Alaphilippe verliest tijd: “Voor het klassement een flinke klap”

maandag 9 maart 2020 om 19:22
Alaphilippe verliest tijd: “Voor het klassement een flinke klap”

foto: Cor Vos (archief)

Julian Alaphilippe liep in de tweede etappe van Parijs-Nice tegen tijdverlies aan. Precies toen het peloton in waaiers werd getrokken, kreeg de kopman van Deceuninck-Quick-Step een lekke band. “Toen het peloton brak zat ik helemaal vooraan, maar na mijn fietswissel in de derde of de vierde groep”, reageert Alaphilippe bij L’Équipe.

“Ik kan niet zeggen dat ik geluk heb gehad vandaag”, aldus de Fransman. “Ik denk dat ik een goede etappe reed, want we bleven gefocust toen we niet verwend werden met het weer. Daarna brak het peloton en zat ik in de eerste groep, echt helemaal vooraan.”

Veel ploeggenoten lieten zich afzakken om de schade te beperken voor Alaphilippe. “De ploeg deed een voorbeeldige taak om het gat te verkleinen en niets weg te laten rijden. Ik zal niet zeggen dat mijn wedstrijd nu voorbij is, maar voor het algemeen klassement is het een flinke klap. Het is nooit goed om zoveel tijd te verspillen, vooral omdat de volgende ritten ook lastig zullen zijn. De koers gaat door, maar ik had niet veel geluk vandaag”, zegt Alaphilippe.

De Franse springveer is van de vierde naar de 24ste plek gezakt in het klassement. Zijn achterstand op leider Maximilian Schachmann bedraagt nu 1.32 minuut.

Dit artikel delen:

22 Reacties

harryjohan71 9 maart 2020 om 19:38

Volgens mij was alleen Asgreen bij hem en was zijn team al weggeslagen voor zijn lekke band. Dit is ook de reden dat hij uiteindelijk zover is teruggeslagen. DQS was niet vandaag niet sterk genoeg, terwijl ze op papier een sterk team hebben. Maar dat zegt niet alles

adelaarvanantwerpen 9 maart 2020 om 19:48

Stybar kwam juist terug van lekke band en Morkov toonde zeker nog goede benen te hebben.

harryjohan71 9 maart 2020 om 20:02

Ik heb dit op tv niet gezien en de afstand met de kop is alleen maar toegenomen.

Michelangelo 9 maart 2020 om 19:41

Als de hele ploeg gewacht heeft, dan denk ik dat dit de verkeerde tactiek was. Zeker met Bennett aan boord, en een ploeg vol klassieke types.

Voordeel van met iedereen wachten is dat je heel veel mankracht hebt om een gat dicht te rijden. Nadeel is dat iedereen meteen in je wiel gaat zitten.

Zouden ze zichzelf overschat hebben, en gedacht hebben dat met renners als Asgreen, Lampaert en Jungels het gat wel te dichten zou zijn?

Turtlehead 9 maart 2020 om 20:10

Dat laatste is natuurlijk niet zo gek gedacht…

Cols-en-Canyons 9 maart 2020 om 20:29

Zag dat hij ook een aardig stukkie achter de auto stayerde, waar ligt nu de grens wanneer je daar een schorsing voor krijgt?

harryjohan71 9 maart 2020 om 20:34

Camera ging op tijd weg

Sunrider 9 maart 2020 om 22:38

Stayeren is stayeren en daar dient dezelfde sanctie voor iedereen te gelden. De jury of Var dient geen ogen dicht te knijpen wanneer het een Fransman betreft. Wat je nu ook krijgt is dat de camerateams stayeren in beeld kunnen brengen of juist niet, al naar gelang de voorkeur voor landgenoten en/of favorieten.

Massimo Bataille 10 maart 2020 om 00:03

Stayeren is natuurlijk een beetje subjectief, maar belangrijk is enerzijds hoelang je erachter blijft en of het 1 auto of de karavaan betreft.
Als je in de karavaan van auto naar auto springt zal je geen straf krijgen. Die auto’s rijden nu eenmaal daar, en je kunt ze niet echt wegsturen.
Ben je een eindje achterop en rijd je gewoon achter de auto tot de staart van de karavaan, dan zal je al sneller gestraft worden.
En natuurlijk is het nog een groot verschil tussen 20sec en 5min achter de auto te blijven.

Natte spons 10 maart 2020 om 09:24

@Sunrider: Barguil is dus geen Fransman meer?

Ab Normaal 9 maart 2020 om 20:59

Moet ie flink uitpakken in de tijdrit dus.

harryjohan71 9 maart 2020 om 21:16

Als deze nog verreden wordt, nu het coronavirus ook heerst in het Franse parlement. Dit kan wel eens zorgen voor nog meer maatregelen in Frankrijk.

ChefSpijker 10 maart 2020 om 00:44

Rijden ze de tijdrit door het Franse parlementsgebouw dan?

Samlambeej 9 maart 2020 om 21:52

We hebben het altijd over DCQ, Ineos of Jumbo maar dat Bora is toch eigenlijk ook een topploeg. Zeker in het waaiergebeuren en op het gebied van sprintvoorbereiding praktisch de evenknie van quickstep.

Haal ze alleen soms moeilijk uit elkaar, Grossschartner, Mühlberger, Konrad,… zeg et maar.. Grosssy de grootste zeker? En daar is Buchmann dan de alpha van. Beetje weinig geur of smaak aan, das jammer.

Pietspeed 9 maart 2020 om 23:26

Nee hoor, ‘we’ ben jij dan kennelijk.
Maar als de nl en bel media geen voldoende aandacht aan bora geeft, dan leer je die gasten ook niet kennen en wordt er op WF ook niet over gesproken. Dus geen geur of smaak aan, is natuurlijk flauwekul.

Romāns Vainšteins 9 maart 2020 om 23:29

Ackermann is wel een jofele knakker, zo op het oog.

Ligthning 10 maart 2020 om 10:13

Stayeren gaat er enkel om als je langere tijd achter de wagen van je eigen ploeg hangt en zo naar voren gebracht wordt of voor langere tijd kan “uitrusten”. Stayeren is niet achter auto’s van andere ploegen, reclamewagens, wagens van genodigden of jury hangen of van wagen tot wagen springen. Want het gaat nog steeds om een “wielerkoers” waar het om de renners gaat. De wagens zijn bij wijze van spreken vreemde, neutrale voorwerpen, een noodzakelijk kwaad. Je kan aan geloste, of na val of pech terugkerende renners toch niet verwijten dat ze daar fietsen. Het is aan de wagens om zich te laten afzakken en de weg vrij te maken voor terugkomende renners. En renners hebben het recht zich overal op het parcours te bevinden. Voor, in, links of rechts van, achter het peloton. Op minuten of niet. Zolang ze niet wegens enorme achterstand uit koers genomen worden door de koersdirectie. Een uitzondering. Langere tijd achter de eigen ploegwagen mag niet.

harryjohan71 10 maart 2020 om 11:07

Alaphilippe reed achter zijn eigen ploeg om terug te komen. Alleen weten we niet hoe lang, omdat de camera wegging. Hierdoor heeft de jury ook geen bewijs en kan hem ongeacht hoe lang hij achter zijn eigen ploeg heeft gereden niet diskwalificeren. Daarom was het slim van de Franse camera ploeg om daar weg te gaan. Ze hebben geleerd van Barguil. Bij Nibali hadden ze dat waarschijnlijk niet gedaan. Maar dat is het voordeel van in eigen land te rijden.

Michelangelo 10 maart 2020 om 11:31

Lijkt me evident dat er “meer dan voldoende” hulp is geweest van de ploegleider. Anders kom je in een waaierrit niet terug op de plek waar hij uiteindelijk terecht kwam.

Was een hele bewuste keuze om van beeld te veranderen van de Franse regie in mijn ogen. Want enkel de auto van DQS in beeld, met daarachter Alaphillipe in het zog, dat is vragen om problemen als dat langer dan een paar seconden duurt.

Gibi Baronchelli 10 maart 2020 om 12:19

@Michelangelo
Niet vergeten dat Alaphilippe een stukje per fiets kan rijden wat zijn beperkte achterstand kan verklaren.

Michelangelo 10 maart 2020 om 12:57

@Gibi,
Vergeet ik zeker niet, maar je kunt niet opfietsen tegen een waaier, tenminste niet in je eentje. De laatste 10-20 meter dicht poefen als het op de kant gaat lukt nog als je sterk bent, maar als het eenmaal draait is het in je eentje een verloren zaak. Zeker ook omdat het ook vaak sterke mannen zijn die vooraan rijden.

Ik dicht Flipke veel kwaliteiten toe, maar ook hij kan zonder hulp niet het onmogelijke.

Maar in tegenstelling tot de “waarheid” van Lefevre over het Corona virus zullen we wel nooit te weten komen hoe lang flipke achter de wagen van zijn ploeg heeft gehangen om terug te komen.

Romāns Vainšteins 10 maart 2020 om 14:36

Stayeren gewoon toestaan, onbegrijpelijk dat dat niet gedoogd wordt na valpartijen en lek rijden.

Headlines

Materiaalzone

Populair