Almeida blijft indruk maken: “Jammer dat ik de ritzege misloop”

zaterdag 29 mei 2021 om 09:07
Almeida blijft indruk maken: “Jammer dat ik de ritzege misloop”

foto: Cor Vos

Net als in de zeventiende etappe kwam João Almeida tijdens de negentiende rit naar Alpe di Mera zeer dicht in de buurt van zijn eerste profzege. Hij moest op de zware slotklim enkel het hoofd buigen voor Simon Yates.

In een terugblik op de site van Deceuninck-Quick-Step begint Almeida met het bedanken van zijn ploeg. Geen loze kreet, want ze verzetten veel werk voor de Portugese klassementshoop. “Ze waren fantastisch vandaag en leverden perfect werk voor mij vandaag.”

Nadat het werk van zijn ploegmaats erop zat, stak Almeida op iets minder dan zeven kilometer van de meet de lont in het kruitvat. “Ik voelde me goed en had vertrouwen, dus viel ik vroeg aan om te zien wat er gebeurde. Het was mooi om daar weer te zitten met de klassementsrenners en te laten zien dat ik goede benen had.”

Uiteindelijk kon Almeida niet voorkomen dat Yates er met de ritzege vandoor ging. De 22-jarige strandde op elf seconden op plaats twee. “Het is jammer dat ik de ritzege misloop en wederom tweede ben, maar aan de andere kant heb ik veel tijd terug gepakt in het klassement. We gaan zien waartoe ik nog in staat ben de komende ritten.”

In het klassement staat Almeida op een voorlopige achtste plaats, op 8m26s van rozetruidrager Egan Bernal. Een plaats bij de eerste drie lijkt buiten bereik, maar hij kan zeker nog een of meerdere plaatsen stijgen. Het verschil met de als vierde geklasseerde Aleksandr Vlasov heeft met nog twee ritten te gaan 2m15s voorsprong op Almeida, daartussen staan ook nog Hugh Carthy (1m16s voorsprong op Almeida), Romain Bardet (54s) en Daniel Martínez (44s).

Update 13.00u – Almeida is allerminst van plan zich bij zijn voorlopige achtste plaats in het klassement neer te leggen. “Je kunt niet elke dag super zijn, maar als het gevoel goed is ga ik zeker nog iets proberen vandaag.”

Dit artikel delen:

29 Reacties

flipper 29 mei 2021 om 09:11

Een mooie aanvallende renner, zo zie ik ze graag!

Vai Almeida!

Abdoe 29 mei 2021 om 09:17

Het blijft toch wel gek dat deze klasbak nog nooit een profkoers heeft gewonnen. Gaat ongetwijfeld niet lang meer duren.

Victor S 29 mei 2021 om 09:22

Als hij vandaag weer goede benen heeft en hij kan zijn ritme vasthouden pakt hij vandaag ook wel wat tijd op zijn naaste concurrenten. Met diezelfde benen en een tijdrit zondag is hij dan ongetwijfeld de snelste in de top 10 dus die top 5 is haalbaar. Hij sowieso de beste en snelste in de 3e week, wat best wel bijzonder is.

Maar een overwinning zou zo mooi zijn en je gunt het hem ook wel.

Michelangelo 29 mei 2021 om 09:26

Vandaag wagonnetje aanhaken bij Yates lijkt de grootste kans op ritwinst, al leek Yates gisteren duidelijk een maatje te groot. Met straks nog een goede tijdrit en eindigen op 2 minuten van het podium zou het verhaal van DQS in deze Giro helemaal af maken.

S'mon 29 mei 2021 om 10:02

Almeida zat in het wiel toen Yates demarreerde, dus op dat moment was het van niet beter kunnen. Maar inderdaad een straffe Giro gereden.

Panache 29 mei 2021 om 10:47

Vandaag is een Giro etappe, gisteren was een Vuelta etappe. Ik denk dat Yates vandaag niet meer zo sterk presteert, dit profiel ligt hem stukken minder.

Landeirovic 29 mei 2021 om 09:34

Hij verdiend die overwinning! Leuke renner.

6x 2e bij de profs
6x 3e
19x top 5
42x top 10!!

Dit allemaal in 2 jaar

Victor S 29 mei 2021 om 09:44

Mooie statistieken, wist dat hij een topper met top10 was maar 42 is wel heel veel zeg. Dank voor het opzoeken! En dat voornamelijk in 2x Giro
Als je die jongen een paar van die kleinere rondes in het jaar laat rijden dan zie ik hem wel zo nu en dan een overwinning pakken en zelfs het eindklassement.

AdZ 29 mei 2021 om 09:49

Nog zo'n voorbeeld van op jonge leeftijd (22) al heel goed zijn.

Een vraag bij al deze jonge gasten is wel hoe lang ze het volhouden… zijn ze voor de komende 10 jaar de wereldtop of ….?

Het mooie bij Almeida is dat de Grinta er vanaf spat. Alles met overgave!

Landeirovic 29 mei 2021 om 10:14

Daarom zal Almeida bij eender welke ploeg goed rijden het is een talent. Het is geen 28 jarige renner die ineens zijn 2 beste seizoenen had.

peervaneynthoven 29 mei 2021 om 10:15

Bewijst maar weer eens de blunder van de ploegleiding van DCQ (PL!) om alles op Remco Evengeenpoel te zetten en Almeida al na 1 slecht moment, en in een vroeg stadium van de Giro, te laten wachten.Waar was toen overigens de rest van de ploeg?Hierdoor verspeelt Almeida (‘hij gaat weg bij de ploeg’ PL) een mogelijke podiumplaats.

vincenzo 29 mei 2021 om 10:31

Klopt als een bus

SteelHorseCowboy 29 mei 2021 om 11:00

Strategisch misschien wel een fout ja. Maar als hij meteen goed geweest was en in de eerste week geen tijd verloren had, had hij de kopman kunnen zijn.

S.t.B 29 mei 2021 om 11:11

Tja.. Onze João zal de komende tijd ongetwijfeld nog nachtenlang wakker blijven liggen met het ‘Wat als…’ scenario spokend door z’n hoofd.

Richting de media zal hij ongetwijfeld zijn tevredenheid over deze Giro ‘moeten’ uiten, maar de beerput gaat geheid open zodra zijn contractuele verplichtingen bij DQS voorbij zijn.

Voor Pat en Rem is deze Giro al een zure appel, en denk niet dat João de nasmaak er zoeter op zal maken.

nickdt 29 mei 2021 om 11:54

EvenNEEPoel is beter

antilek 29 mei 2021 om 10:21

Bij dsq een grote kans gemist om hem niet als kopman te laten vertrekken. Nee hoor dat ventje ( hoe heet hij nu ook weer)moest en zou de kopman worden

Wheely 29 mei 2021 om 10:21

Volgend jaar lekker rammelen bij UAE.

Aart van Woud 29 mei 2021 om 13:53

Ik hoop dat hij naar een andere ploeg gaat…

SteelHorseCowboy 29 mei 2021 om 10:58

Al met al een prima Giro voor Almeida. In de eerste week niet goed genoeg maar nu alle ruimte om zijn klasse te laten zien.

Tollpatscher 29 mei 2021 om 11:21

DQS= twee fouten; Almeida geen vrije rol
Alles op Evenepoel

S.t.B 29 mei 2021 om 12:59

Fout drie: Team verliest volgend seizoen een grote troef voor het AK. Had voorkomen kunnen worden, maar ja… Remco..

Fout vier: Remco’tje zal versterkingen in de breedte gaan eisen, anders verlaat het wolfje de roedel.

Fout vijf: Elke ronderenner zal wel 10x nadenken als DQS met een contract aanklopt. Het is alle ballen op Remco, zelfs al beweert papa Pat luidkeels het tegendeel.

Fout zes: DQS is een klassiekersploeg, en absoluut geen AK ploeg voor de grote rondes. Die reputatie weten ze ook deze Giro weer uitstekend te bevestigen.. Ten koste van Almeida..

Svenepoel 29 mei 2021 om 13:11

Als je in de eerste hoogtemeters van deze Giro al bijna 5 minuten verliest, dan gaat ie gewoon zelf in de fout. Achteraf praat is natuurlijk allemaal heel gemakkelijk.

Lalsacien 29 mei 2021 om 13:41

@Svenepoel Almeida verloor 4.21 op Bernal en 4.10 op Evenepoel. Overdrijven om een punt te maken is een zwaktebod….

Michelangelo 29 mei 2021 om 14:02

Ik denk dat Evenepoel zijn knechten moet zoeken in een andere leeftijdscategorie. In de groep renners die gemerkt hebben dat ze goed genoeg bergop kunnen voor een top 15 klassering, maar ook gemerkt hebben dat ze zelf niet goed genoeg zijn voor een top 5.

Types als Almeida (maar ook denk ik straks Vansevenant) hebben op hun leeftijd eigen ambities en dromen. Dat zijn niet de geijkte knechten, ook al kunnen ze alles wat een knecht zou moeten kunnen…

Svenepoel 29 mei 2021 om 20:16

BIJNA

Romāns Vainšteins 29 mei 2021 om 12:51

Wat mij betreft is Almeida opnieuw de revelatie van de giro door binnen zeer korte tijd nog eens een extra stap te zetten. Die gaat de laatste etappes als een Landa door de bergen heen joh, zag ik niet aankomen. Het hem de hele tijd en overal aan Evenepoel blijven verbinden is wat saai en kortzichtig mijns inziens. Na de Zoncolan is dit gewoon niet relevant meer en aldaar verloren tijd is niet iets dat je linea recta op het AK van nu kan doorberekenen.

Aart van Woud 29 mei 2021 om 13:57

Hij rijdt een fenomenale Giro, uitgezonderd die ene rit waar hij tijd verloor. Denk dat ze zich bij DQS af moeten vragen of ze hem wel zo makkelijk hadden moeten laten gaan. Als hij misschien nog een slag om de arm had willen houden om te blijven is dat na deze Giro wel over. Bij ISN of Movistar zou hij wel tot zijn recht moeten komen als echte onbetwiste kopman voor de GT. Bij UAE is hij een van de zovelen, net als bij Ineos of Bora.

Michelangelo 29 mei 2021 om 14:07

Movistar zou inderdaad wel een ploegje zijn voor hem. Vaak een prima ploeg maar zonder echte uitgesproken topper nu Valverde in de herfst/winter van zijn carriere zit (daar gaan we toch vanuit). Bij ISN zitten er toch echt een paar anderen “in de weg” zoals Froome of Martin.
Of wie weet wel naar een andere Belgische ploeg. Met wat minder ondersteuning in de bergen, maar wel zonder discussie kopman voor het klassement. En dat kan zowel bij Lotto, Wanty alsook bij Alpecin…

Kelder is de Man 29 mei 2021 om 14:36

Onbetwist kopman zijn bij Movistar heb ik toch m’n twijfels over. Bij gebrek aan betere kopman mss een goede optie, maar zou bij onderhandelingen toch info willen over het vervolg van het aankoopbeleid. Zou niet de eerste keer zijn als daar de dolken vers uit het vet worden gehaald.

Headlines

Materiaalzone

Populair