Ackermann pakt laatste zegebloemen in Guangxi, eindzege voor Mas

dinsdag 22 oktober 2019 om 08:36
Ackermann pakt laatste zegebloemen in Guangxi, eindzege voor Mas

Pascal Ackermann - foto: Cor Vos

In Guilin heeft Pascal Ackermann (BORA-hansgrohe) de slotetappe van de Tour of Guangxi gewonnen. In een massasprint was hij Juan Sebastián Molano (UAE Emirates) En Timo Roosen (Jumbo-Visma) ruimschoots de baas. De eindzege van Enric Mas (Deceuninck-Quick Step) kwam tijdens de afsluitende rit niet meer in gevaar, ondanks een val in de slotkilometer.


Het peloton trof het vooralsnog met het weer, maar in de laatste opdracht van het wielerjaar kwam er toch regen uit de lucht vallen. Het deerde Wang Meiyin niet, hij koos al van bij het vertrek voor de aanval. Zijn eerste demarrage werd nog beantwoord, maar na een volgende versnelling kreeg hij de vrijheid om voor eigen volk vooruit te rijden. Dat deed hij samen met Frederik Frison (Lotto-Soudal), Jay Thomson (Dimension Data), Paul Ourselin (Total Direct Energy) en Kevin Van Melsen (Wanty-Groupe Gobert).

Het peloton reed de hele dag langs karsttorens – foto: Cor Vos

Het kwintet reed met een gemiddelde van 45 kilometer per uur in de rondte over de Chinese wegen. Ze mochten onderweg de prijzen onder elkaar verdelen, maar de kopgroep werd keurig op tijd ingerekend voor de massasprint. Ook een ultieme uitval van Asbjørn Kragh Andersen (Sunweb) in de laatste kilometer kon de snelle mannen niet verrassen. Een glijpartij in de laatste bocht zorgde er wel voor dat er bij het opdraaien van de laatste rechte lijn nog maar vijf man aanspraak maakten op de zege.

Kragh Andersen werd als eerste bijgehaald door Timo Roosen, die zijn sprint inzette op driehonderd meter van de finish. In zijn wiel zaten Molano, Rüdiger Selig, Ackermann en Jakub Mareczko. Het karwei afmaken bleek voor de Duitse kampioen van BORA-hansgrohe een koud kunstje. Hij wipte op pure snelheid in de laatste 25 meter keurig over Molano heen, waarna hij voor de tweede keer deze week het zegegebaar mocht maken.

Een van de slachtoffers van de valpartij in de slotkilometer was klassementsleider Enric Mas. De drie kilometer-regel maakt echter dat hij zich geen zorgen meer hoefde te maken over de eindwinst. Het is voor het eerst dat de Spanjaard een etappekoers op zijn naam weet te schrijven.

Dit artikel delen:

16 Reacties

Grobbel 22 oktober 2019 om 09:10

Zorgt die zesde plek van Christian Odd Eiking in dit flutrondje er nu voor dat Wanty alsnog Corendon van zich af weet te houden?

hartstikkebedankt 22 oktober 2019 om 09:21

Ik vrees van wel ja, één etappe goed rijden en je haalt een sloot punten

hans mezger 22 oktober 2019 om 09:23

Met ontbrekende punten zou de UCI-teamranking zoiets als dit moeten zijn:
TDE 5153
Wanty 5081
CoC 4898

Nico Dick 22 oktober 2019 om 09:30

dat klopt idd

Duh 22 oktober 2019 om 10:01

2e of 3e worden maakt toch niets uit als Cofidis e/o Arkea gewoon World Tour wordt….

Maar wacht, Cofidis deed niet mee en staat na dit rondje opeens 21e na IsraelCA…
Top20 is ooit genoemd als voorwaarde voor WT aanvraag, maar je weet niet nooit bij de UCI :) WT voor Cofidis leek namelijk al lang in kannen en kruiken.

Edit: Cofidis blijft waarschijnlijk 20e want de ICA rennens die UCI punten scoorden in China behoorden niet tot hun 10 best scorende rennens…

Cochise 22 oktober 2019 om 11:25

Misschien paar zaken verduidelijken:
– Cofidis moet niet in de top 20 van dit jaar staan – die heeft enkel belang voor die extra wildcard en dus de strijd tussen Total, Wanty en Corendon – ze moeten in de top 18 van de voorbije 3 jaar staan.

– Die 3-jaren-ranking wordt angstvallig geheimgehouden door de UCI, pas om de paar maanden krijgen de ploegen daar een update van. In de laatste update (7 oktober) was de situatie als volgt:

17e Katusha 15424
18e Cofidis 14177
19e Wanty 13803
20e Dimension Data 11882
21e Total 11787

– Het absurde is dus dat Wanty en Total niet geïnteresseerd zijn in die 3-jaren-ranking maar in hun onderlinge strijd voor UCI-punten voor de WT-wildcard wel respectievelijk Cofidis (dat dus top 18 moet eindigen in de 3-jaren-ranking) en … Dimension-Data bedreigen. Want Dimension Data moet van de UCI top 20 eindigen in de 3-jaren-ranking om in de WT te mogen blijven. Doen ze dat niet dan vallen ze terug naar PCT-niveau maar wel met de troostprijs dat ze voor elke WT-wedstrijd een wildcard krijgen (die ze dan ook weer mogen weigeren).

– Er wordt vaak gesproken over Arkea, maar zij hebben niet eens een aanvraag ingediend om naar de WT te gaan en zouden er op basis van hun 3-jaren-ranking ook bijlange niet in de buurt komen. Hun enige waarde in het verhaal is dat ze quasi zeker een wildcard voor de Tour zullen krijgen. Dat zou dan waarschijnlijk ten koste gaan van Wanty – er van uitgaande dat Wanty achter Total eindigt in de UCI-ranking 2019…

oilsmoke 22 oktober 2019 om 12:54

Ik berekende het volgende:

Corendon heeft 4890pt

Daar komt van de Chrono 8pt bij.

4890+8= 4898pt

Wanty heeft nu 4831 pt

Haalde vorig jaar nog 138pt in Taihu Lake

Dit jaar 93. Dus 4831 – 45 = 4786

Daar komt nog 5pt bij van de Chrono

4786 + 5 = 4791

Guangxi 152pt in AK

4791+132 = 4943pt

Dus:

WGG: 4943pt
COC: 4898pt

(Als ik geen fouten heb gemaakt)

Cochise 22 oktober 2019 om 13:08

Dat Corendon niet meer meespeelde in het verhaal was intussen wel duidelijk. De tweede plaats in de ranking 2019 heeft ook enkel belang als er 18 WT-ploegen blijven volgend jaar. En dat kan dan weer enkel als Wanty nog voorbij Cofidis is geraakt in de 3-jaren-ranking. Dan staat Cofidis helemaal met lege handen en krijgen Total en Wanty een heel jaar wildcards.
Het is met andere woorden niet echt wachten op de definitieve 2019-ranking (dat blijft normaal gezien de volgorde Total – Wanty – Corendon) maar eerder op de definitieve 3-jaren-ranking om te weten of Cofidis WT mag worden en Dimension Data WT mag blijven.

WernerFranke 22 oktober 2019 om 09:13

Tijd voor een winterslaap.

hartstikkebedankt 22 oktober 2019 om 09:20

Wat een shitkoers/-parcours, maar één van de zes etappes die tijdsverschillen veroorzaakt is WorldTour onwaardig.

Grobbel 22 oktober 2019 om 09:37

Ik zal ook nooit begrijpen waarom al die Chinese rondjes op diezelfde manier worden opgezet. Zijn ze daar nu werkelijk zo gek op massasprints, of kunnen ze geen betere parcoursen uittekenen rondom de plaatsen die geld overhebben voor een aankomst?

Viktrodriguez 22 oktober 2019 om 09:46

De gehele wedstrijd is al mosterd na de maaltijd. Een commercieel gedrocht aan het einde het seizoen en aan de andere kant van de wereld. Voor mij is eigenlijk het seizoen al voorbij na het weekend met Lombardije en Tours.

hans mezger 22 oktober 2019 om 09:47

met meer en harder klimmen en minder sprints, had Wanty vs TDR misschien nog interessanter kunnen zijn.

ThorHushovd 22 oktober 2019 om 10:35

Toch is het deelnemersveld meer dan behoorlijk, elk jaar weer. De status van WT zorgt daar natuurlijk voor, maar er zal wel een startbudget zijn waar ook de uci blij van wordt.

Kevin De Groote 22 oktober 2019 om 10:01

Zou graag de Europe tour rangking nu eens zien…

Grobbel 22 oktober 2019 om 10:18

Wat heeft een rondje in China te maken met de Europe Tour Ranking? ;)

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.