Wout van Aert maakt keuze voor fiets in Parijs-Roubaix: met of zonder bandendrukregelaar?
Van Aert verkent in het Bos van Wallers - foto: Cor Vos
Youri IJnsen
Ties Wijntjes
zaterdag 12 april 2025 om 17:53

Wout van Aert maakt keuze voor fiets in Parijs-Roubaix: met of zonder bandendrukregelaar?

Materiaalzone De schrik zat er donderdagmiddag goed in bij fans, Visma | Lease a Bike en in de eerste plaats Wout van Aert zelf. De 30-jarige Belgische kopman van het Nederlandse WorldTeam reed in het Bos van Wallers lek met het nieuwe Gravaa-systeem en flirtte op de vijfsterrenstrook met een valpartij. Met een platte voorband hield hij zijn fiets echter knap recht en kwam hij met de schrik vrij.

Visma | Lease a Bike heeft Gravaa de laatste maanden vaak getest. Zo won Matthew Brennan op het ingenieuze bandendruksysteem de GP de Denain, ook wel het kleine broertje van Parijs-Roubaix. De ploeg was voornemens om zondag ook met dat systeem te rijden, al hebben renners daarover nog altijd zelf een keuze. “Wij adviseren de renners daarin”, zei Head of Performance Equipment Jenco Drost daar in maart over tegen WielerFlits. “Als ze er niet comfortabel mee zijn, dan hoeven ze het niet te gebruiken. Daarbij zeggen wij dan wel dat ze iets aan winst laten liggen, maar dat ze zich dan beter op de fiets in z’n geheel concentreren.”

Volgens Drost zijn de voordelen van Gravaa enorm. “We zullen het in Parijs-Roubaix zien wat het oplevert, maar ik ben ervan overtuigd dat dit systeem niet meer gaat verdwijnen. Volgens onze berekeningen kun je met deze bandendrukregelaar 25 watt winst boeken.” Van Aert testte tijdens de verkenning twee fietsen. Wat opviel was dat beide fietsen waren voorzien van Gravaa’s KAPS-naven. Dat is dus het systeem waarmee renners tijdens het fietsen de bandenspanning kunnen veranderen. Op het WK Gravel in Leuven afgelopen najaar redde het nog de koers van Marianne Vos.

Hier is het druksysteem goed te zien, dat via een pompje van de naaf van het wiel over een spaak naar de velg loopt – foto: Cor Vos

Dat is ideaal voor Parijs-Roubaix, waar op de kasseienstroken een lage bandenspanning wenselijk is, terwijl op het asfalt tussen de stroken juist een hoge bandenspanning fijn is. Over dat systeem was de afgelopen jaren al veel te doen. Twee jaar geleden testte Van Aert het ook al, maar gebruikte hij het in Parijs-Roubaix nog niet – in tegenstelling tot Dylan van Baarle en Edoardo Affini. De vraag is of de Belg door zijn bijna tuimelperte komende zondag wél de keuze maakt voor het Gravaa-systeem. Zijn ploeg hult zich vooralsnog in nevelen. “Jullie zullen het zondag zien”, laat een woordvoerder van Visma | Lease a Bike weten.

Bovendien was de schuld van die lekke band niet te wijten aan het bandensysteem, verzekert Drost op navraag van WielerFlits. “Lekke banden kun je nooit voorkomen. Daar krijg je nu eenmaal mee af te rekenen. Ook zal dat niet meespelen in de keuze om er wel of niet mee te rijden zondag.” Wel is inmiddels duidelijk welke fiets Visma | Lease a Bike gaat gebruiken. “Omdat we iets meer comfort uit onze banden kunnen halen, was de iets stijvere S5-fiets weer een optie. Maar in principe houden we toch vast aan de Soloist, omdat dit de betere fiets voor op kasseien is.”

RIDE Magazine
6 Reacties
12-04-2025 21:20
Men heeft het alleen maar over de voordelen maar niet over de nadelen. Het gewichtsnadeel zal wel beperkt zijn maar er zullen ook best wat andere nadelen zijn. Een storing in zo'n systeem zal niet onmogelijk zijn. Rijden je dan niet op juist te hard of te zacht? Als je lek rijdt, is je nieuwe wiel ook meteen gekoppeld? Zijn er überhaupt reservewielen met het systeem? En last but not least: je vent er op de secties met stroken continue mee bezig. Een extra handeling in een fase dat je je kop er al bij moeten houden ivm dringen, positioneren, recht blijven, anticiperen, etc.
    13-04-2025 00:01
    Lek rijden en het kan gedaan zijn banddruk regelaar wel of niet.
    13-04-2025 07:50
    Daar is al jaren over nagedacht veel van die opgesomde nadelen kan je al schrappen dus. Alleen al voor die eerste 100 km sparen ze zo redelijk wat vermogen uit, ik verwacht nu niet dat die tussen elke strook veel gaat bijpompen/aflaten, enkel bij de langere tussenstukken lijkt mij. Bij een leegloper kan je toch ook gewoon langer doorrijden vooraleer te wisselen. Ze zouden echt dom zijn om het niet te gebruiken.
    13-04-2025 08:12
    Oppompen duurt relatief lang en kost energie. Vlak na een strook ben je dus als renner enigszins in het nadeel.
11-04-2025 16:18
´Twee jaar geleden testte Van Aert het ook al, maar gebruikte hij het in Parijs-Roubaix nog niet – in tegenstelling tot Dylan van Baarle en Edoardo Affini.´

Laporte reed er toen ook mee volgens jullie berichten toen.
11-04-2025 17:18
Je verliest ook druk bij een puncture, dan kan je bijpompen. Maar je moet ook mazzel hebben, als de hele boel uitelkaar knalt, dan sta je voor aap met je geheime wapen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine