Alle lichten staan op groen voor WorldTour-wedstrijden in Denemarken
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
donderdag 14 december 2023 om 10:37

Alle lichten staan op groen voor WorldTour-wedstrijden in Denemarken

De WorldTour is binnenkort twee Deense eendagswedstrijden rijker. In 2025 zal de eerste editie van de WorldTour Copenhagen (bij de vrouwen én mannen) plaatsvinden. De organisatie hoopt de wedstrijden in mei of begin juni te kunnen organiseren, zo meldt de Deense krant Ekstra Bladet.

Vijf partijen, waaronder de gemeente Kopenhagen en de Deense wielerbond, hadden al een voorlopig voorstel ingediend voor een eendaagse van het hoogste niveau bij de UCI. Naast de gemeente Kopenhagen en de Deense wielerbond, zijn ook Sport Event Denmark, Wonderful Copenhagen en de gemeente Roskilde betrokken bij het project.

Het conceptvoorstel werd al positief ontvangen, maar de vijf partijen moesten nog wel met een officieel plan komen. Dit plan werd op tijd ingeleverd en is nu dus goedgekeurd door de internationale wielerunie, waardoor nu alle lichten op groen staan. De WorldTour Copenhagen zal in 2025 voor het eerst op de kalender staan en sowieso ook in 2026 en 2027 plaatsvinden.

De betrokken partijen willen met de WorldTour Copenhagen de mannelijke en vrouwelijke wielertop tenminste drie jaar achter elkaar naar Seeland halen. Op Seeland, het grootste eiland van Denemarken, ligt ook Kopenhagen. In het centrum van die stad zullen de vrouwen en mannen finishen. De start van beide wedstrijden is dan weer in Roskilde. De definitieve route is nog niet bepaald.

Succes
Dat er twee Deense WorldTour-wedstrijden bijkomen, is geen verrassing. De Deense wielersport floreert namelijk als nooit tevoren, mede door de successen van onder meer Jonas Vingegaard, Mads Pedersen, Kasper Asgreen, Jakob Fuglsang, Magnus Cort en Mattias Skjelmose bij de mannen en Cecilie Uttrup Ludig en Emma Norsgaard bij de vrouwen. Vorig jaar startte de Tour de France ook voor het eerst in Denemarken.

RIDE Magazine
15 Reacties
14-12-2023 11:00
Mooi dat er zoveel partijen zich hard maken voor een eendaagse. Normaal zie ik liever 'oudere' koersen de stap naar WT maken en nieuwe koersen eerst beginnen als .Pro koers. Maar in Denemarken hebben ze denk ik niet echt die luxe ook, want Tour of Denmark is ook maar 30 jaar oud.
14-12-2023 11:17
100% voor een eendaagse ipv rondje zoveel met 3 x afspurten en een lullig tijdritje waar geen hond zich voor boeit. Een tweeluik nog beter, van het type Omloop-KBK , E3-GW.

Wel een aantal dingen die ze mee moeten nemen en heel vergelijkbaar zijn met de klassiekers die eventueel in NL nog opgeworpen gaan worden:

Zoek het in de lengte om er geen spurt van te maken
Ontwerp een finale met rugwind op open terrein: kies dus voor van (zuid)west naar (noord(oost).
Kies het juiste (lees guur) seizoen.
    14-12-2023 11:22
    +1 het Canadees tweelijk is ook een goed voorbeeld, en er zijn op sommige plekken voldoende kleine heuvels te vinden voor de klassieke mannen/vrouwen om het verschil te maken, mits voldoende lang.
    14-12-2023 11:37
    Ik ben geen fan van het Canadese tweeluik maar dat heeft er vooral mee te maken dat ze er suffe stadsrondjes van gemaakt hebben en het achterland niet gebruiken. Wat dat tweeluik betreft ben ik voor starten-en-finishen in de stad maar het zwaartepunt van de koers gewoon in den lande leggen.
    14-12-2023 12:30
    @romans - ik hoor je, de Canadese koersen hebben echter wel bijna altijd een spannende finale.
    Het WK in Glasgow was ook niet bepaald mooi qua stad, maar uiteindelijk wel een goeie koers.

    (Ik zou graag zulke koersen zien in Arnhem, Nijmegen, Amersfoort en of Apeldoorn)
    14-12-2023 12:41
    De koers an sich is voor mij, maar vooral 'het grote publiek' maar de helft van het verhaal. De meeste afstemmers kijken voor de omgevingsbeelden en het (cultuur)landschap ervaren. Stadscriteria zijn 9 vd 10 x volledig inwisselbaar en ook nog eens repeterend. Ik zou alle nieuw te ontwerpen koersen aanraden hier de tour de France-focus op te leggen ipv die van het WK.
    14-12-2023 12:47
    @Romans - als ik zelf een rondje ga fietsen ga ik ook niet voor een stadskern maar voor natuur daarin volg ik je zeker, maar zoals bij cyclocross is engagement met het lokale publiek in een stadskern wat makkelijker (als men zich niet groen en geel ergert aan alle weg versperringen) daarnaast, alle grote marathons vinden ook plaats in een stad en die zijn ook populair. (Zie ook Ride London als event)
    14-12-2023 13:13
    Marathons zijn populair vanwege het massale aspect er van. Niet zozeer vanwege de deelnemers.
    Ga je die koersen vooraf laten gaan door een bonte stoet aan cyclowausen, van het snelste racemodel à 15.000 tot aan kwijlende zielen op éénwielers: ja. Dat gaat ook wel publiek trekken.

    Maar een wielerkoers op zichzelf is niet genoeg. Niet voor live aanwas en al helemaal niet voor de TV-kijker die 13 x achter elkaar op dezelfde, 9 vd 10 inwisselbare, urbane bagger getrakteerd wordt.
14-12-2023 15:10
Tsja, is dit vooruitgang? Nog een nieuwe nietszeggende koers in de WT..... Nog niet een keer gereden en direct de WT in. Zou het juiste pad naar de WT niet moeten zijn een koers organiseren, als die groeit en bewijst een meerwaarde te zijn DAN gaan we de WT status overwegen. Maar nee: er moet weer geforceerd iets in een "nieuw land" georganiseerd worden.'
En het is ook weer tegenstrijdig met wat enkele weken geleden nog werd geroepen: alles moest regionaler om groener te worden, dus dan gaan we het hele circus voor 1 koers naar Denemarken verplaatsen?
    14-12-2023 19:25
    Er zijn eerder veel te veel WT koersen. Laat de UCI er eens een hoop schrappen vooral die die eigenlijk niet veel meer zijn dan een Belgische Kermiskoers maar dan buiten België.
14-12-2023 11:18
Eindelijk! Koersen op het hoogste niveau in het noorden, boven Vlaanderen is te zeldzaam terwijl juist de Viking landen fietsen langzamerhand in hun cultuur hebben verwerkt.
Wat ik wel mis is een beetje context, zoals de Vlaamse voorjaars klassiekers een begrip zijn zou het mooi zijn als deze nieuwe wedstrijden ook in een serie verwerkt worden. (Ie aansluiten op eventuele eendaagse koersen in Scandinavië en of Duitsland (Hamburg)) dat voorkomt ook dat ploegen voor slechts 1 koers een logistieke inspanning moeten doen die economisch en milieutechnisch niet te verantwoorden is
    14-12-2023 11:55
    Combinatie met het noorden van Duitsland idd een goeie. Dan kan je meteen die gare Euro-eyes Classic ombouwen tot iets mooiers.
14-12-2023 11:52
Hadden ze nou echt niet een wat betere naam kunnen verzinnen of komt dat nog?
14-12-2023 12:15
Ze kunnen nog niet eens pro team in de lucht houden daar.
    14-12-2023 12:27
    In Nederland kunnen we nauwelijks 1 koers van naam laten bestaan ondanks alle ploegen die we rijk zijn, dus nauwelijks een argument, eerder een kip/ei dilemma.

Reacties zijn gesloten.