WielerFlits Test: De nieuwe Specialized Venge
dinsdag 3 juli 2018 om 11:00

WielerFlits Test: De nieuwe Specialized Venge

Een oplettende kijker zal opgemerkt hebben dat in de voorbije Dauphiné Bob Jungels en Fabio Jakobsen op een nieuwe Specialized reden. De renners van Quick-Step Floors reden op een fiets die eruit zag als een kruising tussen de Venge Pro Disc, die we eerder getest hebben, en de Tarmac, die begin dit jaar uitkwam. Tijd om eens naar ‘s-Heerenberg te gaan en die nieuwe fiets uitgebreid te testen.

Bij het hoofdkantoor van Specialized Benelux aangekomen is het al snel duidelijk. De nieuwe fiets is de nieuwe Venge. En dat is precies hoe dit frame heet. Geen VIAS of Disc, maar gewoon Venge. Zoals de eerste aerodynamische fiets die Specialized jaren geleden heeft gemaakt. Het is namelijk alweer zeven jaar geleden dat de Specialized Venge op de markt kwam. Matt Goss wist op de fiets Milaan-San Remo te winnen en Mark Cavendish werd in Kopenhagen wereldkampioen op de Venge. De fiets werd in de loop der jaren doorontwikkeld en uiteindelijk zijn we nu beland bij de derde versie van de Venge. En die ziet er weer anders uit dan de ViAS en de eerste Venge.

De fiets is nog maar amper uit en er is al een meerdere keren op gewonnen. Peter Sagan (Slowakije), Elia Viviani (Italië), Bob Jungels (Luxemburg) en Pascal Ackermann (Duitsland) en Lukas Pöstlberger (Oostenrijk) wonnen de afgelopen weken nationale titels op de nieuwe Venge. De komende weken zullen daar ongetwijfeld nieuwe zeges bij komen. Zowel Bora-Hansgrohe en Quick-Step Floors gaan met een groot aantal nieuwe Venge-fietsen naar de Tour.

Test
Tijdens de week van het Nederland kampioenschap op de Brabantse Wal gingen we op bezoek bij Specialized in ‘s Heerenberg voor een rondje op het NK-parcours van 2017. Chantal Blaak en Ramon Sinkeldam kroonden zich destijds, voor het gebouw van Specialized, tot Nederlands kampioen. Een jaar later is het een stuk rustiger in ‘s Heerenberg, maar ligt het prachtige rondje er natuurlijk nog steeds. Een perfecte plek om de nieuwe Venge te testen.

Na het koppelen van de ‘Specialized Power’ vermogensmeter, die op elke versie van de nieuwe Venge standaard erop zit, konden we gaan en vertrokken we richting de muur van Zeddam. Daar testte we de fiets in volle sprint op stijfheid en comfort. De fiets was inderdaad stijf, maar niet hinderlijk stijf, zoals de Venge Vias Disc nog wel eens kan voorkomen. De nieuwe Venge is net wat comfortabeler waardoor ook de klinkers van de muur moeiteloos te doen zijn. De stijfheid zorgt er wel voor dat elke trap raak is en de fiets echt vooruit wil. De fiets combineert het comfort van de Tarmac en de stijfheid en aerodynamica van de Venge Vias. Die aerodynamica voel je vooral als je heel hard gaat. In de afdaling van de Beekseweg richting Beek was dat duidelijk te merken. De hoge 60 mm Roval CLX zorgen ervoor dat je de lucht daadwerkelijk langs de wielen en het frame hoort suizen.

Op de stukken door dorpjes en steden merk je dat de nieuwe Venge een stuk wendbaarder is dan de Venge ViAS. Daardoor begint de fiets steeds meer op de Tarmac te lijken. Je kan er daadwerkelijk mee sturen en ook nog eens hard gaan. Op de glooiende stukken merk je dat de fiets ook comfortabel is en prima te gebruiken is om met je handen op het stuur lekker te toeren. Bij de Venge ViAS hadden we vooral het idee dat de fiets gemaakt is om heel hard rechtdoor te fietsen.

Volgens Specialized zijn er een aantal belangrijke wijzigingen ten opzichte van het vorige model. Zo is de fiets aerodynamischer en lichter. De S-works Venge is net iets zwaarder dan het UCI-minimum van 6,8 kg. De fiets is 7,1 kg en kan daarmee wedijveren met de meeste andere merken uit het WorldTour-peloton.

Kabelloos stuur
Alle kabels zijn perfect weggewerkt en dat maakt het stuur nog aerodynamischer. De kabels kunnen weggewerkt worden omdat men door het gebruik van hydraulische schijfremmen minder rekening hoeft te houden met bochten in de kabels. Ook het gebruik van het elektronische schakelmechanisme zorgt ervoor dat de de kabels perfect worden weggewerkt. Ze lopen niet onder het stuur langs, maar echt door het stuur en komen daar pas in het midden weer uit om via de stuurpen de vorkbuis in te gaan.

Het stuur dat erop zit is een Specialized Aerofly, een carbon stuur met een platte bovenkant. Het is niet uit één geheel en dat betekent dat je alle kanten op kan gaan met de lengte van je stuurpen. Ondanks dat er aerodynamische spacers en een strak kapje worden gebruikt, is het ook mogelijk om een andere (niet Specialized) stuurpen te gebruiken. De vorkbuis is namelijk gewoon rond en dit zorgt voor een beter compatibiliteit met verschillende stuurpennen.

Disc only
Bij de Venge VIAS Disc gaf Specialized al aan zich met bepaalde fietsen volledig op schijfremmen te richten. Bij de nieuwe Venge is dat zover. Deze fiets is niet te koop met velgremmen. Sterker nog, het is niet eens mogelijk om velgremmen op dit frame te monteren. Hiermee neemt de Venge definitief afscheid van de remblokjes die de velg tot stilstand moeten brengen.

Is de commerciële strijd voor schijfremmen dan eindelijk in het voordeel van de commercie beslecht? Of is dit gewoon een logische stap in de ontwikkeling? Dat is een beetje de vraag die telkens terugkomt. Natuurlijk zijn er veel merken die er baat bij hebben dat men schijfremmen gaat kopen en al hun wielen gaat veranderen. Zoals we in het artikel over de Venge ViAS Disc al hebben beschreven remmen schijfremmen inderdaad beter, maar zijn we er nog niet over uit of dat nu altijd een voordeel is. In Nederland heb je geen lange afdalingen waarin je remkracht een groot verschil gaat maken (veldrijden en mountainbiken buiten beschouwing gelaten). Daarnaast blijft het een hel om je wiel makkelijk en snel te wisselen. Zonder gereedschap is het niet te doen om het wiel eruit te halen en moet je toch aardig wat draaien voordat de steekas uit je vork is getrokken.

Voor profs begrijpen we ook wel dat veel renners in bepaalde wedstrijden er nog niet aan durven. Want bij koersen als Parijs-Roubaix en de Ronde van Vlaanderen komen lekke banden nu eenmaal voor en kunnen de secondes van het wisselen ontzettend kostbaar zijn. Tijdens vlakke ritten in de Tour is dit minder het geval. Wanneer je dan lek rijdt heb je, of genoeg tijd om rustig te wisselen en terug te komen, of je bent klaar en doet niet meer mee aan de sprint. Dan wegen de voordelen op tegen de nadelen.

Ook ik was heel sceptisch over schijfremmen. Waarom zou ik beter willen remmen en waarom moet ik al mijn wielen verwisselen om weer te kunnen fietsen. Toch hebben een aantal voordelen mij wel aan het denken gezet. De stijfheid die een schijfrem en steekas met zich meebrengt, zorgt er voor dat je simpelweg harder vooruit gaat. Daarnaast is het aerodynamische aan een schijfrem ook een factor om voor een schijfrem te kiezen. Je gaat er gewoon harder mee.

Het belangrijkste voordeel van schijfremmen is toch wel de slijtvastheid. Niet zo zeer van de remmen, maar vooral van de velg. Want die slijt dus gewoon niet. Waar een ‘normaal’ wiel met slijtage te maken krijgt in de lager en op de velgen is dat bij schijfremmen anders. De velg slijt niet, dus kan men een stuk langer met de wielen doen. Af en toe de lagers vervangen en goed opletten of de schijf nog goed is en je kan er heel wat kilometers mee rijden. Misschien dat we als zuinige Nederlanders dit toch het grootste voordeel vinden.

S-Works
Tenslotte het financiële gedeelte. Elke meter die ik extra op de Specialized Venge fietste dacht ik, misschien is dit wel de perfecte fiets om over te stappen op schijfremmen. Maar dan zal het voor mij wel even sparen worden. De prijs waarmee die op de markt komt is 10.999 euro. Daarvoor krijg je de S-Works Venge, met Shimano Dura Ace Di2. Oftewel schijfremmen en elektrisch schakelen. Dat klinkt als veel geld en dat is het natuurlijk ook. Maar als je het vergelijkt met andere merken is het vrij normaal. Daarnaast is Specialized uniek omdat men de fiets verkoopt inclusief een vermogensmeter, de eerder genoemde Specialized Power. De vermogensmeter die ook worden gebruikt door Bora-Hansgrohe en Quick-Step Floors.

Voorlopig brengt Specialized alleen het topmodel, de S-Works, op de markt. Het frame is ook los te bestellen. Dan zal de prijs uitkomen op 3.999 euro.

Specialized S-works
● Voorvork: Specialized Venge
● Stuurpen/Stuur: Specialized Aerofly
● Stuurlint: Specialized
● Remmen: Shimano Dura Ace Disc
● Shifters: Shimano Dura Ace Disc
● Derailleurs: Shimano Dura Ace
● Cassette: Shimano Dura Ace
● Crankset: Specialized S-Works Power
● Wielen: Roval CLX 60
● Banden: Specialized Turbo S-Works
● Zadel: Specialized Power
● Zadelpen: Specialized
● Bidonhouders/Bidons: Specialized

Meer info over de nieuwe Venge op de site van Specialized

Verantwoording:
Specialized is mediapartner van WielerFlits. Dit artikel is in samenwerking met Specialized tot stand gekomen, maar is geschreven door een redacteur van WielerFlits

RIDE Magazine
4 Reacties
3 juli 2018 13:53
Mooi informatief artikel. Ik was Zondag jl als dealer op de presentatie, vooral de ruimte voor de banden viel mij op. Er zouden 32mm banden op kunnen, ik vermoed dan ook dat deze fiets best eens ingezet zal kunnen worden bij de aankomende kasseienetappe
3 juli 2018 19:06
Idd de insteek zal een multifunctionele banden keuze fiets zijn.
Prachtig exemplaar, schitterend.
Mooi artikel ook. Kom maar met meer van dit soort informatie.
Leuke afwisseling
4 juli 2018 09:35
Leuk artikel, mis wel wat diepgang, beetje het standaard riedeltje. Foto’s zijn bedroevend slecht, maar als fotograaf heb ik misschien een wat hoge standaard. Ze doen de fiets in ieder geval geen eer aan.
4 juli 2018 10:00
Mooie fiets. Wanneer ik het verhaal lees, en de geluiden in het peloton hoor, valt er zelf weinig meer aan te 'sleutelen' en zul je toch richting de FM moeten bij pannage.
Elk nadeel heb weer z'n voordeel natuurlijk.
Losse frameprijs is aan de erg hoge kant. Maar het past bij het gezegde: "wanneer je het maar bijzonder genoeg maakt kun je er voor vragen wat de klant ervoor geeft".

Om te reageren moet je ingelogd zijn.