Alessandro Covi jumpt naar overtuigende zege in openingsrit Giro d’Abruzzo
dinsdag 15 april 2025 om 15:32

Alessandro Covi jumpt naar overtuigende zege in openingsrit Giro d’Abruzzo

Alessandro Covi heeft zijn eerste zege in bijna drie jaar tijd weten te boeken. De Italiaan won op overtuigende wijze de openingsrit van de Giro d’Abruzzo (2.1) en bezorgde zijn ploeg UAE Emirates XRG alweer de 28ste zege van 2025. Covi is ook de eerste leider in de Italiaanse rittenkoers.

De stofwolken van Parijs-Roubaix zijn nog maar net neergedaald, maar vandaag werd er alweer gekoerst en wel op Italiaanse bodem. In de regio Abruzzen begon de zevende editie van de Giro d’Abruzzo, een vierdaagse rittenkoers van 2.1-niveau. Met Alessandro Covi, Marco Brenner, Louis Meintjes, George Bennett en Stephen Williams kon de organisatie uitpakken met de aanwezigheid van enkele bekende namen.

Deze renners kregen meteen een niet te onderschatten etappe voor de wielen geschoven, van Scerni naar Crecchio. Over een afstand van net iets meer dan 150 kilometer werden er aardig wat hoogtemeters opgediend. Er stond slechts één gecategoriseerde beklimming op het menu, maar vlak was het allerminst richting de finish: in de finale ging het constant op en af.

Vroege vlucht kleurt Italiaans
Drie renners slaagden er al redelijk snel in om een vroege vlucht op poten te zetten. Conti-renners Cristian Remelli (General Store-Essegibi-F.Lli Curia), Diego Bracalente (MBH Bank Ballan CSB) en Matteo Zurlo (S.C. Padovani Polo Cherry Bank) wisten voor eigen volk een mooie voorsprong bijeen te fietsen. De maximale voorsprong bedroeg op een gegeven moment zo’n vier minuten.

De drie Italianen kregen zo de kans om voor de eerste en enige bergpunten van de dag te sprinten: Zurlo wist zijn medevluchters te verschalken op de top van de Bocca di Valle (11,9 km à 3,2%) en verzekerde zich zo van de bergtrui. En de ritzege? Dat bleek te hoog gegrepen, want onder aanvoering van Intermarché-Wanty, Q36.5 Pro Cycling en Israel Premier Tech Academy kwam het peloton steeds dichter.

Sterke renners slaan handen ineen
Na een ongelukkige schuiver van Remelli in een afdaling waren Bracalente en Zurlo in de laatste zestig kilometer op elkaar aangewezen. Ze reden nog wel dapper verder, maar bleken een vogel voor de spreekwoordelijke kat. Ze werden dan ook op tijd ingerekend, net voor het losbarsten van de finale. Het bijhalen van Bracalente en Zurlo bleek voor veel renners het sein om iets te ondernemen: opeens zagen we een spervuur aan demarrages.

Veel aanvalspogingen werden in de kiem gesmoord, maar acht sterke renners wisten zich wel af te scheiden. Louis Meintjes, Luca Cretti, Damien Howson, Harm Vanhoucke, Alessandro Tonelli, Ludovico Crescioli, Ivo Oliveira en Martin Marcellusi vonden elkaar in hun aanvalsdrang. Ze sloegen een veelbelovende bres, maar bleken niet opgewassen tegen de vereende krachten van achteruit.

Covi slaat eindelijk weer eens toe
Team Polti-VisitMalta slaagde er in om de scheve situatie recht te zetten en zo trokken we met een vrij compacte groep van een veertigtal renners naar de laatste, flink oplopende slotkilometer. De nog niet moegestreden Oliveira nam de kop onder de rode vod en de Portugees van UAE Emirates XRG trok stevig door in dienst van zijn kopman Alessandro Covi. De Italiaan begon daarna al vrij vroeg aan zijn sprint, maar wist zijn inspanning vol te houden tot op de streep.

Covi hield zijn landgenoten Filippo Fiorelli en Alessandro Fancellu met ruim verschil achter zich en boekte zo – na bijna drie jaar – weer eens een overwinning. Na zijn ritzege in de Giro d’Italia van 2022 – op de flanken van de Passo Fedaia – bleef persoonlijk succes uit, maar dinsdag was het dus weer raak voor de 26-jarige coureur.

RIDE Magazine
17 Reacties
15-04-2025 16:03
Vind het wel gewoon echt mooi hoe die gasten van UAE dit doen. Ze zijn overal aanwezig, zorgen dat bijna iedereen over het seizoen heen ergens wel kansen krijgt als kopman, en die gasten winnen dan ook nog vaak omdat ze gewoon bij de betere renners in de koers horen.

Lijkt me voor het moreel in de ploeg bijzonder goed, en ook een reden om als voornamelijk knecht toch lang bij deze ploeg te blijven en niet je kansen elders te zoeken, waar je wellicht wat vaker kansen hebt voor jezelf, maar daarmee wel minder kans op resultaat. Daarnaast zorgt het er ook voor dat jonge gasten die de overstap maken al heel snel ook tussen de profs resultaten beginnen te pakken en dat is ook goed.

Vind dat heel veel ploegen hier meer een voorbeeld aan zouden moeten nemen, dan zouden dit soort koersen ook gewoon beter bezet zijn.
    15-04-2025 16:48
    En hoe moeten ze dat betalen? B-team van UAE is wel van een ander kaliber.
15-04-2025 15:41
Ik wil niet diegene zijn, maar ga het toch doen.
*gaap, UAE.
    15-04-2025 15:45
    Zij komen in elk geval wel opdagen bij dit soort koersen. Ook al is het met een B-selectie. Kunnen een hoop WT-ploegen een voorbeeld aannemen. Die kleinere koersen zijn dolblij met hun deelname voor een beetje exposure.
    15-04-2025 15:46
    100% akkoord met Chef Spijker
    15-04-2025 16:41
    Zeker eens! Maar wat mij verbaasd is dat er altijd en overal wel weer 1 renner is die zo ongeveer de vloer aanveegt met de concurrentie. Het is ook de enige ploeg waar we dat zien gebeuren in zo'n extreme mate. Knap, maar ook erg opvallend.
    15-04-2025 16:47
    Goh zo een Covi is een steengoede renner, die ook slim profiteert van de weelde van de ploeg.
15-04-2025 17:41
Mooie rittenkoers lijkt dit worden, waarin kleinere teams ook zich kunnen laten zien. Naast UAE staat ook Israel Premier Tech met een Bennet en Stewart aan de start. Bardiani heeft ook een aardig team en die willen ook altijd koersen. Intermarche met good old Meintjes en Zimmerman, Q36.5 met De La Cruz, Dawson en VanHoucke. Een B-team van Visma had hier ook niet misstaan, maar die rijden weer eens niet en ook op de startlijst van de Ronde van Limburg ontbreekt Visma. Het rijden van dit soort koersen voor jonge gasten is toch vele malen beter dan op trainingskamp of hoogtestage te zitten.
    15-04-2025 22:32
    Israel ook Williams, maar dat is toch echt een alles of niets-coureur. Ofwel wint hij, ofwel niet bij de eerste 50. Hier ook al meteen gelost door halve amateurs. Of komt die uit blessure? (eerste competitie sinds Australie)
15-04-2025 15:42
Weer . Dat . Team ..
    15-04-2025 17:04
    Ik heb je niet gehoord toen in 2023 VLAB het ganse jaar door alles kapot reed...
    15-04-2025 20:14
    Ik was hier toen niet met deze profiel naam ja ..
15-04-2025 16:38
Leuk voor Covi, is bij het steeds sterker wordende UAE een beetje weggedeemsterd.
15-04-2025 17:41
Mooie rittenkoers lijkt dit worden, waarin kleinere teams ook zich kunnen laten zien. Naast UAE staat ook Israel Premier Tech met een Bennet en Stewart aan de start. Bardiani heeft ook een aardig team en die willen ook altijd koersen. Intermarche met good old Meintjes en Zimmerman, Q36.5 met De La Cruz, Dawson en VanHoucke. Een B-team van Visma had hier ook niet misstaan, maar die rijden weer eens niet en ook op de startlijst van de Ronde van Limburg ontbreekt Visma. Het rijden van dit soort koersen voor jonge gasten is toch vele malen beter dan op trainingskamp of hoogtestage te zitten.
15-04-2025 20:59
Wat een afgunst hier naar UAE zeg.... Ja, die ploeg heeft een hoop geld. En ja: daardoor hebben ze ook een hoop goede renners. Maar zoals in het verleden en heden al vaak genoeg is gebleken: met een hoop geld en een hoop goede renners (of spelers in andere sporten) heb je nog geen goed team. Ze doen dus gewoon iets heel goed bij UAE, daar kunnen andere teams een voorbeeld aan nemen!

UAE rijdt een behoorlijk uitgebreid programma waardoor de renners die in de grote koersen (als ze die rijden) knecht zijn in andere koersen WEL voor eigen kans mogen rijden. En die kansen grijpen ze met beide handen aan, dat is misschien "makkelijker" omdat het gewoon goede renners zijn! Een team als Visma geeft er de voorkeur aan het hele seizoen op een berg te zitten en amper koersen te rijden. Renners van de tweede lijn krijgen daardoor dus weinig tot geen kans om voor eigen rekening te rijden. Dat is natuurlijk weinig motiverend. Met als gevolg dat talent of 100% knecht wordt of het team vroeger of later gaat verlaten om elders voor eigen kans te rijden. We zouden juist blij moeten zijn met teams als UAE!
    15-04-2025 23:02
    Mand!

    Je moet ook een budget hebben om 'b-teams' naar een klein rondje te sturen.
    Dat Visma niet verschijnt in Limburg vind ik dan wel weer schandalig.
16-04-2025 15:39
Als je budget hebt om het hele jaar op hoogtestage te zijn heb je ook budget om kleine rondjes te rijden. Kwestie van de juiste prioriteiten stellen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine