Alejandro Valverde: “Ik wilde vandaag winnen, maar vooral niet vallen”

zondag 11 juli 2021 om 20:09
Alejandro Valverde: “Ik wilde vandaag winnen, maar vooral niet vallen”

foto: Cor Vos

Alejandro Valverde wist vandaag op zijn 41ste bijna een Touretappe te winnen, maar de ervaren Spanjaard van Movistar moest in Andorra la Vella alleen Sepp Kuss laten voorgaan. “Ik wilde vandaag zeker de etappe winnen, maar het was nog belangrijker om niet te vallen”, klonk het na afloop.

Valverde probeerde op de Col de Beixalis, de laatste klim van de dag, de solerende Kuss in het vizier te houden. De Spanjaard moest op de top slechts twintig seconden prijsgeven, maar slaagde er in de afzink van de Beixalis niet meer in om het verschil te overbruggen. “We hadden vandaag wat meer vrijheid om op jacht te gaan naar de ritzege, maar het is altijd moeilijk om te winnen vanuit zo’n grote groep.”

“Een tweede plek is een goed resultaat, maar ik had natuurlijk liever gewonnen. Het was al een opgave om het verschil met Kuss te overbruggen. Hij kent de Beixalis als zijn broekzak en heeft een perfecte etappe gereden. Ik reed in de afdaling enkele mindere bochten en ik wilde vooral niet vallen. In een dergelijke afdaling kun je jezelf heel erg veel pijn doen.”

Valverde is overigens nog niet klaar deze Tour. “Ik moet nu gewoon tevreden zijn met deze tweede plaats. We zullen blijven vechten tot Parijs en we hopen nog iets moois te bereiken.”

Dit artikel delen:

23 Reacties

jv88 11 juli 2021 om 20:43

Zou mooi zijn als je er nog een wint Alejandro!

Tom Dirkx 11 juli 2021 om 20:47

Heel mooi hoe hij Sepp feliciteert. En mooi gedaan; allebei!

Murcia 11 juli 2021 om 20:58

Respect voor Valverde, doet er alles aan en is nog steeds op een hoog niveau aan het koersen. Daar moet nog een jaartje bij.

FlecheWallonne 11 juli 2021 om 20:59

Beresterke Valverde. Prachtig hoe hij bijna 20 jaar-jongere collega’s achter zich laat. Jammer dat hij zo veel tijd verloren heeft na die 2 massavalpartijen. Nu staat hij 22e geloof ik. Kan hij, op zijn leeftijd, nogmaals Top 10 rijden in een grote ronde?

oscarito1908 11 juli 2021 om 21:45

Waarom niet? In 2019 nog 2e in de Vuelta. De taaiheid heeft hij.

Jacob Lieverse 12 juli 2021 om 04:36

Vorig jaar giro had gekund. Maar hij heeft dat herstel niet meer. Laten we niet vergeten dat hij na sprinters de meeste overwinningen op zijn naam heeft staan ooit. Hoe trouw hij is geweest aan Movistar en hoe veel mensen hij heeft geïnspireerd.

lo squalo dello Stretto 11 juli 2021 om 21:42

Prachtige renner, had het hem zo gegund.

Mad 11 juli 2021 om 22:06

Mooi om te zien hoe een renner met zijn dopingverleden hier omarmd wordt! Wat mij betreft mag dat bij berichten over Armstrong, Bruynzeel en Merckx ook wat meer gebeuren

Spirit 11 juli 2021 om 22:34

Nou precies, ook totaal geen fan van deze man

jv88 11 juli 2021 om 23:29

Armstrong vind ik ook gewoon een geweldenaar! Maar 41 jaar en nog zo rijden. Hoe kun je daar geen respect voor hebben?

mark peeters 12 juli 2021 om 00:54

edit wf: niet doen

mark peeters 12 juli 2021 om 17:09

Als je het verleden wil oprakelen en Eddy Merckx vermeldt, dan moet je ook Joop Zoetemelk vermelden. Die is 3 x betrapt op doping tijdens zijn carrière.

SteelHorseCowboy 11 juli 2021 om 22:34

Had hem al verwacht, gezien de overeenkomst met de finale van het WK in Bern.

the student 11 juli 2021 om 23:23

Kijk maar uit als valverde stopt en in de ploegleiding komt bij movistar gaat kuss de transfer maken.

Jacob Lieverse 12 juli 2021 om 04:29

Als TJV fan hoop ik het voor Kuss. Hij is beter dan Mas en bij Jumbo zal hij altijd knechten.

Turtlehead 12 juli 2021 om 08:32

Op zich zou dat wel passen, gezien het warrige rijden van Kuss bij tijd en wijlen.

harryjohan71 12 juli 2021 om 09:13

@Jacob Lieverse Kuss krijgt bij JV ook de gelegenheid om voor het AK te rijden. Alleen in de wedstrijden waar Roglic rijdt, is hij echt knecht. In de overige wedstrijden is hij medekopman of heeft een vrije rol. Bij JV heeft hij nu al 3 mooie etappes gewonnen de afgelopen jaren. Hij heeft trouwens een contract tot 2024

horsm 12 juli 2021 om 09:36

Kuss is op dit moment echt geen klassementsrenner. Is meer een klimmer pur sang. En dat is ook schitterend!

Beer 12 juli 2021 om 09:42

Mas is tot nu toe veel constanter als klassementsman. Kuss kan op bepaalde dagen dan weer indrukwekkend uithalen.

nickdt 12 juli 2021 om 09:51

Kuss is geen klassementsrenner. Is niet constant genoeg daarvoor. In elke etappekoers waar hij tot nu toe als klassementsman is uitgespeeld, heeft hij niet thuisgegeven. Momenteel staat hij bovendien 4 of 5de in de rangorde na Roglic, Vingegaard, Kruijswijk Bennett en wellicht ook nog achter Foss door diens Giro als kopman in de grote rondes. En als Dumoulin besluit om terug te keren als klassementsman, dan staat Kuss daar ook nog achter.

Theo H 12 juli 2021 om 09:32

Dat hij niet wilde vallen, blijkt ook wel uit zijn afdalingstijd. Je zou verwachten dat Valverde sneller daalt als Kuss maar hij kwam niet dichtbij. Groepje Vingegaard ging sneller.

JumpyGazelle 12 juli 2021 om 10:17

Je vergeet daar wel even het concept groepje te highlighten, dat gaat altijd sneller.

Abdoe 12 juli 2021 om 10:09

Hij komt weer op het juiste moment in vorm, dus vallen zou inderdaad heel zonde zijn. Gevaarlijke klant voor Tokio.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair