Alaphilippe houdt de schade beperkt: “Ik ben blij dat ik het geel nog heb”

Door , zondag 21 juli 2019 om 17:51
Alaphilippe houdt de schade beperkt: “Ik ben blij dat ik het geel nog heb”

foto: Cor Vos

De tweede en laatste échte test in de Pyreneeën, ging voor geletruidrager Julian Alaphilippe met hangen en wurgen. Aanvankelijk kon hij mee met de besten, maar in de laatste kilometers moest hij hij eerst Thibaut Pinot, Egan Arley Bernal en Emanuel Buchmann laten gaan. Daarna verloor hij ook terrein op Geraint Thomas en Steven Kruijswijk.


“Ik verwachtte een zware dag en ik heb alles gegeven”, blikt de kopman van Deceuninck-Quick-Step terug. Hij zag met Enric Mas zijn beste helper bergop al snel lossen. “Maar het team heeft het fantastisch gedaan door te controleren. Op het eind zat ik echt op mijn limiet. Maar ik ben blij dat ik het geel nog heb. Die trui mag ik een dag extra dragen. Dat was mijn doel. Ik ben erg blij dat het gelukt is.” In het klassement is Thomas zijn naaste belager; de titelverdediger volg op een minuut en 35 seconden.

De 27-jarige Franse springveer gaat morgen een drukke rustdag tegemoet. “Ik moet trainen, daarna volgt er nog een persconferentie, mijn familie komt langs en daarna moet ik nog eens gaan rusten. Het gaat nog heel zwaar zijn in de slotweek. Ik moet me focussen op mezelf. Niet naar de andere mannen kijken. Voor het klassement is de komende week cruciaal. We gaan wel zien wat er gaat gebeuren.” Ploegleider Tom Steels voorspelde al dat we na de zware rit van donderdag meer weten.

Dit artikel delen:

11 Reacties

Franco Ballerini 21 juli 2019 om 18:00

Van mij mag deze sympathieke aanvallende renner de Tour winnen. Kans 10%.

pirazzi 21 juli 2019 om 18:17

Hij heeft moeite met stilzitten, dus rusten wordt ook een opgave.

Covadonga 21 juli 2019 om 23:21

Dat geeft hij ook aan blijkbaar. Hij gaat het druk krijgen omdat hij ook nog eens moet rusten. Dat is weer eens een andere invalshoek.

stalle 21 juli 2019 om 18:36

Prachtige all round renner.

Lucas1234 21 juli 2019 om 19:09

Prachtig om te zien deze man koerst met zijn hart en geeft 150%, had vandaag geen tijd hoeven verliezen op Thomas en Kruiswijk als hij niet was meegesprongen met Pinot en Bernal, en veel hadden dat ook zo aangepakt, maar Alaphilippe neemt risico en durft altijd aan te vallen ook al is het niet nodig. Vandaag tijd verloren, volgende keer wint hij er weer tijd mee, zoals ook gisteren. Zou het mooi vinden als hij het geel naar Parijs brengt, ook al hoop ik toch meer op Kruiswijk als Nederlander, ook Pinot ziet er erg goed uit.

Cap 21 juli 2019 om 20:24

Je zag toch duidelijk dat ie gister nog over had weet je wel. Vandaag hield ie ook in om de Pinot de aandacht te gunnen die hij verdient. Zo nobel. Maar hij weet dat hij de tour gaat winnen.

Sonsbach Allstars 21 juli 2019 om 21:12

Hij blijft maar verrassen. Ik vind het heel mooi maar vraag me af wat er nog overblijft van zijn 2e seizoenshelft; is hij zich nu niet totaal in de vernieling aan het rijden?

Peter Lippens 21 juli 2019 om 21:18

kan best maar hij heeft in de eerste helft van het seizoen al iets meer gewonnen dan de gemiddelde modale renner dacht ik …. en ik schrijf ‘m ook niet af en als Mas hersteld, heeft vandaag een extra rustdag genomen, dan heeft hij nog een meesterknecht in de bergen erbij die wel een regelmatig hoog tempo kan rijden

Marik 21 juli 2019 om 21:24

Maar ons Flipje gaat dat hoge tempo niet kunnen volgen, simpel

Gebruikersnaam 21 juli 2019 om 22:07

Flipje volgde gewoon bij een hoog tempo, kraakte vooral door versnellingen.

Sauerpraum 22 juli 2019 om 11:13

Blij dat deze aandachtstrekker eindelijk tekenen van zwakte vertoont. Totaal ongeloofwaardig ook, die prestaties van hem.