Adrie van der Poel over rugblessure Mathieu: “Gaat de goede kant op, maar kort dag voor de klassiekers”

donderdag 10 februari 2022 om 19:01
Adrie van der Poel over rugblessure Mathieu: “Gaat de goede kant op, maar kort dag voor de klassiekers”

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel is deze week afgereisd naar Spanje, waar hij in alle rust verder werkt aan zijn revalidatie en conditie-opbouw. Aan de Costa Blanca werkte hij donderdag een rit van net geen honderd kilometer af met 1432 hoogtemeters. Wat wil dit zeggen met het oog op zijn voorjaar? Vader Adrie van der Poel tempert de verwachtingen. “Hij is nog niet aan het trainen, maar aan het fietsen”, citeert Wielerrevue.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar!
Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema's van de nieuwe RIDE die eind september verschijnt. Bestel nu ons najaarsnummer online en krijg hem binnen enkele dagen thuisbezorgd. Bestel hem hier

Van der Poel werkte afgelopen week al een paar trainingsritjes af in België, maar donderdag toonde zijn Strava-account plots een activiteit in Spanje. Hoewel een deel van de selecties van Alpecin-Fenix en Plantur-Pura (de vrouwentak van het team) in dezelfde regio op stage zijn, werd Van der Poel volgens onze bronnen in zijn eentje gesignaleerd. In de regio van Calpe werkte hij donderdag een rit van net geen honderd kilometer (inclusief 1432 hoogtemeters) af in drie uur en vijftien minuten.

Van der Poel senior is echter duidelijk in gesprek met Wielerrevue. “Hij is nog niet aan het trainen, maar aan het fietsen. Daar zit een groot verschil in. Hij gaat pas weer trainen als de blessure over is en dat is nog niet het geval. Het gaat kort dag worden voor de klassiekers. Ik hoop dat hij in april weer aan de start staat, maar als het niet gaat, dan kan het zijn dat hij het voorjaar een keer moet overslaan.”

“Eerst moet die rug weer perfect in orde zijn. Het gaat in ieder geval wel de goede kant op”, laat de oudste Van der Poel weten. Van een eventuele terugkeer in competitie van Mathieu van der Poel is dus op dit moment nog geen sprake. Bij Alpecin-Fenix staan ze er ook op om hun goudhaantje in alle rust te laten herstellen.

Dit artikel delen:

21 Reacties

Luca Quasi 10 februari 2022 om 19:30

Ah, die gaat een klassieker winnen!

0
Alucard 10 februari 2022 om 19:44

A'tjes uitspraken roepen weer eens meer vragen op dan ze antwoorden verschafffen.

MvdP is dus niet pijnvrij en kan absoluut nog niet trainen. Maar hij gaat na een reeks ritjes in Belgie nu dus wel in de Spaanse bergen fietsen. Dat staat haaks op het voortdurend gepredikte idee dat ie 100% pijnvrij moet zijn voordat hij de volgende stap mag nemen.

Ik hoop maar dat Adrie bedoelt: bij fikse acceleraties heeft zoonlief nog last, maar hij kan week na week wel steeds iets meer.

0
Rutgerj81 10 februari 2022 om 22:28

Waar baseer jij op dat ie niet pijnvrij is? Omdat ie fietst en niet traint? Wat is jouw achtergrond dat je dit met zekerheid vaststelt?

0
Franco Ballerini 10 februari 2022 om 19:59

Wielerrevue? Ik dacht dat Adrie exclusief door Wielerflits was vastgelegd. Buiten dat: wat is het toch een rare vent om elke beweging van zijn zoon te duiden…

0
JVD 10 februari 2022 om 20:05

Volgens mij is dat gewoon zijn taak: Mathieu uit de wind houden. Elke keer als Adrie iets zegt hoeft zijn zoon niets te zeggen.

0
Boomie1 11 februari 2022 om 07:37

Als men Adrie vraagt naar Mathieu geeft ie netjes antwoord.

0
bellevue 11 februari 2022 om 22:21

Klopt, Papa dopt nog steeds zijn boontjes.

Zou wel handig zijn als Adrie zich wat beter afstemt op wat er door de ploeg of zoonlief op social media geplaatst worden.

Ze spreken elkaar geregeld tegen de laatste tijd…

0
Alucard 10 februari 2022 om 20:39

Realistisch gezien kan Matje het Italiaanse voorjaar met Strade, Tirreno en San Remo sowieso wel vergeten. Is voor hem ook niet het meest dierbare lam om op te offeren.

Maar ik vermoed dat hij toch wel het een en ander zal willen riskeren om de Ronde-Amstel-Roubaix triple te kunnen rijden. Dat zijn toch zijn meest geliefde koersen.

Stel dat ook dat net niet lukt, ben ik benieuwd wat ie gaat doen. Normaal springt ie na de kasseien op zijn MTB, maar dat lijkt me deze lente (en misschien voor altijd wel) een absolute no-go. Misschien kan ie net nog Brabantse Pijl, Waalse Pijl en LBL meepakken en dan een weekje of twee rellen in de Giro.

Maar het zou me nog steeds niet verbazen als ie pas echt gaat knallen in de eerste tourweek.

0
Boomie1 11 februari 2022 om 07:38

Terug in competitie in Ronde van België dan Zwitserland NK en Tour lijkt me realistischer

0
vanSpringel 10 februari 2022 om 21:21

Fietsen ? z’n Strava laat toch heel iets anders zien !

0
RefleX 10 februari 2022 om 21:29

Voor een beetje prof is 3 uur aan 233 watt avg voor zijn gewicht nu niet echt hard trainen. Dit is gewoon conditie wat vasthouden maar nog niet de duur of specifieke blokken die nodig zijn om echt te pieken. Nu is dat met wat basis ook relatief snel opgebouwd als het echt weer kan.

0
koga miyata 11 februari 2022 om 07:35

…en misschien laat hij ook niet alles wat hij op zijn fiets doet zien op strava – ongeacht of hij aan het fietsen is of aan het trainen.

0
Boomie1 11 februari 2022 om 07:39

Dat doet ie sowieso niet

0
Arie den Blanken 11 februari 2022 om 10:07

Adrie zet al zijn activiteiten op Strava en die volg ik met interesse.

0
Wheely 11 februari 2022 om 11:09

Ondertussen wel mooi goud op de 10km.

0
SpeedyLegs 11 februari 2022 om 11:11

De enige wielerdocusoap in NL. Bedacht door Talpa?
Het wachten is op vader zoon redetwisten. Die komen immers overal voor. Behalve bij een veldrijdersfamilie in Belgie.

0
meqadon 11 februari 2022 om 12:08

Niet te veel aandacht aan schenken. De beste van der poel schaatst momenteel rond in peking.

0
Lalsacien 11 februari 2022 om 12:20

Die is al lang klaar!!!

0
bellevue 11 februari 2022 om 17:10

4u30 met 142HR gemiddeld is wel degelijk trainen hoor Adrie, ben je nog wel mee?

0
jeanpaul 11 februari 2022 om 20:04

Weet jij zijn zones dan? Bij mij is gemiddeld 142 HR een herstelritje, dus geen training

0
bellevue 11 februari 2022 om 22:18

je weet dat je op strava ook ritjes uit het verleden kan bekijken?

0

Headlines

Populair

Materiaalzone