Aart Vierhouten: “Grootste fout is om Pogacar op kasseien niet als topfavoriet te zien”
foto: eigen foto/Cor Vos
Youri IJnsen
vrijdag 24 maart 2023 om 08:00

Aart Vierhouten: “Grootste fout is om Pogacar op kasseien niet als topfavoriet te zien”

Interview Tadej Pogačar had zaterdag geen antwoord op de verschroeiende demarrage van Mathieu van der Poel in Milaan-San Remo. De Sloveense topfavoriet eindigde uiteindelijk als vierde. Hij richt nu zijn vizier op het Vlaamse voorjaar. En daar komt hij volgens zijn ex-ploegleider Aart Vierhouten alleen maar naartoe om te winnen. “Als Tadej zich vorig jaar aan het plan had gehouden, had hij de Ronde van Vlaanderen toen al gewonnen”, vertelt hij aan WielerFlits.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

De cijfers van het Sloveense wonderkind zijn dit voorjaar indrukwekkend. Veertien koersdagen staan er op de teller, waarbinnen hij zes etappes, twee eindklassementen en een eendagkoers op zijn palmares schreef. Verandering van spijs doet eten. Pogačar had niet meer de druk om te moeten winnen in de UAE Tour, misschien wel de belangrijkste wedstrijd voor zijn ploeg UAE Emirates. In plaats daarvan vermorzelde hij de concurrentie in Spanje en Parijs-Nice, waarna Mathieu van der Poel hem afgelopen weekend dan toch een halt toeriep in Milaan-San Remo.

Hoogtestage werkt misschien wel averechts
Volgens Vierhouten zien we op dit moment de beste Pogačar ooit, ondanks dat hij nog niet in topvorm is én niet op hoogtestage is geweest. Dat terwijl Jonas Vingegaard dat wel heeft gedaan, die door de Sloveen in Parijs-Nice zoek gereden werd. “Ieder team heeft zijn eigen strategie en doel met betrekking tot hoogtestages”, legt Vierhouten uit. “Het hoofddoel is natuurlijk de Tour de France. Bij Jumbo-Visma geloven ze heel erg in de herhaling van hoogtestages. Dus niet op de volgende wedstrijd gericht, maar op de volgende hoogtestage en die keer op hoogte daarna.”

Pogacar won meteen de gravelkoers in Jaén – foto: Cor Vos

“Dat effect moet dan doordenderen de Tour in”, gaat de ex-ploegleider van Pogačar verder. “Bij UAE Emirates geloven ze meer in naar een doel toewerken, middels een hoogtestage. En niet in de opeenvolging van hoogtestages. Dat zijn verschillende interpretaties die je terugziet en waarover nagedacht is. Iedere renner is ook uniek in zijn metabolisme, in zijn systeem. Het idee van een hoogtestage is dat je hele hormoonstelsel en ook je rode bloedcellen een training krijgen. Dat je van minder zuurstof krijgen, geprikkeld wordt om meer rode bloedcellen aan te maken.”

Dat hele proces heeft tijd nodig, zegt Vierhouten, die meerdere boeken over trainingsoptimalisatie voor wielrenners schreef. “Voor de een slaat het aan en de ander heeft helemaal niets aan een hoogtestage, omdat het averechts op zijn prestatie werkt. En dan heb je ook nog een keer het effect dat de een beter reageert op 2000 meter hoogte dan op 2300 meter hoogte. Het is niet one size fits all. Daar zit de crux. Ik kan niet in het huishoudboekje van Jumbo-Visma kijken wie twee keer nodig heeft of aan één hoogtestage voldoende heeft. En daarmee het beste resultaat haalt.”

Vierhouten denkt dat ze bij UAE Emirates inmiddels weten wat het beste voor Pogačar werkt. En dat is misschien wel door hem zo min mogelijk op hoogte te sturen. “Tadej is een racedier”, merkt zijn ex-ploegleider op. “Een echt racepaard. Die wil graag. Je moet hem niet elke keer drie weken op een berg wegstoppen. Daar heeft hij helemaal geen zin in. Hij wil gewoon koersen. De passie voor het wielrennen zit zo diep in hem, dat wil hij ook laten zien. Koersen rijden, daar houdt hij van. Daarom is Tadej wielrenner geworden. Daarom spat het plezier van hem af in koers.”

Een lachende Pogacar is een sieraad voor de sport – foto: Cor Vos

Kasseien vreten voor de lol
Volgens Vierhouten is dat ook een van de redenen waarom Pogačar dit voorjaar zo wispelturig is in zijn wedstrijdprogramma. “Ik denk dat hij de tijd tussen koersen in wil overbruggen met andere wedstrijden, in plaats van trainingen. Dat kan ook. Je kunt verspreid over drie dagen drie heel harde trainingen afwerken. Of je kunt één training afwerken en een wedstrijd rijden”, doelt hij op het toevoegen van de E3 Saxo Classic. “Bovendien denk ik dat hij misschien nog iets meer ervaring wil opdoen met het parcours. De E3 is natuurlijk een mini-Ronde van Vlaanderen.”

Vorig jaar reed de Sloveen het Belgische kasseienmonument voor het eerst. “Dat was puur uit passie. Maar die vierde plek, smaakt natuurlijk naar veel meer. Vorig jaar was de afloop teleurstellend. Ik trok mijn stuur bijna uit mijn auto. Als hij zich aan het plan – als eerste aangaan, op z’n laatst op driehonderd meter van de streep – had gehouden, had hij toen al kunnen winnen. Tadej was de sterkste in koers, Mathieu de meest koelbloedige. Toen we ’s avonds de koers terugkeken, zei hij zelf al: ‘Ik kom hier terug. Om te winnen.’ Dan kan ik me goed voorstellen dat hij de E3 erbij pakt. Die ervaring is heel zinvol en waardevol voor de Ronde, een dikke week later. Het maakt hem beter voorbereid.”

Uiteindelijk slaagde alleen een koelbloedige Van der Poel er in om Pogačar bij te houden in de Vlaamse Hoogmis. Alweer Van der Poel. De Nederlander kan nu zijn borst maar natmaken. “Tadej wilde vorig jaar simpelweg ervaren hoe het was, de Ronde van Vlaanderen. Proberen om te kijken wat het hem kon brengen. Met de wetenschap van toen, komt hij nu echt om te winnen. Vorig jaar was dat ook een doel, maar met een kleine terughoudendheid omdat hij ontzag had voor de Ronde. Voor de sfeer, de historie, de toeschouwers en alles wat daarbij voor hem komt kijken.”

Van der Poel moest op de laatste keer Paterberg alle zeilen bijzetten – foto: Cor Vos

Dat overkomt hem geen tweede keer, verzekert zijn ex-ploegleider. “De andere toppers moeten Tadej aanschouwen als een topfavoriet. Als ze dat niet doen, onderwaarderen ze hem. Dat is de grootste fout die ze kunnen maken. Mathieu hoeft enkel maar te denken aan de Paterberg van vorig jaar. Als hij terug voelt wat hij toen voelde, dan weet hij dat hij echt heel goed moet zijn. Pogačar heeft ook de snelste tijd ooit op de Oude Kwaremont gerealiseerd vorig jaar. Wat moet ik dan nog meer zeggen? Er is geen speld tussen te krijgen: Tadej gaat zijn stempel drukken.”

RIDE Magazine
39 Reacties
Sorteer op:
23 maart 2023 08:50
En ook: net alsof er ook maar iemand Pogacar in bloedvorm onderschat die vorig jaar al de sterkste coureur in koers was. ‘Wie is die hardrijdende knakker met de babyface en dat gare plukje uit ze helm?’
    23 maart 2023 08:55
    "ah joh die kunnen we wel laten rijden, Aart Vierhouten zei dat we 'm niet als topfavoriet moeten zien ofzo"
23 maart 2023 08:44
Volgens mij maakt niemand die fout ook, titel heeft een vrij hoog 'no shit sherlock' gehalte.
23 maart 2023 08:37
En? Wat was ‘het plan’ dan? Of is dat geheim/zit het achter een betaalmuur?

Hij kwam afgelopen editie simpelweg net niet van MvdP af en was, mede vanwege het totaal verpesten er van, volledig kansloos in de spurt.

Met welk plan had hij wel gewonnen?
    23 maart 2023 09:02
    Ja, dat vraag ik me ook af. Het enige wat ik me kan bedenken is dat het plan was om er een hele lange sprint van te maken, dan wil VDP nog wel eens breken. Maar een garantie op winst was het zeker niet.
    23 maart 2023 09:17
    Misschien rustiger blijven op de eerste kwaremont, zodat de explosie op de laatste kwaremont/pater hard genoeg was om iedereen te lossen en alleen aan te komen? Lijkt me wat ambitieus,maar is het enige dat ik me kan bedenken.
    23 maart 2023 09:32
    Ik denk eerder nog verschroeiender te werk gaan zodat hij VdP wel lost. Laten we bovendien de versterkingen binnen zijn ploeg niet vergeten, misschien kunnen ze daar tactisch een verschil mee maken.
    23 maart 2023 11:52
    Ik geloof ook niet dat dat plan er was. Achteraf realiseerden ze zich alleen dat Pogi 2 manieren had verzuimd aan te grijpen: 1) door nog maar iets verschroeiender geweest te zijn dat vdP dan gelost was, zoals deze na de race zelf toegaf, of 2) door de sprint heel vroeg aan te gaan, ipv van mee te gaan in de inmiddels bekende sur-place tactiek van vdP
    23 maart 2023 14:43
    Ik heb het even toegevoegd.
23 maart 2023 09:06
Beetje raar verhaal, want het lijkt me sterk dat er iemand in het peloton of daarbuiten is die Pogacar onderschat.
    23 maart 2023 10:15
    Hij lijkt mij gefrustreerd.
    Klein trauma opgelopen kennelijk.
23 maart 2023 09:10
Je kan er kritiek op hebben, maar ik vind het een goed interview waar interessante dingen in genoemd worden.
    23 maart 2023 10:57
    De open deuren zijn vermakelijk om te lezen. Het stukje dat Pogacar geen baat zou hebben bij hoogtestage is nieuwe info. Maar volgens mij willen we weten wat vorig jaar dan hét plan was waar Pogacar van afgeweken is. Dat stukje doorvragen heeft helaas geen quotes opgeleverd die het artikel gehaald hebben.
    23 maart 2023 11:46
    Ja precies, het is een prima interview, de titel past er alleen niet zo goed bij. Sterker nog, de titel wordt gepresenteerd als een quote, maar nergens in het artikel lijkt Vierhouten dat letterlijk zo te zeggen. Of ik moet er al 2x overheen gelezen hebben.

    Edit: Vierhouten zegt het niet letterlijk, maar in de laatste alina komt het daar wel op neer. Dus beetje suffe stellingname van Vierhouten dan vooral
23 maart 2023 09:29
Het hoogtestage stukje vind ik wel interessant, TJV richt zich nu al met haar opeenvolgende hoogtestages op de Tour terwijl Pogacar momenteel al volop in koersmodus zit. Het effect hiervan gaan we voornamelijk in het hooggebergte zien. Om de kasseien of de Poggio keihard op te kunnen knallen heb je ook geen hoogtestage nodig naar mijn mening.
    23 maart 2023 10:43
    Ik denk dat een hoogtestage niet alleen wordt gebruikt om beter te klimmen maar ook gewoon om de conditie op te schroeven. Zo sliep VDP ook ‘op hoogte’ voor het WK cross.

    Denk trouwens dat Pogi met een voorbereiding in mei en juni met hoogtestage ook klaargestoomd kan worden voor de Tour. Zoals Vierhouten zegt: het is niet voor iedereen om maanden op hoogte te gaan bivakkeren. Uitdaging voor een veelvraat als Pogi zal ook op mentaal vlak liggen, en maanden gaan bergtopzitten zou zijn carrière net gevoelig kunnen inkorten.
    23 maart 2023 10:52
    Tenzij hij ook plezier weet te vinden in het gemsjagen en daar in een lendedoek, geflankeerd door zijn afgerichte steenarend Matej, kirrend achteraan holt.

    Verzet de bakens en brengt het bloedpeil op orde tegelijkertijd!
    23 maart 2023 10:59
    Haha! :D Als dat maar niet Lemonderig eindigt met een verdwaalde kogel in Pogi’s krent… Wanneer het 007-deuntje weerklinkt in Mohoric’ hoofd, is niemand meer veilig.
    23 maart 2023 11:05
    Klopt, meer zuurstof is sowieso betere conditie maar een hoogtestage werkt niet voor iedereen omdat je ook minder herstelt op hoogte en daardoor minder hard kunt trainen. Wat je ziet bij Vingegaard vs Pogi dat die eerste vooral in het hooggebergte een voordeel lijkt te halen ten opzichte van zijn concurrenten, vermoedelijk dus door die door het jaar heen opgestapelde hoogtestages.
    23 maart 2023 11:09
    Daarom vind ik het ook jammer/onverstandig dat Vingegaard dit jaar niet voor de giro kiest. Naar mijn idee kan hij daar bergop het dubbele bijeen rijden van wat hij in de vlakke tijdritten verliezen gaat.

