Adrie van der Poel over blessure Mathieu: “Reacties niet meer zoals afgelopen jaren”

donderdag 3 maart 2022 om 09:34
Adrie van der Poel over blessure Mathieu: “Reacties niet meer zoals afgelopen jaren”

foto: Cor Vos

Het lijkt de goede kant op te gaan met de blessure van Mathieu van der Poel, die momenteel in Spanje zit en het trainingsvolume opvoert. “Af en toe heeft hij nog een reactie”, vertelt zijn vader Adrie van der Poel bij Extra Time Koers. “Maar wat ik wel geruststellend vind, is dat hij zegt dat het niet zo is als het de afgelopen jaren geweest is.”

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar!
Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema's van de nieuwe RIDE die eind september verschijnt. Bestel nu ons najaarsnummer online en krijg hem binnen enkele dagen thuisbezorgd. Bestel hem hier

Dat die periode achter Mathieu van der Poel ligt, maakt vader Adrie blij. “Want dat was af en toe niet meer leuk. Maar als je aan het afzien bent op de fiets, dan gaan andere dingen zeer doen en denk je niet aan die blessure. Maar dat was niet goed”, aldus Van der Poel senior, die ook aangeeft dat hij nog niet weet wanneer zijn zoon weer in actie komt. “Ik weet niet waar hij moet beginnen, hij moet beginnen als hij klaar is. Hij mag nog maar heel weinig of geen pijn meer hebben.”

De komende twee weken komt Mathieu in ieder geval nog niet in actie, volgens Adrie. De renner van Alpecin-Fenix verlengt zijn verblijf in Spanje. “Hij zit daar op zijn gemak. Hij is heel enthousiast over de locatie waar hij nu zit, hij gaat nog twee weken langer blijven. Dus hij gaat ook nog zeker twee weken niet koersen”, aldus Adrie, die benadrukt dat de vorm van zijn zoon nog moet groeien.

“Hij mist nog hardheid”
“Hij is nu drie of vier weken bezig. Het gaat wel goed, maar die trainingen zijn nog niet hetzelfde als koersen rijden van meer dan zes uur met een gemiddelde van 45 km/uur. Hij mist ook nog hardheid. Zijn laatste fatsoenlijke koers was eigenlijk de Tour van vorig jaar. Daarna ging het met horten en stoten.”

Dit artikel delen:

45 Reacties

Barry Batsbak 3 maart 2022 om 09:59

Nou, de reacties hier als vader Adrie naar zijn mening gevraagd wordt blijven anders gewoon hetzelfde… Vandaag zal geen uitzondering zijn.

0
Beer 3 maart 2022 om 10:42

Zolang hij zijn venijnige gifpijlen niet richt op van Aert of andere Belgen zal het wel meevallen met die reacties.

0
Alucard 3 maart 2022 om 10:02

Die gaan we gewoon in Amstel zien. Vlaanderen wordt spannender.

0
PieterZegen 3 maart 2022 om 10:16

Fantastisch nieuws! Zou heel mooi zijn als we hem nog zien in De Ronde, Roubaix en de Amstel. En misschien dat het later starten aan dit seizoen zelfs een voordeel kan zijn om nog fris te zijn in Luik.

0
Michelangelo 3 maart 2022 om 10:23

Ik blijf de ouwe Poel een goede tafelgast vinden voor Extra time Koers. Uitstekende kijk op de koers, recht voor zijn raap, en ook gewoon respectvol.

Sowiezo gisteren een prima uitzending, met een tafel die “in balans” was als je het mij vraagt. Goede kennis van zaken, humor, Nederland, Belgie. Ook Tim is perfect om aan tafel te zetten. Mooi om hem ook zo bescheiden te zien over zijn eigen rol in de ploeg, en hoe ze hem daar afgelopen weekend hebben gemist.

En de berichten rond Mathieu: hopelijk gaat hij er eind van het voorjaar toch nog staan. Want hij is toch gewoon peper en zout in zo’n beetje iedere wedstrijd waar hij rijdt. En dat zandstrooi-verhaal dat sommigen steeds ophangen, daar geloof ik geen reet van. Daarvoor koerst Mathieu te graag, en is het voor zijn sponsoren te belangrijk om heel veel voorjaarskoersen te laten schieten. Wel verwacht ik hem ook meteen terug op niveau en niet slechts als pelotonvulling.

0
Pietspeed 3 maart 2022 om 12:47

Mee eens, behalve dat hij eventueel meteen voor de prijzen mee kan doen. Dat geeft A3 tussen de regels eigenlijk ook door. Nog geen koers hardheid, 6u a 45km/u.
Dat hij frisser en extra gemotiveerd, talent etc op de fiets zit, kan wellicht eea aan fysieke hoogvorm compenseren. Maar dan nog…

0
Yeez 3 maart 2022 om 10:30

Wat ik mij wel afvraag: er zou pas getraind worden als er 0,0 reactie/klachten was. En dat is wederom niet het geval

0
Michelangelo 3 maart 2022 om 10:34

@Yeez,
Je weet pas dat er nul klachten zijn als je het af en toe probeert. Of denk je dat je op de bank moet blijven liggen voor X weken, in de hoop dat je dan zeker bent dat alle klachten weg zijn. Zo werkt dat niet. Dus eerst zonder pijn op de bank, en dan stapsgewijs de fiets op, de trainingen opvoeren om te zien wat er gebeurt. Krijg je terug klachten of reactie, dan blijf je even staan of doe je een stap terug. Krijg je geen reactie, dan kun je weer een stapje verder.

0
Turtlehead 3 maart 2022 om 11:19

@Yeez: ik ben er ook niet gerust op. Hij heeft vijf weekjes gerust, dat is niet extreem veel meer dan een gewone winterpauze. Als het daarmee opgelost is, zou dat wel erg voorspoedig zijn.
Maar ik hoop er maar het beste van.

0
Lalsacien 3 maart 2022 om 11:37

Hij is aan het fietsen, niet aan het trainen!!!

0
Pietspeed 3 maart 2022 om 13:14

Eens met yeez en turtlehead

0
Romāns Vainšteins 3 maart 2022 om 10:37

Ik kan er niet echt iets uit opmaken maar in algehele zin lijkt een topvoorjaar uitdagend als pakweg Nokere Koerse je eerste terug in het peloton is. Alle ballen op Roubaix lijkt me een logisch doel eerder dan tegelijk goed in de heuvels willen zijn.

0
Michelangelo 3 maart 2022 om 10:43

Is inderdaad interessante vraag: train je voor de kasseienkoersen, of gok je op de heuvelklassiekers? Normale renners moeten kiezen tussen het een en het ander om optimaal voorbereid te zijn.

Ik zou hem ook het liefste voor PR zien gaan. Is toch de allergrootste klassieker in mijn ogen. Met zijn vorm groeiend en die van de rest misschien wat dalend; kan mooi worden.

Hij kan zijn voorjaar nog altijd in 1 klap redden door een monument mee te grissen…

0
Alfons Haavers 3 maart 2022 om 10:49

Parijs-Roubaix vind ik de mooiste klassieker om naar te kijken, maar qua niveau vind ik het hoogste toch Luik. Zou het ook het strafste nummer vinden mocht Thieuke die met zijn lichaamsbouw kunnen winnen.

0
Michelangelo 3 maart 2022 om 10:54

Ben dat met je eens Alfons.

Ik ben regelmatig bij de klassiekers gaan kijken, en het viel mij op dat het peloton in LBL veel “uitgewoonder” leek dan in de RVV of PR. Waar je in PR of de RVV de achterliggers vaak nog relatief vrolijk over de steentjes ziet dokkeren, zag ik in LBL toch ook heel veel scheel kijkende renners.

