WielerFlits Test: Lezyne Fietsverlichting
maandag 26 november 2018 om 11:43

WielerFlits Test: Lezyne Fietsverlichting

Lampen genoeg op WielerFlits, we kunnen er ondertussen de kerstboom mee verlichten. Dit keer bespreken we verlichting van Lezyne.

Lezyne set – oog voor ontwerp

Lezyne heeft ons een fraaie set opgestuurd. De Lite Drive 800XL is het voorlicht en heeft maximaal 800 lumen. De Amerikanen hebben design hoog in het vaandel staan en dat is bij deze lamp terug te zien. Een mooi ontwerp, strakke lijnen en een goede afwerking. De lamp hangt vier uur met de bijgeleverde micro USB-kabel aan het stopcontact. Best lang naar mijn idee. Het oplaadpunt is verborgen achter een stuk rubber. Voordat ik op pad ga trek ik het rubber met beleid opzij en laad de lamp op. Tijdens het opladen knippert de aan- en uitknop groen. Staat de groene led constant aan, dan is het tijd om je fietskit aan te trekken. Je lamp is volledig opgeladen. Eenmaal onderweg, zorgt diezelfde led ervoor dat jij weet hoeveel batterij je nog over hebt. Zakt de lamp onder de 50% dan verandert de kleur van groen naar geel. Kom je onder de 10% dan licht het ledje rood op. Wellicht verstandig om een zuinigere stand te kiezen op dit moment. Gaat hij vervolgens knipperen dan weet je dat je vermogen op de pedalen moet zetten, je zit op 5%.

De getallen dan aangaande gebruik. Op de verpakking staat dat het licht in de overdrive stand van 800 lumen een uur en twintig minuten mee moet gaan. In mijn test heb ik zelfs 20 minuten langer gehaald. Ik klokte 1 uur en 45 minuten. Keurig dus! Een stukje intelligentie mist, de lamp schakelt niet automatisch over op een zuinige stand zodra de accu bijna leeg is. Hier moet je als fietser zelf om denken. In een zuinige stand moet de lamp negen uur meegaan. Hierbij schijn je met 150 lumen vooruit. Op het moment dat je de stekker in het stopcontact steekt schakelt de verlichting uit. Dit betekent dat je hem niet handig onderweg kunt opladen met een powerbank.

Bij veel van de verlichting die we onlangs bij WielerFlits voorbij hebben zien komen, wordt gebruik gemaakt van rubber banden voor de montage. Hier is de Lite Drive geen uitzondering  op. Het grote voordeel is het gemak van montage en het eventueel verwisselen naar een andere fiets. Voordat je de lamp vastmaakt aan het stuur draai je hem iets naar de zijkant, zo kun je de rubber band makkelijker vastmaken. We praten hier over secondenwerk.

Winters weer? Regen? Neem de 800 lumen gerust mee. Het voorlicht is IPX7 gecertificeerd en kan dus tegen flink wat water. Vergeet niet voordat je hem dan weer gaat opladen om alles keurig droog te houden. De lamp beschikt over acht verschillende modi. Vier daarvan knipperen, de andere vier daarvan begint de zuinigste stand op 150 lumen. Daarna komt  250 lumen en vervolgens door naar 400. Als laatste kun je ook de overdrive met 800 lumen instellen zoals besproken.

Het achterlicht is een bijzondere. Met de Lezyne Laser Drive word je als fietser een opvallend rood verschijnsel. Bovendien claim je eenvoudig jouw plek op de weg. Zodra je hem aanzet verschijnen er namelijk twee rode laserstralen. Het licht van Lezyne projecteert de stralen naast je fiets op de weg in de vorm van een rode lijn. Deze lijn van circa 1,5 meter bevindt zich zowel links als rechts op de grond. Je zal nu ook aan de zijkanten van je fiets veel aandacht trekken. De combinatie met het reguliere rijtje ledjes zorgt ervoor dat je duidelijk zichtbaar bent voor andere weggebruikers. Net als het voorlicht hangt deze Lezyne vier uur aan het sap voordat ik hem kan testen. Op soortgelijke wijze als het voorlicht verbergt Lezyne met rubber het USB oplaadpunt. Een klein ledje bovenop knippert groen tijdens het opladen. Brand de led constant groen dan weet je dat hij klaar is voor gebruik. Zakt tijdens het fietsen de accu onder de 50% dan licht het kleine ledje zowel rood als groen op. Dit is niet super goed zichtbaar, zeker omdat het een achterlicht betreft. Verdwijnt de groene kleur van de led en houd je alleen rood over, dan heb je nog 30% accu over. Bij 10% begint hij angstig te knipperen. Zodra de lamp onder de 10% schiet merk ik op dat de laserstralen weg zijn. Niet veel later begint het licht in zuinige stand te knipperen. Hiermee win je dus wat tijd om veilig thuis te komen. Handige feature vind ik, die je overigens niet in de handleiding of op internet terug vindt. Voordat  de laserstralen wegvielen reed ik al ruim twee uur rond op vol vermogen. Dit komt overeen met de specificaties. Deze stand levert 40 lumen en het is bizar hoeveel rode gloed hier vanaf komt. De kap van de lamp is ook aan de zijkant doorschijnend. Hierdoor zijn ook de linker- en rechterzijde goed zichtbaar. Alleen appende automobilisten met oogkleppen zullen je nu over het hoofd zien.

Twee keer knipperen met mij ogen en de Laser Drive zit vast aan mijn zadelpen. Over ogen gesproken, het is ten zeerste af te raden om in de rode stralen te kijken. Dit is slecht voor je ogen! Maar de montage is wederom een eitje. Net als het familielid voorop kun je het achterlicht niet opladen als hij aanstaat. Iets om rekening mee te houden. Het achterlicht is ook waterproof. Voor continue licht kun je de lamp instellen op drie standen. 40, 20 en 6 lumen. Dan zijn er ook nog een zestal knipperstanden aanwezig.

Hieronder een kort filmpje waarin je goed kunt zien waar de laserstralen toe in staat zijn:

Zichtbaarheid

Waar kun je beter een set verlichting testen dan in een donkere omgeving? De duisternis zonder omgevingslicht maakt mij een hoop wijzer. Niet dat ik mij bijzonder op mijn gemak voel, maar gelukkig rijd ik niet alleen. Het achterlicht is een aandachtvrager. Hier kun je als medeweggebruiker nauwelijks omheen. Het valt me op dat tot een meter of vijf afstand de laserstralen echt iets toevoegen. Verder weg is het voornamelijk de rode gloed die je tegemoet komt. Ik kan er kort over zijn: Lezyne valt op en is uit verschillende hoeken en standen goed zichtbaar. Missie geslaagd.

Het voorlicht maakt je zichtbaar op elke stand. Of je nou de 150 lumen in de stad gebruikt of de krachtige 800 lumen vooruit stuwt, het verkeer om je heen zal je zien. Gebruik de intensiteit naar wens en ga er met het oog op de accu verstandig mee om.

Zicht

Midden in de nacht heb ik alle standen geprobeerd. Daarbij deed ik een poging om de verschillende intensiteiten te duiden. Wat zie ik en wat wordt er precies allemaal verlicht? Hoe ver reikt het licht? Het viel mij op dat er in het pikkedonker niet veel verschil is tussen de overdrive met 800 lumen en de stand eronder met 400 lumen. Volgens mij heeft Lezyne hier een vernuftig stukje technologie voor ingezet. Zelf noemen ze dit Enhanced MOR (Maximum Optical Reflection). Hiermee kunnen ze de twee lichtbundels optimaal benutten en zo op een lagere stand ook een enorme lichtopbrengst creëren. Natuurlijk, de 800 lumen overdrive stand is ongekend krachtig maar met die van 400 zie je meer dan voldoende. Daarnaast verdubbel je de gebruiksduur van de accu. Op de foto’s hieronder is het verschil lastig te ontdekken. Schakel je terug naar de laatste stand dan verlicht je prima een fietspad maar geen donker weggetje. De 150 lumen is echt bedoeld voor in de stad. Midden in de nacht, als je echt niets ziet dan raad ik de 800 stand aan. Heb je iets meer zicht dan kun je het makkelijk met 400 af.

Conclusie

Het achterlicht daar wil en kun je mee gezien worden. Letterlijk en figuurlijk. Lezyne is niet het enige merk met laserstralen, maar ze hebben met de Laser Drive wel een fraai achterlicht in het assortiment.  Het gaat op vol vermogen ruim twee uur mee en bezit intelligentie om onder de 10 procent automatisch naar een zuinige stand te schakelen. In mijn test had ik meer dan vier uur verlichting aan mijn zadelpen hangen.

Het voorlicht heeft mij overtuigd. De montage is net als het achterlicht heel simpel en haal je ook zo weer los. Bovenop het licht is duidelijk te zien hoeveel batterij je nog over hebt. Er mist wat intelligentie om naar een zuinige stand te schakelen. Verder voldoet deze aan alle eisen van het WielerFlits testpanel.

Als we een minpunt moeten noemen, dan is dat er een die voor beide lampen geldt. Je kunt ze niet tijdens het branden opladen.  Niet dat wij ultrafietsers zijn die honderden kilometers maken in de nacht, maar toch. Lezyne heeft varianten in het assortiment die dit overigens wel ondersteunen.

Het voorlicht heeft een adviesprijs van 59,95 en is onder andere te koop bij Futurumshop. Voor exact hetzelfde bedrag wisselt het achterlicht van eigenaar.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.