Adrie van der Poel na podiumplaats Mathieu in Roubaix: “Drie weken geleden niet gedacht”

zondag 3 oktober 2021 om 20:15
Video

Adrie van der Poel is trots op zijn zoon Mathieu van der Poel, die zondag derde wist te worden bij zijn debuut in Parijs-Roubaix. De beste uitslag van Adrie in de Helleklassieker was een derde plaats in 1986, dus hij is nu evenaard door Mathieu. “Het is zijn eerste Parijs-Roubaix, en dit biedt perspectief voor de toekomst”, zegt hij in gesprek met WielerFlits.

“Het was een heel moeilijke koers en ze zijn van heel ver begonnen”, aldus Van der Poel senior. “Er zijn aardig wat valpartijen geweest en daar is hij goed tussendoor geglipt, maar hij heeft wel twee keer van wiel moeten wisselen. Dat komt voor iedereen wel voor. Maar ik denk dat een weekend later beter was geweest voor Mathieu. Hij heeft natuurlijk een belabberde voorbereiding gehad. Met een extra week het net wél was geweest, nu was het net niet.”

“Maar ik moet wel zeggen dat hij een super knappe wedstrijd heeft gereden”, gaat hij verder. “Drie weken geleden had ik dit niet gedacht. Toen kon hij pas net weer gaan trainen (na een slepende rugblessure, red.). Op het WK reed hij vrij zuinig, maar vandaag koerste hij zoals hij dat graag doet. Misschien was hij iets te gretig, maar hij is ook wel uit het gevaar gebleven en het is gewoon knap wat hij gedaan heeft.”

‘Bij de andere twee zat net iets meer in de benen’
In de finale bleef Van der Poel over met Sonny Colbrelli en Florian Vermeersch. In de sprint had hij geen kracht meer over. “Het is altijd moeilijk, die sprint. Je moet in de huid van de renners kruipen. Als je gaat sprinten na 260 kilometer door weer en wind, dan gaat het niet erom hoe rap je bent. Dan gaat het erom wat nog in de benen zit. Dat was bij de andere twee net iets meer”, vindt Adrie.

“Ik ben absoluut trots. Het is zijn eerste Parijs-Roubaix, dat biedt perspectief voor de toekomst. Het kan zijn dat dit zijn beste uitslag ooit is geweest. Volgend jaar moet hij weer top zijn, maar ik denk dat Roubaix geschikt is voor de ploeg. Misschien is het dan droog en dan krijg je een andere koers.”


Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

31 Reacties

Petje 3 oktober 2021 om 19:13

Edit redactie: Graag on-topic reageren.

de adelaar 3 oktober 2021 om 19:22

Eerlijk en fair

worldtour 3 oktober 2021 om 19:30

Adri zoals altijd realistisch… en idd misschien een weekend te vroeg voor VDP. Ondanks gebrekkige voorbereiding toch een goed WK en parijs roubaix gereden.

Franco Ballerini 3 oktober 2021 om 19:49

Ja, beter gereden dan (ik, in ieder geval had) verwacht. Maar die irritante vaders (of het nou de vader van der Poel, van van Aert, van Evenepoel, van Arensman etc.) mogen wat mij betreft beter zwijgen.

Handige Harry 3 oktober 2021 om 20:17

Dat mag jij ook wel van een hoop mensen hier maar dat doe je helaas ook niet.

Adrie is gewoon een oud coureur dus die weet wel waarover hij praat.

Wheely 3 oktober 2021 om 20:43

Van Arensman, lol.

Zolang het oud coureurs zijn over hun koters vind ik het top. Vooral Magnus.

Reiger 3 oktober 2021 om 21:19

@FrancoB Meestal heb jij alleen maar k*topmerkingen. Nu ook. Kun jij voortaan niet gewoon je vingers van het toetsenbord afhouden?

Pietspeed 3 oktober 2021 om 22:34

@franko
Zwijgen? Waarom? Hij is ex topcoureur, all time < 100, vader van de zoon in kwestie. En hij moet dan z'n mond houden?
Wat een bizarre opmerking, te gek voor woorden.

Franco Ballerini 4 oktober 2021 om 06:29

Ik zou er als renner niet op zitten te wachten als mijn vader al mijn prestaties (en die van mijn collega’s) in de media zit te becommentariëren. Doe dat lekker aan de eettafel. Overigens, als het aan Adrie had gelegen was Mathieu niet eens aan de start verschenen.

Pol 4 oktober 2021 om 08:23

edit wf: dergelijke reacties mag je achterwege laten

Reiger 4 oktober 2021 om 12:15

@Franco En over welke prestaties van jou heb je het ook al weer?