Maar PR is qua uitstraling gewoon heroischer, ook wereldwijd. Hoe jammer ook voor LaDoyenne (waar is die eigenlijk gebleven?)

0
Alfons Haavers 3 maart 2022 om 10:57

Die opereert nu onder de naam BincheTournaiBinche, geloof ik. Zullen het rap weten in aanloop naar de Tirreno.

0
Massimo Bataille 3 maart 2022 om 11:18

Ik zou niet per se weten waarom Luik het hoogste is qua niveau?
Je zit daar wel met een mix tussen klimmers, punchers en zelfs de betere klassieke renners ( Van Aert, VdPoel, Colbrelli, Van avermaet kunnen ook de finale rijden), maar is voor niet iedereen topprioriteit.
Je hebt idd een grotere diversiteit aan renners ( dus kwaliteitsvol peloton), maar een deel van die klimmers is 1) in opbouw voor giro of 2) niet hoofddoel op weg naar TdF.
De punchers zijn in absolute topvorm
De klassiekere renners zijn al over hun piek van E3-Roubaix.

De ronde v.Vl/Roubaix heeft een specifiek peloton (enkel de klassieke renners), maar die maken daar ook hun heilige week van en zorgen dat ze daar 100% topfit zijn.

0
Alfons Haavers 3 maart 2022 om 11:47

Kwaliteit van het startveld + parcours.

Als ik naar de 'startlist quality' kijk op PCS, was LBL vorig jaar de 4de koers na de Tour, de WK-wegrit en de Olympische wegrit. Roubaix staat op 12, de RVV op 19.

Nu niet dat dit voor mij allesbepalend is, maar ik vind de grote ronderenners persoonlijk van een nog hoger niveau dan de kasseitoppers. Luik is voor hen misschien niet de Giro of de Tour, maar ik vind de kwaliteit van het deelnemersveld vaak gewoon beter met een bredere top en een mix van ronderenners en klassieke mannen. In Vlaanderen/Roubaix is het aantal renners dat kan winnen en echt wereldtop is (bv. top-10 van de Vélo d'or), meestal gewoon kleiner.

En het parcours is loodzwaar, daar gaat een naam als Vansummeren of Hayman niet op de erelijst staan.

Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ik vind overigens Vlaanderen en Roubaix qua verloop veel mooiere koersen.

0
Dikke Man 3 maart 2022 om 12:17

Het probleem met LBL is dat het door het lelijkste stukje aarde gaat.

0
Brabander 3 maart 2022 om 12:37

Het lelijkste stukje aarde???

0
Pietspeed 3 maart 2022 om 12:52

Vind ik ook realistischer. Bovendien staat hij in dit monument nog niet op 1. Maakt ook meteen, zo niet alles goed.

0
Dikke Man 3 maart 2022 om 12:55

Absoluut. Vooral de finale in Luik, wielertechnisch fantastisch, is niet om aan te gluren door die Luikse, verloederde wijkjes waar de kleur groen niet blijkt te bestaan. Om treurig van te worden.

0
Pietspeed 3 maart 2022 om 12:59

Wat betreft zwaarte lijkt mij PR toch boven LBL te staan. In Luik gaat de echte koers vaak pas open in het laatste uur, of zeg daarvoor. In PR, afgezien van een kopgroep, is het meestal al echte koers in het bos van Wallers. Kortom meer een afvalrace op zeer slechte wegen. LBL is meer aanhaakkoers totdat het ontploft. Je zag bijvoorbeeld ook hoe MVDP daags na…? toch nog zeer kort finishte. Zie een Roglic, Pogacar geen PR winnen.

