Alles wat je moet weten over Jumbo-Visma in zeven vragen

zaterdag 22 december 2018 om 08:19

foto: Bram Berkien

Vrijdagmiddag werd Jumbo-Visma aan genodigden en de massaal toegestroomde pers voorgesteld. Ja, het succesvolle seizoen van de enige Nederlandse WorldTour-ploeg bleef niet onopgemerkt. WielerFlits was bij de presentatie aanwezig, sprak met veel betrokkenen en probeert een antwoord te vinden op een aantal vragen.


1. Wat zijn de doelstellingen van de ploeg?
Jumbo-Visma wil doorgaan op de weg die het in 2018 is ingeslagen. Concreet betekent dit dat de ploeg inzet op minimaal dertig overwinningen, met daarbij de kanttekening dat de teamleiding graag meer kwalitatieve zeges boekt. Te beginnen met de Giro d’Italia, waar Primož Roglič voor niets minder dan eindwinst gaat.

Steven Kruijswijk gaat vol voor het podium in de Tour de France. Daarnaast wil Jumbo-Visma een stempel op de Vlaamse klassiekers drukken met Wout van Aert, Danny van Poppel, Mike Teunissen en Taco van der Hoorn. Tot slot moet Dylan Groenewegen voor zeges zorgen in de massasprints. Op Kuurne-Brussel-Kuurne na rijdt hij geen enkele voorjaarsklassieker en zal hij zich volledig toeleggen op de massasprints.

2. Wat gaat er veranderen ten opzichte van dit jaar?
In vergelijking met dit jaar gaat de belangrijkste verandering optreden in de kern voor de voorjaarsklassiekers. LottoNL-Jumbo heeft na het rampjaar 2015 de focus op de sprinttrein en hun zogenoemde ‘klassementstrein’ gericht. Dylan Groenewegen is zodoende uitgegroeid tot een van de allerbeste sprinters ter wereld.

Nu lijkt het de beurt aan de ploeg voor de voorjaarsklassiekers. Lars Boom, die de afgelopen jaren de kopman in het Vlaamse voorjaar was, is vertrokken en daarvoor in de plaats is een drietal nieuwe renners (Van Aert, Teunissen en Van der Hoorn) gekomen. Zij vormen samen met Van Poppel de kern voor het voorjaar. Als we die renners mogen geloven zal er geen uitgesproken kopman worden aangewezen, maar krijgen zij allen een beschermde status.

3. Wat is de rol van de nieuwkomers?
Van Aert gaat samen met Teunissen en Van der Hoorn de voorjaarsploeg vormen. Die laatste twee krijgen ook een rol in de sprinttrein. Tony Martin is gehaald als wegkapitein; om de kopmannen te ondersteunen en om zijn ervaring over te brengen op de jonge jongens.

De Duitser wil bij de ploeg ook zijn beste tijdrijdersbenen weer naar boven halen, om op het WK nog eens uit te pakken. Lennard Hofstede is gehaald als versterking voor de tweede lijn, terwijl de ploegleiding Laurens De Plus als potentiële kopman ziet (voor de Ardennenklassiekers). Tot slot tempert de teamleiding de verwachtingen rondom Jonas Vingegaard voor komend jaar.

4. Wat zijn de opvallendste rolwisselingen?
Danny van Poppel werd een jaar geleden gehaald als tweede afmaker in de sprints. Hoewel Jumbo-Visma hem nog altijd als een sprinter ziet, zijn ze ervan overtuigd dat hij in de Vlaamse klassiekers nog beter voor de dag kan komen. De ploegleiding wil het maximale bij hem eruit halen en daarom zal hij zich meer focussen op het voorjaar.

Daarnaast mogen Antwan Tolhoek – die zich in 2018 veelvuldig liet zien en zich sneller ontwikkelde dan verwacht – en Sepp Kuss meer voor eigen rekening rijden. Datzelfde geldt in iets mindere maat voor Neilson Powless en Pascal Eenkhoorn. Met de laatste twee talenten springt Jumbo-Visma nog altijd voorzichtig om.

5. Wat mogen we van de ploeg verwachten in de klassiekers?
Na het succes van de sprinttrein en de klassementsrenners, breidt Jumbo-Visma haar ambities komend jaar uit met een verjongde klassiekerkern, die van een kwaliteitsinjectie is voorzien. Eén uitgesproken kopman voor de periode van Omloop Het Nieuwsblad tot en met Parijs-Roubaix is er niet. De ploeg hoopt daarmee een voordeel te creëren.

De Waalse klassiekers zijn voor Jumbo-Visma opnieuw geen prioriteit. Ambities voor het Ardennen-drieluik heeft de ploeg dan ook niet uitgesproken. Of dit in de toekomst verandert, valt nog te bezien. Mogelijk dat Roglič met een andere seizoensindeling dat gat opvult, maar dat weten we pas over twaalf maanden.

6. Nog een nieuwe sponsor?
Groot nieuws werd er niet meer verwacht tijdens de teampresentatie. De belangrijkste aankondigingen werden afgelopen week al bevestigd (Visma als co-sponsor en komst Wout van Aert). Toch is er nog een nieuwtje te melden. Op het nieuwe shirt van Jumbo-Visma prijkt ook het logo van telefonieaanbieder Simpel.nl.

Normaliter is de teampresentatie het ideale moment om een nieuwe sponsoren aan te kondigen. Maar dit keer niet, zo bleek. Tijdens de presentatie werd er geen woord gewijd aan de nieuwe sponsor. Navraag bij Richard Plugge leert dat de sponsor het ‘nieuws’ op een ander moment zelf wenst wereldkundig te maken. Wat de duur van het sponsorcontract is, blijft nog even onbekend. Overigens zal Simpel.nl vooralsnog alleen bij de wielerploeg op het tenue verschijnen. Vanwege restricties van schaatsbond KNSB mag het logo niet op de schaatspakken.

7. Hoe staat het met de opleidingsploeg?
Die gaat er (spoedig) komen volgens Plugge. De teammanager mikt op een eigen Continentale opleidingsploeg vanaf 2020. De opleidingsploeg moet in de toekomst de aanwas van nieuwe talenten waarborgen.

Dit artikel delen:

28 Reacties

WernerFranke 22 december 2018 om 08:28

Opnieuw geen Milaan San Remo voor Groenewegen?

Youri IJnsen 22 december 2018 om 08:53

Nee. In Milaan-San Remo rekent de ploeg op Danny van Poppel.

aardappeljager 22 december 2018 om 08:45

Restricties bij de KNSB. Wat zijn die restricties?

Mark 22 december 2018 om 08:55

KPN is een sponsor van de KNSB, dus wellicht heeft het daarmee te maken.

Mwielerfan 22 december 2018 om 09:12

Aantal dopingtests dat naar lab gaat?

gardeyn 22 december 2018 om 09:15

Een maximaal aantal plekken op de pakken?

aardappeljager 22 december 2018 om 09:56

@mark daar dacht ik ook aan ja

Olly 22 december 2018 om 09:19

Opleidingsploeg…. Dat is ff goed nieuws. Dat vindt ik persoonlijk het beste nieuws van de hele voorstelling.

bommie 22 december 2018 om 10:40

+1

assen 22 december 2018 om 09:25

Goh joh, lijkt zelfs sprake te zijn van goede visie. :-)

Alleen voor de Ardennen geen ambities. Nou, ik denk dat JV ook in de kleine rondjes minder ambitie heeft dan vorig seizoen?

Of zou Roglic toch ook daar weer willen vlammen? Volgens mij gaat dat minder goed samen met goed zijn in de Giro (dan met goed zijn in de Tour), maar dat is maar een wilde ‘gok’.

Verheug me op een hopelijk goed JV jaar!

kelderfan 22 december 2018 om 11:42

Laurens De Plus zal in de toekomst dat gat wel gaan invullen. Nu maar even wachten hoe ’t uitpakt met Gesink, De Tier en De Plus.

Jungle Man 22 december 2018 om 10:20

Jumbo is goed bezig
Jammer dat de heuvelklassiekers uit de aandacht verdwijnen.
Met dat gesprint heb ik persoonlijk niks (kijk er zelfs niet eens naar wegens saaiheidsgehakte),maar kan me indenken dat dit voor sponsor wel aandacht oplevert

peervaneynthoven 22 december 2018 om 19:54

Zeker als je wint in de grootste ronde met de grootste internationale publiciteit, de TdF.

Baukema Tomoulin 22 december 2018 om 12:24

Er staan 23 man op de foto en ik zie Groenewegen volgens mij niet, terwijl hij wel in Veghel aanwezig was. Is dit de ‘officiële’ foto? Zouden ze niet beter een foto met alle mannen en de kopmannen op de voorgrond moeten maken/gebruiken?

Martin Bergstra 22 december 2018 om 12:55

Dylan groenewegen heeft een kleine operatie aan zijn hand gehad en zit nog in het gips.
Zal wel een nieuwe foto worden gemaakt.

Wielervolger 22 december 2018 om 13:02

Wie is dat achter Bouwman op de foto?

Martin Bergstra 22 december 2018 om 13:15

Geen idee maar bij de volgende foto maar vooraan gaan staan of Bouwman moet eerst naar de kapper.

Youri IJnsen 22 december 2018 om 13:39

Paul Martens.

alvaro mejia 22 december 2018 om 15:12

Ik mis Roosen voor de voorjaarsploeg, dacht dat hij daar ook onderdeel van uit zou maken.

Javier 22 december 2018 om 19:08

Eens! Ook mis ik Gesink in het hele verhaal. Wat zijn zijn doelstellingen?

Gilberto 22 december 2018 om 21:07

Toch wel een hele goede, uitgebalanceerde, selectie

Taliesin 22 december 2018 om 22:02

Sterke ploeg, ik denk persoonlijk dat van Poppel in de klassiekers en semi klassiekers goede kansen maakt. Ik vond hem vorig jaar al duidelijk geen puur sang sprinter, als massa sprinter komt ie net tekort, maar hij liet wel zien in verschillende eendagswedstrijden bij de besten mee te kunnen. Hij leek me veel meer een klassieker coureur en de ploeg ziet dat blijkbaar ook nu ( op zich logisch, als ik het kan zien als volger zou je verwachten dat mensen die er dagelijks mee bezig zien, het ook begrijpen).

Pol 23 december 2018 om 08:42

En dan nu maar afwachten dat alle verwachtingen uitkomen.Want er is in Nederland een renner die meer overwinningen in 2018 heeft dan de hele JUMBO ploeg samen.

AlfredoBinda 23 december 2018 om 10:31

Ik ben wel benieuwd welke Nederlandse renner in 2018 meer dan 33 overwinningen op de weg heeft behaald, kom maar op met die naam.

Pol 23 december 2018 om 11:51

Binda
Cross, weg, MTB op het NK weg de hele voltallige JUMBO ploeg er op gelegd.Moet ik nu nog een naam noemen.

tendam 23 december 2018 om 12:05

@pol
Als overwinningen in andere disciplines ook meetellen vrees ik dat Poeleke het onderspit moet delven tegen de Jumbo-ploeg…

kielabokki 23 december 2018 om 09:18

Hee maar zo lelluk is dat tenue dus helemaal niet.

bartje 23 december 2018 om 12:13

Nee het is zelfs ONTZETTEND lelijk. Maar het valt wel op, dat dan weer wel…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.