Voorraadproblematiek, kortere cranks en nieuwe fietsen: deze materiaaltrends kun je in 2024 verwachten
foto: Cor Vos
Ties Wijntjes
vrijdag 26 januari 2024 om 09:30

Voorraadproblematiek, kortere cranks en nieuwe fietsen: deze materiaaltrends kun je in 2024 verwachten

Materiaalzone We zijn al een kleine maand onderweg in 2024, maar toch blikt WielerFlits nog één keer vooruit op het jaar dat voor ons ligt. Op Velofollies spraken we met insiders, verschillende merken en andere experts over het jaar wat voor ons ligt. Wat kunnen we verwachten op materiaalgebied en welke nieuwe productintroducties lijken eraan te komen? WielerFlits blikt vooruit.

Voorraadproblematiek
Het grootste thema in de wielerindustrie zal dit jaar voorraadproblematiek zijn. Waar er de afgelopen jaren nog vaak sprake was van leveringsproblemen, is dat nu geheel veranderd. Dat klinkt misschien opvallend, maar die twee houden verband met elkaar.

Ten tijde van de covid-crisis, was er opeens een ongekende vraag naar wielerproducten omdat veel liefhebbers meer gingen fietsen en ook een heleboel mensen het fietsen ontdekten. Daarnaast hebben enkele grote fabrieken van materiaalproducenten enige tijd stilgelegen door covid-maatregelen. Problemen aan de productiekant, in combinatie met grotere vraag dus.

Na een lange tijd van tekorten, zijn er nu fietsen en onderdelen te over – foto: Cor Vos

Die explosieve groei van de vraag is ondertussen compleet gestokt. Sterker nog, de vraag is weer gezakt naar het niveau van voor covid. Ondertussen zijn veel bedrijven de afgelopen jaren druk geweest met het beantwoorden van de grote vraag, door meer voorraad op te bouwen. Daar ontstaat nu het volgende probleem: dat van té grote voorraden. Dat probleem leeft bij zowel producenten als dealers.

Bij de nodige grote wielermerken wordt ook gesneden in het marketingbudget, wat mogelijk gaat leiden tot het vertragen van productintroducties en vernieuwingen, om eerst van de huidige voorraad af te komen.

Kortere cranks
Het is een trend die onder profs al wat langer gaande is: het gebruik van kortere cranks. Lange tijd werd veelal gekozen voor een bepaalde crank bij een bepaalde lichaamslengte en was er zelfs nog een groep die koos voor relatief lange cranks, omdat de gedachtegang was dat dankzij het grotere hefboomeffect een renner meer kracht zou kunnen genereren.

Met de opkomst van de bikefit en de groei van kennis rond de afstelling van de fiets, blijkt dat niet helemaal zo te werken. Het hefboomeffect is met een langere crank wellicht groter, maar dat leidt niet per se tot het efficiënter genereren van vermogen. Daarnaast bepaalt niet je lichaamslengte de cranklengte, maar de bovenbeenlengte.

Gaan we steeds kortere cranks zien? – foto: Joris Knapen

Wat de beste cranklengte is, ligt dus per persoon heel erg anders. Bij de profs zien we daardoor steeds kortere cranks, omdat het daarmee wat makkelijker wordt om een wat sneller ritme te draaien. Shimano bevestigde in gesprek met WielerFlits dat zij ook merken dat kortere cranks aan populariteit winnen, maar voorlopig zullen de standaard cranklengtes nog gelijk blijven.

Toch zullen kortere cranks ook in de consumentenmarkt dit jaar al wat meer voet aan de grond krijgen, nu er steeds meer bikefits worden afgenomen. Op termijn is het overigens niet ondenkbaar dat – net als bij de profs – ook de standaard cranklengtes wat korter gaan worden.

Gravel blijft groeien
Het is een open deur, maar het gravelsegment gaat ook komend jaar zonder twijfel weer blijven groeien. Vrijwel alle merken in de wielerindustrie merken het en zetten er daardoor ook komend jaar nog volop op in. Interessanter nog, is om te zien wat het effect daarvan op het race- en mountainbikesegment gaat zijn.

foto: Cor Vos

In Nederland worden er al significant minder hardtail mountainbikes verkocht, omdat veel mensen kiezen voor een gravelfiets als alleskunner, ten faveure van een mountainbike. Veel mountainbikeroutes in Nederland zijn immers ook goed te doen met de gravelbike. Die krimp zet vermoedelijk nog verder door en het is ook zeker niet ondenkbaar dat eenzelfde trend zich gaat ontvouwen in het wegsegment.

