S-Works Torch: Een upgrade van de SW7
S-Works Torch - Foto's: Joris Knapen
vrijdag 27 mei 2022 om 12:00

S-Works Torch: Een upgrade van de SW7

De in 2018 uitgebrachte S-Works 7 schoenen van Specialized zijn al enkele jaren aan de voeten van menig profrenner te bewonderen. Een schoen die gezien werd als benchmark in de wielerschoenenwereld. Niet alleen de door Specialized gesponsorde renners reden op de schoenen uit Amerika. Ook nu nog zie je de SW 7 nog steeds veelvuldig in het peloton gebruikt worden. Deze maand kwam Specialized met een opvolger. Die heet niet de SW 8, maar de S-Works Torch. Wij kregen de gelegenheid om ze alvast te testen.

We waren niet de eersten die de beschikking kregen over de S-Works Torch. Sinds januari is de schoen al getest door 28 renners van SD Worx, Quick-Step Alpha Vinyl, TotalEnergies, en BORA – hansgrohe. De schoenen zien er op het eerste gezicht vertrouwd uit. Ze zijn heel strak gebleven en ook het gewicht is nagenoeg hetzelfde als de vorige editie. Het hielplaatje is vervangbaar en ook bij de tenen zit nog steeds het gat voor extra ventilatie.

De schoen heeft de nodige veranderingen ondergaan. Specialized kreeg regelmatig te horen, wij schreven het al in onze review van 2018, dat de klittebandsluiting eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft. Ik ken ook niemand die de sluiting überhaupt gebruikt om zijn schoenen uit te doen of strakker vast te doen. Specialized ging aan de slag met deze feedback en nam afscheid van deze sluiting. Dat komt niet alleen het uiterlijk ten goede, ook de tong zit nu een stuk beter in de schoen. Om toch stevig vast te zitten is de BOA S3, die we ook zagen op de SW 7,  een klein beetje schever geplaatst. Daardoor trek je met de onderste BOA ook de voorkant van je schoen vast.

Vrij spel voor je tenen
Stel een probleem vast,  los het op door design en check het met wetenschap. Dat is wat Specialized bedoelt met Body Geometry, wat al lange tijd in veel van hun producten terugkomt. Om het probleem te ontdekken is niet alleen met vele profs gesproken, maar hebben ze ook hun eigen data gebruikt. Inmiddels heeft Specialized meer dan 100.000 voetscans verzameld. Dat hebben ze gedaan door middel van hun RETÜL fietsmetingen. En uit die voetscans kwam een opvallende uitkomst. De meeste voeten zijn vrij breed. Om dat aan te pakken is de carbonzool 4 mm breder geworden. Bij de ‘wide’- editie is het zelfs 7 mm.

Een probleem wat wel eens naar voren kwam, is dat de schoen op sommige punten wat te strak zat. Dit kwam doordat je met brede voeten prima in deze schoenen kan, maar dat het aantrekken van de sluitingen ervoor zorgt dat je vooral aan de zijkanten strakker in de schoen kwam te zitten. Terwijl je juist vanaf de bovenkant druk wil voelen. Daarmee trek je tenslotte aan de pedalen.

Door de zool breder te maken kunnen de botten van je voet iets natuurlijker in je schoen zitten. Dit komt de bloedstroom ten goede komt. Bij je tenen voel je meteen dat je meer ruimte hebt,  wat prettig aanvoelt. Door die ruimte heb je een vrijer gevoel en moeten gevoelloze tenen verleden tijd zijn. Ik ben benieuwd hoe dat in de winter gaat zijn. Je zal haast denken dat door meer lucht rondom je tenen, je minder koude voeten gaat krijgen.

De zool is overigens nog iets stijver geworden. Door de binnenkant van de carbonzool een iets andere vorm te geven, is de zool niet alleen breder maar ook stijver geworden. En strakker, want het is nu echt een gladde onderkant, die overigens mat zwart is.

Tijdens het persevent ter lancering van de schoen reden we een rondje met Fabio Jakobsen. De sprinter van Quick-Step Alpha Vinyl rijdt voorlopig nog even op de SW 7. Hij heeft de Torch kunnen testen en is tevreden over het nieuwe model van Specialized. De reden dat hij voorlopig nog op de SW 7 blijft rijden, is omdat hij drie paar exact dezelfde schoenen wil hebben. En die waren afgelopen winter, toen de Torch onder de profs verdeeld werd, nog niet allemaal beschikbaar. De meeste profs hebben een paar gekregen en voor sommige is dat geen probleem. Er zijn zelfs profs die er al mee gekoerst hebben. Komende tijd krijgen alle profs voldoende setjes om ook als reserve schoenen in de auto te leggen. De kans dat Jakobsen in de Tour op de Torch te zien, is echter klein. Hij is nu zo gewend aan de SW 7, dat hij die dit seizoen nog blijft dragen. Volgens hem was de kans heel groot dat hij in 2023 met de Torch gaat rijden.

Elastische stof
De SW7 was volledig van Dyneema gemaakt, een stof die ontzettend sterk is. Die sterkte heeft een nadelig effect op de elasticiteit van de stof. Het zorgde ervoor dat je schoen, als je ‘m strak aan trok, op sommige punten wat begon te knellen. Om dat op te lossen heeft Specialized aan de zijkant van de schoenen rekbaar materiaal gebruikt. Je voelt het al als je met je vingers over je schoen gaat. Sommige delen kan je makkelijker indrukken als andere stukken. Vooral bij de bal van de voet is het allemaal wat losser. Wat ideaal is omdat je daar vaak te strak in een schoen zit.

De hiel, daar is wel het een en ander om te doen geweest. De stof aan de binnenkant van de hiel liet bij sommige renners los. En de plastic hielcup zat bij sommige mensen net iets te strak. Terug naar de tekentafel, dacht Specialized. Nu komen ze met iets nieuws. De rand onder je enkel is aan binnenkant iets lager dan die was, waardoor wrijving met de enkel uitgesloten is. Aan de andere kant is die weer iets hoger, zodat je voet wel recht in je schoen blijft.

De plastic hielcup is ook aardig veranderd. Aan de binnenkant is die iets hoger dan een de rechterkant. Zo heb je wel de stabiliteit, maar zit het minder strak om je hiel. Die hielcup is trouwens ooit ontwikkelt voor de smalle enkels van Alberto Contador. Mede door de data van de ‘gewone’ man en vrouw is Specialized met een iets andere hiel gekomen. Zo krijgt ook je achillespees meer ruimte.

Zachte tong
De tong van de SW 7 wilde nog wel eens iets naar onderen schuiven als je de schoen in stapte. Die trok je dan recht voor je de BOA-sluiting aandraaide. Dat is nu verleden tijd. De tong blijft goed op z’n plek en mede door de kleine lusjes waar de bovenste BOA gebruik van maakt zit de tong van je schoen altijd meteen goed.

De bovenkant is iets zachter geworden. Er is wat ander stof gebruikt waardoor de kans dat die in je enkel snijd een stuk kleiner is geworden. Zeker als je de schoen met korte of zelfs helemaal geen sokken gaat dragen. Al moeten we er natuurlijk bij zeggen dat hoge sokken nu eenmaal hoort. Hoe hoger de sok, hoe harder de snok. En dat is iets wat je met deze schoenen zeker gaat lukken.

Bovenal is de S-Works Torch gewoon een hele mooie schoen. Verkrijgbaar in het zwart, wit en ‘oak’ (bruin van voren wat overloopt in de zwarte hiel). Maar Specialized kennende komen er nog tal van speciale kleuren aan. De schoenen zijn 440 euro en verkrijgbaar in hele en halve maten. Meer info lees je op de site van Specialized.

Verantwoording:
Specialized is mediapartner van WielerFlits. Dit artikel is in samenwerking met Specialized tot stand gekomen, maar is geschreven door een redacteur van WielerFlits

RIDE Magazine
6 Reacties
27 mei 2022 22:17
440 euro t kan ook te gek worden
29 mei 2022 09:37
440, is het slangenleer of zo?
29 mei 2022 11:33
Moest die schoen nu 10jaar meegaan overwoog ik de aankoop maar 440€ das te gek voor woorden
1 juni 2022 08:29
Zet het je voeten of je bankrekening in de fik?
1 juni 2022 08:47
Ik heb ook dure vanwege brede voeten, van die Lake-dingen. Ook omdat ik er zolen in moet doen. Op zich is een wielerschoen één van de dingen waar je niet per sé op moet besparen.
7 juni 2022 22:34
Deze advertentie kennen we nu wel he

Om te reageren moet je ingelogd zijn.