Alejandro Valverde wil nog één jaar vlammen: “En dan is het echt klaar”

woensdag 27 oktober 2021 om 08:57
Alejandro Valverde wil nog één jaar vlammen: “En dan is het echt klaar”

foto: Cor Vos

Alejandro Valverde zal ook volgend jaar deel uitmaken van het wielerpeloton, maar de inmiddels 41-jarige Spanjaard is niet van plan om zijn pensioen nog langer uit te stellen. “Ik zeg het met absolute zekerheid: het zal mijn laatste jaar als beroepswielrenner worden. Het is dan ook mooi geweest”, klinkt het in gesprek met Radiogaceta.

De renner van Movistar wilde eigenlijk dit jaar al afzwaaien, maar vanwege de coronapandemie en goede resultaten in 2021 besloot Valverde toch nog één jaar door te gaan. De Murciaan liet op zijn oude dag zien dat hij het winnen nog niet is verleerd. De wereldkampioen van 2018 won dit jaar namelijk op fraaie wijze de Gran Premio Miguel Indurain en ritten in het Critérium du Dauphiné en de Giro di Sicilia. In de klassiekers behaalde hij meerdere ereplaatsen.

Valverde hoopt in 2022 opnieuw goed voor de dag te komen, in zijn laatste jaar als profwielrenner. “Ik koers nog altijd op een goed niveau, en dat na twintig jaar in de wielersport, maar mijn tijd is gekomen. Wat kan ik nog meer wensen? Het heeft geen zin om nog langer door te gaan. Ik wil straks vooral genieten van mijn laatste seizoen als prof.” De Spanjaard zal na zijn carrière doorschuiven naar de technische staf van Movistar. “Ik vind het leuk om met jonge talenten te werken.”

Geen Tour, combinatie Giro-Vuelta? 
Maar nu staat alles nog in het teken van zijn afscheidsjaar. Valverde heeft nog geen zicht op zijn definitieve programma voor 2022, maar zeker is wel dat de klimmer niet aan de start zal verschijnen van de Tour de France. “Ik heb al wel iets in mijn hoofd, maar het is nog niet definitief. Een Tourdeelname is sowieso uitgesloten. Ik hoop volgend jaar wel de Vuelta te betwisten. Verder moeten we nog evalueren of de Giro d’Italia een optie is. En wat met de klassiekers en de koersen in Spanje?”

Dit artikel delen:

16 Reacties

D.Koch 27 oktober 2021 om 09:11

Goed voor elkaar. Doorschuiven naar de technische staf. Wel wederom iemand met een verleden met doping in een staf. Probeer geen oordeel te geven.

Rondje 25 27 oktober 2021 om 09:40

Jammer dat je dat hier wel doet

Panache 27 oktober 2021 om 09:51

Een constatering is nog geen oordeel.

Rondje 25 27 oktober 2021 om 10:09

Nee klopt, maar waarom moet dat iedere keer aangehaald worden.

horsm 27 oktober 2021 om 12:27

Omdat het een probleempje is voor het wielrennen, die doping.

Rondje 25 27 oktober 2021 om 16:21

Ach kom, kijk eens vooruit en niet altijd achteruit. Jullie maken er nu een groter probleem van door het steeds weer te vernoemen. Hoelang is dit al niet geleden?

LaDoyenne 27 oktober 2021 om 09:17

Mooi. Valverde blijft iedereen verbazen. De Giro had hij meer moeten rijden.

Koers 27 oktober 2021 om 09:17

Prachtige carrière, die voor mij overschaduwt wordt door die bloedzakjes. Een Vuelta gewonnen toen hij al niet meer in Italië mocht koersen (volgens mij mocht hij vervolgens vanaf 1 januari daarna helemaal niet meer koersen). Bij mij komt vertrouwen te voet en gaat te paard als het gaat om sporters en doping. Dingen als zo vaak op het wkpodium staan en uiteindelijk winnen is zo prachtig, maar ik persoonlijk kan dat moeilijk los zien van die bloedzakjes, ook al was dat 10 jaar geleden ofzo.

Lendilonus 27 oktober 2021 om 10:38

Het halve peloton had in die tijd bloedzakjes bij Fuentes of een collega van hem dus dat vind ik niet heel zorgwekkend. Het nieuws van eerder deze week met welke figuren ze zich voor komend seizoen inlaten bij Movistar heb ik meer twijfels over.

ThorHushovd 27 oktober 2021 om 11:53

Valverde is eigenlijk de Merckx van deze tijd. Veroordeeld dope-pakker en toch omarmt worden. Maar begrijp me niet verkeerd, ook diep respect hoor. Heel lang aan de top gestaan, ja Merckx eenzaam aan de top, maar als je kijkt naar de Waalse Pijl dan stond ook Valverde een hele tijd eenzaam aan de top. (Is een wat gechargeerde uitspraak in het voordeel van Valverde geredeneerd had Valverde mega-sterke tegenstanders die er in Merckx tijd minder waren). Geweldige carrières gehad en alleen bij Valverde bekruipt nog het gevoel dat hij mogelijk bij een andere ploeg er nog meer uit gehaald had. Ik weet het niet, dit is altijd zijn ploeg geweest, maar er was ook altijd een alfa-mannetjegedrag tijdens de koers als er weer eens mede-kopmannen waren en ik denk dat hem dat motiveerde maar tegelijk ook energie kostte.

lo squalo dello Stretto 27 oktober 2021 om 15:31

Lol. Gimondi, De Vlaeminck, Poulidor, Godefroot, Moser, Maertens, Zoetemelk, Ocana,…

Valverde is min of meer mijn favoriete wielrenner maar om het bovenstaand lijstje minder te noemen dan pakweg D. Martin of een hoop andere winnaars van Lombardije waar Valverde nooit kon winnen.

de adelaar 27 oktober 2021 om 12:08

Die gaat weer terugkomen op zijn besluit , let maar op , hij zal ook volgend jaar weer op de voorste gelederen rijden en finishen

jooprioolpijp 27 oktober 2021 om 13:03

Nog één jaar vlammen en dan is het echt klaar. Yep, met die nieuwe aanwinsten in de begeleidende staf zou dat best eens uit kunnen komen. Ja, ik insinueer en daar lijkt me alle aanleiding toe.

Murcia 27 oktober 2021 om 14:10

Er is veel over hem te zeggen (ook contra) maar de man is als wielrenner een icoon. Hij vindt de sport nog veel te leuk om haar vaarwel te zeggen. Dat beeld in de Vuelta na die val waarin hij breekt als hij moet opgeven zegt alles. Tegelijkertijd is het de kunst om je eigen afscheid te regisseren, ik geloof wel dat dit zijn finale jaar wordt.

lo squalo dello Stretto 27 oktober 2021 om 15:32

Same shit, another year. Hoop dat hij daadwerkelijk de Tour skipt en voor Giro-Vuelta gaat.

Titaantje 27 oktober 2021 om 17:15

laat hem maar lekker tour en giro skippen. Een jaar vol Spaanse koersen + heuvelklassiekers lijkt me een prachtig programma voor hem. Ook een paar van die kleinere spaanse koersen (subida urkiola, en die mini-rondjes waar we quintana tegenwoordig ook zien), dan kan hij nog eens mooi uitpakken.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair