Adam Yates voor twee jaar naar Team Ineos: “Een nieuw tijdperk”

vrijdag 21 augustus 2020 om 17:35
Adam Yates voor twee jaar naar Team Ineos: “Een nieuw tijdperk”

foto: Cor Vos

Een grote transfer voor Team Ineos. Adam Yates rijdt de komende twee seizoenen voor de Britse sterrenformatie. Hij komt over van Mitchelton-Scott. Adam wordt het eerst in zijn carrière gescheiden van zijn tweelingbroer Simon, die onlangs zijn contract bij Mitchelton-Scott wél verlengde.

“Om straks te koersen voor een Britse ploeg, is iets waar ik heel erg naar uitkijk”, vertelt de 28-jarige klimmer. “Ik heb de opkomst van het Britse wielrennen tijdens mijn loopbaan meegemaakt en ik denk dat die groei is aangespoord door dit team. Deze transfer is een geweldige kans en ik denk dat het op het juiste moment komt.”

Bij INEOS Grenadiers, zoals de ploeg vanaf de Tour de France 2020 gaat heten, wil Yates zich meer ontwikkelen op het gebied van grote rondes. Een vierde plek in de Tour van 2016 is tot nu toe zijn beste resultaat.

Brailsford: “Nieuw tijdperk”
“Het voelt als het juiste moment voor zijn komst, omdat hij binnenkomt op het hoogtepunt van zijn carrière. We beginnen hiermee aan een nieuwe tijdperk als INEOS Grenadiers”, zegt teambaas Dave Brailsford. Hij doelt daarmee ook op het aanstaande vertrek van Chris Froome, die na elf jaar vertrekt bij de Britse ploeg.

“Als internationaal team met een Britse kern, past het Britse no-nonsense karakter van Adam perfect bij ons. Hij weet wat winnen is en zijn vastberaden en veerkrachtige aanpak zijn precies de dingen die we willen koesteren binnen het nieuwe INEOS Grenadiers”, aldus Brailsford.

Yates werd in 2014 prof bij het toenmalige Orica GreenEDGE en bleef al die jaren voor de Australische formatie rijden. In die jaren boekte hij veertien profzeges, met als uitschieters de eindzege in de Ronde van Turkije 2014, de Clásica San Sebastián 2015, ritten in Tirreno-Adriatico, het Critérium du Dauphiné, de Ronde van Catalonië en die van het Baskenland, en de eindzege in de UAE Tour begin dit jaar.

Dit artikel delen:

66 Reacties

chasse patat 21 augustus 2020 om 17:38

“Adam wordt het eerst in zijn carrière gescheiden van zijn tweelingbroer Simon…” Voor het eerst in zijn leven zeker. Wat moeten ze daar allemaal bij Ineos? Adam is geen renner voor in de trein, maar een aanvaller die je niet in een systeem moet stoppen.

Panache 21 augustus 2020 om 18:31

Bernal, Carapaz en Yates zijn alledrie geen renners voor een treintje. Froome en Thomas op een zijspoor. Gaat er al een lichtje branden?

Man met de hamer 21 augustus 2020 om 17:40

Ach bah!

SnellePelle 21 augustus 2020 om 17:41

Waar slaat dat nu op?

Wheely 21 augustus 2020 om 18:12

Ja echt heel smerig! ;)

Man met de hamer 21 augustus 2020 om 18:18

Ik zie de goede renners, en zeker de aanvallende vrijbuiters, liever verdeeld over meerdere teams, opdat er meer kans is op een open en spectaculaire koers. Daarom vind ik dit teleurstellend nieuws. Ik geeft toe dat ik me wat kernachtig uitdrukte, maar het leek me niet moeilijk te begrijpen. ;)

jan jansen 21 augustus 2020 om 18:27

Man met de hamer;
Mee eens, ineos maakt het wielrennen kapot, walgelijk team.
Gelukkig hebben ze steeds meer net niet renners.

Jungle Man 21 augustus 2020 om 22:25

@ jan Jansen.
Op zich heb je een punt.
Het tjv rijdt dit jaar niet veel anders

jan jansen 21 augustus 2020 om 22:42

Jungleman
tlj mag het omdat;
ze Nederlands zijn
het hun eerste jaar is dat ze het kunnen en
omdat het tegen ineos is.
Als het de hegemonie van ineos maar verbreekt

Joek Sat 22 augustus 2020 om 01:11

@jan

jouw wens gaat helaas niet uitkomen dit jaar, fijne dag verder, probeer er vooral van te genieten

jvh93 21 augustus 2020 om 17:42

Bleghh, krijg steeds meer tegen ineos. Blijven smijten met het grote geld….

Johnny7 21 augustus 2020 om 17:55

Want ze hebben een meervoudig grote ronde winnaar binnen gehaald of? Adam Yates gaat al jaren slechter rijden ipv beter. Weet niet of ze hier nu vrolijk van moeten worden. 2 jaar geleden had ik gezegd van wel..

