’22 kilometer aan individuele tijdrit in de Tour de France 2023 is veel te weinig’
foto: Cor Vos
vrijdag 28 oktober 2022 om 08:15

’22 kilometer aan individuele tijdrit in de Tour de France 2023 is veel te weinig’

De Tour de France 2023 kent één individuele tijdrit van 22 kilometer. Sinds de introductie van het onderdeel tegen de klok waren er nooit zo weinig tijdritkilometers (individueel en ploegentijdrit) in de Ronde van Frankrijk. We zijn benieuwd naar jouw mening. Geef in onderstaande poll jouw mening op de volgende stelling: 22 kilometer aan individuele tijdrit in de Tour de France 2023 is veel te weinig. In de reacties kan je erover discussiëren.


Stem hier op de poll!

RIDE Magazine
57 Reacties
27-10-2022 17:05
Tijdrijden is een essentieel onderdeel van de wielersport. Ploegentijdrit is ook onderdeel van het WK. Met zo weinig tijdrit kilometers devalueer je de Tour. Ik vind tijdrijden overigens wel spannend om naar te kijken, zeker als je de tussentijden en de virtuele klassementen volgt.
27-10-2022 15:05
Het is minder evenwichtig inderdaad. Maar ik zie hierdoor niet ineens Bardet, Landa, Carapaz of Lopez winnen van Pogacar en Vingegaard.
    27-10-2022 16:10
    Pozzovivo gaat winnen denk ik. ;-)
27-10-2022 15:12
Prima dat er eens een tour komt voor de meer klassieke/eendaagse klimtypes met nagenoeg geen chrono er in. Tour hoeft niet altijd hetzelfde te zijn.
    27-10-2022 15:31
    Eens. En tijdrijders pakken makkelijker tijdwinst dan echte klimmers. Als je kijkt naar de laatste 60 jaar zie je dat het Tourparcours voornamelijk op maat gemaakt is voor tijdrijders.
    27-10-2022 16:31
    Of misschien zijn tijdrijders die klassement rijden doorgaans gewoon meer complete renners dan pure klimmers? Zijn het renners die ook goed waaiers aankunnen, goed overweg kunnen met ritten van 200+km, zich kunnen handhaven vooraan het peloton wanneer dat tegen 65km per uur richting een vlakke finish dendert...

    De Tour kan enkel maar putten uit wat er in Frankrijk aanwezig is. Frankrijk heeft nu eenmaal niet hetzelfde gebergte als andere landen. Het is dan ook de Tour de France, niet die van Italië of Colombia. Als je het wat realistisch bekijkt, zit er zelfs teveel puur klimwerk in de Tour, want het land is voor het grootste gedeelte glooiend en heuvelachtig. Er zitten procentueel meer bergritten/beklimmingen in de Tour, dan dat het land uit bergen bestaat.
    27-10-2022 18:17
    De laatste Tours waren ook al schraal qua TT km's. Tijdrijden hoort bij het ronderennen. Een man tegen de klok, zonder peloton om te schuilen en ploegmaats om te knechten. Met de wattagemeters van tegenwordig kan ieder noob zijn tijdrit indelen, dus voor de specialisten is het al lang niet meer.
    Ik vind het logisch dat de sterkste renner een grote ronde wint en niet één of andere kleine klimmert die niet op het vlakke kan fietsen. Dan moet je dus ook een beetje kunnen tijdrijden ja.
    27-10-2022 19:17
    In de jaren 80 waren er vaak drie tijdritten, maar zelfs in de jaren 90, toen er meestal maar twee waren, was er vaak meer dan 100 km tegen de klok.
    Het is in de afgelopen tien jaar dat het aantal tijdritkilometers echt is afgenomen en de balans is zoekgeraakt.
    2021 was met twee tijdritten en een totaal van meer dan 50 km individuele tijdrit de grote uitzondering.
    28-10-2022 07:59
    2012 voor Wiggins toch juist
27-10-2022 15:04
Eigenlijk zou ik wel graag wat meer deeletappes willen zien, zoals back in the days. Pittige korte ochtendrit en in de middag een tijdrit of vice versa. Met die steeds korter wordende etappes moet dat toch makkelijk kunnen qua uren op de fiets en het levert wat meer vermaak op voor de tv-kijker. Het kijken naar een tijdrit vind ik persoonlijk net zo spannend als verf zien drogen. En vaak zijn ze niet lang of extreem genoeg om voor erg grote verschillen te zorgen ook. Dus graag óf juist heel lange (50+) of gekke (zoals deze of WK Bergen) of zo min mogelijk.
28-10-2022 07:02
Tja, 8 ritten voor de sprinters is teveel, 22 kilometer tijdrijden is te weinig, weer doodsaaie etappes van boven de 200 kilometer. Het maakt me allemaal niets uit. Ik kijk toch wel. Het hele parcours bekijkend kun je gewoon stellen dat er juist meer kanshebbers zijn (in elk geval voor het podium) en dat lijkt me altijd goed.
27-10-2022 16:38
Ik mis :

