Sigma Rox 12 : De navigatie van Team Sunweb
Foto's: Joris Knapen
vrijdag 21 juni 2019 om 09:00

Sigma Rox 12 : De navigatie van Team Sunweb

Team Sunweb is dit jaar op materiaalgebied gaan samenwerken met verschillende nieuwe partners. De renners van de ploeg zijn verwend met een Cervélo en kregen een flitsende rode kit aan van Craft. Voorop is een nieuwe navigatie gemonteerd, de fietsen zijn uitgerust met een Sigma Rox 12 in een bijpassende rode kleur. Wij mochten deze Rox 12 een tijdje testen. Van de Texel tot de Utrechtse Heuvelrug naar de Ardennen. Ik nam de GPS overal mee op pad.

Duitse combinatie

Team Sunweb rijdt op een Duitse licentie. De link met Sigma, ook afkomstig uit Duitsland, is makkelijk gelegd. Het hele team maakt gebruik van de Rox 12. Het vlaggenschip van Sigma moet inzicht geven in de prestaties. Cijfers, analyses en daaropvolgende verbeteringen horen nu eenmaal bij het hedendaags profpeloton.

Cijfers in de cloud

Om de getallen over snelheid, hartslag en wattage inzichtelijk te krijgen, maakte Sigma een extra app beschikbaar. De ploeg werkt namelijk met Dropbox voor het synchroniseren van trainingsgegevens. Na een trainingsrit of wedstrijd versturen de renners hun gegevens via dit platform naar het team. Zo hebben trainers en coaches inzicht in de vorderingen van de renners. De ontwikkelaars bij het Duitse bedrijf gingen ermee aan de slag en maakte de Dropbox app geschikt voor de Rox 12. Sigma maakte de app speciaal voor Team Sunweb, maar heeft de functionaliteit inmiddels voor iedereen beschikbaar gemaakt door middel van een software update van het apparaat.

Apps verbinden

Nadat je de Rox hebt uitgepakt, wordt je gevraagd enkele gegevens over jezelf in te voeren. Nadat gewicht, leeftijd en lengte zijn ingevoerd, maak je verbinding met je WiFi netwerk. Verbinden met Bluetooth is niet mogelijk, maar hierover later meer.

Synchroniseren met Dropbox is een handige optie, maar zelf kies is altijd voor Strava. Op de Rox 12 maak je vrij gemakkelijk verbinding met deze sportapp. Als je de koppeling wilt maken, zijn alleen je gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Je kiest in het menu voor Strava en het inlogscherm verschijnt direct. Na een eerste synchronisatie zijn je op Strava gemaakte routes direct beschikbaar. Ben je terug na een rondje fietsen en ben je binnen het bereik van je WiFi, dan is je rit binnen mum van tijd geüpload.

Sinds kort maak ik ook gebruik van TrainingPeaks. Dit is een online platform voor trainers en atleten. Je coach zet hier trainingen in en deze kan je vervolgens op je navigatie inladen. Na afloop worden je gegevens naar het platform gestuurd zodat je coach inzicht heeft in je ontwikkeling. Ook de TrainingPeaks app is beschikbaar op de Sigma Rox 12. Net zo simpel als Strava maak ik hier weer verbinding met gebruikersnaam en wachtwoord. Helaas is het op dit moment nog niet mogelijk met de Rox 12 om trainingen te downloaden. Wat doet de app op de navigatie dan wel vraag je je af? Na afloop van je rit verstuurt hij de gegevens naar het trainingsplatform. Handig hoor, dat wel, maar het gemis van de training downloaden is er niet minder om. Puntje van aandacht voor Sigma, want het zou handig zijn als je ook trainingen kan gebruiken van externe partijen op de Rox 12.

Sigma biedt wel een alternatief aan. Ze hebben in de cloudomgeving de mogelijkheid om trainingen aan te maken en zo op de Rox 12 te zetten. Ook heb je de mogelijkheid om op het apparaat een training aan te maken. Dit werkt wat omslachtig naar mijn idee, maar de optie is aanwezig.

Draaien en vastzetten

De afgelopen maanden heb ik verschillende soorten fietsnavigatie mogen monteren. Ik houd niet van extra beugels of montage. Het stemt mij daarom vrolijk dat de Sigma Rox 12 dezelfde achterkant heeft als Garmin. Voorop mijn stuur bevindt zich een Hide My Bell. Ik hoef verder niets te doen. Plaatsen, draaien en de Rox 12 zit vast.

Heb je nog geen beugel op je fiets, dan is er geen reden tot paniek. Met de navigatie wordt keurig een front mount meegeleverd. Hiermee positioneer je je Rox 12 in het midden van je stuur.

Sensoren koppelen, data verzamelen

Hoewel ik niet op het hoogste niveau fiets, ben ik niet vies van een beetje data verzamelen. Ik rijd met een vermogensmeter en ook draag ik altijd een hartslagmeter. Na afloop van een training is het openen van Strava vaste prik. Hier ga ik dan op zoek naar segmenten en check mijn gegevens over snelheid en wattage. Het geeft mijn een goed inzicht in mijn prestaties en voortgang. Mijn eigen gegevens zijn leuk, maar het vergelijken met andere wielrenners is minstens zo interessant.

Al deze data is afkomstig van sensoren. Je hebt ze in alle soorten, maten en modellen. In het menu van de Rox 12 vind je de optie om je sensoren voor vermogen, hartslag, snelheid en cadans toe te voegen. De fietscomputer van Sigma ondersteunt alle ANT+ sensoren. Helaas dus geen Bluetooth. Op mijn fietsen zitten sensoren van allerlei verschillende merken. Een snelheidsensor van Garmin, een vermogensmeter van 4iiii en een hartslagmeter van Wahoo. Allen werden vlot herkend en waren binnen mum van tijd gekoppeld.

Bediening spreekt voor zich

Wat mij in positieve zin is opgevallen tijdens het gebruik van de Rox 12, is de bediening. Het apparaat reageert snel en het touchscreen werkt feilloos. Een rit in de regen leverde geen problemen op. Daar waar de druppels op je scherm nog wel eens roet in het eten gooien, was dit nu niet het geval. Zonder problemen scroll je door de schermen. Een ijskoude gravelrit doorstond de navigatie eveneens prima. Bediening met handschoenen werkt net zo goed, zolang je maar van die speciale vlakjes op je vingertoppen hebt. De menu’s zijn logisch opgebouwd en spreken voor zich.

De knoppen aan de zijkant hebben dezelfde functie als swipen. Klik je rechts dan swipe je als het ware naar rechts in een menu of datascherm. Met de andere knoppen start en stop je je rit. De homebutton onderaan in het midden is vergelijkbaar met de meeste Smartphones. Je keert hiermee terug naar het hoofdscherm.

In de zon is het scherm goed te zien. Tijdens het navigeren heb ik geen last van schittering op de kaart. Alle getallen die mijn snelheid, cadans en wattage weergeven lees ik prima af. Bovenin bevindt zich de tijd, dit is wat aan de kleine kant en is soms lastig te zien. Hierbij moet ik zeggen dat dit ook los als dataveld toe te voegen is, dan heb je de tijd groter in beeld.

Strava kijkt routefunctionaliteit af

Of het nu de auto of de fiets is, ik kan niet zonder navigatie. Het ontbreekt mij aan richtingsgevoel en ruimtelijk inzicht. Zonder technologie op mijn fiets ben ik snel verloren. Gelukkig zijn er bedrijven die mijn tekortkomingen ruimschoots compenseren.

De Rox 12 ondersteunt ook de apps Komoot en GPSies, die je kan inzetten om op onontdekte plekken te komen. Daarnaast biedt Strava de mogelijkheid om routes te maken. Via de website heb je binnen een paar klikken een route gereed. Na een sync van de app op je Rox 12 rijd je deze route zo na.

Sigma heeft zelf ook een toffe optie om routes te rijden. Nog niet zo lang geleden presenteerde Strava nota bene een baanbrekende optie voor het maken van routes. Als Summit member (voorheen premium) kun je in de Strava app een route maken. Teken op de kaart een rondje met je vinger en Strava genereert op basis daarvan een route. Beter goed gejat dan slecht zelf bedacht, maar Sigma heeft dit al een lange tijd in hun Rox 12 zitten. Dit werkt precies hetzelfde, met als voordeel dat je er niets extra voor betaalt. Deze functie met de naam ‘Draw my route’ werkt net als de rest van de navigatie heel vlot.

Naast dat je de route kan tekenen, heb je ook een handvol aan andere opties om een route te maken en te rijden. Je hebt de keuze om bijvoorbeeld naar een POI te navigeren. Wil je naar een tankstation om je bidon te vullen of genieten van een drankje op een terras, dan stuurt deze fietscomputer je daar zonder problemen naar toe. Zodra je een fijne route gevonden hebt, start je de navigatie.

Navigeren met de Rox 12 werkt zoals je mag verwachten van een volwaardige fietscomputer. Als je een afslag of rotonde tegemoet rijdt, krijg je duidelijke instructies wat je moet doen. Met behulp van een lijn op de kaart zie je waar je heen moet. De Rox 12 maakt dit nog extra duidelijk door bovenin het scherm een pijl te tonen met afstand tot de afslag. Je kunt onderscheid maken in type routes. Of je een keer onverhard met je gravelbike op pad wilt of doeltreffend de kortste verharde weg met je racer wil pakken, de Rox 12 draait zijn hand er niet voor om.

Het reeds geïnstalleerde kaartmateriaal laat niets te wensen over. De Rox 12 is gratis voorzien van een wereldkaart. Deze kaart heb ik in gebruikt op verschillende plekken en ben niet verkeerd gereden. Door in en uit te zoomen heb je meer of minder details in beeld. Het zoomen werkt heel snel. Je hoeft niet te wachten totdat de kaart opnieuw is opgebouwd. Ik deed dit tijdens het fietsen zonder enige vertraging. Met behulp van het 3 inch kleurenscherm zie je goed het onderscheid tussen het wegennet, water en bijvoorbeeld gebouwen.

Geen koppeling met je telefoon

De Sigma Rox 12 is voorzien van Bluetooth. Bij de concurrentie gebruiken ze Bluetooth om een koppeling te maken met je telefoon. Of het nu is om een rit naar Strava te uploaden of een simpele notificatie op je scherm te toveren, een Bluetooth verbinding is hiervoor heel handig en bijna onmisbaar. Bij de Sigma Rox ontbreekt de koppeling met je telefoon. Bluetooth is alleen aanwezig om de verbinding van je sensoren te realiseren en is niet geschikt voor data transfers met mobiele apps. Alle verbindingen verlopen via WiFi. Ook een gedeeld GPX-bestand met een toffe route moet je op een alternatieve manier op je navigatie zien te krijgen. Deze andere manier van werken is even wennen. Mijn oplossing voor dit gemis is een hotspot. Met mijn telefoon zet ik een WiFi hotspot op en laat de Sigma Rox hiermee verbinden. Nadat de verbinding succesvol is, verstuurt het apparaat vlekkeloos al je data naar je apps.

Batterij

Met zoveel snufjes aan boord, moet er ook een stevige batterij aanwezig zijn. Twee keer reed ik met een volledig opgeladen batterij een rit van meer dan vier uur. Na afloop was deze nog lang niet leeg. Meer dan de helft van de capaciteit is nog beschikbaar. Sigma claimt een gebruiksduur van 16 uur en met batterijbesparingsmodus zelfs 40 uur. Dat is zoals te doen gebruikelijk onder de meest gunstigste omstandigheden. Mijn inschatting is dat je bij normaal gebruik ruim 12 uur plezier kan beleven van de Rox 12.

Conclusie

Langs de kust op het eiland Texel, onverhard tijdens een gravelrit en ook in fietswalhalla de Ardennen had ik de mogelijkheid om de Sigma Rox 12 te testen en te proberen. Verder maakte ik nog wat gewone ritjes om te ontdekken waar dit model toe in staat is.

Op wat kleine puntjes na ben ik er zeer tevreden over. Wanneer Sigma ervoor zorgt dat de app van TrainingPeaks ook workouts kan downloaden en dat je met je telefoon en sensoren een Bluetoothverbinding op kan zetten, zou het perfect zijn.

Het apparaat werkt vlot, de bediening is simpel en hij doet verder alles wat je van een moderne fietscomputer mag verwachten. De batterij is dik in orde en prima in staat om je te ondersteunen tijdens een (lang) dagje in het zadel.

Hoewel er regelmatig acties zijn, is de adviesprijs voor een Rox 12 zonder sensoren 399,- euro. Hier krijg je een houder bij en uiteraard een oplaadkabel. Voor 80 euro meer ontvang je ook alle benodigde sensoren zodat ook jij data kunt vergaren. Een prima prijs voor een goed presterende navigatie met kleurenscherm.

Verantwoording:
Wij hebben van Sigma een exemplaar gekregen om te testen. Na afloop is deze geretourneerd. Er is geen bedrag betaald voor plaatsing van dit artikel.

RIDE Magazine
4 Reacties
22 juni 2019 15:45
Tsja, de Rox 12.
Bij Sunweb zijn ze aardig van het pad af, dus deze valt af voor mij.
    27 juni 2019 18:56
    'De weg kwijt', was mijn eerste gedachte. Of op zijn minst onhandige timing van deze advertorial.
    28 juni 2019 10:43
    Quote:
    'De weg kwijt', was mijn eerste gedachte. Of op zijn minst onhandige timing van deze advertorial.
    Zie de verantwoording, dit is geen advertorial.
29 juni 2019 15:01
Gebruik deze zelf sinds een tijdje. Nooit meer terug naar garmin hoor voor mij.. Zowel in koers als navigatie. 10x fijner in gebruik

Om te reageren moet je ingelogd zijn.