WielerFlits Test: Guee fietsverlichting
maandag 22 oktober 2018 om 17:00

WielerFlits Test: Guee fietsverlichting

Ben jij zo’n die-hard die regen en wind niet schuwt en in de herfst en de winter buiten lekker doortraint? Dan is goede verlichting onmisbaar. Of je nu tijdens een miezerige dag met flinke bewolking door de bossen rijdt of na het eten met je maten een lekker rondje fietst, goed zicht en gezien worden is wel zo veilig. De komende weken nemen we met Materiaalzone fietsverlichting onder de loep. We trappen af met het merk Guee, waarvan we de Inox Mini en achterlicht Inox Mini-R aan een test onderwerpen.

Fietsverlichting van Guee

Blaadjes op de weg, vroeg donker. Het is weer die tijd van het jaar. De pakketbezorger maakt mij blij. Hij brengt mij twee mooie LED lampen van het merk Guee. De INOX Mini wordt voorop de fiets gemonteerd en heeft een lichtopbrengst van 300 lumen. Deze lamp beschikt over vijf verschillende standen. Je kunt hem op de standaard stand instellen en je hebt ook een felle variant. Wil je iets langer gebruik maken van je verlichting dan kies je voor een gedimde lichtbundel.  In de knipperstand gaat de lamp maar liefst 15,5 uur mee in het meest optimale geval. Als laatste kun je nog een discostand inschakelen genaamd strobe. De batterij heeft een capaciteit van 1500mAh. Met de bijgeleverde Micro USB-kabel laad je de lamp in zo’n 3,5 uur volledig op.

De Mini-R wordt bevestigd aan je zadelpen. Deze lamp heeft twee lichtgevende delen aan boord. Een strip die als normaal achterlicht ingezet kan worden en een extra lamp die naar beneden schijnt. Deze lamp zorgt voor een zogenaamde 360 graden verlichting. Omdat de rode lamp naar beneden schijnt vergroot dat je zichtbaarheid. Deze lichtgever heeft vijf verschillende standen. Je kunt de lampjes afzonderlijk aanzetten en ook laten knipperen. De batterij gaat in het gunstigste geval 12 uur mee. Hier wordt ook keurig een lader bijgeleverd om de capaciteit van 1000mAh weer aan te vullen.

Wellicht niet bij iedereen bekend, maar in mijn ogen niet geheel onbelangrijk; knipperende lampjes zijn officieel niet toegestaan op de fiets in Nederland. Een blik op de website van de Rijksoverheid leert dat hier duidelijke regels over zijn.

Montage

Met enkel een houder en een rekbaar stuk rubber moet de montage simpel zijn. Houder op je fiets, rubber spannen, vastmaken en klaar. Dit lijkt in de theorie een fluitje van een cent wanneer je geen aerofiets hebt. Ik moet weer het mannetje uithangen en mijn testfiets is voorzien van een aerostuur- en zadel. Knullig, maar de lampjes passen niet. Nu hangt er in de schuur een fraaie mountainbike die allesbehalve aero is. Het stuur is rond en de zadelpen standaard dus passen de houders van de lampjes perfect. Opgelost! Zo is de montage alsnog heel vlot geregeld en kan ik in het donker op pad met de verlichting. Guee heeft overigens ook varianten in het assortiment om met een aerofiets goed verlicht op pad te gaan. De Aero-X is hier een voorbeeld van.

Guee achterlicht bevestigd aan zadelpen

Guee voorlicht op het stuur

Zichtbaarheid

Verlichting moet naar mijn mening voldoen aan twee dingen. Het voorlicht moet zorgen voor zichtbaarheid bij andere weggebruikers. Ten tweede moeten de wegen verlicht worden zodat je ziet waar je fietst. Het achterlicht zorgt enkel voor zichtbaarheid voor achteropkomend verkeer. Fietsen in het donker met een gangetje van 30 kilometer per uur moet niet ongezien gaan. Hoe zorg je ervoor dat je met die snelheid toch een beetje opvalt? Ik reed eens rond met schemer en in het volledige donker om te kijken hoe zichtbaar ik ben. Bewust gekleed in een zwarte set zodat alleen de lampjes zorgen voor mijn zichtbaarheid. Valt het 360 graden achterlicht op? Is ‘360 graden’ een gimmick en verander je in een fietsende discobal? Of werkt dit marketingverhaal echt? Zien andere weggebruikers mij en zien ze mij duidelijk?

360 graden view

De Guee Inox Mini zorgt ervoor dat je prima zichtbaar bent. De straal naar voren is veel meer dan je op een normale stadsfiets hebt. Ongeacht welke stand je gebruikt, je bent goed zichtbaar voor andere weggebruikers. Vinkje! Het achterlicht dan. Ik vind dat het 360 graden deel echt iets toevoegt. De rode cirkel op de grond zorgt voor een extra stuk veiligheid. Want naast het rode rondje heb je ook nog je gewone achterlicht. Deze is van veraf goed te zien. Om een goed beeld te vormen van de zichtbaarheid, monteer ik de lampen op de fiets van een maatje. Tijdens de rit laat ik mij een stukje afzakken om van een afstandje te beoordelen wat de 360 graden cirkel brengt. Het valt op, dat is zeker. Rondom de fiets een rode lichtbundel vergroot de zichtbaarheid. Je verandert niet in een seventies discobal want het licht is enkel zichtbaar op de grond. De lamp zorgt ervoor dat de achterkant van de fiets vanaf een meter of tien erg opvalt. Geen gimmick of marketingverhaal in mijn ogen. Het bevordert de zichtbaarheid van de fietser en komt de veiligheid ten goede. Nogmaals een vinkje.

Foto gemaakt in het donker zonder straatverlichting

Zicht

Het voorlicht van Guee is uitgerust met een ledlamp van 300 lumen. Dit is doorgaans bedoeld voor rustige ritten waar ook nog straatverlichting aanwezig is. Niet echt geschikt voor een jagend peloton in het holst van de nacht. Ondanks de relatief lage lumen ben ik positief verrast. Zeker op de felle stand wordt de omgeving voor mijn gevoel voldoende verlicht. Dat is mijn oordeel in de stad met voldoende verlichting om me heen. Voor de zekerheid stuur ik mijn fiets naar een duister bos. Zie ik daar alle takken op de grond liggen? Een mooie test om te zien waar de 300 lumen toe in staat is.

300 lumen in een donker bos

Zoals je op bovenstaande foto kunt zien, is er aardig wat licht en heb je voldoende zicht. Het beeld is iets vertekend want ik durf niet op volle snelheid te fietsen. Voorzichtig manoeuvreer ik me door het bos. Hoewel de 300 lumen op vol vermogen hun best doen, wil ik toch snel weer richting de stad. De lamp is prima voor de zichtbaarheid maar qua zicht heb je toch nog omgevingslicht nodig. Guee biedt met de SOL700 een lamp waar je wel perfect mee door een donker bos kunt knallen.

Conclusie

Met een adviesprijs van € 29,95 voor het achterlicht kun je wat mij betreft goedkoop en zichtbaar de weg op. De rode 360 graden lichtbundel vergroot je veiligheid. Het voorlicht voldoet prima als je in de stad rijdt. De prijs van € 29,95 vind ik schappelijk. Al met al levert Guee een fijne set voor een zachte prijs.

Verantwoording:
Deze review is tot stand gekomen in samenwerking met distributeur Tehava. Wij kregen de verlichting toegestuurd en mochten deze houden. Als tegenprestatie hebben wij onze ervaringen in dit artikel verwoord. Bovendien is de verlichting binnenkort te winnen met een winactie.

RIDE Magazine
10 Reacties
22 oktober 2018 14:14
Ik maak regelmatig mee dat ik in het donker nog een stuk terug moet maar vind persoonlijk kleiner licht fijner daar overmatig veel licht eigenlijk je totaalzicht verkleint. Om gezien te worden zijn die kleine vd hema a 3,00 de set ook goed tenzij je altijd per se die grootlichters voorbij wil ipv heel ven de berm in te gaan.
22 oktober 2018 16:07
Wel een wat matige test dit... Leuk dat een lamp 300 Lumen levert maar hoe lang houdt ie dat vol op een accu? Ik rijdt zelf met een lamp die 1200 lumen kan leveren maar dat vind ik niet zo belangrijk. Het gaat me er om dat de lamp gedurende een langere tijd (bv. drie uur) een acceptabele verlichting (450 Lumen) kan leveren.

Hoe zijn de lampen in gebruiksgemak? Hoe laadt je op en hoe lang duurt het? Is er een indicator voor de accu? Kan je de accu vervangen of reserve accu's meenemen? Hoe slijtvast is dit spul? Hoeveel standen zitten er op?

Zo lijkt het meer een verkapte commercial dan een serieuze test....
    22 oktober 2018 18:14
    @Joseba
    Heb je het artikel wel gelezen?
    Antwoorden op vragen als gebruiksduur, opladen en aantal standen worden immers wel degelijk besproken.
    22 oktober 2018 18:37
    Dat wordt toch niet voldoende besproken dan. De in de duisternis trainende fietsers willen antwoord op vragen als hoeveel branduren per stand (en strookt de indicatie op de verpakking met de praktijk), krijg ik een waarschuwing als de batterij leger raakt (of moet ik een reservelamp meenemen voor als ie leeg is maar ik ben nog niet thuis), kan de lamp branden terwijl deze aan de lader ligt (gebruik van externe accu)......
    22 oktober 2018 19:25
    Dat het uitgebreider besproken zou kunnen worden, is iets anders.
    Deze feedback hebben we inderdaad iets aan, bedankt!
    In de tests die volgen, kunnen we dit meenemen.
22 oktober 2018 20:42
Dank allen voor de feedback. Neem ik mee in de volgende test.
22 oktober 2018 23:02
road.cc heeft een hele goede gestandaardiseerde test voor fiets verlichting.
(en een voor alle tests een zowieso een standaard template zodat er bij iedere test consistent beoordeeld word)
25 oktober 2018 16:52
Waar is dit te verkrijgen? Vooral het achterlicht wil ik graag hebben voor mijn dochter
    29 oktober 2018 15:14
    Hi Alto,

    De lamp is hier te koop:
    https://cyclingweb.nl/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=522394&gclid=CjwKCAjw39reBRBJEiwAO1m0OXFdc7HeCBn1VtfY84ZodEqr5yJITvmU6bwUQ-UFf9v8Bw1--LRKHBoC-gAQAvD_BwE
26 oktober 2018 21:03
De eerste materiaalzone waar ik als sporadische hobbyfietser ook daadwerkelijk iets aan heb. Ik ben tevreden met mijn huidige lampjes. Daarnaast is het wel een stuk minder dat het voorlicht blijkbaar niet goed de wegen verlicht. De Noordzee kustroute is bijvoorbeeld al amper verlicht.

Oproep trouwens aan alle fietsers hier, draag alstublieft licht op de fiets en zet deze al aan als het gaat schemeren. Ik zie te vaak fietsers in het zwart zonder verlichting in de schemering/het donker. Of je moet dood willen, maar je bent een gevaar voor jezelf en voor anderen (zoals hardlopers en mensen die hun hond uitlaten).

Om te reageren moet je ingelogd zijn.