Alejandro Valverde: “Als ik niet dit niveau had, was ik drie of vier jaar geleden al gestopt”

zaterdag 30 oktober 2021 om 12:34
Alejandro Valverde: “Als ik niet dit niveau had, was ik drie of vier jaar geleden al gestopt”

foto: Cor Vos

Als hij niet zijn huidige niveau had gehad, was Alejandro Valverde drie of vier jaar geleden wellicht al gestopt. Dat vertelde de Spaanse renner in de wielerpodcast ‘El Maillot’, waarin hij nog eens bevestigde dat volgend seizoen zijn laatste seizoen als beroepsrenner wordt.

Valverde vertelde dinsdag tegen RTVE dat hij aan het einde van het seizoen 2022 zijn fiets aan de wilgen hangt en dat bevestigde hij later nog eens in de wielerpodcast El Maillot. “Ik was van plan om in 2021 te stoppen, maar ik doe het nog steeds goed en ik geniet van wat ik doe. Ik wil een normaal jaar voor het publiek en heb besloten om door te gaan. Ik blijf koersen en jonge renners opleiden.”

Het is duidelijk dat de 41-jarige renner bij Movistar zal blijven, de ploeg waar hij al sinds 2005 onder contract staat. “Als ik niet dit niveau had, was ik drie of vier jaar geleden al met pensioen gegaan. Ik wilde niet verlengen om het verlengen. Na 2022 zal ik een contract hebben, maar ik weet niet in welke rol. Ik zal blijven trainen, maar zonder de stimulans van de competitie”, zei hij verder.

‘Ik zit op het niveau van de renners die winnen, dus ik ga door’
Valverde hoopt op een normaal seizoen en een normale voorbereiding. “2020 was een vreemd seizoen. Twee maanden op de rollen, terwijl ik dat nog nooit had gedaan. 2021 was beter: ik had mijn zaakjes op orde en was regelmatiger. Winnen was moeilijker dan ooit, maar ik haalde goede resultaten. In de Vuelta a España ging het goed tot ik viel. Ik zit op het niveau van de renners die winnen, dus ik ga door.”

Volgens de Spaanse routinier, die in zijn lange carrière meer dan honderd zeges verzamelde, hebben de renners die winnen een ander niveau van voorbereiding. “Iedereen is meer voorbereid. Er wordt tot in de perfectie getraind. Ze hebben vermogensmeters, doen aan hoogtetraining en werken met voedingsschema’s. Wielrenners tussen 20 en 25 jaar vliegen, ze gaan supersnel. Renners boven de 30 hebben het moeilijker.”

Dit artikel delen:

15 Reacties

IlPirata 30 oktober 2021 om 13:05

Fenomeen, hoop dat hij een goed laatste jaar gaat hebben.

beppe-saronni 30 oktober 2021 om 13:08

Beste renner, genomen over de laatste 20 jr

Pietspeed 30 oktober 2021 om 13:31

…. En dan stopt het interview plots. Merkwaardig want dan had ik graag gehoord hoe hij daar tegenaan kijkt. En hoe hij als 40er dat niveau nog wel haalt, of in de buurt / competitief.

dynamo 30 oktober 2021 om 16:06

petje af voor deze man, veel succes volgend jaar, echt n gigant

Geel Zwarte Bril 30 oktober 2021 om 16:15

Van mij had deze dopeur al 4 jaar geleden mogen stoppen. Nee dit zijn niet de pareltjes van de wielrennerij.

peter s 30 oktober 2021 om 18:04

Zeker wel een parel ,doping in een tijdperk dat iedereen t deed , vind in anders dan doping in pakweg de laaste 15 jaar

Geel Zwarte Bril 30 oktober 2021 om 18:19

Nee ben ik het niet mee eens. Snel weg met hem. Vond het ook een schande om hem als wk te zien. Dan nog liever iemand van DQS.

monsieur soixante pourcent 30 oktober 2021 om 19:49

Probeer eens een roze bril (-:

Michiel 30 oktober 2021 om 17:26

Ondanks zijn doping verleden een geweldige coureur. En een heel sympathieke gast naar het schijnt.

Jean Dumas 30 oktober 2021 om 17:41

Van mij mag Valverde blijven.

vevie 30 oktober 2021 om 18:15

Heb Valverde ook steeds meer leren waarderen. Was natuurlijk de absolute leider bij Movistar wat minder was daar voor de overige renners met ambitie, maar het is wel echt een legendarische renner. Geweldig veel overwinningen behaald. Echt een strijder. Ik gun hem een mooi laatste jaar!

Viktrodriguez 30 oktober 2021 om 19:05

Ik moet het nog maar zien of hij na volgend jaar stopt. Dit verhaal gaat namelijk ook al een paar jaar rond, zoals dat vorig jaar en dit jaar al zijn laatste zouden zijn. Die zie ik nog wel langer doorrijden, zolang hij nog steeds in staat is goede uitslagen te rijden en mee te doen om overwinningen in goede wedstrijden.

Aerosolo 30 oktober 2021 om 20:19

Gewoon nog 1 keer met Piepoli en Ibarguren een topjaar krijgen. Valverde wil niet hetzelfde verval krijgen als Gilbert van 2011 naar 2012 en Boonen van 2012 naar 2013.

Herwig Dergent 31 oktober 2021 om 04:08

Iedereen heeft het recht om fouten te maken !
En als je de gevolgen er van draagt heeft
Iedereen het recht op een tweede kans !

hjjanssen1973 31 oktober 2021 om 10:39

Renners als Valverde zijn een reden voor het publiek om te kijken naar de wielersport. Onmisbaar dus.

Headlines

Materiaalzone