‘Aantal renners Katusha-Alpecin kan niet mee naar fusieploeg’

donderdag 26 september 2019 om 09:07
‘Aantal renners Katusha-Alpecin kan niet mee naar fusieploeg’

foto: Cor Vos

Een aantal renners van Katusha-Alpecin gaat niet mee naar de fusieploeg met Israel Cycling Academy. De Israëlische formatie heeft al 27 renners onder contract voor 2020 en kan dus niet alle elf Katusha-renners met een doorlopend contract meenemen. Onder meer Alex Dowsett valt buiten de boot, meldt Het Nieuwsblad.

De fusie tussen Katusha-Alpecin en Israel Cycling Academy is afgerond en wordt snel officieel. Eigenlijk neemt de ProContinentale formatie de WorldTour-licentie over van de Zwitserse ploeg. Daarbij heeft het ook recht op de renners met doorlopende contracten van Katusha-Alpecin. Maar omdat een WorldTour-ploeg maximaal dertig renners (waaronder drie neoprofs) mag hebben, kan niet iedereen mee van Katusha-Alpecin.

Israel Cycling Academy heeft namelijk zelf al 27 renners onder contract voor 2020. Nils Politt gaat hoe dan ook mee, in tegenstelling tot Alex Dowsett, Dmitry Strakhov en twee anderen die ergens anders onderdak moeten vinden voor 2020. Er is ook nog een groep Katusha-renners die weg mag, maar niet weg moet. Daaronder vallen de Belgen Jens Debusschere en Jenthe Biermans. Zij verkeren dus nog altijd in onzekerheid.

Dit artikel delen:

27 Reacties

Yeez 26 september 2019 om 09:18

Jammer, en dat terwijl israel renners onder contract heeft die velen malen minder zijn dan deze jongens…

Panache 26 september 2019 om 12:46

Gaat waarschijnlijk om de combi tussen prestaties en salaris. Je moet het natuurlijk wel kunnen opbrengen met de begroting die er ligt.

FritsvanHoefelen 26 september 2019 om 09:21

Misschien kan de UCI de sokken even controleren van Dmitry Strakhov. Die heeft daar nu wel behoefte aan

Verweggistan 26 september 2019 om 09:29

Ik vind dat de UCI hier moet ingrijpen. Het overkopen van een licentie moet kunnen. Maar dan dient de koper wel alle contracten te respecteren. Eigenlijk is het nl. gewoon Katusha met een nieuwe sponsor. Anders kun je wel heel erg makkelijk de WT binnen sneaken. En dan die blijkbare willekeur met die contracten. Politt moet blijven omdat hij een contract heeft. Maar Strakhov wordt buitengegooid.

ssj 26 september 2019 om 10:06

Ik vind het ook vreemd dat doorlopende contracten “zomaar” kunnen worden ontbonden bij een overname. Alleen ligt het probleem hier wel deels aan de UCI die verbiedt dat je meer dan 30 renners onder contract mag hebben.

ChefSpijker 26 september 2019 om 10:44

Of je ziet het als Israel met een nieuwe licentie.

Secondant 26 september 2019 om 10:44

@ssj:
In dat geval moet je renners afkopen, lijkt me. Gewoon dus uitbetalen totdat ze een nieuwe ploeg hebben of het salaris aanvullen.

ssj 26 september 2019 om 11:26

Ja, lijkt me ook logisch dat de contracten afgekocht zullen worden. Blijft het wel een vreemde en kostbare gang van zaken.

Panache 26 september 2019 om 12:48

Een WT ploeg mag maar 28-30 renners onder contract hebben. Daarnaast lijkt dit geen overname, maar een fusie.

MIG 26 september 2019 om 15:15

Ik begreep dat er in het verleden renners bij andere ploegen zijn gestald terwijl de oude werkgever door bleef betalen. Dat zou hier ook kunnen gebeuren.

Chasse_patate 26 september 2019 om 09:34

Dus ze mogen maar drie renners overnemen van Katusha. Waarvan Pollit 1 is. Dus maar twee andere renners van Katusha gaan mee.

Nou dan hebben we straks heel veel werkeloze renners.

