Allan Peiper waarschuwt voor eerste Tourweek: “Pogacar moet zeer alert zijn”

maandag 2 november 2020 om 09:46
Allan Peiper waarschuwt voor eerste Tourweek: “Pogacar moet zeer alert zijn”

foto: Cor Vos

Jezelf opvolgen als laureaat is nooit een makkelijke opgave in de Tour de France, weet ook Allan Peiper. Vanuit de volgauto zag de UAE-ploegleider dit jaar zijn renner Tadej Pogačar naar het geel rijden. “Op papier verschilt deze editie alvast toch wezenlijk van die van dit jaar.”

Peiper liet in Het Laatste Nieuws alvast zijn licht schijnen op het Tourparcours. Volgens de ex-prof oogt de route traditioneler met veel meer kansen voor de sprinters en de eerste week, waarin ook het gevaar van waaiers op de loer ligt. “Dat zal de gebruikelijke nervositeit met zich meebrengen en het risico op valpartijen verhogen. Tadej en bij uitbreiding de andere klassementstenoren zijn meteen gewaarschuwd: ze zullen alert moeten zijn.”

Volgens de Australiër worden de bergetappes cruciaal. “Er springen er alleszins een paar uit. De Alpenetappe naar Tignes met meer dan 4000 hoogtemeters bijvoorbeeld. Ook de dubbele klim van de Ventoux is een heel interessant gegeven en spreekt tot de verbeelding. Het zwaartepunt ligt duidelijk in de Pyreneeën.” In het gebergte op de grens met Spanje is het tweemaal aankomst bergop met de Col du Portet en de klim naar skiresort Luz Ardiden.

Twee tijdritten
Ook zijn twee tijdritten opgenomen in het parcours; de eerste gaat over 27 kilometer naar Laval, de tweede over 31 kilometer naar Saint-Émilion. Juist in deze discipline besliste Pogačar dit jaar de strijd om het geel. “Een ‘Planche des Belles Filles’ steekt er nu niet tussen. Het zijn vlakkere chrono’s, eerder voor rouleurs. Tadej is bij de allerbeste tijdrijders onder de klassementsrenners, daar maak ik me dus weinig zorgen over”, aldus Peiper.

Dit artikel delen:

13 Reacties

Nemus 2 november 2020 om 09:58

Tadej heeft bewezen bergop en in de tijdritten te duchten te zijn. Zeker het feit dat hij in de vlakke aanloop naar La Planche de Belle Filles al dertig seconden sneller reed dan Roglič, en even snel als Dumoulin maakt duidelijk dat het verlies niet daar zal zitten.

Maar hij lag wel een paar keer tegen de grond of zat slecht gepositioneerd in waaieretappes, dus dat wordt oppassen voor Tadej.

En nu zal er ook veel meer naar hem gekeken worden. Dus veel vrijheid zal hij niet krijgen.

04398 2 november 2020 om 11:59

Hij had ook niet echt een ploeg om hem heen die hem goed kon ondersteunen in de waaieretappes. Of het waren allemaal lichtgewicht klimmers of ze waren allemaal al een keer tegen de grond gegaan.
Denk dat ze hem volgend jaar wel iets beter zullen omringen, aangezien ze nu ook nog vooraf zeiden dat Aru de kopman was, wat al te lachwekkend voor woorden was op basis van de resultaten de afgelopen maanden.

Chris Van Uden 2 november 2020 om 10:09

Zijn tijdrit in de Tour roept toch nog steeds vooral vraagtekens op bij mij. Noem me cynisch, maar ik vind het nog steeds een bijzonder opvallende prestatie. Verder wel eens met Nemus.

The Whaler 2 november 2020 om 10:55

+1

Michelangelo 2 november 2020 om 11:50

+2,
Ik had wel een behoorlijke tijdrit verwacht, maar dit was toch wel “buitengewoon”. Bijna buitenaards….

Dion 2 november 2020 om 12:36

Ik wilde er zelf niet over beginnen maar ik hoop dat wat ie gebruikte volgend jaar verboden is.

ThorHushovd 2 november 2020 om 12:36

+3. ‘The real GOAT’ (Armstrong) zei er in z’n podcast ook iets over – zonder het te benoemen. Vond het wel treffend, als ik correct tussen de regels doorlas.

Groetjesaandevoetjes 2 november 2020 om 14:12

+999. Was er niet iemand die zei dat hij een stuk dichter achter een motor had gezeten?

Turtlehead 2 november 2020 om 11:02

Hij won de zwaarste Tour in jaren qua klimparcours (en qua rand-voorwaarden), dan moet die van 2021 toch een eitje zijn….
Maar ja, ik had Bernal ook al opgeschreven voor dit jaar (en Roglic na de Alpen eerlijk gezegd ook). Eerst maar ff het winterseizoen in. Hopelijk komt er een redelijk normaal voorseizoen, zodat iedere renner goed voorbereid kan starten, want dat was dit jaar toch wel jammer voor de koers.

Jean Dumas 2 november 2020 om 11:04

Col de Portret, het is zeker een plaatje.

mackie 2 november 2020 om 11:28

Een tijdrit aan het einde van een tour geeft een heel andere uitslag tussen de GC mannen dan een tijdrit na 5 dagen. Ik verwacht dan ook dat Roglic en Dumoulin echt wel tijdpakken in de 1e tijdrit

vanSpringel 2 november 2020 om 16:38

Volgend jaar zijn meer ogen op Pogacar gericht. Die wordt echt niet veel ruimte gegeven.

doorak 2 november 2020 om 19:24

Wat Peiper aangeeft. In veel TdF’s met vergelijkbare nerveuze eerste weken vielen in het verleden al vele favorieten uit door valpartijen.
Men kan redeneren dat het erbij hoort, anderzijds is het doodzonde wanneer het gebeurd en in feite een devaluatie van ee ronde wanneer juist op die wijze door nerveusiteit favorieten eruit vliegen.

Headlines

Materiaalzone

Populair