Mad 3 oktober 2021 om 19:52

Dat plankje heeft hem dus niet alleen de OS gekost, maar eigenlijk ook het WK en Parijs-Roubaix…

Wheely 3 oktober 2021 om 20:21

Achteraf is het mooi wonen, die Olympische spelen waren een mooie ambitie maar helaas heeft het anders uitgepakt. Al met al toch een mooi seizoen met Strade, Tourrit-geel en podiumplekken in Vlaanderen en Roubaix.

Harrogate19 3 oktober 2021 om 21:20

ik denk dat in bepaalde hoofden (en misschien ook dat van hemzelf) dat hij met een Gouden plak, een regenboog en een kassei de winter in ging. Of toch minstens 1 van de 3.

tis niks geworden. Hij heeft zich eigenlijk maar in 1 van de 3 kunnen tonen.

Pietspeed 3 oktober 2021 om 22:39

Klopt Harrogate, jij hebt het beter gedaan.

Ramonz 3 oktober 2021 om 22:39

van der poel heeft het os debacle helemaal aan zichzelf te danken. Vrijwel elke renner nam de OS spelen serieus en waren bij het test event waar het plankje ook niet lag. En vdp dacht dat hij dat wel kon skippen. Dan neem je het gewoon niet zo serieus als de rest en die slechte voorbereiding heeft hem uiteindelijk de kop gekost

Harrogate19 3 oktober 2021 om 22:45

ik denk datie gewoon wakker heeft gelegen en ook niet naar de bondscoach geluisterd heeft omdatie 'm niet serieus neemt.

Roodhooft moest mee naar Tokio maar die was blijkbaar ook niet alert over het plankje.

Zal nog effe onbespreekbaar blijven tussen die twee.

MS1987 3 oktober 2021 om 20:49

Prachtig toch? Dat je zon zoon hebt die zo mooi kan koersen. Hoe trots ben je dan als vader??

Harrogate19 3 oktober 2021 om 21:18

in een droge editie heeft hij inderdaad wellicht nog meer aan Rickaert, Vermeersch Merlier en de Zwitser.

Wheely 3 oktober 2021 om 22:02

En die fokking Philipsen heb je sowieso niks aan. ;)

Harrogate19 3 oktober 2021 om 22:18

ahaha nee :p

die zat nog in m’n kopmanhokje

Blackcanyon 3 oktober 2021 om 21:22

Drie weken geleden had Adrie dit niet gedacht, afgelopen dagen dacht de pers dat ie ‘m al gewonnen had door zijn veldrit-skills en de natte PR.

Maar Adrie legt de vinger op de zere plek met zijn uitspraak: “Misschien was hij iets te gretig”

Medicijnman 3 oktober 2021 om 23:45

Misschien had hij als eerste de sprint moeten aangaan.

notriple 4 oktober 2021 om 08:26

Pa mag zeker trots zijn.

jooprioolpijp 4 oktober 2021 om 11:11

Pa vdP is een van de beste analisten. Realistisch, nuchter, scherp en eerlijk. W.b.t. zijn zoon, die zal thuis aan de eettafel nog wel wat meer feedback krijgen. Dank WF voor het interview.

Michelangelo 4 oktober 2021 om 11:26

Sluit ik me helemaal bij aan, joop.

Vergelijk de nuchterheid van Adrie met sommige andere tafelgasten bij Extra Time koers, en dat zegt genoeg. Hij gaat niet mee in de heldenverering zoals De Wolf en Plankaert, praat verstaanbaar Belderlands, drinkt water, is to the point, en weet ook dat het achteraf mooi wonen is. En hij is net zo kritisch op zijn zonen als op iedere willekeurige andere renner.

Van mij mogen ze hem veel vaker uitnodigen daar bij Sporza. En ik snap eerlijk gezegd niet dat er zoveel mensen zijn die zijn analyses niet pruimen.

notriple 4 oktober 2021 om 11:32

Helemaal eens Michelangelo.

Romāns Vainšteins 4 oktober 2021 om 11:37

AvdP is een uitstekend koersduider, uiteraard is er wel wat zoonliefde aanwezig maar echt doorslaan op dat vlak doet ie niet. Het is meer gaandeweg en rondom veldritten dat dat eens gebeurd.

Michelangelo 4 oktober 2021 om 11:44

Met een beetje zoonliefde is niks mis. En ook trots aan zo’n tafel moet kunnen. En ik vind dat zowel de ouwe Nys als de ouwe VdPoel dat altijd heel netjes en gedoseerd doen.

Die leggen veel meer nuchterheid op tafel t.a.v. hun eigen kinderen, dan dat je dat van de andere tafelgasten ziet.

Reiger 4 oktober 2021 om 12:19

Helemaal eens met deze reacties van Joop en Michelangelo. Adrie is samen met José eenzame top wat koersanalyse betreft.

Reiger 4 oktober 2021 om 12:19

Welkom terug Michelangelo!

Headlines

Materiaalzone

Populair