Remco Evenepoel: “Er is heel weinig verloren, denk ik”

donderdag 20 mei 2021 om 11:43
Remco Evenepoel: “Er is heel weinig verloren, denk ik”

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel heeft daags na de Strade Bianche-etappe, waarin hij ruim twee minuten verloor op roze trui Egan Bernal, nogmaals teruggeblikt op zijn tijdverlies. De kopman van Deceuninck-Quick-Step staat met gemengde gevoelens aan de start van de twaalfde rit. “Ik heb tijd verloren, maar het valt mee”, zegt hij tegen Sporza.

“Ik sta op een minuut van het podium. Er is heel weinig verloren, denk ik”, aldus Evenepoel. “Het was gisteren een slechte dag, niet meer dan normaal zeker? Op de derde sector had ik gewoon niet de benen om te vechten. Toen iedereen begon te sprinten, kon ik niet mee. Het waren echt de benen die er niet waren.”

‘We hadden alleen maar pech’
Over mogelijke onenigheid met ploeggenoot João Almeida praat Evenepoel ook nog. De Portugees viel niets te verwijten, zegt hij. “Ik riep een paar keer in het oortje dat ik niet kon volgen, dat het te snel ging. Maar de verbinding was zo slecht dat de auto en João het niet gehoord hadden. We hadden alleen maar pech gisteren”, geeft hij aan.

“Stel dat het vandaag weer slecht is, dan is dat het gevolg van de superlange break en de weinige trainingsarbeid die ik de afgelopen maanden heb gehad. Drie maanden geleden was ik nog maar aan het wandelen”, blikt Evenepoel terug. De rit naar Bagno di Romagna is ook gevaarlijk. “Als het echt te snel gaat, moet ik het laten lopen. Maar ik geef niet zomaar op. Ik blijf voor elke meter vechten. Een mindere dag, maar geen paniek.”

Dit artikel delen:

34 Reacties

djerkson 20 mei 2021 om 11:46

Het zelfvertrouwen lijkt alvast intact.

Michelangelo 20 mei 2021 om 11:52

Kijk het filmpje op Sporza even terug, en oordeel dan opnieuw.

Daar spreekt al een stuk minder zelfvertrouwen uit, al veel twijfel over de dag van vandaag, de magere voorbereiding. En zelfs zijn team krijgt een vrijere rol, dat doe je niet als hij denkt dat het slechts 1 slechte dag is.

Het lijkt in het interview eerder alsof overmatig zelfvertrouwen langzaam heeft plaatsgemaakt voor gezond realisme.

djerkson 20 mei 2021 om 15:56

Perceptie he, ik zie er eerder ontgoocheling in. Zijn team (minus Masnada) hoeft het gewicht van de koers ook niet te dragen nu hij zevende staat. En ja, de kans dat het finaal misloopt is vrij groot, maar alvast hulde voor zijn moed.

harryjohan71 20 mei 2021 om 11:55

Leuke uitspraak “We hadden alleen maar pech” Ik heb de pech niet gezien. Dat je oortjes het niet doen, wordt al als alleen maar pech gezien. Wel heel erg overdreven.

Lay On 20 mei 2021 om 11:58

Op een bepaald moment smeet hij zijn oortje toch op de grond? Of was dat een stuk oorsmeer?

ssj 20 mei 2021 om 12:05

Misschien interpretatie? Ik las het als “Het was slechts pech, geen onenigheid”

harryjohan71 20 mei 2021 om 12:09

@ssj Dan zeg je toch niet we hadden alleen maar pech, maar het zou interpretatie kunnen zijn. Ik vind alleen om in deze situatie over pech te praten wel vreemd.

Rendo 20 mei 2021 om 12:16

Interview op Sporza geeft meer duidelijkheid. Daar is het duidelijk dat hij daarmee bedoelt dat er in de ploeg geen pro lemen zijn

Reiger 20 mei 2021 om 12:17

Het gooien op pech is altijd de makkelijkste uitvlucht. Gisteren gewoon niet goed genoeg. Zo’n dag zal niet de laatste zijn in zijn carrière. Als je communicatie niet goed werkt is dat geen pech die ten koste gaat van een prestatie. Wat ga je een volgende keer doen als je vermogensmeter het begeeft? Afstappen dan maar?
Moet nog heel veel leren zoals tóch de pers te woord te staan na een teleurstelling.
Uitkijken dat je niet een dikke nek gaat krijgen. Blijf gewoon en doe vooral altijd normaal. Ook bij teleurstellingen.

ssj 20 mei 2021 om 14:00

Wellicht is pech een wat groot woord. Maar als je communicatiemiddelen niet werken op dat moment dan komt dat natuurlijk wel echt slecht uit.

Ik vraag me wel af of het wel allemaal klopt als je ook het artikel van Almeida erover leest… Dan bekruipt mij toch het gevoel dat hij het bewust even niet hoorde.

https://www.wielerflits.nl/nieuws/almeida-moest-evenepoel-helpen-ik-zwijg-liever-dan-dat-ik-zeg-wat-ik-denk/

vocsnor 20 mei 2021 om 18:05

Het is hommeles in de ploeg, maar dan is een reactie zoals “pech met de niet werkende oortjes” professioneler dan de vuile was buiten hangen. Ook al ligt het er vingerdik op dat ie er niks van meent.

Schollekop 20 mei 2021 om 11:56

Top tien plaats zou al mooi zijn maar vrees dat het dat ook niet gaat worden.

boehoe 20 mei 2021 om 12:01

Lekker schakelen naar een dagzege en plezier hebben. Na zo’n periode lijkt een klassement me toch niet erg reëel. Of hij moet plezier in het testen van zijn klassementskunsten hebben.

Wheely 20 mei 2021 om 12:02

Vandaag gaat een hoop duidelijk maken, lange rit met weer veel klimmen en dalen. De dagen en de kilometers beginnen te tellen en gisteren zal hem toch ook een hoop energie hebben gekost.

ronddraaien 20 mei 2021 om 12:06

Almeida vond het anders niet zo leuk gisteren.

Nillus 20 mei 2021 om 12:08

Ik denk dat Evenepoel niet mag klagen na zijn bekken breuk…
Hij rijd toch top 10 ? Als hij er niet doorheen komt deze giro, so what.
Hij is jong, er komen nog meer rondes.
Hij wordt alleen nog maar sterker.
Lak hebben aan de druk, gewoon lekker fietsen .

wimvl 20 mei 2021 om 12:55

Top wat hij doet. We kunnen alleen maar fier zijn.

Rhohan 20 mei 2021 om 14:04

Die top 10 is ook niet zo zeker toch? Ik zie Bardet, Valter en Nibali ook nog wel loeren op die top 10

josemanuelfuente 20 mei 2021 om 12:09

RE is misschien een renner die na een rustdag wat minder is? Dit was de eerste rustdag uit zijn carriere. ;)

nickdt 20 mei 2021 om 12:33

De afgelopen 9 maanden waren allemaal rustdagen lol.

Tom De Kenner 20 mei 2021 om 12:44

Gewoon voor de lol even uit een Colombiaanse krant (El Espectador): “Het lijkt erop dat de Colombiaan Evenepoel in één klap uit de weg heeft geruimd. De leider van The Wolfpack beleefde de eerste slechte dag uit zijn carrière. Een helse dag die hij tot nu toe kon ontwijken door de grote kampioen die hij is. Maar zelfs op de meest menselijke dag uit zijn nog jonge loopbaan bewees Evenepoel bovenmenselijk te zijn. Hij begon al af te zien vanaf de tweede van vier zware grindstroken, met nog 50 km voor de boeg. INEOS zette de turbo aan, maar keer op keer slaagde hij erin om met het zwart voor de ogen en zigzaggend terug te keren en stand te houden. Ook al wist hij dat het ergste nog moest komen. In sector drie haakte hij af, Bernal kende geen genade. Een duidelijk getekende Remco Evenepoel probeerde de schade te beperken. Hij was wanhopig, boos, het was warm… Het was een dag waarbij velen zouden opgeven, maar de Belg ging door en verloor uiteindelijk maar 2:08.”
Ook in Italië gelijkaardige geluiden.
Jeetje, dan zijn de Nederlandse Wielerflitsers wel wat nuchterder, niet! Hop, lekker kijken naar Bouwman straks.

Handige Harry 20 mei 2021 om 12:54

Ik durf te stellen dat het sowieso niet zijn eerste slechte dag was en zeker niet zijn slechtste.

Coureurs du Courage 20 mei 2021 om 13:01

Goed commentaar. Knap om ondanks de tegenslag te blijven knokken en vooral optimistisch te blijven. De komende dagen zullen uitwijzen waar hij echt staat met zijn benen; over één dag kun je nog niks bepalen.
Hoop voor hem dat ie zich herpakt en er een goed klassement uit kan slepen. Of anders een etappezege. Sowieso belangrijk dat ie door blijft gaan en niet afstapt als het niet lukt. Door bikkelen brengt karakter en dat zou hem sieren.

Tempobeul 20 mei 2021 om 13:33

Mooi en respectvol stukje tekst van die Colombianen, kunnen we wat van leren.

Vandaag moet hij gewoon proberen mee Bernal & co te volgen. De meeste klassementsmannen zijn vooral al met de Zoncolan op zaterdag bezig. Ik denk niet dat Ineos echt koers gaat maken vandaag, kunnen ze weinig mee winnen. Op de Zoncolan wordt automatisch wel duidelijk wie nog mee doet voor het podium en wie niet.

klootje kriekeljon 20 mei 2021 om 13:40

Tom ik vond vooral jouw analyse dat Almeida gewoon niet in de Wolfpack thuis hoort veelzeggend. Alsof het een blauw kerkgenoodschap is, waarin leden die zich niet aan de dogma’s houden geëxcommuniceerd dienen te worden.

Tom De Kenner 20 mei 2021 om 15:58

@klootje: in België hebben we zulke kerkgenootschappen niet :-)

"the strength of the pack is the wolf, the strength of the wolf is the pack".

By the way, Lefevere was lang geleden de eerste die erin slaagde om grote kopmannen die in dezelfde ploeg reden elkaar het succes te gunnen en zichzelf weg te cijferen voor de gekozen kopman.

klootje kriekeljon 20 mei 2021 om 16:06

Zeker, Lefevere is een monument in de sport. Maar wel eentje waar een kadertje met begeleidende tekst bij gehangen mag worden.

Tom De Kenner 20 mei 2021 om 16:07

Agreed :-)

ervee 20 mei 2021 om 22:24

Goh Tom de Kenner, anders even een accountje aanmaken op de Columbiaanse of Italiaanse wielerflits in plaats van hier je gal te spugen over Nederlandse Wielerflitsers

Gr.R. 20 mei 2021 om 13:27

Er is heel veel verloren. Hij heeft geen ploegondersteuning meer.

Tempobeul 20 mei 2021 om 13:36

De ploeg is inderdaad samen met hem ten onder gegaan. Groot contrast met Ineos, waar zowel kopman als team schitterden.

Positief blijven; DQS heeft nu wel het voordeel dat ze vanaf nu wel al eens een mannetje vooruit kunnen sturen.

Jooop 20 mei 2021 om 13:59

Vond het ook verbazend dat hij zei dat strook 1 en strook 2 prima gingen maar het pas mis ging op strook 3. Was toch duidelijk dat hij elke keer op het grind enorm veel moeite had om te volgen?

Eljorro 21 mei 2021 om 20:22

2 min verlies op een slechte dag op terrein waar hij zich niet thuis voelt is gewoon erg weinig. Alles is nog mogelijk al lijkt Bernal buiten bereik.

Headlines

Materiaalzone

Populair