    Wellicht dat ze het nog last minute omggooien en masterpuncheur Roglic tegenover Pogi in de heuvelklassiekers en tour opstellen.
    23 maart 2023 12:00
    RV gaan ze niet doen, maar ik geloof wel dat je daar een punt hebt
    24 maart 2023 14:37
    Minder hard kunnen trainen op hoogte is relatief.
    En ja na hoogtestage heeft de één een paar dagen herstel nodig en de ander amper. Afhankelijk van hoeveel tijd men heeft kan men meer acclimatiseren ofwel:

    Heb je meer tijd dan ga je na een paar dagen ook hoger slapen omdat je acclimatiseert waardoor nog meer erytrocyten worden aangemaakt en vooral hemoglobine dat zorgt voor meer transport van zuurstof en koolstofdioxide.

    En hoe beter de afvoer van deze CO2 hoe minder snel men “verzuurt”.
    Herstel kan evengoed door in het begin lager te slapen. Naarmate men acclimatiseert ofwel nog meer erytrocyten heeft aangemaakt hoe minder moe men wordt door hoogte. Zonder acclimatiseren of met onvoldoende acclimatisatie stijgt de hartslag omdat hart meer vrachtwagens (erytrocyten die zuurstof transporteren) rond moet pompen. De zuurstofarme vraagt meer dus moeten transport sneller wat gebeurt door verhoogde hartslag.
    Of er zijn meer transporteurs dan hoeft niemand (transporteurs) harder te gaan rijden ergo minder hartslagen nodig.
    Na ca twee weken met goede opbouw en aanvang laag slapen tbv maximaal herstel. Ofwel niet hoger dan wat normaal met slaap de hartslag is of maximaal een 10%+. Dan verbeterd men flink en kan men hoger gaan slapen zelfs trainen de week erna ergo nog meer erytrocyten. Bij lange hoogtestage zitten ook goede hersteldagen.

    JV gaat terug omdat het grootste effect na een 4 tot 6 weken is uitgewerkt (afhankelijk van persoon en duur en hoogte van de stage).
    Doordat men mits goed uitgevoerd ook veel inhoud en kracht op kan doen door diep te gaan o.a. hoeft een hoogtestage niet minder te zijn, gaat om de uitvoering. De uitkomst vd optelsom van een goed uitgevoerde hoogtestage of herhaling is hoger dan zonder normaal gesproken.

    Aad Vierhouten heb ik erg hoog zitten en de UAE visie biedt mijns inziens minder "vermogen" dan de JV methode. Dat Pogacar het ook kan zonder herhaaldelijke hoogtestage heeft meer met zijn talent en fysieke vermogens te maken dan met de methode.
    Het is niet exact hetzelfde maar patiënten die Aranesp (Darbepoetin alfa) krijgen of EPO (Epoëtine-alfa) krijgen ook na een bepaalde tijd weer opnieuw dit toegediend. De reden van vermindering is deels verschillend maar in beide gevallen om een goede hoeveelheid (voor een patiënt uiteraard normaliter een lagere waarde dan de behoeftige sporter) erytrocyten te behouden moet na "afbraak" periode weer worden aangevuld. Bij de sporter is dit dus de herhaling.
    De combinatie van meer zuurstoftransport en meer kracht/inhoud door training is altijd groter dan wanneer één van deze elementen ontbreekt of minder is toegepast.
    Uitgezonderd extreem talent.


    Alpinisten passen deze methode toe wanneer men voorbereid om bergen op grote hoogte te gaan beklimmen.
23 maart 2023 09:32
Als ze dat niet doen, onderwaarderen ze hem >> Als hij (Mathieu) terug voelt wat hij toen voelde, dan weet hij dat hij echt heel goed moet zijn.

Nou beste kerel, Mathieu wéét dat hij heel goed is. Hij heeft je wonderboy een sjiek pak rammel gegeven afgelopen weekend. Misschien moet je zelf die Nederlandse crosser iets minder onderwaarderen. Slap kletsverhaal vanaf de zijlijn. Gelukkig weet Pogacar zelf de tegenstand waarschijnlijk beter op waarde te schatten. Eén ding is zeker, Van der Poel maakt hij niet zenuwachtig. Die heeft hem nu al een paar keer bij de veter genomen in een rechtstreekse confrontatie.
23 maart 2023 09:45
Er wordt hier vaak gezegd dat ze vanuit kamp Evenepoel graag benadrukken hoe goed hij wel niet in orde is, maar daarvoor moeten ze vanuit kamp Pogi niet onderdoen dit voorjaar. Lijkt soms alsof ze zichzelf proberen te overtuigen. Pogacar zelf hoor je overigens wel nooit op deze manier.

Verder is het Pogimonster gewoon weer 1 van de kanshebbers aankomende koersen mijns inziens. Net zoals er nog wel een handvol andere de Ronde kunnen winnen. Dat idee van: jongens hij gaat nóg beter zijn of hij had normaal al… Ik geloof er niet zo in, het blijft koers en met de uitslag moet je het doen. Evengoed rijdt Pogi dit jaar lek vlak voor de Koppenberg, voelde hij zich vorig jaar toch net wat beter op de hellingen of is de concurrentie dit jaar sterker dan vorige keer. Het exacte scenario valt zelden op voorhand te voorspellen.
23 maart 2023 10:56
Klopt dat wel, Pogi de snelste ooit op de Kwaremont? Was MvdP niet sneller omdat ie wat verder van achter zat?
    23 maart 2023 11:06
    Wellicht wel. Pogi zijn RVV staat niet op Strava nadat zijn fietscomputer verdween bij zijn val. Maar op het kasseienstuk heeft Asgreen de KOM bij de tweede keer Oude Kwaremont, 4 sec sneller dan MVDP.
    23 maart 2023 12:06
    En Asgreen zat daar te huilen om z'n moeder in het wiel van Pogacar: https://www.wielerflits.nl/nieuws/pogacar-de-ongekroonde-koning-van-de-oude-kwaremont-met-dank-aan-asgreen/
    23 maart 2023 12:33
    Wilde ik ook al benoemen, Volgens Jose de Cauwer was de beklimming van MvdP op de oude kwaremont uit eindelijk sneller. Is ook vrij duidelijk op de beelden te zien dat Mvdp achter Pogi zit , maar zit aan het einde gewoon in het wiel
23 maart 2023 12:43
Ik denk dat Pogacar in deze editie de alaphilippe tactiek van 2020 gaat toepassen: op elke puist vanaf de tweede keer pater beginnen forcing voeren en dan zit er na de koppenberg nog maar 2-3 man in zijn wiel en na de taaienberg is die aanhang dan al helemaal verzuurd. Vanaf de laatste keer kwaremont dan solo. Ik zie vdp zeker niet domineren in die wedstrijd dit jaar maar of dat Pogacar hem er deze keer wel afkrijgt is een zeer goede vraag, als die een goede dag heeft dan krijg je die er praktisch niet af op die korte steile hellingen. Misschien dat Pogacar vdp wel kan kloppen in de sprint als die helemaal tussen zijne kader hangt. Van Aert zie ik wel lossen op de laatste keer paterberg of al iets vroeger maar met een superdag zie ik die wel terug komen aansluiten en meesprinten voor winst. Het wordt een interessante editie die hopelijk niet wordt verpest door pech of ziekte.
23 maart 2023 13:17
Ik vind de foto van de lachende Pogacar naar Vingegaard het hoogtepunt van dit artikel.
23 maart 2023 23:27
Klopt Aert. Niemand heeft vorig jaar gezien dat Thieu op hangen en wurgen net de met keien geplaveide Kwaremont overleefde. Zou toch gek zijn als Tadej tot de favorieten behoort.
23 maart 2023 08:48
Wat doet van Vierhouten nu?
23 maart 2023 21:06
Zo Tadej drie keer de Kwarmont-Pater domineerde met een spartelende MVDP in zijn wiel, dat vergeet ik nooit.

Onze ronderenner ging mee komen doen. Merckxiaans.
    23 maart 2023 21:39
    Wat een rare zin dat laatste. O ja en toch won v.d.Poel. Lache toch?? Vergeet ik ook nooit.
    23 maart 2023 23:16
    4e worden in een sprint à deux.
23 maart 2023 12:10
Geef mij dan maar Evenepoel. Die is menselijk en heeft zwakke punten. Pogacar is bizar die kan alles en presteert als een robot
    23 maart 2023 12:18
    Stop toch eens met dat zieltjes proberen te winnen joh.
    23 maart 2023 12:35
    @Marik
    JE bent gewoon stikjaloers op het Belgische talent
    23 maart 2023 20:59
    Een robot qua resultaten wellicht, maar zo rijdt ie verre van.

Reacties zijn gesloten.