Thoin 26 september 2019 om 10:06

Katusha had 24 renners onder contract begin dit seizoen, waarvan vertrekken:
Kittel (stopt)
Zakarin (CCC)
Haas (Cofidis)
Kuznetsov (Gazprom)

11 renners hebben nog contract tot 2020 (Debusschere, Dowsett, Dani Navarro Bataglin, Pollit, Mads Wurtz Schmidtz, Zabel, Hollenstein, Strakhov, Biermans en Tanfield)

Waarvan dus Dowsett en Strakhov mogen vertrekken + nog 2= 7 renners voor 3 plaatsen?

9 renners zonder contract voor 2020 (Spilak, Boswell, Kochetkov, Haller, Goncalves, Guerreiro, Crass, Fabbro en Wilie Smit

Dan komen er mooie namen vrij: Haller, Spilak, Boswell..
Waarschijnlijk vallen ook nog Bataglin en Hollenstein af.

ChefSpijker 26 september 2019 om 10:44

Spilak gaat naar Bahrain. En zo'n Boswell kan vast wel terecht bij Rally of zo. Is toch ook niet veel meer dan een simpel knechtje op WT-niveau.

Secondant 26 september 2019 om 10:47

Thanks voor de opsomming.
Als ik Sunweb was, zou ik eens een poging wagen voor Haller, Navarro of Concalves. Prima aanvulling voor de vruibuitersploeg die het volgend jaar wordt.

Scott Sunderland 26 september 2019 om 17:07

Ja Battaglin hebben ze ook nog. Die heeft ook een onopvallend jaar zeg. Dat kan hem hier weleens de figuurlijke kop gaan kosten.

AnderJ 26 september 2019 om 10:33

Benieuwd hoe dit gaat lopen. Dat renners niet mee kunnen, betekent niet dat ze geen doorlopend contract meer hebben…

Romāns Vainšteins 26 september 2019 om 10:40

Oeoeoeoe, wie zullen wel en wie niet ? Hou me niet langer in spanning want vraagstukken omtrent met keihard op trappers stampende geldverdieners gaan me aan het hart !

Renzeva 26 september 2019 om 11:09

misschien nog niet bevestigd maar ik zie maar 9 renners voor 2020 onder contract bij ICA, gaan ze dan alle huidige renners contract verlengen?

luckyloek 26 september 2019 om 11:14

Kunnen renners met een doorlopend contract, die ICA wel erbij wil hebben ook weigeren? Het moet toch niet zo kunnen zijn dat de werkgever doodleuk kan kiezen en de werknemers hun lot maar moeten accepteren.

leegloper 26 september 2019 om 11:29

Vast wel als Jumbo-Visma langskomt en er iets niet goed was met de fietsen.

BlancoProCycling 26 september 2019 om 11:37

In elk geval slecht nieuws voor Dylan Bouwmans met z’n stage bij Katusha

LightPhoenix 26 september 2019 om 14:26

Pjotr havik heeft ook stage gelopen bij katusja toen was al op voorhand besloten de stagiair geen contract te bieden ongeacht wie het zou worden en hoe hij zou presteren. Dus ik gaf Dylan ook al weinig kans wat zeker niets persoonlijks is.

Koersmaniak 26 september 2019 om 12:00

Politt mag wel blijven doordat hij blijkbaar nog aan een heel goedkoop contract rondrijdt.

Jacco van Stierop 26 september 2019 om 13:16

De fusieploeg volgend jaar WT dus. Zou Roy Goldstein dan gewoon aan de start kunnen staan van de UAE-Tour?

Polleke 26 september 2019 om 14:49

Die zal dan bv geen visum krijgen om daar binnen te komen…

Viktrodriguez 26 september 2019 om 15:05

UAE-Tour is niet in de categorie verplichte wedstrijden.

Jacco van Stierop 26 september 2019 om 18:09

@ Polleke De UCI, die antidiscriminatie en gelijkheid hoog in het vaandel heeft staan, zal dan toch wel fier in de bres springen?
@ Viktrodriguez Toch waren alle 18 WT-teams aanwezig dit jaar. Is het niet zo dat een WT-team het recht heeft te starten in zo’n wedstrijd en niet afhankelijk is van een uitnodiging? Als ze lef hebben melden ze zich, – met Roy-, gewoon aan.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair