Adrie van der Poel ongelooflijk trots na afloop: “Wat een mafkees”

maandag 22 april 2019 om 10:10

29 jaar nadat Adrie van der Poel zelf de Amstel Gold Race won, was het zoon Mathieu van der Poel die op magistrale wijze ook Nederlands grootste klassieker wist te winnen. “Hij was heel goed. Echt fantastisch. Heeft bijna alles alleen gedaan in die achtervolging”, luidt de reactie voor de camera van WielerFlits.

De koerssituatie was volgens Van der Poel senior ook in het voordeel van zijn Mathieu. “Elke tien seconde reden er twee renners. Hij kon telkens naar een volgend groepje toe rijden”, analyseert hij verder. “Het moeilijke gaat nu nog komen. Hij moet iedere keer nu gaan bevestigen.”

Voor Van der Poel gaat nu de focus op het mountainbiken, maar moet hij nog wel afwijken van koersen op de weg? “Hij moet doen waar hij zin in heeft. Hij moet dingen doen die hij leuk vindt”, steunt hij zijn zoon. “Je kunt ook een groot renner zijn zonder de Tour gereden te hebben.”

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

16 Reacties

Wheely 22 april 2019 om 10:20

“Elke tien seconde reden er twee renners. Hij kon telkens naar een volgend groepje toe rijden”,

Precies dat is dus waarom hij kon winnen, precies zoals hij tijdens een veldrit ook weleens uit achterstand mannetjes heeft kunnen oprapen. Er was in de finale eigenlijk helemaal geen sprake van een duo op kop met daarachter een peloton. Het waren, net als bij een veldrit, allemaal eenlingen.

flitsvolger 22 april 2019 om 10:36

Als Adrie het zo vertelt, zou je bijna denken dat Mathieu de komende jaren zowel het WK op de weg als het WK tijdrijden een keer gaat winnen.

Verweggistan 22 april 2019 om 11:04

Van der Poel had ook het ‘geluk’ dat er niemand van Quickstep (Gilbert) of Astana meezat in zijn groepje.

Beekman 22 april 2019 om 22:50

@verwegistan, wat een onzin, heb je de wedstrijd wel gezien of goed gevolgd? MvdP heeft vrijwel in zijn eentje die kloof overbrugd, dus wat had bijv. een Gilbert hem in de weg kunnen leggen, die heeft hij al jaren geleden gevloerd in een sprint, dus…

ikbenprocycling 22 april 2019 om 10:49

Wat een uitzonderlijke klasbakken deze vader en zoon. geweldig hoe ze erin staan en oogsten.

Ik vind alleen deelname MvdP aan P-R 2020 een dubieuze ongeduldige inzet, maar ellende (t.o. glorie) kan idd overal toeslaan. Zal zeer spannend worden.

Hollow Knight 22 april 2019 om 10:57

edit wf: laat anti-supporteren achterwege

ikbenprocycling 22 april 2019 om 11:00

Ik was nooit fan van Adri, sterker: in mijn destijds jeugdige ogen nogal boerse types als Adri (maar ook nu zeer gerespecteerde types als m.i. destijds norse Raas, merkwaardige Kneet en bijv. ene Lubberding) vormden voor mij een beletsel in te zetten in cycling als jeugdige. Maar tegenwoordig kan ik 'm (en hen) wel positief waarderen.

Huidige jeugd heeft m.i. veel mooie(re) rolmodellen in cycling.

PS @WF jammer dat jullie de eerlijk -zij het wss te ongezouten- gesproken post van HK weghaalden. Respecteer serieus gemotiveerde comments aub wat ruimer, en/of geef even voor herstelkans ipv totale verwijdering van werk/bijdrage. my 0,02c.

Hollow Knight 22 april 2019 om 11:05

edit wf: gedraag je, anders exit

Poeksel 22 april 2019 om 11:03

Het grappige is dat Adrie in 1990 eigenlijk op dezelfde manier als Mathieu won: https://youtu.be/eojc3AKSWGE?t=79

(los van wat ervoor gebeurde)

EddyB1958 22 april 2019 om 12:00

Adrie won op de meet, Mathieu zat al eerder op kop. Dan vergelijk ik eerder de eerste rit van Mathieu in Le Sarthe met de Adrie Amstel.

thorsen 22 april 2019 om 11:37

Onvoorwaardelijke steun om te doen wat hij leuk vindt, mooi :)

EddyB1958 22 april 2019 om 11:56

Vader : het is een mafkees. Zoon : onze pa zegt zoveel. Prachtduo.

jibi verboort 22 april 2019 om 11:57

Mijn moeder en mijn zussen waren vroeger fan van Adri

In ons grote gezin volgden mijn moeder en mijn zussen het wielrennen niet echt. Zeg maar …dat ze er niet echt verstand van hadden. Maar ze waren wel enorme fan van Adri,omdat die volgens hen zo hard werkte. Ze hebben ook nog meegemaakt dat Richard Groenendaal veel wedstrijden won en vonden dat weer fijn voor hun vader Rein. Ik waardeer het tot op de dag van vandaag dat ze met achterliggende omstandigheden rekening hielden. Mathieu van der Poel is niet alleen een goed renner, maar uit zich ook altijd heel beschaafd en respectvol. Ik ben ervan overtuigd dat ook daarin Adri en zijn vrouw een positieve rol hebben gespeeld. Trots zijn op je zoon is prachtig….en hem van harte gegund

Jean Dumas 22 april 2019 om 12:04

Adri is top vijf als het gaat om beste Nederlandse eendagscoureur ooit, misschien zelfs top drie. Heeft naast Vlaanderen en Luik zelfs massasprint in de Tour gewonnen.

EddyB1958 22 april 2019 om 12:02

Nu maar hopen dat ze beiden, Mathieu en Adrie woensdagavond in Extratime koers zitten.

Martino87 22 april 2019 om 14:54

Mooie vent die Adrie, echt een liefhebber. Terwijl de rest staat feest te vieren is Adrie de fietsen aan het schoonmaken en gister stond hij weer langs de kant met bidons en wielen.