0
Kopinkas 3 maart 2022 om 13:11

@Alfons
Zou wel eens een ‘startlist quality’ herberekening willen zien met weglating van Pog en Rog. Want nu staat de Amstel daar bijvoorbeeld boven Parijs-Roubaix, maar zelfs boven de Giro… En Milaan-Turijn staat hoger aangeschreven dan de Ronde…

0
Michelangelo 3 maart 2022 om 13:21

Uiteindelijk is er een bias als het gaat om wat de zwaarste klassieker is. We krijgen heel veel mee uit Vlaanderen, en daar stopt het volgen van de koers na Parijs Roubaix. Overige voorjaarskoersen tellen daar nauwelijks mee. Zelfs Extra Time koers stopte vroeger na Parijs Roubaix: Amstel, WP en LBL deden er niet toe. Er was meer aandacht voor Dwars door Vlaanderen of Gent Wevelgem dan voor LBL.

Maar meer aandacht betekent niet altijd dat de koers ook zwaarder is. Ben het daarom ook met Alfons eens. Het zijn twee verschillende pelotons, maar ik heb het idee dat de achtersten in de koers meer afzien bij LBL dan bij de RVV. PR is een ander type inspanning/belasting: voor de diesels, niet de hoge hartslagen zijn het probleem maar het hobbelen op je fiets. Zeker voor de laatsten in het peloton.

0
TheBigShow 3 maart 2022 om 13:25

@Pietspeed

Daags na zijn epische solo in de Binckbank

0
Romāns Vainšteins 3 maart 2022 om 14:09

@dikke man. Flink achterhaald, Luik heeft ontzettend veel moois te bieden en zit ook volop in de transitie van mijn- naar kennis stad.

Overigens heb ik beide toertochten gereden en hoe zwaar het is hangt van je fysiek af. Doe mij liever Roubaix, heerlijke wegen tussen de stroken door om tot rust te komen en gewoon dom door het midden stampen op de keien. In Luik zijn naast de klimmen bizar ook de afdalingen vreselijk, hoewel ze dat flink verbeterd schijnen te hebben sinds ik er de laatste x was.

0
Gebruikersnaam 3 maart 2022 om 15:45

Verschil is natuurlijk ook dat er in Roubaix geen betere renners meedoen (hooguit evenwaardige) en dat er in Luik wel enkele meerijden die op dat parcours een niveau hoger in te schatten zijn.

Roubaix kan hij op routine en mogelijk nog niet op topniveau wel binnenhalen, in Luik wordt het heel moeilijk, zelfs als hij een superdag heeft.

Denk dat het nooit een goed idee is wanneer het fallback/backup scenario moeilijker is dan het hoofddoel.

0
klootje kriekeljon 3 maart 2022 om 16:05

Er zijn wat Art Deco accenten in Luik. En er is een trap. Maar met de beste wil van de wereld zie ik niet waar het achterhaald is dat Luik een lelijke stad is. Wat het overigens dan weer wel een soort vreemde schoonheid geeft. Engis-Seraing-Sclessin bijv. een prachtig stukje industriële bende.

0
Romāns Vainšteins 3 maart 2022 om 20:56

Het is ook wel wat een smaakkwestie natuurlijk. Ik vind die steden die tijdens de industriële revolutie in omvang uitgezet zijn en naderhand inkrimpen reuze boeiend. Met achterhaald bedoel ik met name ook dat het wel degelijk de goede kant op gaat itt bijvoorbeeld een Charleroi wat echt het einde vd planeet is.

Daarbij ben ik er heel veel op tours, horeca en festivals geweest en mag ik het volk gewoon graag, dat maakt op persoonlijk niveau een stad ook snel mooier.

0
djerkson 3 maart 2022 om 20:58

Roubaix, 53km op kasseien, dat lijkt niet bepaald een goed idee voor iemand met maandenlange rugklachten.

0
klootje kriekeljon 3 maart 2022 om 22:32

Ik vind Charleroi een gelijkwaardige charme hebben. Het leven is er duidelijk grijs en staat getekend op de koppen. De omgeving Monceau/Fontaine is wel echt behoorlijk pauper. Maar eigenlijk is er op wat pleinen en huizen na niets moois. En Dutroux heeft natuurlijk ook veel slechts gebracht voor het imago van de stad. Maar het is nog steeds een heel wat fijnere stad dan Brussel bijv.

0
Japsie 3 maart 2022 om 10:51

Nog twee weken trainen dus, hardere blokken, paar dagen rust. Even kijken, dat zou hij op 19 maart bijvoorbeeld zijn rentree kunnen maken, is er dan een leuk koersje op die datum?

0
jwst 3 maart 2022 om 11:14

Met zo’n rug ga je toch niet over keien rijden

0
Panache 3 maart 2022 om 12:35

Daarom rijdt hij er ook extra hard over heen, zodat de duur van de pijn wat verminderd wordt.

0
wielerman 3 maart 2022 om 11:17

Vergeten we niet dat M.van der Poel een trainingsachterstand heeft?
Iedereen is in volle opbouw naar de klassieker en gaat van start in TA of PN.
Terwijl van Mathieu vorige maand pas met de trainingen bezig was wat andere december hebben gedaan.

Hoe graag ik hem ook in RvV en P-R zou willen zien, weet ik niet of het gelijk verstandig is met de rug.

en wanneer zou hij zijn eerste koerskilometers moeten maken?Ronde van Catalonie?

0
Turtlehead 3 maart 2022 om 11:20

Ik dacht Alpecin niet op de startlijst van Catalonië staat.

0
xistnc 3 maart 2022 om 11:33

Dat wordt inderdaad lastig. Hij zal moeten kiezen tussen een serie eendagskoersen en Coppi e Bartali.

Uiteindelijk kan het ook best meevallen. Zijn trainingsachterstand zal hij tegen die tijd heus hebben ingelopen en het gebrek aan wedstrijdhardheid kan hij allicht compenseren met een overschot aan talent en extra frisheid.

0
RefleX 3 maart 2022 om 18:07

Het is echt niet zo dat hij vanaf 0 begint met trainen. De basis is er nog steeds en na een week of 6 tot 10 kun je al weer een redelijke piek opbouwen. Misschien niet een piek die je zo lang vol kan houden als anders maar frisheid is zeker niet nadelig. Komt nog eens de wedstrijdhonger bij en hij zou je best nog eens kunnen verbazen.

0
Klein Verzet 3 maart 2022 om 11:44

Om hardheid op te doen, is sowieso de beste training een wedstrijd. Dus ik zou zeggen: starten maar, over een week of twee.

0
Panache 3 maart 2022 om 12:40

Meepedellen in Danilith Nokere Koerse. Daarna opbouwen via Bredene Koksijde Classic, Minerva Classic Brugge-De Panne, E3 Saxo Bank Classic, Gent-Wevelgem.
Voor de prijzen proberen mee te doen in Dwars door Vlaanderen, Ronde van Vlaanderen, De Brabantse Pijl, Paris-Roubaix.

0
Alucard 3 maart 2022 om 15:56

Dat is wel heel optimistisch. Nokere Koerse is over 13 dagen. Adrie zegt dat ie nog 2 weken in Spanje blijft. Vraag me zelfs af of ie zich in E3 en Gent Wevelgem meldt. Hem kennende wil hij niet op 80% zich tegenover de ontketekende Van Aert positioneren.

0
Pietspeed 3 maart 2022 om 13:10

Louter positieve reacties in extra time, maar het verlossende woord is er nog niet : de blessure is volledig hersteld, genezen. Elders werd de mogelijke oorzaak van zwelling op een tussenwerfschijf toch nog betwijfeld. Geloof cycling weekly.
Kan evengoed zijn dat na enkele knalharde koersen het toch weer gaat opspelen. Juist als 'de vinger nog steeds niet op de zere gelegd is'. Toch afwachten..

0
Verweggistan 3 maart 2022 om 17:40

Dat was toch alweer een paar dagen geleden dat we Adri nog eens over Mathieu hoorden.

0
oliebol 3 maart 2022 om 18:30

Dank u wel doktoren

0

Headlines

Populair

Materiaalzone