WielerFlits Test: Specialized Venge Pro Disc

WielerFlits Test: Specialized Venge Pro Disc
Door Daan van den Berg
vrijdag 16 maart 2018 om 20:51

Zaterdag 17 maart staat met Milaan – San Remo het eerste monument van 2018 op de kalender. De kans is groot dat er in de voorwacht heel wat aerodynamische fietsen te bewonderen zijn. Een merk dat de laatste tijd veel tijd en energie heeft gestoken in het maken van de snelste fiets is Specialized. Met de Venge heeft het Amerikaanse merk al de nodige successen kunnen vieren.

Quick-Step-renner Fernando Gaviria won er in 2018 al vier keer mee en ook ploeggenoot Elia Viviani stuurde zijn Venge met schijfremmen dit seizoen al vier keer als eerste over de streep. In Milaan – San Remo maken meerdere renners die op Specialized rijden, kans op de overwinning. Gaviria doet na zijn val in Tirreno Adriatico niet mee, maar met Viviani, Peter Sagan, Philippe Gilbert of Julian Alaphilippe is het heel goed mogelijk dat de winnaar op een Specialized rijdt. En dat is alweer een tijdje geleden. De laatste renner die op een Specialized La Classicissima wist te winnen is nog altijd Matthew Goss (2011).

Sneller dan snel
Een ‘compromisloze snelheidsmachine’, dat is hoe Specialized de Venge Pro Disc noemt. We gingen op bezoek bij het Europese hoofdkantoor van Specialized en wilden wel eens weten of de Venge Pro Disc een echt snelheidsmonster is, of dat het vooral een hippe naam voor een nieuwe fiets is.

Het hoofdkantoor van Specialized ligt bovenop de heuvel in ‘s Heerenberg. Precies op de plek waar de finishlijn van het Nederlands Kampioenschap van 2017 was getrokken staat een groot gebouw met daarop een mega grote foto van Zdeněk Štybar, een van de vele succesvolle profs die op een machine van het Amerikaanse merk rijdt. Op dit moment heeft Specialized met Quick-Step Floors en Bora-Hansgrohe twee topteams in zijn portfolio. Dat betekent dat onder anderen Philippe Gilbert en Peter Sagan ook in 2018 op een fiets van Specialized hun koersen proberen te winnen. De link met het profpeloton is goed te zien wanneer je een stap over de drempel zet. Er staan fietsen van Tom Boonen, Niki Terpstra en Alberto Contador. Ook staat de tijdritmachine van Tony Martin uitgestald en staat de fiets van Alexandre Vinokourov te shinen.

Het schijnt zelfs dat er nog een grote opslag is waarin de Specialized fietsen en onderdelen van de profploegen worden bewaard. Niet zoals een service course van profploegen, maar meer als magazijn voor als er iets stuk gaat. Zo liggen daar schoenen speciaal voor wereldkampioen Peter Sagan en zijn er ook al producten te vinden die nog niet voor het publiek beschikbaar zijn. Het is dan ook verboden terrein en het grootste deel van de medewerkers van Specialized hebben zelfs geen toegang tot de geheime opslag.

Quick-Step vertrouwt op de Venge – Foto: Jim Fryer / BrakeThrough Media

Theorie
Specialized heeft een aantal topmodellen in het gamma. Zo rijden de meeste profploegen met de modellen Tarmac, Roubaix en Venge. De Tarmac is een allround fiets, de Roubaix een echte kasseienvreter en de Venge is de meest aerodynamische fiets.

De Venge ViAS zag in 2015 het levenslicht. Tijdens het Grand Départ van de Tour de France in Utrecht moest de fiets ervoor zorgen dat onder anderen Mark Cavendish (in het shirt van Etixx-Quick-Step) de massasprints ging winnen op een Venge ViAS.

Remmen is angst
De introductie van het nieuwe snelheidsmonster ging niet van een leien dakje. De renners waren vooral ontevreden over het remsysteem. Om de fiets zo snel mogelijk te maken, kon Specialized geen concessies doen en hebben ze de remkabels en remmen volledig weggewerkt. Beter voor de aerodynamica, maar de bochten die de kabels moesten maken waren niet bevorderlijk voor de remkracht.

Het remprobleem is volledig opgelost met de komst van schijfremmen. Doordat het remsysteem rondom de as van het wiel zit, is er op de traditionele plek nog meer mogelijk wat betreft de aerodynamica. Daarnaast zorgen de steekassen ervoor dat de fiets nog stijver en dus sneller is.

Hoe kan je bewijzen dat een fiets sneller is? Dat is wat Specialized zich afvroeg toen ze de Venge ViAS hadden ontwikkeld. Om dat te bewijzen, creëerde het de Specialized Win-tunnel. En nee, we zijn niet de d vergeten. Zo noemt Specialized zijn eigen windtunnel. In tegenstelling tot de windtunnels bij laboratoria en universiteiten is deze tunnel speciaal voor fietsen gebouwd.

In de tunnel (naast het hoofdkantoor van Specialized in het Amerikaanse Morgan Hill, California) worden niet alleen fietsen getest, maar ook zadeltastjes, helmen en schoenen. Er is zelfs getest of je met een baard harder kan fietsen, dan zonder. Het grote verschil zit  in de turbines. Waar windtunnels meestal snelheden halen van 120 t/m 300 kilometer per uur, kan de ‘Win tunnel’ snelheden van 30 kilometer per uur aan, de snelheid die bij de meeste fietsers heilig is.

Wind is 60% tot 80% van je weerstand. Om die ‘vijand’ te verslaan heeft Speciliazed de ‘5 minutes campaign’ bedacht. De combinatie van helm, schoenen, kleding en de Venge zorgt ervoor dat je in veertig kilometer vijf minuten bespaart. En dat is veel, zeker wanneer je beseft hoeveel wedstrijden in seconden worden beslist.

Veel consumenten denken dat die winst alleen telt als je ook daadwerkelijk hard rijdt. Natuurlijk is de winst meer als je harder rijdt, maar ook als je langer rijdt behaal je meer winst op het aerodynamische vlak.

Wk Lunchride
Elke dag kan je als Specialized-medewerker fietsen. Niet alleen van en naar je werk, maar ook tijdens de werkdag wordt er steevast gefietst. De lunchpauze wordt door veel medewerkers aangegrepen om even te sporten. Zo is er fitnesszaal met bijbehorende kleedkamer en douches.

Die omkleedgelegenheid wordt ook gebruikt voor de Lunchride. En de naam zegt het al, een rondje tijdens lunch. Iedere dag gaan er wel aantal medewerkers een rondje door het Montferland rijden. Meestal met zo veel motivatie dat het vaak uitmondt in een keiharde koers. Wij waren uitgenodigd om op vrijdag mee te rijden. Want op vrijdag is het Wereldkampioenschap Lunchride, met bijbehorende kampioenstrui.

Het WK is niet zomaar bedacht door de werknemers in het de Achterhoekse vestiging van Specialized. Het is een wereldwijd concept. Bij de thuisbasis van Specialized is dit Wereldkampioenschap bedacht om de medewerkers extra gemotiveerd hun lunchritje te laten rijden.

En dat werkt, diegene die de trui wint mag het shirt de hele week dragen en trots op zijn bureau neerleggen. Diegene die op vrijdag wint, is een week lang de wereldkampioen binnen het bedrijf. Dat er om gestreden wordt merkten wij ook. In nat en koud weer moest een rondje van ongeveer 30 kilometer afleggen. Met de dijk richting Tolkamer en de flanken van de Elterberg zeker geen makkelijk rondje. Waar het in het begin redelijk rustig en sociaal was, vertrok nog voor de dijk de eerste renner. Maar, mede dankzij de Specialized Venge Pro Disc kon het gat op de dijk met een gemiddelde van 43 kilometer per uur worden gedicht en wisten we op de flanken van de Elterberg aansluiting te houden.

In de sprint richting de molen trokken we de Venge Pro Disc richting de 60 kilometer per uur en was er niets meer aan te doen. De regenboogtrui was voor de testfiets. De Venge versloeg de Tarmac, op pure kracht, snelheid en vooral stijfheid

De snelste fiets, niets meer en niets minder
Tijdens de testrit werd al snel duidelijk dat ze bij Specialized gelijk hadden. De Venge is ontzettend snel. Vooral op open stukken zoals een dijk merk je dat de fiets alle aerodynamica tot in de puntjes heeft uitgewerkt. Het frame in combinatie met de Roval wielen zorgt ervoor dat de fiets ontzettend snel is.

Een belangrijke eigenschap wat de snelheid verhoogt, is de stijfheid van het frame. Ook dit is bij de Venge geen probleem. Dit is verreweg een van de stijfste fietsen die er op dit moment is. Zoals ze het dan vaak zeggen; elke trap is raak. Je merkt dat elke pedaalomwenteling rechtstreeks omgezet wordt in voorwaartse kracht. De stijfheid is vooral te merken bij het sprinten. De fiets slaat niet uit en rondom het bracket is de fiets stijver dan stijf. Wat ook zorgt voor een stijvere fiets is de steekassen waarmee de Roval-wielen in het frame zitten. Dat zorgt er voor dat de fiets geen zwakke plekken heeft als gaat om stijfheid. Je kan nog zo’n stijve fiets hebben, als er slappe wielen in zitten is sprinten nog steeds geen feest.

Die steekassen zitten er vooral in omdat de fiets afgemonteerd is met schijfremmen. En natuurlijk moeten we het daar ook even over hebben. Alles wat er al over geschreven is klopt. Het remt een stuk beter. We zijn gelukkig niet gevallen dus kunnen niet uit ervaring zeggen of schijfremmen nou wel of niet scherp zijn, maar een dun ronddraaiende schijf tegen je been kan natuurlijk niet gezond zijn.

