Alle geruchten rond de Giro d’Italia 2020 op een rijtje

donderdag 24 oktober 2019 om 07:00
Alle geruchten rond de Giro d’Italia 2020 op een rijtje

foto: Cor Vos

Volgende week donderdag 24 oktober presenteert organisator RCS de route van de Giro d’Italia 2020. Tijd om alle geruchten even op een rijtje te zetten. De Giro staat bekend om haar vele beklimmingen en vaak immens zware slotweek. Welke beklimmingen doen ze volgend jaar aan? Wordt de trend van zo min mogelijk tijdritkilometers nu ook doorgezet in Italië? Als de geruchten enigszins kloppen, finishen de renners onder andere op de Etna en in skioord Sestriere, meldt website La Flamme Rouge.


Start in Hongarije en drie ritten op Sicilië
Dat La Grande Partenza plaatsvindt in Boedapest was al bekend. Op zaterdag 9 mei vangt de Giro aan met een korte individuele tijdrit van tien kilometer door de hoofdstad van Hongarije. Na de tijdrit blijft de Giro nog twee dagen in Hongarije met twee sprintersritten. Daar is niet veel bijzonders aan. Na drie dagen door Hongarije trekt het peloton naar Sicilië voor de vierde etappe. Bijzonder is het feit dat tussen de derde en vierde etappe geen rustdag zou zitten. De renners gaan, vermoedelijk, dus een grote verplaatsing tegemoet.

Vermoedelijk finisht de zesde etappe op de Etna – foto: Cor Vos

Na de transfer naar Italië volgt een lastige heuvelrit tussen Catania en Porto Empedocle. Maar wie aan de Giro op Sicilië denkt, denkt automatisch aan de Etna. Dat is niet zo gek, de vulkaan is de laatste jaren een vaak terugkerende finishplaats tijdens de eerste grote ronde van het jaar. Ook komend seizoen zou volgens de geruchten de zesde rit finishen op de Etna, nadat er gestart wordt vanuit Messina, de geboorteplaats van meervoudig Giro-winnaar Vincenzo Nibali.

Adriatische kust
Na drie ritten op Sicilië trekt het peloton naar het vasteland. Van de punt van de laars begeven de renners zich in de richting van de Adriatische kust. Gedurende de tweede week blijft het peloton langs de Adriatische Zee koersen. Hier liggen kansen voor de sprinters, maar ook voor punchers. Na de heuveletappe richting Vieste volgt de eerste rustdag voor de coureurs. De rit naar Vieste is niet de enige heuvelachtige rit langs de kust; zo is er de rit met start en finish in Cesenatico. Deze lastige en verraderlijke rit is volgens de geruchten een exacte kopie van de Nove Colli Gran Fondo. Wat opvalt is dat de Tyrreense kust dit jaar helemaal niet wordt aangedaan.

Na de zes dagen langs de Adriatische kust trekken de renners verder door naar het noorden, waar de renners een lastige individuele tijdrit staat te wachten. Na de chronorit volgt de volgende echte bergrit. Deze vijftiende etappe finisht op de slotklim naar Piancavallo. In 2017 finishte de Giro hier ook al eens. Mikel Landa ging toen met de zege lopen, terwijl Tom Dumoulin zijn roze trui verspeelde na een slechte dag. Een dag later staat de tweede en laatste rustdag op het rooster.

Tom Dumoulin verspeelt in 2017 zijn roze trui in de rit naar Piancavallo – foto: Cor Vos

Zware derde week
De laatste week wordt, als de geruchten kloppen, de week van de waarheid. Van de laatste zes etappes, worden drie bestempeld als zware bergritten. Met aankomsten op de Madonna di Campiglio, Laghi di Cancano en Sestriere krijgen de renners een zware slotweek voorgeschoteld. Vooral de ritten naar de Laghi di Cancano en Sestriere zullen vooraf wat angst inboezemen. Voor de finish in Laghi di Cancano staan de renners de Passo del Tonale en de Passo di Mortirolo te wachten voor de slotklim naar Cancano. Na de eerste twee bergritten heeft de organisatie gekozen om de sprinters nog een kans te geven.

Als het klassement nog niet beslist is, valt de beslissing hoogstwaarschijnlijk twee dagen later tijdens de koninginnenrit naar Sestriere. Voor de slotklim naar het skioord wacht de renners een zwaar drieluik met een uitstapje naar Frankrijk. Zo moeten de renners over de Col d’Agnello, het dak van deze Giro. Na deze Cima Coppi dalen de renners af om in Frankrijk over de Col d’Izoard te trekken. Na de Izoard keert het peloton terug naar Italiaanse grond naar de Monginevro en de Sestriere. De aankomstplaats keert zeer regelmatig terug in de Ronde van Italië. Op de laatste dag staat een individuele tijdrit naar Milaan gepland. Meer tijdritkilometers in deze Giro dus dan in de Tour de France van volgend jaar.

Etappes
Zat. 9 mei – Etappe 1: Boedapest – Boedapest (ITT)
Zo. 10 mei – Etappe 2: Boedapest – Gyor
Ma. 11 mei – Etappe 3: Szekesfehevar – Nagykanizsa
Di. 12 mei – Etappe 4: Palermo – Agrigento
Woe. 13 mei – Etappe 5: Caltanissetta – Etna – Piano Provenzana
Do. 14 mei – Etappe 6: Catania – Villafrenca Tirrena
Vr. 15 mei – Etappe 7: Mileto – Camigliatello Silano
Za. 16 mei – Etappe 8: Castrovillari – Ceglie Messapica
Zo. 17 mei – Etappe 9: Giovinazzo – Vieste
Ma. 18 mei – Rustdag 1
Di. 19 mei – Etappe 10: San Salvo – Tortoreto Lido
Woe. 20 mei – Etappe 11: Civitanova – Rimini
Do. 21 mei – Etappe 12: Cesenatico – Cesenatico
Vr. 22 mei – Etappe 13: Cervia – Monselice
Za. 23 mei – Etappe 14: Conegliano – Valdobbiadene (ITT)
Zo. 24 mei – Etappe 15:  Rivolto – Piancavallo
Ma. 25 mei – Rustdag
Di. 26 mei – Etappe 16: Udine – San Daniele del Friuli
Woe. 27 mei – Etappe 17: Bassano del Grappa – Madonna Di Campiglio
Do 28. mei – Etappe 18: Pinzolo – Laghi di Cancano
Vr. 29 mei – Etappe 19: Morbegno – Asti
Za. 30 mei – Etappe 20: Alba – Sestriere
Zo. 31 mei – Etappe 21: Cernusco di Naviglio – Milaan (ITT)

Dit artikel delen:

42 Reacties

horsm 18 oktober 2019 om 13:12

Op papier eentje voor Tom of Primoz.

pjam4 18 oktober 2019 om 13:26

Klinkt beter dan de Tour voor de sprinters en tijdrijders, maar minder voor heuvel/berg specialisten zoals Alaphilippe, Adam Yates en Wellens. Ben benieuwd of de meeste sprinters (Groenewegen, Viviani, Ewan, Gaviria, Bennett) nu kiezen voor de Giro i.p.v. de Tour en vooral ook wat Tom gaat doen …

ChefSpijker 24 oktober 2019 om 16:06

Voor Viviani en Gaviria is Giro + Polen waarschijnlijk logischer gezien hun ambities op de baan in Tokio. Al reed een Cavendish vier jaar geleden wel de Tour, maar startte toen niet aan de slotweek. Maar gezien de beperkte sprintkansen in de Tour lijkt dat nu niet erg voor de hand liggend.

josi 18 oktober 2019 om 13:33

Klinkt als een mooie Giro voor Dumoulin. En daarna voorbereiden op de OS.

mollemarijden 18 oktober 2019 om 13:35

Benieuwd hoe Team Jumbo dit gaat aanpakken.
Je zou zeggen als er hier een lange tijdrit in zit dat sws Roglic of Dumoulin hierheen gaan.
Normaal zeg ik altijd Kruijswijk naar de Giro met de loodzware slotweek standaard topfavoriet, maar dit jaar een TDF met ook zeer veel bergen dus dat kan die ook.

jacco4 18 oktober 2019 om 13:46

Moeilijke keuze voor Jumbo, parcours lijkt erg op giro 2017. Dus voor Tom Dumoulin bekend terrein. Nadeel als je ooit de Tour wilt winnen moet je er nu voor gaan. De komende jaren voor zie ik geen wisseling in beleid omtrent tijdritten. Dus wachten op een ideale kans in de Tour heeft geen zin. Toch zou het me niet verbazen mocht Tom toch gaan voor Giro en OS. Belangrijk is dat de renner er zelf achter staat wat het besluit ook is.

bommie 18 oktober 2019 om 14:35

Ik denk dat er in 2021 toch weer wat meer tijdritkilometers in de Tour zitten. Die Tour begint iig met een vlakke tijdrit van 12 km. Zou volstrekt ongeloofwaardig zijn als dat de enige tijdrit van die ronde zou worden.

FDJ 18 oktober 2019 om 16:26

@Bommie dat roepen we elk jaar onderhand en ze komen niet.

Tour 2015 werd bv aan de Tourstart in Utrecht van 15 km slechts een ploegentijdrit toegevoegd.

Krul 24 oktober 2019 om 16:01

Maar de komende jaren is er geen Olympische Spelen in Juli. Dat zal pas weer in 2024 zijn.

2021, 2022, 2023 kan Tom dan weer vol voor de Tour gaan.

Dumoulin – Giro
Roglic / Kruijswijk – Tour

En dan kijken wat er nog mogelijk is voor de Vuelta, wellicht Dumoulin + Roglic of Kruijswijk in dienende rol.

S. Morgenstern 18 oktober 2019 om 14:04

Dumoulin is nog aan het revalideren van een zware knieblessure. Dat lijkt me, naast de ambitie om eens de Tour de France te winnen, het mikken op deze ronde uit te sluiten.

Ik vind het sowieso enigszins een pavlov reactie om steeds bij de ronde met de meeste tijdrit kilometers te moeten lezen dat die het meest geschikt zou zijn. Ik denk zelf eerlijk gezegd dat een allround parcours zoals dat van de Tour van volgend jaar minstens zo goed bij hem past, als een ronde met wat meer tijdritten en een zware derde klimweek (met zo te lezen aardig met 2000+ werk).

jacco4 18 oktober 2019 om 14:10

Ben ik met je eens want in de Tour zitten minder ritten met bergen boven de 2000 meter. Dus dat is weer beter voor Tom Dumoulin.

tendam 18 oktober 2019 om 14:29

Er wordt sowieso wat overspannen gedaan over die tijdritten, de Giro van dit jaar had er ook meer dan de Tour (vandaar Dumoulin in de Giro) maar er wint gewoon een klimmer. Roglic won dan wel veel tijd in de tijdrit van de Vuelta, maar zonder dat had hij ook gewonnen.

Fast Freddy 18 oktober 2019 om 14:22

Is Dumoulin wel op tijd fit om op te bouwen naar de Giro??

Ultras100 18 oktober 2019 om 14:59

Jumbo (Visma) wil met een NL-er de Tour winnen dus gaat Tom 100% zeker als kopman naar de Tour.

rahimns 18 oktober 2019 om 16:18

Is dat ooit gezegd ???

Franco Ballerini 18 oktober 2019 om 17:03

Dat is zeker gezegd. Het winnen van de Tour, liefst met een Nederlandse renner, is het ultieme doel voor TJV.

https://www.trouw.nl/sport/roglic-wint-de-vuelta-nu-wil-jumbo-visma-de-tour-winnen~b0e81eaf/

tendam 18 oktober 2019 om 18:16

@franco
In dat artikel staat dat helemaal niet? Vanuit de ploeg wordt steeds gecommuniceerd dat de nationaliteit niet uitmaakt. Het staat je natuurlijk vrij om dat niet te geloven.

Franco Ballerini 18 oktober 2019 om 18:21

@tendam: dat impliceert het artikel toch wel, gezien de één na laatste zin. Maar akkoord, het is maar hoe je het interpreteert.

Le Puncheur 18 oktober 2019 om 15:15

De geruchten gaan dat de rit naar Sestriere niet in het dorp eindigt maar bovenop de Fraiteve, een klim naar 2700 meter deels onverhard.

Pizzi 24 oktober 2019 om 16:40

Ben benieuwd, maar dit zie ik niet samengaan met starten in Alba en het achtereenvolgens beklimmen van Colle dell’Agnello, Col d’Izoard, Col de Montgenèvre en de klim naar Sestriere (lees: dat is 200+ kilometer en iets van 5000hm ofzo).

Jungle Man 18 oktober 2019 om 15:36

Eerste dagen giro gaan saai zijn

west 18 oktober 2019 om 15:51

Saai? Etappe 1 is een tijdrit, etappe 3 is een stad met een kapelmuur en daarna gaan we naar Sicilië?

Covadonga 18 oktober 2019 om 19:38

@jungle man
Hoezo saai, het zijn toch geen bergetappes?

Elfring 18 oktober 2019 om 15:59

Ik hoorde laatst een keer dat Tom graag naar de OS gaat. ( volgens mij in dat progamma wat op Eurosport was)
En hij ging kijken hoe Roglic het deed na de Vuelta bij de WK tijdrit.
Als dat wel goed ging zou hij dat ook willen met Tour/OS.
Alleen bij Roglic ging het natuurlijk niet goed met de WK tijdrit.

( Of Roglic liet het bewust lopen zodat Tom denkt dat het niet kan :P )
Dat Tom dan zegt ik ga naar de Giro, en Roglic naar de Tour kan.

Als hij echt vol voor de OS wilt gaan zou ik zeggen.
Eerst Giro en dan vol trainen voor de OS.
Maar dat is mijn mening. :D

VDB44 18 oktober 2019 om 16:24

Mooi rondje voor Nibali lijkt mij, die Italianen passen het parcours altijd aan aan de capaciteiten van hun eigen renners ;-)
Benieuwd ook wie bij Ineos de kopman wordt, net als bij Jumbo zitten ze daar met een luxeprobleem, maar het wordt uiteindelijk toch een klein probleem door al die weelde.

west 18 oktober 2019 om 16:28

Als het een parcours is voor Nibali, is het ook een parcours voor Pinot en Bardet ;)

Kannibaal van Schepdaal 18 oktober 2019 om 16:54

Welke klassementsrenners zouden zich (ook) richten op de Giro? Ik denk in eerste instantie aan

– Nibali (met het oog op de Spelen)
– Valverde (met het oog op de Spelen),
– Carapaz (omdat Froome voor een vijfde Tourzege gaat en Bernal daar met nummer 1 zou starten)
– Thomas (omdat Froome voor een vijfde Tourzege gaat en Bernal daar met nummer 1 zou starten)
– Kruijswijk (omdat Dumoulin en Roglic de betere klassementsrenners zijn, maar er ook een klassementskopman naar de Giro moet)
– Rafal Majka (omdat Buchmann na zijn 4de plaats dit jaar het nog eens in de Tour zal willen proberen).

Wie kunnen we daar aan toevoegen volgens jullie? Aru (omdat het een Italiaan is) of Pogacar voor UAE? Landa, Poels of Bilbao voor Bahrain? Masnada voor CCC? Carthy, Higuita, Martinez of Woods (met het oog op de Spelen) voor EF? Gaudu voor Groupama? Chaves, Adam Yates, Simon Yates of Haig voor Mitchelton? Oomen voor Sunweb?

Melkzuur 24 oktober 2019 om 14:58

De Kannibaal van Schepdaal komt misschien ook. ;-)

Baukema Tomoulin 18 oktober 2019 om 18:05

Ik denk wel dat de renners vakbond of anders de ploegen werk moeten gaan maken van dat afschuwelijke reizen zonder dat daar een aparte dag voor is. Van Hongarije naar Sicilië in de avonduren zullen niet veel renners/verzorgers/etc. Prettig vinden denk ik.

bergop 18 oktober 2019 om 19:14

“aankomst op de Madonna di Campiglio”? Madonna di Campiglio is een plaats in de Dolomieten. Geen ‘de’ dus.

dikkechaap 24 oktober 2019 om 14:23

De klim wordt ook zo genoemd (al dan niet terecht). Het eindpunt vd klim ligt ook een aantal kilometer na het dorp (en heet officieel idd passo campo carlo magno).

Japiev 18 oktober 2019 om 21:42

Zou Kruiswijk al de Colle dell’Agnello al aan het oefenen zijn?

KennyKlimmen 19 oktober 2019 om 01:12

Kruiswijk naar Giro als kopman. Dumo en Roglic naar tour als kopmannen.
Vuelta open houden, maar zou logischerwijs voor Kruiswijk zijn als kopman.

Zo. Als de ploegleiding van JV dit leest kunnen ze weer rustig slapen.

john 24 oktober 2019 om 09:42

Als die hoogte meters kloppen dan zullen wel wat ritten gehalveerd/geannuleerd worden door sneeuw

Ultras100 24 oktober 2019 om 10:06

Ben benieuwd, heb al appartementje geboekt in Briançon voor Pinkster weekend. Laat sestriere maar komen!!

Romāns Vainšteins 24 oktober 2019 om 12:04

Het parcours in acht nemende en daarbij uitgaand van een ‘normaal’ vormpeil stuur je Dumoulin naar de giro en Roglic naar de tour. Kruijswijk beide rondes als meesterknecht/backup.

tdola 24 oktober 2019 om 12:21

Als kruijswijk of dumoulin de tour niet zou rijden (en wel giro), kan die iig wel mooie vuelta start in nl meemaken! Ttt ook nog best goede mogelijkheden voor tjv om daar dan leiderstrui te pakken (afhankelijk van wie er opgesteld wordt).

Javier 24 oktober 2019 om 12:21

De Tour ligt Dumoulin heel goed. De meest constante GC-renner van het peloton, in een ronde waar vanaf etappe 1 tot en met 20 geklommen moet worden. En dan ook nog eens bergen korter dan 2000meter. Tel daarbij het feit op dat er een lastige tijdrit in zit met vlakke aanloop en een steile klim (ligt hem heel goed, daar gaat hij veel tijd pakken, zie WK), en ik concludeer dat hij gegarandeerd naar de Tour gaat.

Hij kan het Giro-riedeltje weer proberen te herhalen maar zijn jaren gaan ook tellen. Giro-deelname is zo goed als uitgesloten, ongeacht het (geschikte) parcours. TJV heeft daar met Roglic en Kruijswijk heel goede renners voor.

Mijn verwachting is dat Roglic revanche wil in de Giro en Kruijswijk samen met Dumoulin de tour rijdt. Groenewegen ook naar de Giro.

havana 24 oktober 2019 om 12:28

Geen Dolomieten als ik goed lees… jammer.

Pizzi 24 oktober 2019 om 16:30

Etappe 17 (Bassano del Grappa – Madonna Di Campiglio) gaat toch deels door de Dolomieten? En etappe 18 (Pinzolo – Laghi di Cancano) vast ook wel een stukje. Is natuurlijk wel behoorlijk anders dan de welbekende Dolomieten-etappes.

tdola 24 oktober 2019 om 12:55

@javier
Ik denk juist dat t al zeker is dat roglic iig naar de tour gaat. Begin 2019 al in de planning.
20 december zullen we t wel horen op ploeg presentatie

dikkechaap 24 oktober 2019 om 14:28

Dumoulin gaat zeker naar de tour, waarschijnlijk Roglic ook.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.