- eens, is véel te weinig (en ook de TTT weer in ere herstellen)
27-10-2022 18:19
Die 22km is ook nog een halve klimtijdrit. Wat een merde.
27-10-2022 18:47
Een Grote Ronde van 3 weken zou 3 tijdritten moeten hebben, een rondewinnaar moet all round zijn. Als de klimmers geen tijd kunnen verliezen in de tijdritten zullen ze ook berekender koersen in de Bergen, wat dus een saaie koers oplevert.
    27-10-2022 19:35
    Misschien ga je juist wel zien dat alle klimmers hier heengaan en de tijdrijders naar de Giro, dan is er genoeg concurrentie die elkaar bestoken.
    28-10-2022 01:07
    Moeten? Van wie?
    28-10-2022 09:52
    Ik herinner me toch veel Rondes waar de bergritten net ontieglijk saai waren omdat er een enorm verschil gemaakt werd in de lange tijdritten en er vervolgens in de bergen gewoon geconsolideerd werd.
    28-10-2022 10:01
    Ik vind dat er gewoon afwisseling moet zijn. Een jaartje 22 km aan tijdritten in de Tour, prima. Maar er mag best ook wel nog eens een jaar komen met 2 stevige tijdritten. Maar dan spelen de Fransen helemaal geen rol van betekenis meer, dus dat doen ze maar niet. :)
    28-10-2022 11:42
    Ik denk dat dat het probleem is, dat er jarenlang nauwelijks een serieuze tijdrit van 50km is
27-10-2022 21:11
Ik mis de oude vlakke tijdritten van van 55 km met wind tegen over een kaarsrechte provinciale weg.
    28-10-2022 07:57
    Raymond Impanis won in 1947 in de Tour een tijdrit tussen Vannes en Saint-Brieuc over 139 kilometer. Dat waren pas afstanden!
27-10-2022 15:10
Nog nooit, behalve dan in 2015 staat er 2 lijnen lager...
    27-10-2022 20:37
    Maar 2015 had dan wel nog een team time trial van 28km boven op de itt in Utrecht.
27-10-2022 17:45
Spannende koers > wat men een 'eerlijke' koers noemt (zonder dat daar regels voor zijn en dat het vroeger ook veul anders was).

Ik zie liever minder tt als dat een mooiere spannendere koers oplevert. Zoiets zal ongetwijfeld per jaar verschillen, maar nu heb je gewoon hele goede tijdrijders die ook goed kunnen klimmen. Waar vroeger de tijdrijdende klassementsrenner moest hopen dat ie kon aanklampen, heb je nu complete hybrides die zowel kunnen tijdrijden als klimmen en daarbij zelfs de aanval kiezen.

Misschien wint dan niet de 'compleetste' renner, maar de kijker, en als gevolg daarvan de meeste renners die al koersend hun brood verdienen wel.
27-10-2022 18:14
Er worden vele tonnen (miljoenen) gespendeerd in windtunnels, tijdritpakken, fietsen, wielen, trainingen en dat voor 22 km in de TdF ? Kan je beter 10 weken op de Teide gaan zitten: is veel goedkoper, en levert wellicht meer op !
    27-10-2022 18:37
    Dat die lui relatief het dak kunnen met hun funky, peperdure gadgets is inderdaad leuke bijvangst.
27-10-2022 18:19
Ik zie graag een korte tijdrit / proloog op de eerste dag. Met heel veel mensen die vol gaan voor de zege: tijdrijders, sprinters, maar ook types als een VdP of Matthews die het hele korte tijdritwerk prima aan kunnen.

Lange tijdritten horen ook bij het wielrennen, maar in een grote ronde maken ze meteen heel veel mensen "kansloos". Net als vroeger de colombianen die op 7 minuten gereden werden in tijdritten van 60 km.

Voor mij is dit prima. Hoeft niet altijd hetzelfde te zijn. En als je meer tijdritten wilt, dan start je maar lekker in de Giro.
27-10-2022 20:21
Goed gedaan. Zo kan je mooi sturen op je deelnemersveld. Zoals dat deelnemersveld zelf ook keuzes maakt in het eigen belang...

Even nog een jaartje (of meer dan een) geen REV in de tour.

Succes!!
    27-10-2022 23:25
    zonder tijdrit wint Remco de tour met een minuut minder voorsprong en blijft het mogelijk wat langer spannend.
27-10-2022 20:54
Tijd rijden is het puurste onderdeel van wielrennen. Deze prijs kunnen makkelijk 2 tijdritten van 30+ km verteren. Meer graag
    27-10-2022 21:02
    Grappig, ik vind het met al dat gewetenschap, uiteenlopend materiaal en krampachtig aero op oncomfortabele fietsen gewurmde renners juist het meest neppe onderdeel. Ten tijde van Indurains Alienhelm al enigszins maar juist naarmate de tijd vordert steeds meer.

    Mooi dat de tour eens besluit om een jaartje zonder te doen.
    27-10-2022 23:25
    Einde tijdritfiets (valt ook niet op te trainen op openbare weg).

    Sowieso meer toezicht op fiets en al die wetenschap (zelfs de F1 is er toe gekomen ...)

    Tijdrit op standaard fiets en 'gewoon' pak is heel pure vorm van wielrennen IMHO
    28-10-2022 09:07
    Kan ik het wel mee eens zijn. Weg met die gevaarlijke ondingen en gewoon op de reguliere fiets tijdrijden. Gaat het tempo wellicht iets omlaag maar onzinnige verschillen zal het, behoudens enkele uitzonderingen, nou ook niet opleveren.
27-10-2022 20:55
Deze profs
28-10-2022 09:48
Men wil een Fransman op het podium, Bardet, Pinot, Alaphilippe...
29-10-2022 00:04
Ik luisterde vandaag naar de analyse van Nicolas Fritsch voor eurosport.
Als echt fransman betaamd vondt ie de Tour 23 ("diagonal de France" (dwars door) ipv een ronde) fantastisch.

Maar een grote "bémol" (ik geloof dat dat in 't nederlands ook zo heet, een halve toon lager in muziek).
Maar een "grand bémol" dat is toch wel een behoorlijke valse noot.
En dat was dus de tijdrit van veelst te kort.

Hij pleit voor een 50km tijdrit van 1uur, 1uur paar minuten, vroeg in de Tour, opdat berggeiten die op meer of mindere minuten gereden worden wel moéten aanvallen.

Mits op de standaard-fiets ga ik daar wel in mee.
En voor mij dus ook een ttt niet zo lang daarna, hoeft niet heel lang te zijn (dikke 30) en ook op standaard-fiets en evt met gelimiteerd tijdverschil.
    29-10-2022 06:58
    Het idee dat een lange tijdrit goed is voor de aanvalslust van berggeiten is wat mij betreft enorme onzin.Gasten als Bardet, Landa en Carapaz hebben aankomende tour simpelweg meer kans om dicht te komen dan wanneer ze in dat supersonisch niche-gebeuren 2-3 min extra te verhappen krijgen. Aanvallende coureurs worden echt niet dapperder wanneer je ze met een dikke tijdrit confronteert.

    Met TT 30 k en op de gewone fiets kan ik het wel eens zijn. Als het dan per se moet. Ik erger me met het jaar meer aan die achterlijke fietsen en het doorgeschoten wetenschapsgelul. Op die manier valt ook het voordeel en marginal gains van de superploegen weg, wat altijd mooi is.
    29-10-2022 21:11
    Om het geheugen wat op te frissen :

    de tour de Joop

    proloog itt 7.6km
    etape 1b ttt 45km (na normale etappe 133km)
    etappe 4 itt 34km
    etappe 7a ttt 65km (en daarna 72km etappe)
    etappe 11 itt 51km
    etappe 20 itt 34km

    Fasten your seatbelts .... : een totaal van TWEE HONDERD EN ZEVEN EN
    DERTIG (236.6) km !!!!

    En die goed hun werk doen :

    - Hinault wint de eerste
    - Joop wint terug in de 2e
    - Hinault wint weer de 3e en de kasseien
    - Joop wint weer terug in de 4e
    - Joop wint verder tijd terug in de 5e en 'sloopt' een kwetsbare
    Hinault verder
    - Hinault geeft later op maar er was nog altijd (na de bergen)
    - de 6e, gewonnen door Joop 'pour du beurre'


    En dat alles op chroommolybdeen framepje en toe-clips (Hinault had
    wellicht al Look-pedalen).

    (wat als ze dat dit jaar op de Puy-de-Dome weer zouden doen, zouden
    dan de zelfde renners vooraan rijden ...???...??? )

    wielrennen moet begrijpen waarom nog hordes naar paarderennen kijken,
    naar de 100m sprint, etc (en ook daar komt het technologiespook bij
    tijd en wijlen poken).

    Autosport zit middenin die transitie.