De teloorgang van Campagnolo?
Voor het eerst in tientallen jaren is Campagnolo niet actief als sponsor van een WorldTour-ploeg. De Italiaanse onderdelenfabrikant lijkt al enkele jaren aan marktaandeel in te leveren ten opzichte van Shimano en SRAM, maar het is niet ondenkbaar dat dat proces nu nog sneller gaat verlopen.

foto: Cor Vos

Maar de één zijn dood is de ander zijn brood: SunRace hoopt te profiteren van de krimp bij Campagnolo. Het Taiwanese bedrijf hoopt dit jaar achter Shimano en SRAM qua naamsbekendheid de derde producent van groepset-onderdelen te worden. Op dit moment werkt SunRace vooral met grote partijen samen, maar ze willen dus ook hun bekendheid onder het consumentenpubliek doen groeien.

Nieuwe fietsen
Zoals elk jaar kunnen we ook dit jaar weer enkele nieuwe fietsintroducties verwachten. Te beginnen met de Trek Emonda, waarvan recent enkele beelden lekten. Op die foto’s is een frame te zien dat veel weg heeft van de huidige Emonda, maar met de toevoeging van de opvallende IsoFlow-constructie rondom de staande achtervork.

Het is ook niet ondenkbaar dat we dit jaar een nieuwe Canyon Aeroad gaan zien. Vorig jaar lekten al beelden uit van een variant van Canyon’s aero-racer met een nieuwe zadelpenklem, die ondertussen ook al verkocht wordt, maar een ‘echte’ update is alweer even geleden. Gezien de leeftijd van het huidige model van 3,5 jaar zou een opvolger dus niet heel vreemd zijn.

Komt er een nieuwe fiets aan voor Mathieu van der Poel? – foto: Canyon

Zo zijn er nog enkele modellen waarvan we mogelijk een vernieuwde versie zien dit jaar. De Pinarello Dogma is sinds 2017 bijvoorbeeld elke twee jaar vernieuwd, maar de huidige versie dateert ondertussen alweer van 2021. De lichtgewicht Scott Addict dateert ondertussen alweer van 2020, dus ook daarvan zou een nieuw model geen verrassing zijn. Dat geldt al helemaal voor de aerodynamische Cannondale SystemSix, die sinds zijn lancering in 2018 geen vernieuwing is ondergaan. En wat te denken van de Giant TCR, die in 2020 voor het laatst van een update is voorzien? Genoeg kansen op fietsintroducties dus

RIDE Magazine
7 Reacties
25 januari 2024 10:10
Zag je van mijlenver aankomen deze tendens, + nog het feit dat er best wat sghit te koop is van mensen die wielrennen tóch niet zo leuk vinden en/of gigantisch op de bek gegaan zijn en er daarom mee stoppen. Aankomende tijd eens naar een goede deal MTB loeren, die wil ik nog.
    27 januari 2024 22:38
    Beter, gaan de prijzen hopelijk omlaag en de leveringen sneller.
25 januari 2024 13:09
Met die kortere crank moet ik het nog zien, dat zie je vooral bij Triathlon fits. Maar daarbij gaat het vooral om tijdritfietsen. Daarbij worden die fietsen weer anders afgesteld tov tijdritfietsen in WT want niet gebonden aan UCI regelgeving en feit dat men veel verder naar voren zit op zadel vanwege overgang fietsen-lopen. Krijg je dus weer andere heuphoeken.
27 januari 2024 12:59
Dat Bike Fit isee
27 januari 2024 13:00
Dat bikefit is broodje aap verhaal. Dat geld namelijk in beide richtingen.
29 januari 2024 18:53
Korte cranks nu een trend noemen is net zoiets als stellen dat dit het jaar van de schijfremfiets wordt. Meer een trend van 5 jaar terug onder de geoefende fietser en nu iets compleet normaal
8 februari 2024 15:13
De trend die ik hier in het lijstje mis is: minder brede sturen.

In de World Tour rijdt NIEMAND nog met meer dan 40cm. Sowieso is 40cm vrij uitzonderlijk breed aldaar en is het vooral 36cm dat de klok slaat.

Gek genoeg worden consumentenfietsen nog steeds afgeleverd met 40, 42 of zelfs 44cm sturen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.