WielerFlits Test: Specialized fietsverlichting
maandag 5 november 2018 om 14:00

WielerFlits Test: Specialized fietsverlichting

Na nog wat fraaie nazomer dagen moeten we er toch echt aan gaan geloven. De herfst is er. Het is koud en de bladeren liggen overal op de weg. Fietsen kun je het hele jaar door, maar zonder goede verlichting is dat onverstandig en bovenal onveilig. Ben jij het type dat ongeacht het weer gewoon de pedalen vastklikt? Schuw je regen en wind niet én train je buiten lekker door? Lees dan deze review van Specialized want dan ben je nog eens zichtbaar ook! Goede verlichting is namelijk essentieel. Of je nu een rit woon-werkverkeer maakt in de vroege ochtend of met de MTB door de bossen rijdt, goed zicht en gezien worden is wel zo veilig.

Specialized lampen – Flux en Stix

Van Specialized ontvingen we een verlichtingset die zich laat kenmerken door uitersten. Het achterlampje is namelijk bescheiden, slank en onopvallend. Deze is van het type Stix Sport. De voorlamp is er een van het kaliber “bouwlamp”. Niet alleen qua prestaties maar ook qua formaat. Deze lamp is in de winkels terug te vinden onder de naam Flux 900. Het getal 900 staat voor het aantal lumen.

Het achterlampje wordt geleverd met een kleine houder. Opladen gebeurt via USB, maar wel op een andere manier dan je gewend bent. Je kunt de lamp namelijk direct in de USB-ingang van je computer of telefoonoplader pluggen. Er komt geen kabel aan te pas. Handig! Vergeet niet om de lamp na een regenachtige tocht goed schoon te maken voordat je hem in een USB poort stopt. Na zo’n twee uur aan het sap is je achterlicht klaar voor gebruik. Je kunt dit achterlicht niet opladen terwijl de verlichting aan staat. De lamp dient eerst te worden uitgezet en kan dan pas worden opgeladen. Eerlijk gezegd wordt opladen tijdens de rit door de montage en manier van bevestigen ook vrijwel onmogelijk gemaakt. Hierover later meer. Puntje van aandacht voor de liefhebbers van ultratochten.

Door middel van een mini LEDje kun je zien hoeveel batterij er nog  over is. Dit wordt weergegeven in drie standen. Is het LEDje groen, dan heb je nog tussen de 100 en 21 procent batterij. Wordt hij rood dan schiet je daar onder. Kom je onder de 6 procent dan begint het LEDje te knipperen. Zoals vaker bij LED lampjes op de fiets heb je de beschikking over meerdere lichtmodi. De Stix heeft zes verschillende opties. In de meest energiezuinige modus gaat de lamp 23 uur mee. Deze energiezuinige stand is in Nederland verboden omdat dit neerkomt op knipperen. Stel je de lamp in op vol vermogen zonder knipperen dan kun je een rit maken van tweeënhalf uur. De iets zuinigere variant komt tot een kleine drie uur en de zuinigste stand, welke toegestaan is, komt tot zeven uur. Onze test wijst uit dat het licht op vol vermogen bijna drie uur meegaat. Keurig dus en beter dan geadverteerd. Het achterlicht is waterbestendig maar niet waterdicht. Zorg dus dat je na een zompige bosrit de lamp netjes droogmaakt en probeer regen zo veel mogelijk te vermijden.

Het voorlicht wordt bevestigd met een fraaie beugel aan het stuur. Deze manier van montage lijkt wat weg te hebben van de reguliere navigatiehouders. De Flux 900 grijpt zich vast door middel van een zogenaamde quickrelease naast je navigatiehouder. Je hebt flexibiliteit, want je kunt de lamp hoger of lager positioneren. Eenmaal de houder op de juiste plek is het simpel om de lamp zelf uit de houder te klikken.

De lamp beschikt over twee afzonderlijke lichtbundels die je samen kunt voegen. Zodra je de lamp aanzet ben je direct verblind. Wat een power die 900 lumen! Per ongeluk richt ik mijn blik in het licht. Na wat knipperen en sterretjes heb ik weer goed zicht. Hoe zou dit voor mijn tegenliggers onderweg zijn? Klapt een automobilist zijn spiegel weg als ik achter hem rijdt?

Het laden gebeurt standaard met kabel, iets minder vooruitstrevend dan het achterlicht dus. Drie uurtjes aan de kabel en je kunt er naar hartenlust iedereen mee verblinden. Aan de zijkant bevindt zich een batterij-indicator. Vier verschillende standen geven een indicatie van het resterende batterijpercentage. Is de LED groen dan zit je tussen de 100 en 50 procent. Kom je daaronder dan wordt de LED oranje. Zak je vervolgens onder de 20 procent dat wordt de LED rood. Gaat deze dan ook nog knipperen, dan weet je dat je snel naar huis moet. Je zit dan onder de 5 procent. Heb je een USB powerbank bij je dan kun je de Flux onderweg bijladen. De Flux gaat in het gunstigste geval 30 uur mee, maar op vol vermogen kan je maar anderhalf uur genieten van een verlichtte omgeving. Ga dus intelligent met het standje bouwlamp om. De lichtbundels zijn afzonderlijk van elkaar te gebruiken. Zet je maar één lichtbundel aan, dan komt dit overeen met maar 300 lumen. In onze eigen test ging deze stand 6,5 uur mee. De in Nederland verboden knipperstand schijnt met 400 lumen vooruit.

Voor het geval je in een enorme plensbui terecht komt, hoef je je geen zorgen over je voorlamp te maken. Hij is IPX7 gecertificeerd, wat inhoudt dat hij het 30 minuten overleeft op 1 meter diepte.

Montage – een eitje

Het wordt je als fietser tegenwoordig simpel gemaakt om goed verlicht de weg op te gaan. Het setje van Specialized zit binnen een minuut op mijn fiets. Met enkel een rubber bandje zit er parallel aan mijn zadelpen al vlot een houder op de zadelpen geklemd. De houder bestaat namelijk maar uit één deel en laat zich gemakkelijk spannen om de zadelpen. Het LED achterlicht zelf, steek je in de houder met het deel waar je hem ook mee oplaadt. De USB pen dus. Ik vraag me af hoe robuust dit is op de lange termijn. De lamp zit verder wel stevig en laat zich ook simpel weer verwijderen. De lamp bevestig je ook gemakkelijk op bijvoorbeeld je helm of bagagedrager. Je bent met de Stix niet beperkt tot je zadelpen. Opladen is, zoals eerder besproken, door de manier van montage niet mogelijk tijdens je rit. Het wordt door Specialized ook afgeraden in de handleiding.

Het voorlicht heeft de eerder besproken quickrelease voor montage. Dit past prima, zelfs op mijn aerostuur. Naast mijn frontmount voor navigatie past deze lamp er precies boven, naast of onder. Je kunt de lichtstraal naar wens richten.

Zichtbaarheid

De achterlamp valt voldoende op. Voor deze review ben ik naar een donkere afgelegen plek gereden. Daar stond ik op zowel 5 als 10 meter afstand van mijn fiets zonder omgevingslicht. Het rode achterlicht is dan nog zeer goed zichtbaar. Een heuse rode gloed komt je tegemoet. Dit is in het verkeer ook prima te zien en is niet te vergelijken met een standaard achterlicht.

Het voorlicht is in welke stand dan ook zichtbaar. In de stad zou ik kiezen voor de stand met 300 lumen, een enkele lichtbundel. Meer heb je niet nodig.

Zicht – verblinden maar

Niet voor niets noem ik de Flux 900 een bouwlamp. Wat een power zit er op je stuur! Dat ervaar je pas als je hem vergelijkt met andere lampjes. Of als je even kort schakelt naar de 300 lumen-stand. Dan pas merk je wat een verwennerij deze lamp van Specialized is. Ook met hogere snelheden verlicht hij de omgeving goed. Je hoeft niet bang te zijn dat je een kuil of tak mist. Deze zal direct oplichten met de Flux 900. Met je MTB op een afgelegen parcours kun je beide lichtbundels gebruiken zodat je tot 900 lumen komt. Je fietsmaten zullen je vragen of je voorop wilt rijden, dan kunnen zij gebruik maken van al het licht dat van jouw lamp komt. Zolang je de lamp iets naar beneden richt verblind je je tegenliggers niet en blijft de weg alsnog goed verlicht. Dan heb je ook geen last van toeterende auto’s. Zij kunnen gewoon hun binnenspiegel blijven gebruiken zonder hinder van jouw krachtige lamp.

Conclusie

Het Stix achterlicht heeft een adviesprijs van € 44,90. Niet goedkoop, maar Specialized weet aan een alledaags product als een lamp wel iets vernuftig toe te voegen. Het handige opladen door middel van USB is bijzonder en daar betaal je meer voor. De rode lamp is duidelijk van een afstand zichtbaar en valt goed op. Montage spreekt voor zich en is zeer gemakkelijk.

Over het voorlicht niets dan lof. Het is fijn fietsen in het pikkedonker als je hele omgeving verlicht wordt. Je bankrekening is wellicht iets minder enthousiast. Want voor een adviesprijs van net geen 130 euro wisselt deze krachtpatser van eigenaar. Bedenk wel dat je dan echt een topproduct in huis haalt, waarmee je alles kunt zien er overal gezien wordt.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.