Wahoo Kickr Power Trainer V4.0: Fluisterstille trainer met bijzondere accessoires
Foto's: Joris Knapen
vrijdag 25 oktober 2019 om 10:00

Wahoo Kickr Power Trainer V4.0: Fluisterstille trainer met bijzondere accessoires

De herfst is niet het meest favoriete jaargetijde van fietsers. Bladeren, kou, regen en wind weerhouden je ervan om naar buiten te gaan. Elke wielrenner weet ook: “als de lente komt, wil ik er staan en klaar zijn voor de ritten buiten”. Hoe sta je fris, voorbereid en getraind klaar voor het nieuwe seizoen? Binnen trainen vormt dan een prima oplossing en fijn alternatief voor het asfalt buiten. Vorig jaar testen wij al een groot aantal Direct Drive fietstrainers, nu is het de beurt aan de Wahoo Kickr. We ontvingen het laatste model, de KICKR Power V4.0.

Who’s Wahoo?

Wahoo is vandaag de dag geen onbekende meer in fietsland. Bij het grote publiek werd het bedrijf uit Atlanta bekend in 2014. Toen plaatste Team Sky de strakke Pinarello’s zonder achterwiel in een trainer. Het begrip ‘direct drive’ was destijds nog geen gemeengoed, maar daar stond ineens een Wahoo Kickr. Een opvallend tafereel tijdens het warmrijden en direct een doorbraak voor het bedrijf van oprichter Chip Hawkins.

Wahoo maakt niet alleen trainers. Met de ELEMNT serie heeft het fietscomputers in verschillende kleuren en maten. Ook heeft het sensoren voor snelheid, cadans en hartslag in zijn assortiment. Altijd voorzien van zowel bluetooth smart en ANT+.  De Kickr familie werd onlangs uitgebreid met opvallende accessoires zoals de Climb en de Headwind. Coole gadgets die ervoor moeten zorgen dat binnen fietsen ook echt leuker wordt.

Uitpakken, uitklappen

Het uitpakken begint met een meevaller. Wanneer de Kickr uit de doos is, blijkt dat de cassette al gemonteerd is. Zoals ik in de eerdere reviews schreef, is dat zeker niet altijd het geval. Ik klap de poten uit en zorg dat de trainer stabiel staat. Dit is af te stellen met stelschroef van de pootjes. Hierna plaats ik mijn fiets op de trainer. De gemonteerde cassette zorgt ervoor dat ik binnen mum van tijd aan de slag kan. Wil je de keuze hebben in de cassetteverhouding, dan kun je ervoor kiezen om later een andere cassette te installeren. Standaard is er een 11 speed cassette gemonteerd geschikt voor Shimano en SRAM. Voor mij is deze cassette prima en ben ik blij dat er verder niets gemonteerd hoeft te worden. Nog niet eerder reed ik zo snel mijn eerste virtuele kilometers. Wil je met een Campagnolo afmontage aan de slag dan biedt Wahoo een losse hub te koop aan.

In de doos vind je naast de standaard stekker en handleiding ook adapters voor steekassen. Dat maakt de trainer geschikt voor fietsen met schijfremmen. De Kickr is compatibel voor 9 speed tot en met 11 speed derailleurs. Rij je liever met een 10 of 9 speed cassette, dan kan je met behulp van een geschikte cassette en de bijgeleverde hub de trainer prima gebruiken. Let er dus op dat de 12 speed nog niet past. Momenteel is Wahoo een hub aan het testen om dit mogelijk moet maken voor de KICKR Power V4.0 en de goedkopere Core.

De doos bevat eveneens een sensor voor de cadans. Dit stukje techniek wat je normaal gesproken op je crankarm monteert, is met de laatste firmware update overbodig geworden. Wahoo heeft dit in de software van de Kickr beschikbaar gemaakt, waardoor een extra sensor overbodig is. De cadanssensor komt buiten weer van pas mocht je deze nog niet op je fiets hebben zitten.

Wahoo Kickr Power Trainer

Vliegwiel

Het principe van een indoor trainer is gebaseerd op weerstand. Rijd je in FulGaz de Muur van Geraardsbergen omhoog, dan voel je dat als weerstand op de pedalen. Pak je voor de afwisseling weer eens een blokkentraining, ook dan is het de weerstand die jou aan het wattage houdt.

De Kickr krijgt zijn weerstand van een magnetisch vliegwiel. Dit vliegwiel is in deze versie een maat groter dan we van zijn voorgangers gewend zijn. Het ruim 7 kilo wegende wiel moet zorgen voor een betere indoor fietsbeleving. Het vliegwiel is verantwoordelijk voor een derde van het totale gewicht van de trainer. Het totaal van 21 kilo is niet vreemd als je naar de concurrerende trainers kijkt.

Stilte

Het geluid dat een fietstrainer maakt, blijft een belangrijk thema. “Maakt hij veel herrie op zolder?”. “Worden je kinderen er niet wakker van?” Hier kan ik kort over zijn: “nee”. Het is de stilste trainer waar ik tot nu toe op gereden heb. In het verleden reed ik op een wat ouder model van Wahoo, die een stuk meer geluid produceerde. Dat geldt niet voor deze versie. Het enige geluid dat ik hoor, is mijn ketting door de derailleur en over de tandwielen. Tijdens normale blokken komt de trainer niet boven de 60 dB uit. Tijdens een sprint moet ik wel heel erg mijn best doen om iets van geluid te genereren.

Wahoo Kickr Power Trainer

Trainen op wattage, pijn lijden op zolder

Komende zomer heb ik een fietstrip richting het hooggebergte geland staan. Ik rijd wat klimmen in de Pyreneeën en ook breng ik een bezoek aan de Mont Ventoux. Waar ik voorheen puur afging op mijn gevoel, pak ik het nu eens anders aan. Samen met een trainer bereid ik mij voor om in die week te gaan vlammen. Niet zo zeer dat ik met 5 watt per kilo omhoog wil rijden, maar wel dat ik genietend met een lekker tempo de hoogtemeters doorsta. Voor de duidelijkheid, er is geen getalenteerd wielrenner aan mij verloren gegaan. Wel wil ik eens goed getraind, met een op cijfers gebaseerd programma, aan de voet van een klim staan.

De KICKR Power V4.0 is een geschikte trainer om diverse trainingssessies af te werken. Met een maximale afwijking van 2% zit je er nooit heel veel naast en kan je gericht trainen. Er zijn momenteel trainers op de markt die onder de 2% zitten, maar ik kan met deze afwijking prima leven. Of ik nu 200 of 204 watt trap maakt voor mij niet veel uit, al zullen veeleisende gebruikers hier naar alle waarschijnlijkheid anders over denken.

Mijn workouts staan in het veelgebruikte platform TrainingPeaks. Mijn wekelijkse trainingen worden hier in geregistreerd, zowel de ritten binnen als buiten. Mijn piekmoment ligt pas in augustus, dus ik neem alle tijd om rustig op te bouwen. De Kickr is in ERG mode – wat gebruikt wordt tijdens trainingen – stabiel en stil. Deze jongste Kickr dwingt mij tot pijn aan toe de gevraagde wattages te duwen. Auw!

Wahoo Kickr Power Trainer

Opvallende accessoires – Klimmen in de frisse lucht

Een van veel gehoorde kritieken over een indoor training is dat het saai zou zijn. De komst van Zwift bracht daar al verandering in, maar Wahoo doet er nog een schepje bovenop.

Zo heeft het de Kickr Climb ontwikkeld. Het voorwiel gaat hierbij uit de fiets en maakt plaats voor de Climb. Zwift kent vlakke stukken virtueel asfalt maar ook diverse beklimmingen. Zodra je op een klim rijdt, past de Climb de hoogte van je voorvork aan. Bij een beklimming gaat je fiets ook daadwerkelijk omhoog en bij een afdaling zak je naar beneden. Dit bevordert niet alleen de beleving maar ook je positie op de fiets. Je kunt weliswaar trainen voor een klim terwijl jouw fiets horizontaal staat, maar op het moment dat je de Ventoux omhoog rijdt in Frankrijk verandert je positie op de fiets. Het werkt alleen als je op Zwift rijdt zonder het volgen van een training. Ook apps als FulGaz werken samen met de Climb.

Check vooraf wel even of jouw fiets geschikt is. Bij sommige frames loopt de voorvork namelijk aan. Wahoo heeft een lijst beschikbaar met fietsen die niet geschikt zijn.

Is dit een leuke gimmick, of heb je er ook echt iets aan? Persoonlijk vind ik het een leuke toevoeging, zeker wanneer je als doel hebt om van de zomer richting de bergen te gaan. Of ik hem voor de adviesprijs van 550 euro zou aanschaffen, weet ik niet. Het is tof, het voegt zeker iets toe aan mijn fietsbeleving, maar de prijs is best pittig.

Ik train op zolder met een grote ronde ventilator voor mijn neus. Je mist binnen immers de koelende luchtweerstand waardoor het snel warm kan worden. Wahoo heeft hier een oplossing voor met een ventilator die in verbinding staat met de trainer. Heel eerlijk, ventilator is wat bescheiden uitgedrukt. Het apparaat levert geen zwoel briesje, maar het komt meer in de buurt van windkracht vijf. Je kan hem afstellen op je hartslag, trainingsprogramma of snelheid. Daarnaast heb je de mogelijkheid om het handmatig in te stellen.

Ook dit is een bijzondere gadget. Deze toevoeging aan je paincave valt iets goedkoper uit. Voor 229 euro zit je er lekker koel bij. Niet goedkoop voor een ventilator maar tegelijkertijd ook niet te vergelijken. Met de enorme windkracht plus de elektronica aan boord is de prijs wel te verklaren.

Wahoo Kickr Power Trainer

Conclusie

Wahoo draait al een tijdje mee op de direct drive markt, maar zet met deze versie opnieuw een stap. De KICKR Power V4.0 onderscheidt zich met geringe aantal decibels dat geproduceerd wordt van zijn concurrenten. Van de trainers die ik tot dusver getest heb, maakte deze het minste geluid. Daarnaast was ik gecharmeerd van het gemak van een vooraf gemonteerde cassette, die ervoor zorgde dat ik snel aan de slag kon.

Accessoires als de Climb en de Headwind zijn leuke toevoegingen en voor iemand met een ruim budget het overwegen waard. Het kost een paar centen, maar het hele Wahoo ecosysteem maakt het binnen fietsen ook daadwerkelijk leuker.

Als ik een wensenlijstje voor het volgende model zou mogen aanleveren kom ik tot een enkel verbeterpunt. Er valt ten opzichte van de concurrentie nog iets te winnen door de 2% afwijking naar beneden te krijgen.

De Wahoo Kickr is wat mij betreft een prima keuze wanneer je goed voorbereid aan je buitenseizoen wil beginnen. Wil jij in jouw paincave aan de slag met deze trainer? Voor 1200 wisselt hij van eigenaar. Dit is een vaste prijs waar Wahoo niet snel van afwijkt. Een behoorlijke maar redelijke uitgave voor een high-end trainer, maar deze Wahoo Kickr is een investering waar je lang plezier aan zult beleven.

Wahoo Kickr Power Trainer

Verantwoording:
Wahoo is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform. Dit artikel is in samenwerking met Wahoo tot stand gekomen, maar het onderwerp geschreven door een redacteur van WielerFlits. Na afloop hebben wij de fietstrainer geretourneerd

RIDE Magazine
5 Reacties
25 oktober 2019 15:53
Moet deze nog gekalibreerd worden? Dat vond ik het grote nadeel van de oudere versies. Je 'moest' 10 minuten warm rijden en dan calibreren. Ik zag ook op mijn vermogensmeter (die ik ook gebruikte) dat ze langzaam meer gingen afwijken als je niet kalibreerde.

De Tacx Neo doet dat automatisch, daardoor baalde ik af en toe dat ik die niet had.

Aan de andere kant vind ik de Wahoo kwalitatief erg goed. Ik ben destijds gestopt met Tacx omdat daar regelmatig iets kapot ging (bij mij en anderen, geen idee of dat ook statistisch gezien zo klopt). De Wahoo heb ik nu ruim 4 jaar en nog nooit gedoe mee gehad.
    28 oktober 2019 13:48
    Kalibreren is nog nodig ja. Met de nieuwe Kickr Bike hoeft dit niet meer.
27 oktober 2019 20:04
Niet dat ik dit apparaat ga kopen, maar als ik het zou overwegen, zou het handig zijn als de review iets zou zeggen over hoe dit apparaat 'rijdt' tov andere trainers in deze prijsklasse en tov de echte weg. Impliciet lijkt het 'business as usual', dwz goed, maar iets over sterke en zwakke punten in de core business zou helpen.
    28 oktober 2019 13:57
    Wat zou je willen weten van de manier van rijden? Op de weg heb je wind, tegenliggers, verkeerslichten etc. Dat heb je uiteraard niet in je schuur of op zolder. Lastig om dan te omschrijven hoe het rijdt tov de weg, maar dat geldt voor elke trainer.

    Ik vind de weerstand van een klim op Zwift bijvoorbeeld veel weg hebben van een klim in de Dolomieten. Je benen moeten werken maar verder gaat de vergelijking niet wat mij betreft. Je moet het zien als een handige trainingstool voor binnen tijdens de winter.

    Er zijn veel testdagen bij Mantel, 12Go en Futurum. Zou daar eens proberen en voelen als ik jou was.
    https://www.mantel.com/blog/fietstrainer-techdag
    https://www.12gobiking.nl/blog/fietstrainers-testen
    3 november 2019 14:22
    @Bastiaan Dank voor het antwoord. Ik heb zelf alleen een heel goedkope Tacx (waar ik nooit op rijd) maar train wel regelmatig op serieuze spinningfietsen in de sportschool. Alle 'droogfietsers' die ik tot nu toe ben tegengekomen hebben problemen om het trapgevoel van een echte fiets te benaderen als de weerstand toeneemt. Waar het precies in zit is, zoals je zegt, lastig aan te geven maar zowel het op gang komen cq. aanzetten als het uitrollen voelen voor mij onnatuurlijk aan t.o.v. hoe een echte fiets op een helling of in een sprint voelt. Dat is ongeveer wat ik bedoelde te zeggen. Je hebt natuurlijk gelijk dat zelf voelen het beste is, maar dan heb ik ook geen review meer nodig :-)

Om te reageren moet je ingelogd zijn.