Wheely 21 augustus 2020 om 17:43

Grappig, toen er in eerste instantie sprake was van een transfer van Simon naar Ineos zei ik nog, zou het ze nog uitmaken welke van de twee Yates ze krijgen?

Murcia 21 augustus 2020 om 17:43

Voor een Britse ploeg is het belangrijk om tenminste een paar engelse toprenners onder contract te hebben staan. Adam is nu veel te wisselvallig, dat zullen ze hopelijk eruit kunnen halen. Na het vertrek van Froome en met G. die ook nog maar een contract voor een jaar heeft spelen ze alvast in op de toekomst.

Secondant 21 augustus 2020 om 17:43

Die zal het vast niet laten om in de komende Tour een gaatje te laten vallen of dicht te rijden voor Bernal. Ineos 8+1.

Murcia 21 augustus 2020 om 17:45

Moet hij wel wat beter rijden dan de laatste weken want hij was niet vooruit te branden.

Kannibaal van Schepdaal 21 augustus 2020 om 17:57

Hij laat al jaren gaatjes vallen in de Tour.

Verweggistan 21 augustus 2020 om 17:49

Froome weg, een Yates in, best logisch. Hopelijk mag Thomas zich dan richten op het voorjaar.

ProfrondeZevenbergen 21 augustus 2020 om 17:59

+1

S. Morgenstern 21 augustus 2020 om 18:01

Porte ook in.

Franco Ballerini 21 augustus 2020 om 18:58

Dat hoop ik ook! Wat heb ik van Thomas wederom genoten bij de herhaling van de legendarische Gent-Wevelgem.

Wildebert 21 augustus 2020 om 17:49

Jeee tsss!

AWestie 21 augustus 2020 om 17:51

Je ziet wel welke teams last hebben van de crisis. Leegloop bij CCC (duh) en in mindere mate bij EF en Mitchelton

Arema Pro Cycling Team 21 augustus 2020 om 17:57

Als Yates voor Jumbo had getekend, was er euforie, nu klopt er zogenaamd niets van?

ProfrondeZevenbergen 21 augustus 2020 om 17:59

Welkom op wielerflits.

jvh93 21 augustus 2020 om 18:02

Ik had hem ook niet bij jumbo willen zien. Had lekker bij een ploeg moeten blijven waar hij meer kans krijgt ipv naar een ploeg waar hij nu op kop moet gaan rijden in de klim om de rest van de teams te slopen

S. Morgenstern 21 augustus 2020 om 18:05

Mmm.. Ik heb bij de berichten over het halen van Dekker, Affini en Leemreize ook iemand consequent zien klagen over het koopgedrag van Jumbo. Volgens mij is het maar net wat je wil lezen. Dekker, Affini en Leemreize… laat het even tot je doordringen.

tendam 21 augustus 2020 om 18:06

Jumbo ligt nu eenmaal onder een vergrootglas op dit forum. Ook in negatieve zin, door een soort voetbalfans die een Sunweb vs. Jumbo-strijd zien. Dat komt je denk ik wel bekend voor?

Wheely 21 augustus 2020 om 18:10

Jumbow hooligans hoeh hoeh hoeh!

Panache 21 augustus 2020 om 18:38

Dat er op een belachelijke, uit de duim gezogen stelling, nu al zes reacties komen is eigenlijk het meest trieste. Helaas is dát wielerflits: je combineert enkele individuele meningen, pent die sterk uitvergroot neer, suggereert een tegenstelling en vervolgens kicken op reacties…

Sephiroth 21 augustus 2020 om 18:50

Nope Yates hoef ik niet bij tjv… Genoeg kopmannen aanwezig. Nieve was wat anders geweest

john 21 augustus 2020 om 18:55

Nee nee je vergist je bij Jumbo hebben ze geen Astma poeder bij Ineos wel nou Froome weg gaat moet toch een ander Astma gebruiker die troep op maken die bij Brailsfort in de kelder ligt

Romāns Vainšteins 22 augustus 2020 om 00:11

De astma gebruiker is Simon dombo

hartstikkebedankt 21 augustus 2020 om 17:59

De nieuwe Froome, logisch weer een Britse toprenner. Mitchelton loopt wel helemaal leeg. Hopelijk komen die nog met een Sivakov, Kwiatkowski, Valgren en Ion Izagirre of zo aan, en niet met bijvoorbeeld Richie Porte (denk het wel) en Boasson Hagen.

nickdt 21 augustus 2020 om 21:34

Porte gaat ook naar INEOS.

Marik 21 augustus 2020 om 18:05

Deze man past toch niet in de strakke structuur van Ineos? Bah!

reusjen 21 augustus 2020 om 18:13

Gadver!
Ik hoop dat Ineos hun manier van rijden veranderd, anders is het zonde van deze renner.

Ivanoviclover 21 augustus 2020 om 18:39

Ik heb ze nooit uit mekaar kunnen houden, dat wordt nu iets makkelijker. Dank, Ineos.

roeleur 21 augustus 2020 om 18:50

Heb altijd het idee dat Adam een te grote helm draagt die ooit van Simon was en toentertijd al op de groei is gekocht.

Sephiroth 21 augustus 2020 om 18:49

De plus zal wel balen, nu heeft hij nog minder kans op kopmanschap :-p en ineos die alle groten wegkoopt ben ik nog steeds geen fan van

john 21 augustus 2020 om 18:57

Als je zo als De Plus voor het grote geld kiest moet je niet zeuren dat je nog minder mee telt in de overwinningen dan bij Jumbo

Franco Ballerini 21 augustus 2020 om 19:03

@john: eens, voor zover ik het kan inschatten hadden ze bij TJV plannen met de Plus als toekomstige kopman in de grote ronden. Van de andere kant begrijp ik het ook wel weer als je als wielrenner probeert te pakken wat je pakken kan.

DonnyBrasco 21 augustus 2020 om 18:58

Die De Plus, zijn keuze wordt steeds raarder zo.

Ineos blijft grote namen halen, en de concurrentie binnen de ploeg wordt alleen maar groter. Die hebben dadelijk 6 kopmannen ofzo.

Als je dan weg wilt als De Plus zijnde zijn er toch veel betere ploegen?

ProfrondeZevenbergen 21 augustus 2020 om 19:10

Ja, De Plus is echt een rare. Dat hij vet betaald krijgt en het zijn beroep is, is natuurlijk helemaal geen argument. Ik snap zijn keuze ook niet. Echt gek.

Panache 21 augustus 2020 om 20:09

Gelijk aan Wout Poels moet De Plus zijn eigen keuzes maken en hebben wij ons daar bij neer te leggen. Maar ook geen medelijden dat er straks geen erelijst is en je over 20 jaar een vergeten renner bent.

Klaver 21 augustus 2020 om 20:34

Zo rijdt er bij Jumbo toch ook een “kopman” rond.

Joek Sat 22 augustus 2020 om 01:21

@panache wat is er in het geval poels mis mee om voor een lekker salaris 5 GT te winnen met je team en zelf nog een monumentje en een paar WT zegens mee te pakken? Zijn er niet zoveel die dat ook op hun naam hebben, met je erelijst…

Magician 21 augustus 2020 om 19:12

De Plus wist waarvoor die tekende, maar hij hoeft hier niet wakker van te liggen. Adam heeft geweldige uitschieters, maar niet zo zeer een renner waar je echt op kan bouwen.

JP Saman 21 augustus 2020 om 19:30

Yes, krijgt hij eindelijk een fatsoenlijk passende bril en helm…….

Baukema Tomoulin 21 augustus 2020 om 19:31

Ik zou Adam Yates eerder op de week rondjes en heuvel/klim klassiekers laten focussen. Hij is mijns inziens eerder een type Fuglsang dan een type Froome.

Kannibaal van Schepdaal 21 augustus 2020 om 19:46

+1

Panache 21 augustus 2020 om 20:11

Ik wil nog verder specificeren: een verbeterde Ulissi en pieken op iedere muur waar een finish ligt.

Scott Sunderland 21 augustus 2020 om 19:49

Zo’n top transfer vind ik het nou ook weer niet hoor. Zijn broer is al jaren de betere van de twee. Leuk om erbij te hebben.

de_nis_ 21 augustus 2020 om 20:21

Jammer die foto van Simon bij een bericht over Adam.

Tuubke 21 augustus 2020 om 20:26

Het aankoopbeleid biedt een beetje hoop dat Ineos geleidelijk aan anders gaat koersen. Niet meer alles op die ene grote ronde met die ene kopman, maar ook mikken op ritwinst of klassiekers.
Misschien is TJV dan wel het Ineos van de toekomst. Benieuwd hoe het dan verder moet met Wielerflitsers die nu schelden dat ‘die ploeg’ de koers kapot maakt met zijn treintje.

Nikolai 21 augustus 2020 om 20:54

Ik vind het wel vrij dubieus dat deze transfers al voor de Tour zijn afgerond. Is misschien niet te voorkomen, maar het zal voor iedereen nu wel duidelijk zijn dat Ineos niet met 8 maar met 10 renners aan de start van de Tour staat. Want reken maar dat Yates en Porte bereid zullen zijn om een gaatje dicht te rijden voor Bernal als dat nodig mocht zijn!

ProfrondeZevenbergen 21 augustus 2020 om 21:22

Ik denk dat dat wel meevalt.

Chasse_patate 21 augustus 2020 om 21:33

Adam is toch de slechtste van de twee.

Spurter 21 augustus 2020 om 21:35

Als Brits team zullen ze toch wat Britse ronderenners willen. Froome vertrekt, G is ook niet meer wat het was.

Veel verder dan de broertjes Yates kom je dan ook niet. Wisselvallige renners natuurlijk, maar in een goed georganiseerde ploeg is Yates wel outsider voor de Giro en/of de Vuelta.

bilthoven 22 augustus 2020 om 00:08

Knox en Carthy zouden op (korte) termijn ook tot heel goede ronderenners kunnen uitgroeien.

Headlines

Materiaalzone

Populair