Almeida derde in Milaan-Turijn: “Yates en Roglic reden op een ander niveau”

woensdag 6 oktober 2021 om 17:52
Almeida derde in Milaan-Turijn: “Yates en Roglic reden op een ander niveau”

Almeida (uiterst rechts) op het podium - foto: Cor Vos

Tweede in de Giro dell’Emilia, derde in Milaan-Turijn. João Almeida mocht vandaag voor de tweede keer het podium op na een Italiaanse najaarskoers. De Portugees van Deceuninck-Quick-Step was niet in staat om Primož Roglič en Adam Yates te volgen op de Superga-klim, maar klopte wel Tourwinnaar Tadej Pogačar in de sprint voor de derde plaats.

Almeida moest het kopmanschap in Milaan-Turijn delen met Julian Alaphilippe, maar de wereldkampioen voelde zich nog niet opperbest na zijn wereldtitel en een periode van ziekte. “We begonnen allebei als leider aan de koers, maar Julian voelde zich nog niet super. Hij reed echter wel een goede wedstrijd en was zeer belangrijk in steun.” Alaphilippe en Almeida waren tijdens de koers bij de pinken, aangezien ze deel uitmaakten van een eerste waaier.

Waaiers 
Deceuninck-Quick-Step was met in totaal zes renners zeer goed vertegenwoordigd in de eerste groep. “We zaten met zes renners in de eerste waaier, dat deden we heel erg goed”, keek Almeida in het flashinterview terug op de finale. “Ik ben blij dat ik in de finale kon meestrijden met de beste renners. Adam en Primož reden op een ander niveau. Ik probeerde ze wel te volgen, maar kon niet mee.”

Almeida was in de laatste honderden meters met Pogačar verwikkeld in een strijd om de derde plaats. De Portugees bleek aan de streep net iets sneller dan zijn toekomstige ploegmaat; Almeida komt volgend seizoen namelijk uit voor UAE Emirates. “Ik kwam met net iets meer snelheid de laatste bocht door en wist hem zo nog te verslaan.” Almeida richt zich nu op de Ronde van Lombardije van aankomende zaterdag.

Dit artikel delen:

7 Reacties

de adelaar 6 oktober 2021 om 18:07

Ik vind dit een heerlijk karakter rennertje, geeft werkelijk haast nooit op

Willem Kieft 6 oktober 2021 om 19:15

Ze gaan deze jongen ernstig missen bij DQS. Was waarschijnlijk toch wel weggegaan, maar die Giro zorgde er voor dat een langer verblijf echt een no-go werd. De 2020 Giro van DQS is toch wel een management. aanfluiting van de ergste soort geworden. Desondanks gaat Almeida gaat DQS ook missen denk ik. Lekker wat vrijbuiteren met af en toe een mooie overwinning en top 5 in GT’s rijden is toch leuker dan in de trein van Pogacar zitten.

Quincy Adams 6 oktober 2021 om 19:51

Ik denk dat hij bij UAE ook kansen krijgt. Lijkt me tweede man achter Pogacar. Nee, hij gaat niet vaak de tour voor eigen kans kunnen rijden, maar kan hier toch mooi een Giro meepakken met een mooie ploeg ter ondersteuning. Ook in eendagkoersen is Pogacar niet altijd op de afspraak. Die piekt een aantal keer (zeer) hoog, wat kansen geeft voor teamgenoten om zich te profileren.

de adelaar 6 oktober 2021 om 21:01

Almeida blijft 1 jaar , daarna de opvolger van Valverde

Michelangelo 6 oktober 2021 om 21:23

Ik denk uiteindelijk dat Almeida als type coureur (en persoonlijkheid?) beter bij het DNA van DQS past dan Evenepoel. Want de kracht van die ploeg is al jaren dat geen enkel individu belangrijker is dan de roedel. En waarin iedere wolf de kans heeft om ‘de kill” te maken waar de rest van mee kan eten.

En ineens is daar zo’n welpje dat zich als het alfamannetje gedraagt, zelf alle prooien wil doden, en ook nog eens als eerste aan het feestmaal wil. Het komt op mij een beetje over als Simba de adolecente leeuw die per ongeluk beland is in een troep wilde honden.

Ik hoop voor Lefevere dat zijn gok goed uit gaat pakken, en dat hij inderdaad de eerste Belgische rondewinnaar sinds jaren gaat afleveren. Maar ik acht de kans net zo groot dat de wolfpack uiteindelijk hierdoor implodeert. Wat dat betreft is een renner als Almeida een stuk minder riskant voor het wolfpack gevoel, maar daar staat tegenover dat het met hem een stuk minder waarschijnlijk is dat het grote succes in een drieweekse ronde er komt….

Victor S 6 oktober 2021 om 21:30

Op die ene etappe in de Giro is het eigenlijk een constante waarde geweest bergop met nu in een week tijd zelfs een 2e en een 3e plek. Polen en Luxemburg moeten hem ook wel motivatie hebben gegeven. Jammer dat hij net even tekort komt vaak en dat is aan zijn totale top10 finishes wel te zien. Toch geloof ik dat hij nog beter zal worden. De afspraak met UAE is dat hij komend jaar de Giro zal rijden als kopman. Daarna zien ze wel maar een Pogacar zal niet bij alle wedstrijden zijn dus ik zie hem wel wat overwinningen pakken hier en daar in kleine rondes met name.

Deze jongen komt er wel, in welk team dan ook!

Murcia 6 oktober 2021 om 21:34

Pure vechter, zie je ook vandaag terug in de strijd met Pogacar om plek 3. Hij geeft nooit op en kan wat extra’s in de laatste kilometer. Dit jaar de stap gemaakt om koersen niet alleen te kleuren maar ook te winnen. Die gaat bij UAE zijn kansen wel krijgen en grijpen.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair