‘Alleen solidariteit onder renners en ploegen kan veiligheid vergroten’
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
dinsdag 29 juni 2021 om 13:55

‘Alleen solidariteit onder renners en ploegen kan veiligheid vergroten’

Opinie Solidariteit. Dat is een begrip dat in de wielersport al decennialang ver te zoeken is. In de huidige wielersport leeft nog altijd de gedachte dat de een zijn dood de ander zijn brood is. Voorbij de finish van de derde rit in Pontivy stonden verschillende ploegmanagers en renners weer te briesen. Het parcours zou té onveilig zijn en de renners worden als circusartiesten misbruikt door de organisatoren. Nog altijd lijkt niemand zich te realiseren dat die consternatie beter voor de start gemaakt kan worden. Als de hoofdrolspelers de finale-kilometers daadwerkelijk té gevaarlijk vinden, bal dan eens gezamenlijk de vuist.

Op de social media stroomden woedende berichten binnen over de finale kilometers van de derde rit door Bretagne. Er mogen zeker vraagtekens geplaatst worden achter het bochtige, smalle parcours waardoor op zeven kilometer van de streep de val met onder anderen Arnaud Démare en Jack Haig plaatsvond. Of de kwart bocht op 150 meter, waar Caleb Ewan en Peter Sagan onderuit gingen, niet belachelijk was. Al ging Ewan onderuit omdat hij het achterwiel van Tim Merlier toucheerde. Onverantwoord en levensgevaarlijk, was desondanks de algemene conclusie. En vele wijsvingers werden op Tourorganisator ASO en internationale wielerunie UCI gericht.

Ook mijn Whatsapp piepte na de finish onophoudelijk. En juist daar zaten veel renners en ex-renners bij die me rechtstreeks aangaven dat het parcours niet zo absurd gevaarlijk was als sommigen beweerden. Dit soort wegen wordt in vrijwel alle andere wedstrijden ook opgezocht. Je kunt concluderen dat de D-wegen in Bretagne té smal zijn, maar veel renners hebben me eerder al aangegeven dat juist brede wegen voor nog meer stress zorgen.

Primoz Roglic en Steven Kruijswijk gaan hard onderuit in de derde Tour-rit – foto: Cor Vos

Enorme stress
De eerste Tourweek kent al decennialang absurd veel valpartijen. Daarvoor is één belangrijke reden aan te geven: de enorme stress die op de renners door de ploegen wordt gezet. De Tour is zoveel belangrijker dan alle andere wedstrijden dat in La Grande Boucle winnen, in de top-10 eindigen of zelfs in beeld rijden ongekend belangrijk is. De sponsors willen in deze 23 dagen in Frankrijk hun miljoeneninvestering terugverdienen met zichtbaarheid. Iedere seconde in beeld wordt op de stopwatch afgeklokt. Dus worden de renners, liefst gegroepeerd per ploeg, naar voren geschreeuwd vanuit de volgwagens.

Ritwinnaar Tim Merlier was na de huldiging vrij duidelijk: “Niet het parcours, maar de renners maken het gevaarlijk. Vanaf 70 kilometer voor de finish was het opnieuw letterlijk vechten voor je positie. Je ziet renners van voren die niet gewoon zijn op die positie te rijden. Die remmen dan ineens bruusk, waardoor je levensgevaarlijke situaties krijgt.”

Hier heeft de rappe Belg van Alpecin-Fenix voor een deel gelijk in. Natuurlijk heeft iedereen het recht om in het front van het peloton te rijden. Toch is het vreemd dat sommige ploegen nog met een heel bataljon aan knechten in sommige finales van voren willen zitten. Verder kun je je de vraag stellen of sommige renners door maandenlang alleen nog maar op bergen te bivakkeren niet het rijden in een peloton verleren? Het moet toch weer even wennen zijn wanneer je naar maanden van alleen trainen ineens weer als een ‘zot’ moet duwen en wringen voor je positie. Wil je de Tour winnen dan is stuurmanskunst echter ook een aspect dat je moet beheersen.

Tijdstop
Stress is ontegensprekelijk de belangrijkste oorzaak van alle malheur van de valpartijen. De grote vraag is: hoe haal je enige stress weg uit de Tour de France? De wedstrijd zal in de veranderende mediawereld en sportmodellen alleen maar belangrijker worden. De enige oplossing die ik kan aanreiken is dat in de pure sprintersritten, waarin de laatste tien kilometer in de finales vlak zijn, veel eerder een tijdstop voor het klassement wordt gesteld. Klok iedereen voor het klassement op bijvoorbeeld tien kilometer van de streep af.

De val van Caleb Ewan en Peter Sagan in Pontivy – foto: Cor Vos

Dit kan natuurlijk niet wanneer er nog een klimmetje van derde of vierde categorie in die finale ligt. Daar moeten aanvallers ook in het klassement beloond kunnen worden. Want als er koerstechnisch niks meer gebeurt, dan krijgen we weer het probleem dat het merendeel van de media en publiek roept dat het parcours slaapverwekkend is. Dat de Tour juist moet leren van de spectaculaire finales van de Giro d’Italia en Vuelta a España. Die slotkilometers in Italië en Spanje zijn vaak veel gevaarlijker dan in de Tour, maar door de mindere stress in het peloton lijken ze veel veiliger.

Dat de vele valpartijen een anti-reclame voor de wielersport zijn, is overduidelijk. Daar is geen discussie over mogelijk. De sport lijkt op deze wijze veel op een loterij. Het gevaar dat achter iedere bocht loert is een reden waarom veel jongeren nooit voor de wielersport zullen kiezen. Terwijl geen enkele sponsor blij wordt om dagelijks een hoofdrol in een slagveld te spelen.

Trek aan de bel
Ik kan maar één advies uitbrengen aan alle ploegen en renners: steek de koppen eens bij elkaar, in plaats van het zingen van klaagliederen wanneer het spreekwoordelijke kalf voor de zoveelste maal verdronken is. Tegenwoordig worden de ritten tot in de kleinste details verkend. Alle ploegen nemen zelf opnames van de finales of bestuderen ze vele malen via Google Earth en Veloviewer. Voor de start worden de beelden in de teambussen nog eens aan de renners voorgeschoteld. Wanneer er dan wegen in het parcours voorkomen die niet kunnen, dan neem je toch actie? Dan trek je toch aan de bel?

Meesterknecht Tim Declercq van Deceuninck-Quick-Step vertelde in Pontivy voor de camera’s van Sporza dat iedereen wist dat dit een gevaarlijke finale was. “De renners hadden aan de wedstrijdjury gevraagd om een tijdsopname op acht kilometer van de streep te doen, maar er is niet op ingegaan.” En dan klik je dus gewoon in je pedalen en stort je je met 70 kilometer per uur op wegen die alleen geschikt zijn voor verkeer tot 60 kilometer per uur?

Voor Jack Haig eindigt de Tour ook in Bretagne – foto: Cor Vos

Marc Madiot, teammanager van Groupema-FDJ, is een van de mannen die enorm meeleeft met zijn renners. Een van de belangrijkste slachtoffers van de valpartij in de laatste tien kilometer was zijn kopman Arnaud Démare. Om die reden was hij meer dan furieus voorbij de finish: “Ik ben zelf ook vader en ik wil dat mijn kind geen profwielrenner wordt, nadat ik dit gezien heb. Dit is geen wielrennen meer. Er moet iets veranderen, wat dit gaat niet goed zo. Als we dat niet doen, gaan er doden vallen. Het is wielrennen onwaardig.”

Vorig jaar verkende Madiots ploeg vlak voor de Dauphiné de 1.299 meter hoge Col de Plan Bois. Een klim van de eerste categorie, zoals er zoveel in de Haute-Savoie zijn te vinden. Thibaut Pinot met enkele ploegmaten schrokken zich rot wanneer ze de afdaling indoken. Er zaten gaten in het weggetje zo groot als kraters. Levensgevaarlijk was hun conclusie. ‘Scandaleux’, riepen ze in koor.

Intern geschreeuw
In plaats van actie te ondernemen bleef het destijds bij wat intern geschreeuw van de mannen van Groupama-FDJ. Geen melding op de sociale media. Geen waarschuwing naar andere ploegen in de aanloop en gedurende de Dauphiné. Zelfs geen enkele verontrustende vraag aan de organisator. En ook tijdens de Dauphiné geen alarmbellen om anderen te waarschuwen. En daar schuurt het probleem. Iedereen schreeuwt wel, maar doet niks.

Vorig jaar benadrukte ik al dat veiligheid zo’n algemeen en op de openbare weg moeilijk probleem is, dat het veel te gemakkelijk is om alle schuld alleen maar in de schoenen van de UCI en organisatoren te schuiven. Dit is een probleem dat door alle stakeholders gezamenlijk moet worden opgepakt.

Bij de Tourstart vorig jaar in Nice namen Jumbo-Visma, Deceuninck-QuickStep, INEOS Grenadiers en Team Sunweb het initiatief voor een meeting om de veiligheid van de koersen toe te vertrouwen aan externe specialisten, die hun strepen hebben verdiend in sporten als MotoGP en Formule 1. Een professioneel safety-bedrijf dus. We hebben er later niets meer over gehoord, waardoor we ook dit initiatief onder de noemer windowdressing kunnen plaatsen.

Caleb Ewan wordt afgevoerd naar het ziekenhuis – foto: Cor Vos

Appgroep
Destijds opperde ik het idee dat alle ploegen één vertegenwoordiger (ploegleider) in een gezamenlijk appgroep zouden hebben, waar gevaarlijke passages worden gemeld die hun renners tegenkomen bij verkenningen. Je zou toch zeggen dat een appgroep voor de veiligheid aanmaken het meest eenvoudige is wat je kunt doen. Destijds kreeg ik reacties uit bepaalde ploegen dat dit zeker een goed idee was. Toch is dit nog altijd niet het geval.

En dus likt de wielersport in Pontivy weer de wonden. Iedereen zal nu weer roepen dat het tijd is voor maatregelen en dat het zo echt niet langer verder kan. Laat iedereen die dit roept vooral naar zichzelf kijken en zich afvragen wat hij daadwerkelijk zelf doet. Dit is niet een probleem van een partij, dit een probleem van alle stakeholders in de wielersport. Er zal nu solidariteit moeten worden getoond.

RIDE Magazine
93 Reacties
Sorteer op:
28 juni 2021 22:03
Misschien eens op kop rijden zoals Quickstep. Het veiligst, kan je wel niet meer profiteren.
28 juni 2021 22:05
Parcours is zeker een factor, maar dat zijn de renners ook. In andere koersen is er doorgaans minder hectiek bij vergelijkbare parcoursen.

Het is naar mijn idee ook dat situaties zoals op dag 1 en eerdere jaren zorgen voor deze chaos. Iedereen wil meer dan in andere koersen vooraan zitten om valpartijen en tijdsverlies te voorkomen met als gevolg juist meer valpartijen. Oplossing? Een verstandhouding tussen teams gaat niet werken, het opnemen van de tijd op 10 kilometer van de streep zal een deel van de stress en valpartijen wel voorkomen, maar is ook niet de oplossing. Dat zijn de teams en renners zelf (en het parcours).
    28 juni 2021 23:16
    Misschien moeten ze het minder in het parcours zoeken en meer in betere valbescherming.

    In het motorracen beschikken ze over airbags in het pak. Wellicht ook iets minder lycra en wat meer pads.

    Het zal in het begin misschien vervelend zijn. Maar het is voor iedereen gelijk en ook de helm is normaal geworden.
28 juni 2021 22:05
Ik trek een parallel met werken in de zorg. We zeggen allemaal dat zij betere arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden verdienen. Als zorgmedewerker zelf kan je in je eentje echter geen statement maken, want als jij het werk onder slechte omstandigheden niet doet, dan doet een ander het wel. En de bestuurders, werkgeversorganisaties en bobo’s houden dit in stand. Hetzelfde is het geval in de wielersport. Als jij niet meer mee wil doen aan koersen in de Tour onder deze omstandigheden, dan doet een ander het wel. Hier kunnen en moeten de ploegen samen tegen opkomen.
28 juni 2021 22:06
Iedere oplossing zal tornen aan de essentie van het wegwielrennen. Vandaag is Carapaz de grote winnaar, hij is beloond met tijdwinst. Haal je de beloning weg, dan haal je de noodzaak weg om vooraan te zitten (tenminste voor een deel van de kopmannen). De vraag is of we dat willen. Je gaat dan in feite zeggen: dit is een sprintetappe die niet meetelt voor het klassement. Wil je het laten werken dan moet het zo rigoureus (denk ik), want de tijd opnemen op 10 km voor de finish zal zorgen voor demarrages van klassementsrenners op 12 km van de streep en die aanvallen kunnen alleen voorkomen worden door het tempo de hoogte in te jagen…
    28 juni 2021 22:44
    Goed punt. Ik denk na over een weerwoord/oplossing, maar zie die niet direct.
    29 juni 2021 08:11
    Eerder tijd opnemen zorgt voor eerder stress, en met de huidige 3km-regel zien we dat klassementsrenners tóch vooraan blijven rijden want er zou eens een gaatje achter hen vallen...

    Punt is verder gewoon dat de wegen in de finale gisteren niet geschikt zijn voor een volledig Tour-peloton op snelheid.
    29 juni 2021 09:01
    ik ben bang dat het gravel racen van tegenwoordig dichter bij de essentie van wielrennen komt dan het wielrennen.
    29 juni 2021 13:34
    De enige reden dat Carapaz tijd wint op zo'n aankomst is door valpartijen. Zonder vallen kan iedere fitte renner bij het peloton blijven en met de groep finishen.
28 juni 2021 22:24
Een klassement maken wie het langst op zijn fiets blijft zitten.
28 juni 2021 22:26
Mooi opiniestuk Raymond!

Vrees alleen dat 'appgroepjes' en 'mailinglijsten' waarin verschillende ploegen zitten, nooit realiteit zal worden omdat ze allemaal denken dat ze allerlei geheimen hebben, na hun de zondvloed.
28 juni 2021 22:29
Solidariteit in de koers: 6km van de meet, Hoi Peter, Hi Matthew, ga jij maar voor Peter, thank joe Matthew, Hej Mark! Hi Matthew, ga jij maar voor Mark. Thank you Matt...
28 juni 2021 22:57
Goed stuk, al zie ik niet dat app-groepen gaan helpen. My two cent:
1) een onafhankelijke veiligheidscommissie die wel macht heeft, en dan vooral de macht heeft om commerciële belangen te overrulen en die macht ook gebruikt.
2) veel selectievere finales, zeker in de eerste dagen, zodat er geen 150 man meer zijn die allemaal tegelijk op kop willen rijden.
28 juni 2021 23:20
Snap het niet. De route is maanden van te voren bekend en wordt verkend. Ploegen zeggen met elkaar solidair te zijn en er worden allerlei bonden en groepen opgestart zonder enig resultaat. Als er dan iets gebeurd wat had kunnen worden voorkomen, wordt er maar de organisatie gewezen. Hadden ze als rijdersbond of als ploegen-vennootschap vooraf aangedrongen niet te starten als de regels of route niet wordt aangepast, pas dan heb je resultaat. Praat het parcours niet goed, maar als de ploegen en rijders geen actie ondernemen en gewoon aan de start verschijnen, dan blijft dit gebeuren.
29 juni 2021 00:00
Wat er steeds gebeurt na de zoveelste massale valpartij, is dat we het als incident beschouwen en vervolgens daarop reageren, zoals de vrouw met het Opi Omi spandoek, de verkeersremmer onderweg, en nu dus de stress. Allemaal ook waar, maar leidt niet tot structurele oplossing voor het probleem. Ook de claim op gedragswijziging van ploegen, organisatie, deelnemers is gedoemd te mislukken. Er zijn een aantal zaken fundamenteel verkeerd in het huidige wielrennen, die los je niet op door incidentele oplossingen. Daarom hieronder een suggestie voor ingrijpende samenhangende maatregelen die wel iets kunnen veranderen en de sport ook nog aantrekkelijker maakt.

Vanuit de verkeersveiligheid weten we dat snelheid een cruciale factor speelt. En helaas neemt de snelheid in het peloton alsmaar toe, als gevolg van steeds verfijnder ploegenspel, snellere materialen en een steeds professioneler trainingsprogramma.

Als oplossing welke wel zoden aan de dijk zet stel ik de volgende samenhangende maatregelen voor:

Beperk het peloton tot niet meer dan 50 renners
Waarom moet een peloton uit 200 renners bestaan. De halve wereld vergaapt zich aan de formule 1 waar slechts 20 auto’s aan de start staan, van wie er maar 2-4 coureurs werkelijk kunnen winnen. De meeste renners in het peloton doen niet mee voor welke klassement of rituitslag dan ook en hebben alleen een taak als knecht om op het juiste moment de snelheid te verhogen. Een groot peloton leidt tot heel veel onnodig duw- en trekwerk (stress) soms alleen om de kopman juist te positioneren voor een col of opkomende waaierwind ergens halverwege de etappe.

Maak er weer een individuele sport van
De wielersport is vanuit historie en haar kern een individuele sport. Later zijn er landenploegen ontstaan, die onder druk van de commercie overgegaan zijn naar merkenploegen. Met de perfectionering van het ploegenspel is ook langzamerhand het avontuur verdwenen uit het wielrennen cq. Tour de France. Etappes worden alsmaar saaier en voorspelbaarder, waarbij alleen de eindsprint of de laatste paar kilometers bergop nog voor spektakel zorgen. Een secondenspel voor rekenaars. Tenzij Mathieu van der Poel aan de wedstrijd deelneemt. Maar dat is een zeldzame buitencategorie.

Geen ploegen, oortjes uit, auto’s van het parcours
Een grote fout is de introductie van oortjes in het peloton geweest. Juist met het gehoor neem je veel informatie onbewust op in het verkeer cq. peloton, waar kwam dat remgeluid vandaan, waar de schreeuw? Voor een reactie heb je vaak niet meer dan een fractie van een seconde. Met oortjes in ontneem je jezelf waarneming en anderen veiligheid. Het ministerie is niet voor niks de campagne Mono gestart tegen afleiding in het verkeer. Dan helpt het wel als onze sporthelden het goede voorbeeld geven. Daarnaast worden de oortjes door ploegleiders misbruikt voor allerlei orders gedurende de koers. Dit leidt weer tot heel veel stress en troepenverplaatsingen in het peloton. Daarnaast gaat het ten koste van de sport. Het zelf nemen van beslissingen en omgaan met beperkte informatie is juist één van de charmes van de sport en kwaliteiten van de topsporter.

En geen ploegen betekent ook geen ploegleidersauto’s meer. Ook een bron van veel stress en verkeersonveilige situaties. Een paar materiaalwagens van de organisatie kunnen hun functie prima overnemen.

Dikkere banden
Maatregelen die de gemiddelde snelheid verder naar beneden brengen dragen direct bij aan het beperken van het aantal en de ernst van de valpartijen. Waarom niet iedereen verplichten om minimaal op banden van 30 mm te fietsen. Belangrijk bijkomend voordeel is, dat de stabiliteit enorm toeneemt. Niet iedere weg oneffenheid, steentje op de weg of putdeksel is dan fataal. Meer stabiliteit en lagere snelheid. Dit mes snijdt aan meerdere kanten.

Dames wielrennen veel veiliger en zeker zo spectaculair
Misschien kunnen de mannen een voorbeeld nemen aan het veel veiliger dames wielrennen. Daar zijn veel minder massale valpartijen dan bij de mannen. De snelheid ligt er lager en de pelotons zijn ongeveer half zo groot. Volgens mij is er niemand die de andere helft van het peloton mist. Het wedstrijdverloop is vaak spectaculair, meer individueel en het ploegenspel minder dominant. Hoewel ook dat helaas steeds “professioneler” wordt aangepakt.

De professionalisering van de sport gaat teveel ten koste van de veiligheid van de deelnemers aan de koers en maakt de koers bepaalt niet aantrekkelijker. Poulidor zou zich omdraaien in zijn graf als hij wist aan welke risico’s zijn kleinzoon zich blootstelt om als winnaar over de meet te komen!
29 juni 2021 00:32
Straks nog een gendarme die boetes uitdeelt wanneer je te snel rijdt. Dit hoort gewoon bij koersen. Het is een wedstrijd, geen toertochtje!
29 juni 2021 01:09
Meer dranghekken in de steden, meer afgesloten parcoursen, zeker op de hellingen en afdalingen. Rechte wegen naar de massasprints.
De laatste 2 kilometers waren goed geregeld hier. Het ging om de finale over witte wegen.

Dit is topsport, zoals F1. We weten nu wel dat Bretons in klederdracht rondjes kunnen dansen. Dat weten we al veertig jaar. ASO en de organisatoren dansen nog altijd dezelfde rondjes.
29 juni 2021 05:36
Toeschouwers verplicht met beide voeten op t gras of de stoep. Niks op of boven de weg van de toeschouwers, met name geen jassen aan dranghekken en bordjes met allez opi omi, niet meerennen.

Meer snelheidsbeperkende maatregelen in het parcours, zoals Mont Ventoux, Peyresourde, Madeleine, Galibier (zonder meerennende dwazen)

Parcours laten proefrijden door Wilfried Peeters en andere dikke ex-renners. Als die erdoor kunnen, moeten die magere renners als Kruiswijk en Gesink er ook door passen.

Bij sprintetappes mogen alleen nog de sprinters meedoen, wordt alleen de laatste 5 km gereden (rest is toch niet omte kijken of een deceptie dat de vroege vlucht niet vooruit blijft) en moet met een swapfiets worden gereden (snelheid lager en Jumbo Visma in het voordeel, die schijnen die dingen vaker te gebruiken.

Net als bij na.tour criteriums het publiek belazeren en vooraf afspreken wie er mag winnen.

Als dat niet helpt, alle renners op de zwift op een groot parkeerterrein.
29 juni 2021 07:54
Morbide gedachte maar ik gooi ze er toch in ... er zal alleen solidariteit getoond worden als er weer iemand sterft ... en die solidariteit houdt op exact 1 seconde na de 1 minuut stilte aan de start van de volgende etappe ... jammer maar helaas!
29 juni 2021 08:06
Het peloton van nu mist leiders als Hinault en Raas. Die hadden die laatste 20km gisteren op wandeltempo laten afleggen. Nu willen ze allemaal op de eerste rij rijden, al is de weg maar een paar meter breed, en niemand houdt ze tegen.
    29 juni 2021 08:14
    Akkoord - er is geen ultieme leider meer die respect afdwingt.

    Desalniettemin zitten er toch een paar renners in het peloton die deze rol op zich kunnen nemen - Gilbert, Sagan, Froome,...dat is toch een trio dat gezamenlijk wat respect zou kunnen afdwingen!
29 juni 2021 08:08
En tenslotte...mijn laatste '5 cents', als in de eerste rit Flipje in het wiel van zijn ploegmaats zit in de valpartij veroorzaakt door de dame met het kartonnen bord, dan slaan Ineos en DQS gewoon de handen in elkaar en wordt er door geknald tot het moment waarop de organisatie inziet dat de valpartij een gevolg was van een derde partij en daarom een neutralisatie zich opdringt!
    29 juni 2021 08:19
    De tour wacht op niemand!
    29 juni 2021 08:58
    Dat werkt niet en zal het ergste in de sport ook naar het wielrennen halen. De schwalbe. "Gesink, ik hou het niet meer, rij even tegen dat kind aan!"
29 juni 2021 08:21
Bij wedstrijden met meerdere plaatselijke ronden zijn er (logischerwijs) veel minder valpartijen zonder dat deze wedstrijden daardoor noodzakelijkerwijs minder attractief worden. Misschien een deel van de oplossing?
29 juni 2021 08:55
Natuurlijk was het parcours gevaarlijk, maar laten we wel zijn: in elke Tour vinden er de eerste week massale valpartijen plaats. Ook op wegen die niet gevaarlijk zijn. Het probleem zit hem dus niet (alleen) in het parcours.
29 juni 2021 09:21
Sprinttreinen verbieden en de sprinters 5 km voor tijd naar voren.
29 juni 2021 11:34
Zo ontzettend eens met dit stuk. Organisatie en de renners hebben schuld.

Niemand wil dat het klassement bepaald wordt door valpartijen. Geen klassementsrenner gaat/wil het verschil maken in zo'n etappe.

We hebben een jury kanaal. De jury kan aan de hand van het koersverloop toch zeggen dat vanaf een bepaald moment geen tijdsverschillen meer worden meegenomen behalve de bonificatie secondes? Dus bij een vlakke etappe zonder waaier waar het volledig lijkt een (vlakke) massasprint te worden gewoon op 15 km besluiten om de tijdsverschillen niet meer te rekenen. Kunnen alle klassementsploegen rustig uitbollen en de sprintersploegen hun gang gaan.

Het zal in het begin even schipperen zijn met wanneer wel en wanneer niet maar dat komt vanzelf.
29 juni 2021 11:56
Hoe werkt het als je het tijdmeetmoment op 10 km van de finish te leggen? Kun je dan op 12 km van de finish demarreren om op 10 km van de finish tijdwinst te kunnen halen? Wat als je op 11 km van de finish een lekke band krijgt? Dan heb je niet voldoende tijd om binnen 1 km alweer terug te zijn. Je zou dan ook een soort 3 km-regel voor de 10 km kunnen doen, maar ik verwacht niet dat ze het zo complex maken.
29 juni 2021 12:16
Zo ik ben ook eens in de pen geklommen want ik ben ook helemaal klaar met die valpartijen. Zo wordt het voorspellen van een tourwinnaar helemaal een ondoenlijk.
Voor de veiligheid binnen het peloton is inderdaad een mentaliteit verandering nodig. Dit zie ik echter niet zomaar gebeuren. Het gaat fout doordat teveel (alle) ploegen van voren willen zitten (klassementsrijders vs sprinters). Je moet deze belangen uit elkaar halen. Dit kan door een fictieve eindstreep te creëren op minimaal 10 km voor de echte eindstreep. Hierdoor haal je de klassementrijders en de sprinters uit elkaar. De sprinttreinen hebben dan nog ruimschoots de tijd om te positioneren. De organisatie zou er voor kunnen kiezen om een maximum te stellen aan het aantal knechten dat na de fictieve eindstreep de sprinters mag ondersteunen.
Wat doe je met de vroege vlucht/waaierritten? Je zou de tijdswaarneming kunnen laten stoppen op de fictieve eindstreep zodat je een dag winnaar krijgt en eventueel een sprintwinnaar. Het loont dan wellicht nog de moeite om met een vroege vlucht mee te gaan en zo bijv. tijd (terug) te pakken op de concurrentie. Een vroege vluchter zou ook kunnen besluiten door te fietsen om zo punten weg te kapen voor de groene trui.
Of je gooit alles op de schop en maakt er een soort hammer series van met korte etappes (wie kijkt er nog naar een vlakke etappe van +180 km??). Met kleine teams in verschillende disciplines. Waar per onderdeel aan de streep (maar ook onderweg) punten te verdienen zijn. Het team met de meeste punten mag de gele trui dragen. Een tour week van 3 weken zou er dan zo uit kunnen zien:
Een team bestaat uit 8 of 9 renners en kunnen wisselen van samenstelling
12 Korte sprint en bergritten met kleine teams van 4 renners;
1 Individuele (klim)tijdrit (met 4 renners per team. De tijd van de beste 3 wordt bij elkaar opgeteld);
1 Ploegentijdrit (met volledige team);
1 Estafette achtige tijdrit;
2 Koppelkoers;
2 Afvalkoers van +/- 80 km;
2 Lange ritten (rit voor de klassieke renners met 2/3 knechten)
Misschien zelfs 1 of meer veldritten/gravelritten of nog gekker een fixierace!
Voor nog meer gekkigheid en extra mediaexposure een soort van kennisquiz (slimste mens) tussen afgevaardigden van de teams (kan ook mechanieker zof soigneur zijn). Of het Holland Sport fietsspel tussen ploegleiders. Punten die hier verdiend worden kunnen het verschil maken als het op de weg op een gelijkspel uitdraait. Winnen op doelsaldo zeg maar.
Voordelen:
Kleine teams per discipline (met hopelijk minder kans op valpartijen);
Geen rustdagen, dus meer media exposure;
Ploegen worden gedwongen een brede selectie af te vaardigen;
Mogelijkheid meerdere disciplines op 1 dag;
Ploegentactiek wordt waarschijnlijk veel belangrijker
Koersverloop wordt hiermee hopelijk anders door minder controle vanwege de kleine teams (een sprint- of bergrit kan ook worden gesaboteerd door een vluchtpoging van (een aantal) renners). Vluchtpogingen hebben hierdoor wellicht vaker kans van slagen. Zeker als de oortjes dan ook nog worden afgeschaft.
29 juni 2021 12:39
Alle goede bedoelingen en tips ten spijt. Er zal de komende jaren niets veranderen. Zolang de ploegen (en renners) blijven meedraaien op dit malle carrousel, zal er niets verabderen. Hoeft ook niet. Best spannend en amusant op deze manier. Deelnemers kiezen er immers ook zelf voor. l
29 juni 2021 12:50
Solidariteit? Men laat geen concurrenten voor in de laatste 20km van de koers. Nu niet, nooit niet, wat je ook verandert.
29 juni 2021 14:38
Kan misschien een echte wielerfanaat de data van de afgelopen 35 jaar erbij pakken en kijken of er nu inderdaad vaker en harder wordt gevallen dan vroeger?
Ik volg het gebeuren sinds midden jaren 80 en mijns inziens waren er toen ook grote en kleine valpartijen (de 3 km grens heeft het mijns inziens niet veiliger gemaakt omdat precies daar alle klassementsrijders die vooraan wilden zitten de beentjes abrupt stil gaan houden)

Reacties zijn gesloten.