    24uur van Le Mans is mijns insziens redelijk gestabiliseerd : het
    hoeft niet steeds meer PK, harder aan 't asfalt geplakt, en bijna door
    m'n dochter te besturen. Nee, mensen willen sport zien, zo puur
    mogelijk (in het huidige wielrennen is de rol van technologie een
    groter spook is dan zels lichaamsdoping).



    Zo'n werelduur-record van Ganna op een 3D-geprint ding, wat is dat
    waard? Dat is een technolgie-prestatie, de menselijke (en in mijn
    ogen sportieve) is zo niet te meten en dus niet te waarderen.


    As usual, YMMV
    29-10-2022 21:19
    Flinke haaiekoe.
30-10-2022 22:10
In de Tour moet naar mijn bescheiden mening de meest veelzijdige renner winnen. Het aantal individuele TT-kilometers zou minimaal op 50 moeten liggen, verdeeld over 2 of 3 ritten.
27-10-2022 14:36
Rij maar de Giro. 2023 nog eens een Tourparcours voor de Bardets en de Colombiaanse klimmers. 2024 kan alleen maar beter op Remco's oppertopkwaliteit gemeten zijn. (De tijdrit)
    27-10-2022 14:50
    Waarom gaat het bij elke post alleen maar over Evenepoel (Remco)?
    27-10-2022 15:11
    @groetjes
    Helemaal eens. De winnaar van de Tour is Vingegaard. De belangrijkste uitdager is Poga car. In veel Posts gaat het om een renner die een matig bezette Vuelta heeft gewonnen en waarvan niet vaststaat of hij de Tour rijdt. Bijzonder (irritant)
    27-10-2022 15:22
    Heren,
    Niet om het een of het ander maar toen Dumoulin op zn top was na zijn Girowinst was er hier een vergelijkbaar sentiment. Aangezien er een substantieel deel aan Belgische volgers bij is gekomen die toevalligerwijs meegroeide met het verloop van REV's carriere, is deze ontwikkeling uiteraard niet gek.

    On topic. Veel te weinig uiteraard, een Tour voor echte klimgeiten
    27-10-2022 17:12
    Ik had het idee dat ik het artikel van niet in 5 minuten aan het reageren was.

    Waarvoor mijn excuses.
    27-10-2022 17:21
    Wereldkampioen zie je toch graag in de Tour, was er afgelopen seizoen ook al niet bij.
    28-10-2022 10:31
    Gaat me niet lukken.
27-10-2022 16:55
Remco wint de tour
Hup Remco
    27-10-2022 18:11
    Word je jezelf nou niet eens zat? Of ben je het?
    27-10-2022 19:28
    Je lijkt Rodania wel want ook daar komt steeds hetzelfde woord uit de muil van de reclameauto in de wielerkoersen.
    Je woordenschat met jouw reacties is niet erg groot op de berichten op WF.
    28-10-2022 08:02
    Worden jullie het reageren op remco fans niet eens zat?
27-10-2022 16:29
Tijdrit hoort niet thuis in een wielerronde. Ten hoogste 30 renners gaan ervoor. Voor de rest is het op tijd binnenkomen. Saai om naar te kijken. Een zeer goede tijdtijder die ook redelijk goed bergop kan rijden wind de ronde. Goede / betere klimmers maken dus geen kans. Weg dus met de tijdriitten.
    27-10-2022 16:44
    In principe is deze tour daarvoor ook een testcase. Tijdrit die er in zit is niet alleen kort maar ook nog een lekker puh niet vlak. Er zullen er vast zijn die verbolgen zijn over de hele teams wetenschappers die vanwege 'overbodig' de keien op gaan bij de topploegen. Ikzelf vind het geweldig dat ze het eens doen zo.
    27-10-2022 17:38
    @Baardmans. Ieder zijn mening maar ik heb er een andere kijk op. In deblokkeren ritten gaan klassementsrijders ook niet voor winst. Tijdrijden hoort nu eenmaal bij de wielersport. Ook een ploegentijdrit is altijd leuk.
    27-10-2022 18:10
    Een zeer goede tijdrijder die redelijk kan klimmen wind (really?!) hooguit de ronde van Zwitserland.
    28-10-2022 08:00
    Aankomst bergop hoort niet thuis. Maar 30 renners, de rest alleen op tijd binnen komen.
    28-10-2022 11:54
    @ Freddy
    De tour van Wiggens had 3 ITTs, samen meer dan 100km. Hij was bergop zeker niet de beste maar kon mooi consolideren.
    Eens afwisselen lijkt me prima, maar momenteel lijkt het echt een trend om tijdrtitten te minderen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine