Alexandre Geniez aangeklaagd voor huiselijk geweld

donderdag 20 januari 2022 om 11:10
Alexandre Geniez aangeklaagd voor huiselijk geweld

foto: Cor Vos

Alexandre Geniez stond gisteren terecht in de rechtbank van Rodez, nadat hij aangeklaagd werd door zijn vrouw, Lucie Garrigues. Zij beschuldigt hem van huiselijk geweld. De 33-jarige renner van TotalEnergies, die na 2022 zal stoppen als wielrenner, ontkent fysiek geweld te hebben gebruikt. Dat meldt France3.

Geniez en Garrigues kennen elkaar al sinds 2013 en hebben twee kinderen, maar sinds februari 2020 zou de relatie verslechterd zijn, waardoor er regelmatig ruzies uitbraken – meestal om huishoudelijke zaken. Op 7 november zou dat tot het gooien met de smartphone hebben geleid door Geniez, wat hij erkent, maar tien dagen later kwam er nog meer fysiek geweld bij kijken, beweert Garrigues.

Bewijsvoering
Garrigues voert als bewijs twee medische attesten aan, waaruit blijkt dat ze meerdere bloeduitstortingen heeft gehad (onder andere op de pols) en een dag in het ziekenhuis verbleef. Ook de zus van Garrigues heeft als getuige de beschuldigingen gesteund.

De advocaat van Geniez zegt een deel van het verhaal van de aanklager te onderschrijven, maar ontkent het fysieke geweld. Hij vraagt dan ook om de zaak te laten vallen. Hoewel Geniez voorlopig op vrije voeten blijft, is dat echter nog niet het geval. Het oordeel zal geveld worden op 2 maart dit jaar. Mocht Geniez schuldig bevonden worden, dan wacht hem een voorwaardelijke celstraf van zes maanden.

Geniez won in het verleden onder andere drie etappes in de Vuelta, in 2013, 2016 en 2018. Sinds 2021 rijdt hij voor TotalEnergies, daarvoor kwam hij vier jaar jaar lang uit voor AG2R. Hij begon zijn carrière bij Skil-Shimano.

Dit artikel delen:

32 Reacties

Dikke Vrouw 20 januari 2022 om 11:17

Ontkennen doen ze altijd geloof er geen ene moer van

filver 20 januari 2022 om 15:47

t zou kunnen dat Mevrouw een golddigster is

Kannibaal van Schepdaal 20 januari 2022 om 18:35

Onschuldige mensen ontkennen ook, hoor.

Niet dat ik hem vrijpleit, alleen zeg ik dat je denkwijze niet echt steek houdt.

Wheely 20 januari 2022 om 11:31

Cancellen deze geniepert!

Delson 20 januari 2022 om 11:59

Oordeel even afwachten zeker?

Wheely 20 januari 2022 om 13:21

Geintje natuurlijk ;)

Panache 20 januari 2022 om 11:46

Explosieve renners hebben klaarblijkelijk een kort lontje.

11 na 11 20 januari 2022 om 15:56

Leuke veralgemening.

Scott Sunderland 20 januari 2022 om 13:04

Leed en menselijk drama in de privésfeer. Ik lees het wel hoor, eerlijk is eerlijk, maar in feite gaat het ons geen donder aan.

5211 20 januari 2022 om 13:12

Juist, en bepaalde reacties lijken wel van het soort “wappies” om niet onderzoek OM en oordeel rechter af te wachten maar gelijk veroordelen zonder enige feitelijke kennis.

Dikke Man 20 januari 2022 om 13:21

In feite is dit publiceren ook gelijkaardig aan de schandpaal. Ook als dat vrouwtje kierewiet blijkt, staat Geniez voor altijd te boek als vrouwenmepper. Eerst de rechtbank afwachten en alleen dan kan je het eventueel publiceren.

Ronellenfitsch 20 januari 2022 om 13:42

Wat heeft dat nou weer met ‘wappies’ te maken. Niks. Of zie je feitenkennis als tegenovergesteld van ‘wappie’. Kijk om je heen en de wereld is genuanceerder.

Franco Ballerini 20 januari 2022 om 13:55

Eens met drie van de vier bovenstaande reacties. Wacht eerst het oordeel van de rechtbank af voordat je dit publiceert. En zelfs dan moet je je afvragen of je het publiceert. Afhankelijk van de hoogte van de straf, zou ik zeggen.

xistnc 20 januari 2022 om 14:51

Het kan prima in een bijvoeglijke bijzin – als bijvoorbeeld zijn ploeg hem op non-actief stelt of als er andere wielrennen gerelateerde consequenties zijn. Nu komt het vooral heel hijgerig over van The Flits of Holland.

5211 20 januari 2022 om 15:30

Ronellenfitsch. Wappies als in de zin van zonder enige kennis en inzicht de meest vreemde theorieën aanhangen. Lieden die goede argumenten en onderbouwing aanvoeren mbt covid of klimaat beschouw ik niet als wappies.

De gisteren veroordeelde fakkelman zie ik ook als van de wap zeker zijn verweer gehoord hebbende. Zo ook hier wel eens reacties zonder kant nog wal, van de wap dus.

Michiel 20 januari 2022 om 15:35

5211 praat weer eens peop

5211 20 januari 2022 om 15:38

Hetgeen vaak uit uw mond komt zoals we hier vaak zien, voelt zich uiteraard aangesproken. Daar laat ik het maar bij, zonde van deze site anders.

Michiel 20 januari 2022 om 15:52

Als je denkt dat je bijdrage krachtiger overkomt door in de ‘we’ vorm te praten, sla je de plank flink mis. Fijne dahaag

Verweggistan 20 januari 2022 om 13:24

Zou ie het hier over gehad hebben toen hij zei dat hij er in 2022 mee zou stoppen?

Duh 20 januari 2022 om 13:26

Hoe is het eigenlijk met die gearresteerde Australiër in Andorra afgelopen?

AnderJ 20 januari 2022 om 14:08

Los van wat je verder van een en ander vindt, lijkt me onwaarschijnlijk dat op voorhand zeker is welke straf Geniez krijgt als hij wordt veroordeeld. Daarmee zou de rechter geen enkele ruimte hebben voor een afwweging van de omstandigheden van het geval bij het bepalen van de strafmaat. Ik ken zo’n systeem niet. Wel gelden er altijd maxima en soms ook minima voor straffen.

hardloop 20 januari 2022 om 16:05

Wat een wielernieuws ga jullie straks ook de the voice of Holland bespreken hier pff

Wim Kruithof 20 januari 2022 om 16:11

Natuurlijk is er hoor, is er wederhoor. Natuurlijk blijven de ins en outs in het ongewisse. Natuurlijk bestaat er de kans mevr. Geniez het één en ander schromelijk groter maakt.

Maar hoe het ook zij, twee jonge kinderen (ten hoogste 8) zijn slachtoffer van ruzies en een een vechtend – al dan niet alleen verbaal – thuismilieu. En áls er sprake is van huiselijk geweld, zou een voorwaardelijke celstraf van zes maanden erg zacht zijn, wat mij betreft.

Franco Ballerini 20 januari 2022 om 17:38

Ik ga niet met je mee, Wokie Kruithof. Ik heb mijn ouders als kleine jongen ook geregeld knallende ruzie (niet met fysiek geweld, maar zeker verbaal of met spullen smijtend) zien maken, en mijn grootouders idem. Daar ben ik door gevormd. Het leven is niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Ik geef toe, ik heb mijn kinderen nooit een pak slaag gegeven zoals ik het zelf wel geregeld kreeg (en terecht!), maar met deze instelling kweken we wel softies.

Wim Kruithof 20 januari 2022 om 19:42
Quote:
Wokie

?

Dus, omdat het achter jouw voordeur gewoon was, is het niet schadelijk? Dat je erdoor gevormd bent is evident, maar rechtvaardigt dit geweld elders?

En precies met welke instelling ‘kweken we softies’? Zou nogal paradoxaal zijn als je kinderen met pak slaag straffen “terecht vindt” als beschreven, maar de volwassene straffen om huiselijk geweld, zou leiden tot het kweken van softies.

Kan me niet voorstellen dat je werkelijk dat bedoelt, dus ik ben benieuwd.

Michiel 20 januari 2022 om 19:53

Sorry dat ik inbreek. Vroeger vielen we met onze harses op de harde tegels, wanneer we op het schoolplein uit het klimrek flikkerden. Tegenwoordig stuiteren ze via de rubberen tegels terug het klimrek in.

Romāns Vainšteins 20 januari 2022 om 20:31

Mwoa Michel, zo ontzettend veel verschil zit er ook weer niet in.

Wellicht zijn ouders iets voorzichtiger en is er binnen wat meer te doen. Ook zijn meer kids overladen met activiteiten, sporthoppers, playdates etc. dan ‘vroegah’ en wat minder zelf op straat. Schrijnender is het verschil qua kwaliteitsmuziek.

Michiel 20 januari 2022 om 21:08

Zou kunne Romain, zou kunne. Maar het contrast is zo gruwelijk groot. Naar het schijnt vindt de jeugd van tegenwoordig het eng tegenwoordig een telefoongesprek te voeren. Ik belde op 15 jarige leeftijd dagelijks met sensuele sekslijnen.

Michiel 20 januari 2022 om 21:12

Als je bij mij over muziek begint dan vraag je erom https://m.youtube.com/watch?v=MQcPB1WkISI

Handige Harry 20 januari 2022 om 20:56

Door de pandemie viel het manlief natuurlijk ook op dat ze haar huishoudelijke taken flink verwaarloosde.

Bontempi1962 21 januari 2022 om 09:27

Wat heeft dit bericht te maken met wielrennen?

VdB-Avila 21 januari 2022 om 11:19

Het lijkt hier wel een gezellig praathuis.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair