Wahoo ROAM: Een upgrade voor je ELEMNT

Door , maandag 19 augustus 2019 om 09:30
Wahoo ROAM: Een upgrade voor je ELEMNT

Foto: Joris Knapen

Wahoo veroverde de markt van fietstrainers in 2014. Team Sky bracht een opmerkelijk apparaat mee naar de koers waarop de renners konden warm rijden. Ruim een jaar later deed het bedrijf uit Atlanta opnieuw van zich spreken, maar nu met fietscomputers. De ELEMNT was bij de aankondiging een geavanceerde GPS die volledig ingesteld kon worden met je telefoon. Hiermee nam het een voorsprong op de concurrentie, want deze handigheid ontbeerden ze tot dan toe allemaal. Op een zonnige middag in Zeist werd de nieuwste ELEMNT-telg aangekondigd en WielerFlits was erbij. Blijft Wahoo met de ROAM fietscomputer de concurrentie een stap voor?

Ook bij de profs

De computers van Wahoo zijn ook geland in het peloton. Het grootste uithangbord is alleskunner Peter Sagan van BORA-hansgrohe. Nu de sprintkoning in het groen rijdt, heb ik al een fraaie groene ELEMNT op zijn Specialized zien zitten.
Een andere ambassadeur van Wahoo is na een hoogtestage in de luwte weer ten tonele verschenen. Team Corendon-Circus waar Mathieu van der Poel voor rijdt, heeft de ROAM gemonteerd op de cockpit van hun Canyons.

Nieuwe functies

De ROAM heeft een aantal vernieuwingen aan boord ten opzichte van de vorige modellen. Waar de oude ELEMNT het nog moesten doen met een monochroom scherm, heeft het nieuwste familielid een fraai kleurenscherm. Het display is met 2,7 inch even groot als de ELEMNT en ook de resolutie is onveranderd. Op het device is een sensor toegevoegd die licht waarneemt. Handig wanneer ik door een tunnel rijd, want dan licht het display op. Kom ik uit de tunnel, dan dimt het display automatisch weer.

Een van de verbeterpunten van het oude model, was dat de herberekening van de route tekortschoot. De optie om je route opnieuw te berekenen kon simpelweg niet, mede door het ontbreken van een gedetailleerde kaart. De ROAM heeft deze optie wel en dit ga ik meerdere malen testen. Tijdens mijn testperiode is er door middel van een firmware update voor gezorgd dat de herberekening van de route sneller moet gaan. Klein tipje van de sluier: dit was nodig ook.

Alles met de App

Voordat je de weg op kunt met je nieuwe fietscomputer, zijn er een aantal stappen die doorlopen moeten worden. Wahoo staat op het vlak van instellen al een tijd hoog aangeschreven. Dit komt doordat je alles met de app kan doen.

Om te beginnen open je de ELEMNT app op je telefoon en maak je een koppeling via Bluetooth met de fietscomputer. Sensoren koppelen is vaak mijn eerste handeling na het opgeven van mijn lengte en gewicht. Waar deze actie bij de concurrentie op het device plaatsvindt, doe je dit bij Wahoo via de app. Een route uit Strava halen of van het Duitse Komoot? Gebruikersnaam en wachtwoord opgeven en al je gemaakte routes staan met de volgende synchronisatie op de ROAM. Met hetzelfde gemak haal je trainingen op uit je favoriete trainingsplatform.

De app stelt je simpel in staat om dataschermen te maken. De mogelijkheden zijn oneindig met een mix van vermogen, hartslag, cadans en snelheid. Wil je tijdens je rit meer of minder in beeld zien, dan gebruik je hiervoor de knoppen aan de rechterkant van de fietscomputer. Dezelfde knoppen gebruik je ook om in of uit te zoomen op de kaart.

De kleur van de ingebouwde ledjes op het apparaat kan je configureren op basis van snelheid, hartslag of vermogen in de app. Ik vind het handig dat je weet in welke zone je aan het trainen bent en de ledjes maken dit duidelijk.

Let’s ROAM

Hoewel ik het geen probleem vind om met een nieuwe fietscomputer te spelen, ga ik er toch veel liever mee de weg op. Voordat ik de eerder genoemde nieuwe firmware geïnstalleerd heb, laad ik een route in en ga op pad. Het is voor mij geen onbekend terrein waar ik me begeef, dus is het leuk om bewust als test een keer verkeerd te fietsen. Om de ROAM uit balans te brengen, rijd ik rechtdoor waar ik de afslag naar rechts moet nemen. Vrij snel verschijnt in beeld dat ik verkeerd rijd en begint de ROAM met de herberekening. Dit duurt lang, te lang naar mijn idee. Even later vervolg ik mijn weg weer op de originele route, maar de herberekening is nog niet klaar. Puntje van aandacht bedenk ik me terwijl ik verder rij.

Bij een tweede rit heb ik nieuwe software met verbeteringen geïnstalleerd. Nieuwsgierig draai ik de ROAM op mijn fiets voor een nieuwe route. Wanneer ik een keer afwijk van de route, valt de snelheid me nu direct op. De herberekening verloopt snel en binnen mum van tijd ben ik weer terug op het originele spoor.

Niet veel later moet ik stoppen voor wegwerkzaamheden. De hele straat ligt open en ik kan niet doorrijden. Als dat geen goede test is, weet ik het ook niet meer. Wederom sla ik een afwijkende weg in en de fietscomputer begint te rekenen. Met vlag en wimpel slaagt de Wahoo ook voor deze tweede test. De update in de software was hard nodig om deze functie soepel te laten functioneren.

De kaart die Wahoo levert is best aangenaam in het gebruik. Het kleurenscherm komt goed tot uiting zodra je met de kaart fietst, waar de kleur bij andere schermen minder aanwezig is. Het zoomen verloopt vlot en laat voldoende informatie zien per zoomniveau. Toch is de kaart niet zo gedetailleerd als bij Sigma en Garmin. Dit heeft deels te maken met het type display, maar ook met de informatie die in het kaartmateriaal verwerkt is.

Trainen met grafiekjes en ledjes

Train je voor een toffe Grand Fondo of ben je van plan je FTP eens flink te verhogen? Met gerichte gestructureerde trainingen ben je in staat om doelen te stellen en ze ook te behalen. De fietscomputer van Wahoo is uitermate geschikt voor het volgen van trainingen. Heb je een workout gepland staan op de dag dat je op je racefiets stapt, dan vraagt de ROAM gelijk of je wilt beginnen. TrainingPeaks en Today’s Plan zijn te koppelen, maar ook eigen workouts maken via de app is geen probleem.

Het scherm van de trainingen is overzichtelijk en bevat alle informatie die je nodig hebt. Workouts zijn zowel op hartslag als vermogen uit te voeren en de ledjes corresponderen met de intensiteit. De grafiek met blokken geeft aan wat je moet doen en laat uiteraard zien wat je nog moet uitvoeren. Ondanks dat ik af en toe diep moest gaan, vond ik het trainen met de ROAM fijn.

Bediening en batterij

Het is bijzonder handig dat alles via de app te regelen is, maar op de fiets heb je daar niet veel aan. Dan ga je toch met knopjes in de weer om het juiste scherm naar boven te toveren. Een touchscreen ontbreekt immers. Aan de onderkant van het scherm vind je drie knoppen. Hiermee wissel je van pagina. Per pagina is er een andere functie beschikbaar. Je zet je rit ermee op pauze en met deze knoppen kan je de rit ook opslaan.

De knopjes aan de rechterkant hebben verschillende functies. Als je de kaart voor je hebt, kan je ermee zoomen. Je wisselt snel tussen de diverse niveaus en de bediening is simpel. Heb je het scherm voor je met gegevens over je rit dan zorgen de knoppen voor meer of minder informatie op je scherm. Ook dit werkt makkelijk en spreekt voor zich. Dan zit er nog een knop aan de linkerkant. Hiermee zet je de ROAM aan of uit. Het opstarten van het apparaat duurt zo’n 30 seconden, naar mijn mening best lang.

Wahoo geeft bij de specs van de fietscomputer aan dat hij zo’n 17 uur moet meegaan. Voordat ik aan een review begin, laad ik de spullen altijd eerst helemaal op. Na een aantal afwisselende langere en korte ritten plus het instellen en spelen is mijn batterij nog niet leeg. De capaciteit staat op 26% en dat is lang niet slecht als je bedenkt dat er ook nog een firmware installatie heeft plaatsgevonden.

Conclusie

Na een aantal negatieve berichten over de ROAM was ik heel nieuwsgierig naar het apparaat. Er werd geklaagd over traagheid en ook de herberekening van de route kwam er niet best af.

Ik vind dat na de software update de ROAM vlot in staat is om de wielrenner een alternatieve route voor te schotelen. Na het inladen van routes heb ik meerdere testen gedaan en het was niet nodig om minuten lang op de stoep stil te staan. Sterker nog, de route was snel aangepast en voor ik het wist, reed ik weer op het beoogde pad.

Alles instellen met een app werkt heel prettig. Of het nu de koppeling is met Strava of het aanpassen van een dataveld, met de nieuwe fietscomputer van Wahoo is het zo gebeurd. Wellicht niet vernieuwend omdat dit met de vorige versie ook al kon, maar wel een enorm gemak. Het kaartmateriaal is beter dan op voorgaande modellen, maar mist in mijn ogen nog details. Hier vind ik de concurrentie sterker in.

Leg je 349 op de toonbank neer, dan is de ROAM van jou. Bedenk dat je dan een complete fietscomputer hebt zonder sensoren voor snelheid, cadans en hartslag. Je vergelijkt appels met peren, maar de ROAM is hiermee 50 euro goedkoper dan de Garmin 830, welke is voorzien van een touchscreen.

Nu de kinderziektes eruit zijn, ben ik tevreden over dit apparaat. Hij werkt vlot, heeft een prima batterij en bovendien een prijs die schappelijk is voor een high-end fietscomputer.

Verantwoording:
Wahoo is mediapartner van WielerFlits. Dit artikel is in samenwerking met Wahoo tot stand gekomen, maar het onderwerp geschreven door een redacteur van WielerFlits. Na afloop hebben wij de fietscomputer geretourneerd

Dit artikel delen:

2 Reacties

Merlinappa 22 juli 2019 om 13:55

Wat mis je precies qua kaartmateriaal? Ik rij zelf met de Bolt en elk weggetje en alle verborgen paadjes zijn gewoon zichtbaar op de (zwartwit) kaart.

Bastiaan Gaillard 25 juli 2019 om 10:42

Voor mijn gevoel is het kaartmateriaal bij Garmin completer. Zit wat meer detail in. Als ik ze naast elkaar houd, maakt de Garmin een betere indruk op mij. Gaat dan niet zo zeer om de weggetjes, maar meer om de details er omheen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.