Schijfremmen zijn wat betreft de remkracht ook zeker een voordeel. De remmen op de Venge Pro Disc zorgen er voor een groot deel voor dat de fiets zijn stijfheid behoudt. Tijdens de testrit regende het licht en lag er nog aardig wat zand op de weg. Toen de fiets over een opgebroken stuk weg werd gestuurd, merkte je meteen een van de nadelen van de schijfremmen. Het maakt ontzettend veel geluid als er ook maar een beetje zand in zit. Wat betreft de remkracht verandert er weinig, maar het gekraak en gekras is iets wat je natuurlijk niet wilt hebben.

Ja, de fiets is ontzettend stijf en doet wat hij moet doen: heel hard vooruit gaan. Maar deze eigenschappen zorgen er ook voor dat er ook nadelen aan deze fiets kleven. Dat nadeel kwam vooral aan de oppervlakte toen we slechtere wegen en klinkers tegenkwamen. Die fiets stuitert en is verre van comfortabel. Het voelt even wat minder, maar als je daarna in een sprint moeiteloos de fiets boven een snelheid van 50 kilometer per uur krijgt ben je dat alweer vergeten.

Zoek je een fiets om de Vlaamse Ardennen aan te vallen of de Mont Ventoux te beklimmen, dan is de Venge misschien niet de beste keuze. Voor de rest is het een fiets die zijn weerga niet kent. In Nederland zijn er weinig rondjes uit te zetten waar de Venge Pro Disc niet de snelste fiets zou zijn. Op een dijk je fietsmaatjes af laten zien omdat jij simpelweg over een snellere fiets beschikt, is uiteraard een legitieme reden om met een Venge Pro Disc op pad te gaan. De Specialized Venge Pro Disc is verkrijgbaar voor € 6.999,-

Specialized Venge Pro Disc

Specialized Venge Pro Disc
● Voorvork: Specialized Venge Pro Disc
● Stuurpen/Stuur: Specialized
● Stuurlint: Specialized
● Remmen: Shimano Dura Ace Disc
● Shifters: Shimano Dura Ace Disc
● Derailleurs: Shimano Dura Ace
● Cassette: Shimano Dura Ace
● Crankset: Specialized S-Works
● Wielen: Roval CL64
● Banden: Specialized Turbo S-Works
● Zadel: Specialized Power
● Zadelpen: Specialized
● Bidonhouders/Bidons: Specialized

Verantwoording:
Specialized is mediapartner van WielerFlits. Dit artikel is in samenwerking met Specialized tot stand gekomen, maar is geschreven door een redacteur van WielerFlits

Dit artikel delen:

4 Reacties

Sephiroth 16 maart 2018 om 22:20

Leuke review met vooral ook erg leuke weetjes en wat meer inside info over het merk specialized. Maar de Venge ga ik voorlopig nog niet kopen ;-)

EmPeHa 16 maart 2018 om 23:05

Omdat het daar ook mijn fiets regio is, ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe het fietsrondje precies loopt en op welke molen er nu werd afgesprint. Elten, Stokkum en Didam hebben allemaal een molen. Die van Didam verwacht ik echter niet zo snel, omdat die bovenaan de Muur van Didam staat.

jooprioolpijp 18 maart 2018 om 17:03
Quote:
stijver en dus sneller

Dit wordt overal en altijd geroepen, maar natuurkundig gezien vraag ik me af of dit wel zo logisch is. Stijfheid refereert aan een veerconstante die hoog is, maar een hoge of lage veerconstante zegt niks over energieverliezen. Die worden bepaald door de dempingsconstante, en daar hoor je bij fietsen nooit iemand over. Met andere woorden, een slap maar perfect elastisch frame zou net zo goed moeten zijn.
Nou klinkt mij dit ook niet helemaal juist in de oren, en ik vermoed dat het probleem is dat de energie die opgeslagen wordt in het (elastisch) verbuigen van frame en wielen wordt teruggegeven op een ongewenst moment cq. ongewenste manier waardoor de berijder de rebound absorbeert. Iemand betere ideeën of meer info?

Quote:
Zoek je een fiets om de Vlaamse Ardennen aan te vallen of de Mont Ventoux te beklimmen, dan is de Venge misschien niet de beste keuze.

Hoezo is een stijve fiets niet handig bij het klimmen? Juist dan, zou ik denken. Of is hij zwaar(der dan nodig)?

G99prblms 19 maart 2018 om 08:13

@Jooprioolpijp, je hebt ook inderdaad gelijk. Vandaar dat je fietsen als de Trek Madone (met de Isospeed decoupler), de huidige Bianchi Oltre XR4 en de Canyon Aeroad meer ziet werken met maximale stijfheid op bepaalde plekken, maar een minder stijve lay-up op plaatsen die belangrijk zijn voor het dempen van de trillingen van de weg naar de rijder. Dat zou het door jou genoemde ongewenste moment van het doorgeven van trillingen moeten uitvlakken.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.