UAE (of voor mijn part Bahrain of Movistar) vertrekt, krijgt ie een vergelijkbaar probleem.

Wildebert 20 mei 2021 om 13:44

Hindley lijkt me wel een mooie knecht voor Almeighty.

Aart van Woud 20 mei 2021 om 13:50

Hindley superfijne knecht. Vraag maar aan Wilco Kelderman..

Wildebert 20 mei 2021 om 16:52

Dat bedoel ik.

DuMoullemAert 20 mei 2021 om 13:50

Heerlijk dit. Pat’s ratpack in optima forma.

TjerkR 20 mei 2021 om 13:52

“I prefer not to speak. If I speak I am in big trouble.”

Aart van Woud 20 mei 2021 om 14:02

“Bike in lorry”

6feet 20 mei 2021 om 13:54

Hij heeft een ervaring opgedaan die van alles met hem doet. De ploegleiding weet klaarblijkelijk wel wat ze van hem verwachten. Aan hem de keuze hoe hier mee om te gaan. .een mooie levensles.

Headlines

Materiaalzone

Populair